COQ10 برای پوست – مزایا، نحوه استفاده و عوارض جانبی

از محصولات حاوی این ماده برای محافظت از پوست و مبارزه با علائم پیری استفاده کنید.

بسیاری از مردم تا به حال نام CoQ10 را نشنیده اند یا از فواید CoQ10 برای پوست اطلاع ندارند. این یکی از آن مواد شناخته شده ای است که اغلب به عنوان مفید بودن آن تبلیغ می شود، اما ما مطمئن نیستیم که چرا. به عبارت ساده، CoQ10 یک آنزیم طبیعی است که برای سلامت پوست ضروری است. تصور می شود که دارای خواص آنتی اکسیدانی است که باعث افزایش رطوبت پوست، یکنواختی رنگ پوست و به حداقل رساندن آسیب اشعه ماوراء بنفش می شود.

همچنین از این واقعیت متعجب خواهید شد که ژاپنی‌ها برای مدت طولانی از CoQ10 در محصولات مراقبت از پوست مانند ماسک‌های صورت، سرم‌ها و کرم‌ها استفاده می‌کنند. از آنجایی که از نظر علمی ثابت شده است که خطوط ریز و چین و چروک را کاهش می دهد، این ماده پرفروش توجه زیادی را به خود جلب کرده است. اگر به دنبال اطلاعاتی در مورد اینکه چگونه این آنزیم چند منظوره می تواند به پوست شما کمک کند، به مکان درستی رسیده اید. برای دانستن بیشتر به خواندن ادامه دهید!

protip_iconمواد تشکیل دهنده خود را بشناسید: COQ10چیست؟
آنزیمی که به طور طبیعی در بدن تولید می شود و در میتوکندری ذخیره می شود.فواید آن چیست؟
CoQ10 استرس اکسیداتیو در سلول ها را کاهش می دهد، سلول های پوست را بازسازی می کند، علائم ضد پیری را کاهش می دهد و تولید کلاژن را افزایش می دهد.چه کسی می تواند از آن استفاده کند؟
مناسب برای انواع پوست به جز افراد مبتلا به ویتیلیگو.

چند وقت؟
در هر دو برنامه روزانه مراقبت از پوست صبح و شب.

احتیاط
افرادی که از داروهای رقیق کننده خون استفاده می کنند برای جلوگیری از واکنش های منفی دارویی باید از CoQ10 اجتناب کنند.

در این مقاله

CoenzymeQ10 (CoQ10) چیست؟

CoQ10 همچنین Q10، کوآنزیم 10، ubiquinone یا ویتامین Q نامیده می شود. این آنزیم طبیعی تولید شده در بدن است. این ویتامین بر پایه روغن توسط بدن ما ساخته شده و در میتوکندری ذخیره می شود. این خواص آنتی اکسیدانی را ارائه می دهد که با خنثی کردن رادیکال های آزاد به عنوان یک آنتی اکسیدان، سلول های پوست ما سالم می مانند ( 1 ).

طبق تحقیقات، سطوح CoQ10 بدن با افزایش سن کاهش می یابد ( 1 ). برخی معتقدند افرادی که با سرطان، اختلالات ژنتیکی، دیابت، مشکلات قلبی و بیماری پارکینسون سر و کار دارند ممکن است سطح CoQ10 پایینی داشته باشند. برخی از یافته‌های تحقیقاتی نشان می‌دهند که سطح پایه CoQ10 پلاسما می‌تواند برای پیش‌بینی پیشرفت ملانوم نیز استفاده شود. اینها دلایلی هستند که افراد برای دریافت مقادیر کافی از این ماده مغذی به مکمل های CoQ10 متکی هستند ( 2 ).

protip_iconچیزهای بی اهمیت
در سال 1950، جی.ان.

در بخش زیر به فواید CoQ10 بر روی پوست شما می پردازیم.

مزایای پوست Coq10 چیست؟

زنانی که به دلیل محافظت آنتی اکسیدانی CoQ10 به پوست جوانی دست می یابند

CoQ10 اغلب در غذاهای کاربردی یافت می شود، به عنوان مکمل استفاده می شود و یک عنصر رایج در لوازم آرایشی است که علائم پیری را کاهش می دهد ( 3 ). در اینجا با پشتوانه علمی و ارزشمندترین مزایای آن آمده است:

1. به عنوان یک آنتی اکسیدان عمل می کند و آسیب خورشید را کاهش می دهد

CoQ10 ممکن است استرس اکسیداتیو ناشی از نور UV را در سلول های پوست سرکوب کند ( 1 ). به علاوه، به از بین بردن رادیکال های آزاد کمک می کند و از التهاب ناشی از آسیب خورشید جلوگیری می کند ( 3 ). به عبارت دیگر در سطح مولکولی از پوست در برابر اثرات نامطلوب اشعه ماوراء بنفش خورشید محافظت می کند. در موش ها، این ماده مغذی برای جلوگیری از پیشرفت آسیب پوستی ناشی از اشعه UV یافت شد ( 4 ). CoQ10 موضعی می تواند پیری نور و عمق چین و چروک را کاهش دهد.

2. ممکن است پوست را جوان نگه دارد

CoQ10 هم در سلول ها و هم در لیپیدهای سطح پوست یافت می شود. انرژی لازم برای ترمیم و بازسازی اولیه سلول های پوست را به پوست می رساند. همچنین به از بین بردن سمومی که در غیر این صورت ممکن است پوست را از مواد مغذی محروم کنند، کمک می کند. استفاده مستقیم از CoQ10 روی پوست می تواند محافظت آنتی اکسیدانی داشته باشد و آسیب ناشی از عوامل داخلی و خارجی را کاهش دهد. تحقیقات بیشتری برای درک بیشتر این مزیت CoQ10 ضروری است.

3. مزایای ضد پیری را ارائه می دهد

زنی با کاهش خطوط و چین و چروک پس از استفاده از CoQ10

مصرف یک مکمل غذایی حاوی CoQ10 در مدت 12 هفته به کاهش چین و چروک ، بهبود صافی پوست و افزایش استحکام پوست کمک می کند. این ماده مغذی همچنین می تواند به پوست کمک کند تا با تغییرات فصلی در انعطاف پذیری پوست، به ویژه در طول زمستان مبارزه کند ( 3 ). علاوه بر این، حتی استفاده موضعی از CoQ10 به کاهش خطوط ریز و چین و چروک صورت کمک می کند ( 5 ).

4. تولید کلاژن را تسریع می کند

CoQ10 همچنین برای مهار فعالیت آنزیم های تخریب کننده و افزایش تولید الاستین و کلاژن نوع IV و VII شناخته شده است ( 1 ). افزایش تولید کلاژن به معنای بهبود هیدراتاسیون و کشسانی پوست و کاهش زبری پوست است ( 6 ).

مطالب مرتبط: خاصیت ارتجاعی پوست: چیست و 10 راه برای بهبود آن

5. تولید اسید هیالورونیک را ترویج می کند

CoQ10 می تواند رنگ پوست را یکنواخت کند

CoQ10 به تولید اسید هیالورونیک کمک می کند ( 7 ). اسید هیالورونیک به جوانسازی پوست کمک می کند ( 8 ). همچنین شناخته شده است که فواید رفع رنگدانه و صاف کردن رنگ پوست را دارد.

6. بهبود زخم بافت نرم را تسریع می کند

مطالعات موش نشان می دهد که کاربرد موضعی کوآنزیم غنی از آنتی اکسیدان Q10 باعث بهبود زخم پس از کشیدن دندان می شود ( 9 ). این ماده مغذی می تواند تشکیل کلاژن را تسهیل کرده و التهاب را در طول بهبودی کاهش دهد. گفتنی است، برای درک اثربخشی استفاده موضعی CoQ10 برای کمک به بهبود زخم، باید تحقیقات بیشتری روی انسان انجام شود.

واضح است که CoQ10 نقش مهمی در سلامت پوست دارد و نباید نادیده گرفته شود. بنابراین، راه درست استفاده از CoQ10 برای پوست چیست؟ به خواندن ادامه دهید.

نحوه استفاده از CoQ10 برای پوست

زنی که از کرم دور چشم حاوی CoQ10 استفاده می کند

CoQ10 را می توان به عنوان یک محصول موضعی مراقبت از پوست یا به عنوان مکمل مراقبت از پوست در رژیم غذایی به شکل کپسول، قرص جویدنی، شربت مایع، ویفر و IV استفاده کرد. به طور کلی در سرم ها، کرم های دور چشم و مرطوب کننده های صورت یافت می شود. نکات زیر می تواند به شما بگوید که چگونه از CoQ10 بهترین استفاده را بکنید.

  • می توانید از آن در طول برنامه های مراقبت از پوست صبح و شب خود استفاده کنید.
  • قبل از استفاده از مرطوب کننده های سنگین حتما آن را بمالید.
  • به یاد داشته باشید که این ماده با سایر مواد سازگار با پوست مانند آلوئه ورا، ویتامین C، ویتامین B3، رتینول، اسید گلیکولیک و اسید هیالورونیک به خوبی کار می کند.
  • CoQ10 در گوشت قرمز (بیشترین در کبد و قلب)، ماهی های روغنی (مانند سالمون، ماهی تن و ماهی خال مخالی)، میوه ها، سبزیجات، آجیل و غلات کامل یافت می شود (10 ) . در حالی که بیشتر افراد می توانند سطوح توصیه شده CoQ10 را از طریق یک رژیم غذایی متعادل به دست آورند، برخی ممکن است نیاز به مصرف مکمل داشته باشند.
protip_iconاشاره کوتاه
شما همچنین می توانید CoQ10 را در تونرها پیدا کنید و همچنین یک ماده عالی برای استفاده در کرم ها و لوسیون های بدن است.

توجه به این نکته ضروری است که دو شکل CoQ10 وجود دارد – ubiquinol و ubiquinone. Ubiquinol ماده رایج‌تری در بدن ما است و همچنین در صورت مصرف مکمل قابل جذب‌تر است. در حالی که CoQ10 به دلیل فواید بسیار شناخته شده است، ممکن است در برخی عوارض جانبی نیز ایجاد کند. بخوان تا بیشتر بدانی.

عوارض جانبی CoQ10: یک نگاه سریع

CoQ10 ممکن است ویتیلیگو را بدتر کند

  • CoQ10 ممکن است ویتیلیگو را تشدید کند. افراد مبتلا به ویتیلیگو باید قبل از استفاده با متخصص پوست خود مشورت کنند زیرا ممکن است رنگدانه را بدتر کند ( 11 ). مکانیسم این امر این است که CoQ10 می تواند فعالیت تیروزیناز و تولید ملانین را مهار کند.
  • CoQ10 ممکن است داروهای رقیق کننده خون مانند وارفارین را کم اثر کند ( 12 ). این می تواند خطر لخته شدن خون را افزایش دهد. قبل از مصرف CoQ10 حتما با پزشک خود صحبت کنید، به خصوص اگر دیابت یا مشکلات مزمن تیروئید، قلب، کلیه یا کبد دارید.
  • CoQ10 ممکن است سطح قند خون یا فشار خون را کاهش دهد.
    مطالب مرتبط: راه های آسان برای مدیریت قند خون به طور طبیعی و ایمن
  • اگر تحت شیمی درمانی هستید، قبل از مصرف CoQ10 با پزشک خود مشورت کنید.
  • در حالی که مکمل‌های CoQ10 عموماً بی‌خطر در نظر گرفته می‌شوند، شواهد حکایتی نشان می‌دهند که ممکن است در برخی افراد عوارض جانبی زیر را ایجاد کنند:

– درد بالای شکم
– از دست دادن اشتها
– تهوع و استفراغ

– اسهال
– سردرد و سرگیجه
– بی خوابی
– خستگی
– خارش یا بثورات پوستی
– تحریک پذیری یا بی قراری

  • از CoQ10 در دوران بارداری یا شیردهی بدون تایید پزشک خود استفاده نکنید. مکمل های CoQ10 معمولا برای کودکان نیز توصیه نمی شود.

مراقب عوارض جانبی آن باشید. قبل از مصرف CoQ10 با پزشک خود مشورت کنید. با اطلاعات صحیح، این ماده مغذی فوایدی را ارائه می دهد. همچنین می توانید محصولات مراقبت از پوست با کیفیت بالا حاوی CoQ10 را به صورت آنلاین انتخاب کنید.

اینفوگرافیک: 5 مزیت COQ10

CoQ10 (کوآنزیم Q10) یک آنزیم شگفت انگیز است که توسط بدن ما ساخته و ذخیره می شود. مکمل‌های CoQ10 به دلیل خواص آنتی‌اکسیدانی‌شان که می‌توانند برای پوست و سلامت ما شگفت‌انگیز باشند، محبوب شده‌اند. این ماده به طور کلی بی خطر با حداقل عوارض جانبی است. برای دانستن بیشتر در مورد فواید این آنتی اکسیدان ویتامین مانند، اینفوگرافیک زیر را بررسی کنید.

5 مزیت coq10 (اینفوگرافیک)

 

Coq10 یک ماده محلول در چربی است. این یک عنصر قدرتمند است که در بسیاری از محصولات مراقبت از پوست ضد پیری استفاده می شود. این انرژی سلول های شما را برای بازسازی و ترمیم روزانه پوست شما فراهم می کند. مکمل های Coq10 را می توان مصرف کرد یا به صورت موضعی استفاده کرد. سطح CoQ10 معمولاً با افزایش سن یا پوست شما در معرض استرس محیطی کاهش می یابد. به طور خلاصه، بسیاری از مردم CoQ10 را به عنوان یک ماده “افسانه ای” در نظر می گیرند زیرا با کمک به کاهش چین و چروک و ترویج مزایای محافظت از پوست که سلامت پوست را از درون به بیرون حفظ می کند، جوان سازی پوست را ترویج می کند. بنابراین، خودتان آن را امتحان کنید و تفاوت را متوجه شوید!

سوالات متداول

هر چند وقت یکبار می توانم از CoQ10 استفاده کنم؟

اگر از مکمل CoQ10 استفاده می کنید، دوز توصیه شده 30-200 میلی گرم در روز است. می‌توانید از محصولات مراقبت از پوست که حاوی CoQ10 هستند، طبق دستورالعمل روی برچسب استفاده کنید.

آیا CoQ10 می تواند پوست را روشن کند؟

بله، CoQ10 یک ماده موثر در مراقبت از پوست است که می تواند تغییر رنگ پوست را کاهش دهد.

آیا CoQ10 سلولیت را کاهش می دهد؟

بله، استفاده منظم از این آنزیم ممکن است به کاهش سلولیت کمک کند.

CoQ10 برای چه نوع پوستی مناسب است؟

CoQ10 برای انواع پوست مناسب است. با این حال، قبل از استفاده از محصولات حاوی این ماده، با متخصص پوست خود صحبت کنید.

خوراکی های کلیدی

  • CoQ10، آنزیمی که به طور طبیعی در مراکز انرژی سلول یافت می شود، دارای خواص آنتی اکسیدانی است که رادیکال های آزاد را خنثی می کند و از سالم ماندن سلول ها اطمینان می دهد.
  • تولید کلاژن را تسریع می کند، به کاهش خطوط ریز و چین و چروک های صورت کمک می کند، استرس اکسیداتیو ناشی از اشعه ماوراء بنفش را در سلول های پوست سرکوب می کند، رادیکال های آزاد را از بین می برد و از التهاب ناشی از آسیب خورشید جلوگیری می کند.
  • CoQ10 می تواند به عنوان یک محصول موضعی یا مکمل غذایی استفاده شود.


بیاموزید که CoQ10 چگونه در مراقبت از پوست کار می کند و چه کاری می تواند برای شما انجام دهد. ویدیوی زیر را تماشا کنید تا فواید شگفت انگیز این آنتی اکسیدان قدرتمند و اینکه چگونه می تواند به بهبود سلامت پوست شما کمک کند را ببینید.

No comment

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *