6 درمان خانگی برای از بین بردن لکه های تیره روی صورت | علل و انواع

با مواد ساده از شر لکه ها و لک های سرسخت صورت خود خلاص شوید.

اگر هوس دارید پوستی صاف و یکنواخت داشته باشید، احتمالاً به این فکر می کنید که چگونه از شر لکه های تیره خلاص شوید.

گاهی اوقات رنگدانه به صورت لکه های تیره روی صورت و گردن ایجاد می شود یا در موارد دیگر روی بدن ظاهر می شود.دلایل زیادی پشت این مشکل وجود دارد، اما اگر به هر دلیلی همیشه در معرض نور خورشید باشید، این لکه‌ها می‌توانند به سرعت ظاهر شوند یا شعله‌ور شوند.

نوشته زیر شامل علل، انواع و درمان لکه های تیره، هایپرپیگمانتاسیون و رنگ ناهموار پوست است. برای اطلاعات بیشتر به پیمایش ادامه دهید!

در این مقاله

چه چیزی باعث ایجاد لکه های تیره روی صورت می شود؟

لکه های تیره یا هایپرپیگمانتاسیون به دلیل تولید بیش از حد ملانین در نواحی خاصی از پوست شما ایجاد می شود. ملانین رنگدانه ای است که توسط بدن تولید می شود و به مو، چشم و پوست شما رنگ می دهد.

عواملی که ممکن است در ایجاد لکه های تیره نقش داشته باشند عبارتند از:

  • قرار گرفتن در معرض اوج نور خورشید هر روز می تواند باعث ایجاد کک و مک و لکه های تیره روی پوست شما شود ( 1 ). این به این دلیل است که باعث افزایش تولید ملانین در سطح پوست شما می شود.
  • عدم تعادل هورمونی نیز می تواند باعث افزایش رنگدانه شود ( 2 ). این به نوبه خود می تواند منجر به تغییر رنگ و ظاهر لکه های تیره روی پوست شما شود.
  • برخی داروها مانند داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی (NSAIDs)، داروهای روانگردان i  یا تتراسایکلین ها می توانند منجر به افزایش تولید ملانین شوند ( 3 ). این می تواند منجر به لکه های تیره شود.

لکه های تیره را می توان به انواع مختلفی طبقه بندی کرد، بسته به اینکه چگونه ایجاد می شوند.

انواع نقاط تاریک

زنی با لکه های تیره روی صورتش
  • ملاسما – ناشی از نوسانات هورمونی است و در دوران بارداری یا یائسگی بیشتر  دیده می شود ( 4 ).
  • لنتی ژین ها – لکه های پیری هستند که در اثر قرار گرفتن بیش از حد در معرض نور خورشید ایجاد می شوند و در سنین بالا (بیش از 60 سال) شایع ترند ( 5 ).
  • هیپرپیگمانتاسیون پس از التهاب – این بیماری در اثر شرایط پوستی مانند آکنه، سوختگی و غیره ایجاد می شود ( 6 ). اسکارهای آکنه و بافت اسکار می توانند برای مدت طولانی به صورت لکه های تغییر رنگ روی پوست باقی بمانند.

گاهی اوقات، آکنه نیز می تواند باعث ایجاد لکه هایی روی پوست شما شود. این لکه ها معمولاً با اکسیده شدن سبوم ایجاد می شوند و نشان دهنده آسیب پوست نیستند. آیا نمی دانید چگونه از شر لکه های تیره روی صورت خلاص شوید؟ ما شما را تحت پوشش داریم.

لکه های تیره ممکن است مدتی طول بکشد تا محو یا ناپدید شوند، و در برخی موارد، ممکن است مجبور شوید با متخصص پوست خود مشورت کنید. اگر می‌خواهید در مورد چگونگی از بین بردن لکه‌های تیره روی صورتتان به‌طور طبیعی بیشتر بدانید، به بخش بعدی بروید تا بیشتر بدانید!

راه های طبیعی برای روشن کردن لکه های تاریک

1. آب لیمو

آب لیمو در یک کاسه برای لکه های تیره

لیموها منابع غنی فلاونوئیدهای i  و سایر آنتی اکسیدان ها هستند که ممکن است به روشن شدن لکه های تیره روی صورت شما کمک کند ( 7 ).

چه باید کرد: به یک قاشق چایخوری آب لیمو، آب و سواب های پنبه ای نیاز دارید. آب لیمو و آب را مخلوط کنید. یک سواب پنبه ای را در محلول آغشته کنید و آن را روی نواحی آسیب دیده بمالید. بگذارید 20-30 دقیقه بماند. با آب بشویید. می توانید این کار را یک بار در روز انجام دهید.

توجه: آب لیمو می تواند باعث ایجاد احساس سوزش در برخی از انواع پوست شود. اگر به آب لیمو حساسیت دارید، باید از این دارو اجتناب کنید. اگر از این دارو استفاده می‌کنید، قبل از بیرون رفتن از کرم ضد آفتاب استفاده کنید.

مطالب مرتبط: 9 درمان خانگی برای از بین بردن لکه های تیره صورت با آب لیمو

2. جعفری

جعفری خواص روشن کنندگی پوست را نشان می دهد زیرا سرشار از ویتامین C است. این ممکن است به درمان لکه های تیره، لکه ها و سایر بیماری های مشابه، از جمله ملاسما اپیدرمی کمک کند  ( 8 ).

چه باید کرد: به 1-2 قاشق غذاخوری برگ جعفری و پدهای پنبه ای استریل نیاز دارید. برگ های جعفری را در مخلوط کن مخلوط کنید. مخلوط را به کل صورت بمالید. بگذارید 20-30 دقیقه بماند و با آب بشویید. این کار را یک بار در روز یا هر روز متناوب انجام دهید.

3. آلوئه ورا

آب آلوئه ورا در یک لیوان برای لکه های تیره

آلوئه ورا حاوی آلوئین است ، ترکیبی با اثرات ملانوسیتی که می تواند به رفع رنگ لکه های تیره کمک کند ( 9 ).

چه باید کرد: به ژل آلوئه ورا و پدهای پنبه ای نیاز دارید. ژل را از برگ آلوئه ورا استخراج کنید. ژل را با استفاده از چنگال هم بزنید. یک سواب پنبه ای را به ژل هم زده آغشته کنید و آن را روی نواحی آسیب دیده بمالید. بگذارید 20 تا 30 دقیقه قبل از شستشو بماند. برای بهترین نتیجه ممکن است این کار را یک بار در روز انجام دهید.

4. پوست پرتقال

پوست پرتقال حاوی هسپریدین، یک فلاونوئید قوی است که دارای اثرات روشن کنندگی پوست است. این ممکن است به از بین بردن لکه های تیره روی پوست شما کمک کند ( 10 ).

چه باید کرد: به نصف قاشق چایخوری پودر پوست پرتقال خشک، آب و یک پد پنبه ای نیاز دارید. چند قطره آب را با پودر پوست پرتقال خشک شده مخلوط کنید. مخلوط را با استفاده از یک سواب پنبه در مناطق آسیب دیده بمالید. بگذارید 20-30 دقیقه بماند و با آب بشویید. می توانید این کار را یک بار در روز انجام دهید.

5. زردچوبه

خمیر زردچوبه در کاسه چوبی

زردچوبه حاوی کورکومین است ، یک آنتی اکسیدان با اثرات ضد ملانوژنیک (  11 ) . این ممکن است به روشن شدن لکه های تیره کمک کند.

چه باید کرد: به یک قاشق چایخوری زردچوبه، مقداری آب و پدهای پنبه ای نیاز دارید. پودر زردچوبه را با چند قطره آب مخلوط کنید تا خمیر غلیظی به دست آید. مخلوط را به مناطق آسیب دیده بمالید. بگذارید 20-30 دقیقه بماند. با آب بشویید. می توانید این کار را یک بار در روز انجام دهید.

توجه: برخی افراد ممکن است به خمیر زردچوبه واکنش آلرژیک نشان دهند. اگر به زردچوبه حساسیت دارید، باید از این دارو اجتناب کنید.

6. خیار

خیار منبع غنی از آنتی اکسیدان ها و ترکیبات غنی از سیلیس است که دارای خواص روشن کنندگی پوست است ( 12 ). این ممکن است به کاهش ظاهر لکه های تیره کمک کند.

چه باید کرد: یک خیار تازه بردارید و آن را مخلوط کنید. این خمیر را روی نواحی دارای لکه های تیره بمالید. بگذارید 20-30 دقیقه بماند و با آب بشویید. می توانید این کار را 1-2 بار در روز انجام دهید.

از هر یک یا ترکیبی از این درمان ها برای روشن کردن لکه های تیره سرسخت استفاده کنید. درمان لکه های تیره با داروهای خانگی ممکن است همیشه نتایج مطلوب را نشان ندهد. همچنین از موادی مانند خمیر دندان یا جوش شیرین برای لکه های تیره خودداری کنید. دکتر آنا چاکون ، MD، FAAD می گوید: “آنها می توانند بیش از حد خشک شوند و ممکن است اثرات نامطلوبی روی پوست شما بگذارند، به ویژه برای کسانی که پوست خشک و حساسی دارند.”

protip_iconاشاره کوتاه
از محصولات روشن کننده پوست که حاوی جیوه هستند خودداری کنید، زیرا این ماده ممکن است به پوست آسیب برساند. ممکن است در لیست به عنوان “جیوه” یا “کالومل” ظاهر شود.

اگر با یک مورد شدید هیپرپیگمانتاسیون (یا لکه های تیره) روبرو هستید، باید با یک متخصص پوست مشورت کنید.

چگونه یک متخصص پوست لکه های تیره را درمان می کند؟

متخصص پوست برای درمان لکه های تیره زنان

درمان های رایج متخصص پوست برای لکه های تیره روی صورت عبارتند از:

  • لیزر درمانی، که از پرتوهای لیزر برای هدف قرار دادن رسوب ملانین و محو کردن لکه های تیره استفاده می کند ( 13 ).
  • لایه برداری شیمیایی ، که شامل استفاده از محلول شیمیایی روی پوست برای لایه برداری لایه سطحی است و در نتیجه به روشن شدن لکه های تیره کمک می کند ( 14 ).
  • میکرودرم ابریژن ، که خارجی ترین لایه پوست را با استفاده از یک دستگاه مخصوص برای تقویت رشد کلاژن و کاهش لکه های تیره حذف می کند ( 15 ).

اکنون که می دانید چگونه از شر لکه های تیره روی پوست خلاص شوید، بهتر است بدانید چگونه از ظاهر شدن مجدد آنها جلوگیری کنید.

نکات پیشگیری

  • همیشه قبل از قرار گرفتن در معرض آفتاب از کرم ضد آفتاب با SPF 40 یا بالاتر استفاده کنید تا از لکه های ناشی از آفتاب جلوگیری کنید. در صورت ادامه قرار گرفتن در معرض نور خورشید، هر چهار ساعت یکبار تجدید کنید.
  • برای محافظت در برابر آفتاب هنگام بیرون از منزل از عینک آفتابی یا کلاه لبه پهن استفاده کنید.
  • شرایط التهابی پوست مانند آکنه، اگزما یا پسوریازیس را بلافاصله با استفاده از کرم‌های موضعی و داروها درمان کنید تا از ایجاد لکه‌های تیره روی پوست جلوگیری کنید.
  • از ساعت 10 صبح تا 4 بعد از ظهر که تابش نور خورشید شدیدترین است، از بیرون رفتن خودداری کنید.
  • از یک رژیم غذایی سالم شامل ویتامین های A، C، E، اسیدهای چرب امگا 3 و غذاهای با شاخص گلیسمی پایین پیروی کنید.
  • حداقل 3 تا 4 لیتر آب به طور منظم بنوشید تا سم زدایی کامل بدن انجام شود که منجر به شعله ور شدن کمتر و در نتیجه لکه های کمتری می شود.
  • هر روز حدود 7 تا 8 ساعت بخوابید و بر مدیریت استرس تمرکز کنید تا سلامت پوست را تضمین کنید.
protip_iconاشاره کوتاه
از محصولاتی با مواد ضد آفتاب مانند اکسید روی و دی اکسید تیتانیوم استفاده کنید. این ممکن است به جلوگیری از لکه ها کمک کند.

این نکات می تواند مکمل درمان باشد و نتایج بهتری به شما بدهد.

اینفوگرافیک: درمان های خانگی برای از بین بردن لکه های سیاه صورت

لکه های تیره روی صورت ممکن است به دلایل مختلفی ایجاد شوند. اگر به دنبال کسب اطلاعات بیشتر در مورد نحوه از بین بردن لکه های سیاه از صورت خود در خانه هستید، در اینجا چند نکته برای کاهش ظاهر آنها وجود دارد.

اینفوگرافیک زیر اطلاعاتی در مورد چند درمان خانگی موثر ارائه می دهد که به روشن شدن لکه های تیره کمک می کند. آنها را بررسی کنید.

درمان های خانگی برای از بین بردن لکه های تیره صورت (اینفوگرافی)

قرار گرفتن در معرض نور خورشید، برخی داروها یا عدم تعادل هورمونی ممکن است منجر به هایپرپیگمانتاسیون یا لکه های تیره در نقاط مختلف صورت شود. سه نوع اصلی از لکه های تیره وجود دارد که عبارتند از ملاسما، هیپرپیگمانتاسیون پس از التهاب و لنتیژین. برای خلاص شدن از شر لکه های تیره، می توانید از درمان های خانگی شامل استفاده از آب لیمو، جعفری، آلوئه ورا، پوست پرتقال، زردچوبه یا خیار استفاده کنید. سایر گزینه های درمانی شامل لیزر درمانی، میکرودرم ابریژن و لایه برداری شیمیایی است. برای جلوگیری از ایجاد لکه های تیره، از کرم ضد آفتاب با حداقل SPF 40 استفاده کنید، با استفاده از عینک آفتابی یا کلاه لبه پهن از صورت خود محافظت کنید و بلافاصله آکنه را درمان کنید.

سوالات متداول

بهترین کرم برای درمان لکه های تیره صورت کدام است؟

اکثر فرمولاسیون های بدون نسخه حاوی رتینوئیدها و آلفا هیدروکسی اسیدها برای درمان لکه های تیره به خوبی عمل می کنند. سرم های حاوی اسید گلیکولیک، کوجیک اسید و هیدروکینون نیز موثر هستند. اما ممکن است اثرات نامطلوبی نیز داشته باشند، از جمله افزایش حساسیت و التهاب پوست. از این رو باید با یک متخصص پوست مشورت کنید.

چه مدت طول می کشد تا لکه های تیره محو شوند؟

در حالی که لکه های تیره ناشی از آکنه یا آسیب پوستی ممکن است در عرض چند هفته محو شوند، لکه های ناشی از یک بیماری پوستی زمینه ای ممکن است بین شش ماه تا بیش از یک سال طول بکشد تا کاملا محو شوند.

آیا عسل لکه های تیره را پاک می کند؟

محققان نتوانسته‌اند ثابت کنند که عسل می‌تواند لکه‌های تیره را محو کند. اما آنها معتقدند که عسل ممکن است به لایه برداری کمک کند و در نتیجه ظاهر آنها را کاهش دهد.

آیا یخ می تواند لکه های تیره را از بین ببرد؟

آره. ماساژ یخ می تواند به بهبود گردش خون کمک کند و با استفاده طولانی مدت، ممکن است ظاهر لکه های تیره را کاهش دهد.

آیا روغن نارگیل می تواند لکه های تیره را از بین ببرد؟

شواهد حکایتی حاکی از آن است که روغن نارگیل می تواند به روشن شدن ظاهر لکه های تیره کمک کند. با این حال، تحقیقات بیشتری در این زمینه ضروری است.

آیا نمک می تواند لکه های تیره را از بین ببرد؟

آره. اسکراب نمک در ترکیب با عسل و لیمو ممکن است به کاهش ظاهر لکه های تیره کمک کند.

خوراکی های کلیدی

  • لکه های تیره به دلیل تولید بیش از حد ملانین روی پوست ایجاد می شوند.
  • برخی از دلایل ایجاد لکه های تیره روی صورت عدم تعادل هورمونی و قرار گرفتن طولانی مدت در معرض نور خورشید است.
  • می توانید از مواد طبیعی مانند آب لیمو، ژل آلوئه ورا یا عصاره پوست پرتقال برای روشن کردن لکه های تیره صورت استفاده کنید.
  • درمان های پزشکی مانند لیزر درمانی و میکرودرم ابریژن به کاهش لکه های تیره کمک می کند.
  • کرم ضد آفتاب را هر 4 ساعت یکبار تجدید کنید و برای محافظت از صورت خود در برابر آفتاب از کلاه استفاده کنید.

با این نکات و ترفندهای آسان با لکه های تیره روی صورت خود خداحافظی کنید! با این ویدیوی آموزنده یاد بگیرید که چگونه از شر این لکه ها خلاص شوید و به چهره ای درخشان برسید.

No comment

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *