لایه برداری پوست روی پا: علل، درمان های خانگی و پیشگیری

با چند روش درمانی می توانید پوسته پوسته شدن پاها را به طور موثر مقابله کنید.

بررسی پزشکی توسط دکتر Saloni Vora-Gala , MBBS, DDV نوشته شده توسط عرشیا سیدا

ویرایش شده توسط رامونا سینها ، مربی معتبر مراقبت از پوست
بررسی واقعیت توسط Swathi E ، مربی معتبر مراقبت از پوست  •  

پاهای شما تمام ساییدگی و پارگی را در حین عجله به اطراف تحمل می کنند. از لایه برداری پوست روی پا تا ایجاد ترک، به دلیل عدم مراقبت مناسب، تحمل زیادی دارند. برای جلوگیری از این مشکلات، پاهای خود را شاد و سالم نگه دارید. با این حال، لایه برداری پوست می تواند به دلیل شرایط پوستی زمینه ای باشد که نیاز به مراقبت فوری پزشکی دارد. برای پی بردن به این مشکل، باید در مورد دلایل مختلفی که چرا پوست شما شروع به لایه برداری می کند، یاد بگیرید.

این مقاله به شما کمک می کند تا در مورد علل رایج، علائم و نشانه ها و گزینه های درمانی موجود برای لایه برداری پوست پا اطلاعاتی کسب کنید.

در این مقاله

چه چیزی می تواند باعث پوسته پوسته شدن پاهای شما شود؟

سندرم لایه‌برداری پوست (PSS)، یا وضعیت لایه‌برداری شدید پوست روی پا، گروهی از اختلالات نادر پوستی ارثی است که در آن روند طبیعی و مداوم لایه‌برداری نامرئی خارجی‌ترین لایه پوست تشدید می‌شود. از ویژگی های بارز این عارضه می توان به لایه برداری مداوم، خود به خود و بدون درد پوست اشاره کرد که به دلیل جدا شدن خارجی ترین لایه پوست از لایه های زیر آن رخ می دهد.

1. نقص ژنتیکی

یکی از دلایل اصلی پوسته شدن پوست پا، نقص ژنتیکی است که در چندین ژن متمایز وجود دارد.

ژن هایی که به دلیل عملکرد نادرست خود باعث ایجاد سندرم لایه برداری پوست می شوند عبارتند از TGM5، CHST8، FLG2، CSTA، SERPINB8 و CDSN. سایر ژن های ناشناخته نیز ممکن است در ایجاد این بیماری پوستی نقش داشته باشند.

2. علل محیطی

جدای از نقایص ژنتیکی، عوامل محیطی نیز در تشدید لایه برداری پوست پا و انگشتان پا نقش دارند.

پاهای شما هر روز تحت فشار زیادی قرار می گیرند. از زمانی که کفش‌ها برای ساعت‌های طولانی در داخل کفش‌ها قرار می‌گیرند تا تماس با سطوح آلوده، با شرایط مختلفی مواجه می‌شوند که ممکن است باعث لایه‌برداری بیش از حد پوست پا شود. برخی از دلایل محیطی که باعث تشدید لایه برداری پوست پا و انگشتان پا می شوند عبارتند از قرار گرفتن در معرض گرما، اصطکاک، رطوبت، عرق و سایر منابع رطوبت. در چنین شرایطی، پوست ممکن است به طور موقت قرمز و خارش کند، اما بدون هیچ گونه زخمی بهبود می یابند.

لایه برداری پوست روی دست ها و پاها نامطلوب است و هیچ کس نمی خواهد با آن مقابله کند. اما برای اینکه بتوانید این عارضه را درمان کنید، ابتدا باید علائم و نشانه های آن را شناسایی کنید. بیایید نگاهی بیندازیم که چگونه می توانید این مشکل پوستی را تشخیص دهید.

علائم پوسته شدن پا

سندرم لایه برداری پوست یک بیماری ژنتیکی پوستی است که در بدو تولد یا در مراحل اولیه نوزادی ایجاد می شود. با لایه برداری یا ریزش خارجی یا خارجی ترین لایه پوست شروع می شود.

با این حال، ایجاد علائم به تولد و اوایل کودکی محدود نمی شود. این بدان معنی است که علائم منجر به لایه برداری پوست دست و پا می تواند در هر سنی ایجاد شود. حتی می تواند در بزرگسالان ایجاد شود . در انواع خاصی از این سندرم، لایه برداری پوست بدون ایجاد درد یا علائم دیگری برای فرد انجام می شود. اما در برخی موارد دیگر، این بیماری پوستی با علائم متعددی مشخص می شود. به این ترتیب، سندرم لایه برداری پوست به عنوان غیر التهابی (نوع A) یا التهابی (نوع B) طبقه بندی می شود.

علائم این بیماری پوستی ممکن است از فردی به فرد دیگر متفاوت باشد و از شدید تا خفیف متغیر باشد. برخی از علائم و نشانه های رایج سندرم لایه برداری پوست شامل موارد زیر است:

  • قرمزی پوست
  • لایه برداری مداوم لایه بیرونی پوست
  • خارش
  • تیره شدن لکه های پوستی (هیپرپیگمانتاسیون)
  • تاول
  • شکنندگی پوست
  • احساس سوزش در پاها
  • قد کوتاه
  • تشکیل موهای جدید که نسبت به موهای معمولی نیاز به تلاش کمتری برای کندن دارد
  • شعله ور شدن اگزمای پا و دست
  • درماتوز کف پا نوجوانان ( خشکی مزمن پوست  در پای کودکان)
  • مخملک (در صورت ناخوشی حاد کودک)
  • بیماری کاوازاکی (به ندرت)

نحوه رفع لایه برداری پوست پا را در قسمت بعدی بیاموزید.

زمان و نحوه درمان لایه برداری پوست در کف پا

بسته به شدت وضعیت خود، ممکن است از طریق درمان خانگی از پاهای خود مراقبت کنید یا کمک های پزشکی را انتخاب کنید.

I. درمان در منزل

زنی که پاهای خود را در خانه مرطوب می کند تا لایه برداری پوست را درمان کند

در اینجا برخی از روش‌های مراقبت در منزل آورده شده است که می‌توانید برای تحت کنترل نگه داشتن لایه‌برداری پوست روی پاهای خود دنبال کنید. اما، به یاد داشته باشید که این راه حل ها بسته به علت و شدت بیماری شما موثر خواهند بود.

  • پاهای خود را به اندازه کافی مرطوب نگه دارید. برای این منظور می توانید از یک مرطوب کننده غلیظ استفاده کنید. به دنبال مرطوب کننده های حاوی سرامید i  ، پروپیلن گلیکول i ، اوره i ، اسید گلیکولیک i و اسید لاکتیک i باشید .       
  • اگر به بیماری پای ورزشکار مبتلا هستید (عفونت قارچی در پاها)، می توانید از کرم ضد قارچ بدون نسخه برای تسکین استفاده کنید. اگر در عرض 3-4 هفته تسکین نیافتید، با یک متخصص پوست مشورت کنید.
  • در مورد تاول ها، مطمئن شوید که آنها را بپوشانید و خشک و تمیز نگه دارید. برای این منظور می توانید از چسب زخم استفاده کنید.
  • اگر احساس می کنید که با تاول ها اصطکاک ایجاد می کند از پوشیدن کفش خودداری کنید.
  • سعی کنید تا حد امکان پاهای خود را خشک و تمیز نگه دارید.
  • خطر راه رفتن با پای برهنه روی هر سطحی که ممکن است آلوده باشد را نگیرید.
  • در خانه جوراب یا دمپایی بپوشید.
  • اگر پای شما پینه ایجاد کرد، با یک متخصص پوست مشورت کنید و آن را درمان کنید.
  • یک اسکراب بلغور جو دوسر را برای پاک کردن پوست مرده از روی پاهایتان بمالید.
  • پاها را در محلول نمک اپسوم و آب خیس کنید، سپس با استفاده از برس پا یا سنگ پا به آرامی سلول های مرده را پاک کنید.
  • سعی کنید مراقب باشید که چه چیزی باعث ایجاد شرایط پوستی می شود.
  • پاهای خود را از مواد شوینده خشن یا پاک کننده های خشن دور نگه دارید.
protip_iconاشاره کوتاه
همچنین می توانید از ماسک پا به عنوان پاک کننده پینه استفاده کنید یا از سنگ پا برای برداشتن آرام پینه ها استفاده کنید.

II. درمان های پزشکی

برای بررسی اینکه کدام درمان پزشکی را باید در نظر بگیرید، با یک متخصص پوست مشورت کنید.

هنگامی که برای مقابله با خشکی پوست پاهای خود درمان پزشکی را انتخاب می کنید، شامل یک روش دو مرحله ای می شود. مرحله اول تشخیص پزشکی بیماری پوست است و مرحله دوم یک اقدام مناسب برای درمان است.

  •  تشخیص 

به طور کلی، سندرم لایه برداری پوست با کمک بررسی دقیق علائم و معاینات بالینی تشخیص داده می شود. گاهی اوقات، ممکن است برای ارزیابی وضعیت به آزمایش های تخصصی نیز نیاز باشد. چنین آزمایشاتی به تشخیص PSS از سایر مشکلات پوستی مانند سندرم نترتون کمک می کند.

protip_iconآیا میدانستید؟
سندرم لایه برداری پوست توسط دکتر هاوارد فاکس در سال 1921 کشف شد. در ابتدا به عنوان “کراتولیز لایه برداری مادرزادی” شناخته می شد. اصطلاح “سندرم لایه برداری پوست” توسط گلداسمیت و لوی در سال 1982 ابداع شد.
  •  درمان های استاندارد

تمرکز اصلی درمان این سندرم پوستی، مدیریت علائم است. هدف جلوگیری از آسیب پوست در عین تسکین علائم است. روش متداول برای درمان این بیماری پوستی استفاده از پمادهای نرم کننده پوست است. این پمادها اغلب برای استفاده پس از حمام زمانی که پوست هنوز مرطوب است تجویز می شود. وازلین و ژله نفتی ساده نیز برای درمان این بیماری توصیه می شود. علاوه بر این، از افراد نیز خواسته می شود از محرک هایی که ممکن است مشکل را تشدید کنند، مانند گرما، رطوبت، عرق، آب و سایر عوامل اجتناب کنند.

ممکن است برای مقابله با این موضوع از یک متخصص پوست راهنمایی حرفه ای بخواهید.

علاوه بر PSS، پوست شما ممکن است به دلایل دیگری نیز پوسته پوسته شود. در بخش بعدی همه چیز را در مورد آنها بیاموزید.

دلایل دیگر پوسته شدن پاهای شما و نحوه رفع آنها

اگر پاهای شما به طور ناگهانی شروع به لایه برداری کرده است، باید قبل از انجام هر گونه اقدام درمانی، علت اصلی این مشکل را بررسی کنید. در اینجا برخی از دلایل رایج پوسته شدن بیش از حد پاهای شما آورده شده است:

1. عفونت های قارچی

عفونت های قارچی مانند پای ورزشکاران ممکن است باعث لایه برداری پوست شوند

عفونت قارچی  می تواند باعث پوسته پوسته شدن پا شود. به عنوان مثال، اگر پای ورزشکار دارید، ممکن است فقط پوسته شدن پوست را تجربه کنید اما خارش نداشته باشید . به این ترتیب، حتی ممکن است شک نکنید که این یک عفونت قارچی است.

برای درمان عفونت با یک متخصص پوست مشورت کنید زیرا در صورت عدم درمان مناسب و مسری بودن عود می کند.

2. پوست خشک

یکی از دلایل اصلی احساس پوسته پوسته شدن و خارش پاها می تواند خشکی باشد . بله، اگر پاهای شما بیش از حد خشک باشد و فاقد روغن طبیعی باشد، می تواند منجر به چنین مشکلات پوستی شود. همچنین ممکن است دچار ترک خوردگی و پوسته شدن کف پا شوید. این نشانه ای است برای مراقبت خوب از پوست به طور کلی و پاهای خود به طور خاص.

یک کرم پا خوب با خواص مرطوب کنندگی عالی می تواند در این مورد با کاهش ترک خوردگی پوست خشک به شما کمک کند. همچنین می توانید برای درمان صحیح پاهای خود به متخصص مراقبت از پوست خشک مراجعه کنید.

3. آفتاب سوختگی

آفتاب سوختگی ممکن است باعث کنده شدن پوست پای شما شود

اکثر مردم هنگام بیرون آمدن از خانه به یاد دارند که ضد آفتاب را روی صورت و دست های خود بمالند. اما اغلب در چنین مواردی پاهای آنها فراموش می شود. قرار گرفتن پا در معرض اشعه های خشن خورشید ممکن است باعث خارش و لایه برداری غیرقابل کنترل شود.

برای غلبه بر این مشکل، می توانید از لوسیون حاوی آلوئه ورا استفاده کنید تا پوست خود را تسکین داده و خارش را تسکین دهید. همچنین می توانید از کرم مرطوب کننده برای کاهش لایه برداری استفاده کنید. همیشه از ضد آفتاب استفاده کنید.

4. جلسات تمرین مرطوب

گاهی اوقات، زمانی که زمان زیادی را در یک محیط مرطوب مانند باشگاه سپری می کنید، عفونت پا و لایه برداری پوست ایجاد می شود. علاوه بر این، اگر با پای برهنه ورزش کنید یا همان تشک یوگا را با شخص دیگری به اشتراک بگذارید، ممکن است پاهای شما به عفونت قارچی یا باکتریایی مبتلا شود.

برای دوری از چنین مسائلی، جوراب هایی بپوشید که عرق را از بین ببرد و رطوبت را جذب کند. همچنین سعی کنید همیشه پاهای خود را تمیز و بدون عرق نگه دارید.

5. اگزما

اگزما می تواند باعث لایه برداری پوست شود

اگزما یک بیماری التهابی مزمن پوستی است که می تواند باعث قرمزی، خشکی و خارش پاهای شما شود. این می تواند منجر به ایجاد زگیل و زخم همراه با لایه برداری پوست شود.

این نمودار برخی از شایع‌ترین علائم اگزما را نشان می‌دهد و چند درصد آن‌ها بر مردم در سراسر جهان تأثیر می‌گذارند. لایه برداری یا پوسته پوسته شدن پوست یکی از ده علامت اصلی اگزما است که 19 درصد از پاسخ دهندگان جهانی را در این آمار تحت تاثیر قرار می دهد.

بدترین علائم اگزما که توسط بیماران در سراسر جهان تجربه شده است

Different Symptoms Of Eczema01020304050607080DepressionAnxietyPainpeeling or FlakingOozing orCrustingDry sensitive skinsleep disturbanceRed, inflamedskinItchingPercentage of RespondentsDifferent Symptoms Of Eczema

درصد پاسخگویان علائم مختلف اگزما
افسردگی 9
اضطراب 11
درد 16
لایه برداری یا پوسته پوسته شدن 19
تراوش یا پوسته شدن 19
لکه های چرمی خشن یا پوسته پوسته پوست 20
پوست حساس خشک 23
اختلال خواب 29
پوست قرمز و ملتهب 47
خارش 79

منبع: درصد پاسخ دهندگان جهانی که علائم اگزما را به عنوان مشکل سازترین علائم تا سال 2019 گزارش کردند.در چنین شرایطی، برای دریافت درمان مناسب باید با یک متخصص پوست مشورت کنید.

protip_iconچیزهای بی اهمیت
در حالی که بقراط پزشک یونان باستان احتمالاً اولین کسی بود که اگزما را قرن ها پیش توصیف کرد، اصطلاح “درماتیت آتوپیک” توسط ماریون سوزبرگر و فرد وایز در سال 1933 ابداع شد.
مطالب مرتبط: نکاتی برای استفاده از روغن چریش برای اگزما

6. پسوریازیس

پسوریازیس یک بیماری التهابی مزمن پوستی است که باعث می شود پوست قرمز، خشک، لکه دار و پوسته پوسته شود . همچنین ممکن است باعث کنده شدن پوست پای شما شود.

این بیماری التهابی پوستی نیاز به درمان مناسب برای از بین بردن پلاک های پوسته پوسته و خشک و کاهش لایه برداری پوست دارد. برای درمان این مشکل پوستی بهتر است از پزشک کمک بگیرید.

برای اطلاع از زمان مراجعه به پزشک، بخش بعدی را بررسی کنید.

مطالب مرتبط: روغن درخت چای برای پسوریازیس: فواید، موارد استفاده و موارد دیگر

چه زمانی باید به پزشک مراجعه کرد

در حالی که لایه برداری پوست روی کف پا و پا معمولاً هیچ دردی ایجاد نمی کند، گاهی اوقات این موضوع می تواند به یک عامل نگران کننده تبدیل شود. اگر یک یا چند مورد از مشکلات ذکر شده در زیر را تجربه کردید، باید با پزشک مشورت کنید:

  •  بی حسی یا درد در پاها.
  •  علائم برای مدت طولانی باقی می ماند.
  •  یک یا هر دو پای شما دچار درد حاد می شود که هنگام راه رفتن باعث دردسر می شود.
  •  علائم عفونت از هر نوع، از جمله تب.
  •  یک جسم خارجی مانند یک تکه چوب یا شیشه در پای شما گیر کرده است.
  •  شما با پا گذاشتن روی چیزی تیز از ناحیه پای خود آسیب دیدید و اخیراً واکسن کزاز نگرفته اید.
  • شما مشکوک به پسوریازیس هستید.

اینفوگرافیک: اسکراب بلغور جو دوسر برای درمان لایه برداری پوست روی پا

لایه برداری پوست پا یک بیماری شایع است که به دلیل عوامل محیطی، کمبود رطوبت یا ژنتیک ایجاد می شود. در حالی که می‌توانید علائم را با درمان‌های خانگی یا درمان‌های پزشکی درمان کنید، اگر مراقبت نکنید، ممکن است این وضعیت عود کند. مرطوب نگه داشتن پاها و شستشوی آنها یکی از راه های انجام این کار است. اینجاست که اسکراب پا با بلغور جو دوسر کمک می کند. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد آن، اینفوگرافیک زیر را بررسی کنید.

اسکراب بلغور جو دوسر برای درمان لایه برداری پوست پا (اینفوگرافی)

لایه برداری پوست روی پا نشانه ای از یک مشکل عمیق تر است. این می تواند هر فردی را در هر سنی تحت تاثیر قرار دهد. علائم و نشانه های این بیماری پوستی از فردی به فرد دیگر متفاوت است و می تواند شدید یا متوسط ​​باشد. نقایص ژنتیکی یا عوامل محیطی مانند گرما، عرق و اصطکاک می توانند باعث لایه برداری پوست شوند. به جای نادیده گرفتن مشکل، باید علت اصلی را بررسی کنید. پس از آن، می توانید به دنبال کمک پزشکی یا درمان های خانگی برای حل مشکل باشید. شما به راحتی می توانید لایه برداری پوست روی پاهای خود را کنترل کنید و در صورت انجام اقدامات صحیح در زمان مناسب، تسکین پیدا کنید. همچنین می‌توانید با یک پدیکور زیبا یا یک جلسه اسپای پا، مراقبت‌های جوان‌کننده پا را انجام دهید.

سوالات متداول

آیا کمبود ویتامین D باعث لایه برداری پوست می شود؟

دکتر ربکا مارکوس ، MD، FAAD، متخصص پوست دارای گواهی هیئت مدیره، می گوید: «ویتامین D در آبرسانی پوست نقش دارد. ویتامین D همچنین دارای خواص آنتی اکسیدانی و ضد التهابی است که به محافظت از سلول ها کمک می کند. اگر پوست به دلیل کمبود ویتامین D یا در غیر این صورت خشک شود، بله، ممکن است پوسته پوسته شود.

آیا استرس می تواند باعث کنده شدن پوست شود؟

دکتر مارکوس می گوید: «استرس به خودی خود بعید است که باعث کنده شدن پوست شود. با این حال، ممکن است باعث شعله ور شدن یک اختلال التهابی پوستی از قبل موجود، مانند اگزما شود، که ممکن است باعث کنده شدن پوست شود.

آیا کمبود B12 می تواند باعث لایه برداری پوست شود؟

کمبود ویتامین B12 اغلب در پوست به صورت هایپرپیگمانتاسیون ظاهر می شود. دکتر مارکوس می‌افزاید: «همچنین گاهی اوقات می‌تواند با شیلیت زاویه‌ای همراه باشد که می‌تواند باعث لایه‌برداری پوست در گوشه‌های بیرونی دهان شود.»

آیا دیابت باعث پوسته پوسته شدن پاها می شود؟

بله، دیابت ممکن است منجر به تظاهرات پوستی مانند پوست خشک، ضخیم و پوسته پوسته شود. برای اطلاعات بیشتر و درمان با پزشک خود مشورت کنید ( 6 )، ( 7 ).

آیا جوراب های لایه بردار پا کار می کنند؟

شواهد حکایتی نشان می دهد که جوراب های لایه بردار ممکن است کارساز باشند. این به این دلیل است که این جوراب ها حاوی محلول های شیمیایی مانند اسید گلیکولیک هستند که  به لایه برداری عمیق کمک می کند، پوست مرده را از بین می برد و پاهای شما را نرم و سالم می کند. ممکن است چند روز طول بکشد تا نتایج قابل مشاهده را ببینید. با این حال، اگر بیماری های پوستی مانند پسوریازیس یا اگزما دارید، قبل از استفاده از این جوراب ها با پزشک خود مشورت کنید.

اگر لایه برداری پا را بیش از حد طولانی نگه دارید چه اتفاقی می افتد؟

ماندن پوست پا برای مدت طولانی ممکن است منجر به واکنش آلرژیک شود. اطمینان حاصل کنید که دستورالعمل های برچسب را دنبال می کنید تا از این امر جلوگیری کنید.

لایه برداری پا چقدر طول می کشد؟

لایه برداری پا معمولا بین یک هفته تا دو هفته طول می کشد تا پوست شما کاملا لایه برداری شود. با این حال، زمان ممکن است از فردی به فرد دیگر متفاوت باشد.

خوراکی های کلیدی

  • یک اختلال ارثی به نام سندرم لایه برداری پوست، نقایص ژنتیکی یا عوامل محیطی می تواند باعث لایه برداری پوست پا شود.
  • ریزش بدون درد شایع است. با این حال، قرمزی و خارش در برخی افراد مشاهده می شود.
  • مرطوب نگه داشتن پاها، خشک و تمیز نگه داشتن آنها، شستشو و آغشته کردن پا به نمک اپسوم می تواند این وضعیت را کنترل کند.
  • اگر لایه برداری شدید باشد، درمان ها و درمان های پزشکی می تواند کمک کننده باشد.

No comment

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *