پرورش موز یک تجارت بسیار رایج و محبوب در سراسر جهان است. این میوه بسیار خوشمزه و مغذی است و در طول سال در دسترس است. کشت تجاری موز یکی از مشاغل اصلی سنتی بسیاری از مردم است.

موز در واقع یک میوه دراز و خوراکی است که توسط چندین نوع طرح گلدار علفی بزرگ در جنس موسی تولید می شود. موز در بسیاری از کشورها برای پخت و پز استفاده می شود (ممکن است “چنار” نامیده شود ، و آنها را از موز دسر متمایز می کند.

موز از نظر اندازه ، رنگ و سفتی متغیر است ، اما معمولاً کشیده و خمیده است و گوشت نرم آن غنی از نشاسته است که با پوست پوشانده شده است ، که ممکن است هنگام رسیدن سبز ، زرد ، بنفش ، قهوه ای یا قرمز باشد.

موز به صورت خوشه ای از بالای گیاه آویزان می شود. امروزه تقریباً همه موزهای خوراکی مدرن بدون دانه از گونه های وحشی (Musa acuminata و Musa balbisiana) می آیند.

نامهای علمی بیشتر موزهای پرورده Musa acuminata ، Musa balbisiana و Musa × paradisiaca برای ترکیبی Musa acuminata × M. balbisiana ، بسته به ساختار ژنومی آنها است. نام علمی قدیمی این هیبرید ، Musa sapientum ، دیگر استفاده نمی شود.

گیاهان موز تقریباً در همه جای جهان رشد می کنند. آنها ممکن است با درجات مختلف موفقیت در شرایط مختلف آب و هوایی رشد کنند. اما بیشتر مزارع تجاری موز در درجه اول در مناطق استوایی و در کشورهای صادر کننده موز یافت می شود.

امروزه 4 کشور صادر کننده موز عبارتند از کاستاریکا ، کلمبیا ، اکوادور و فیلیپین. هند ، اکوادور ، برزیل و چین بزرگترین تولیدکنندگان موز هستند و حدود نیمی از کل موز را تولید می کنند.

پرورش موز تجاری دارای اهمیت اقتصادی قابل توجهی است. تولید موز تجاری پرمصرف است ، نسبتاً سریع تلاش و سرمایه گذاری را به همراه دارد ، درآمد هفتگی در طول سال فراهم می کند و محصول به سرعت از طوفان ها و سایر بلایای طبیعی بهبود می یابد.

مجموع صادرات صنعت موز به بیش از 100 میلیون تن در جهان در بازاری که بیش از 5 میلیارد دلار در سال درآمد دارد و میلیون ها کارگر در آن مشغول به کار هستند.

با این حال ، اگر مایل به راه اندازی یک صنعت کشاورزی جدید هستید ، پس تجارت موز تجاری می تواند مناسب باشد. بسیار آسان و سودآور است.

فهرست مطالب

مزایای تغذیه ای موز
مزایای پرورش موز
چگونه می توان تجارت مزرعه موز را راه اندازی کرد
Good Location را انتخاب کنید
خاک را آماده کنید
شرایط آب و هوایی برای پرورش موز
تنوع را انتخاب کنید
خرید گیاهان
کاشتن
مراقبت
بارور کردن
آبیاری
مالچ کردن
وجین کردن
تدارکات
آفات و بیماریها
آفات و کنترل آنها
بیماریها و کنترل آنها
برداشت
پس از برداشت
بازده
بازار یابی

مزایای تغذیه ای موز

موز یک میوه عالی است و سرشار از مواد مغذی زیادی است. موز خام (بدون پوست) 1٪ پروتئین ، 23٪ کربوهیدرات ، 75٪ آب و حاوی مقدار ناچیزی چربی است. یک عدد موز متوسط ​​حاوی:

  • کربوهیدرات: 24 گرم
  • مس: 10٪ ارزش روزانه
  • چربی: 0.4 گرم
  • فیبر: 3.1 گرم
  • منگنز: 14 درصد از ارزش روزانه
  • منیزیم: 8 of از مقدار روزانه
  • پروتئین: 1.3 گرم
  • پتاسیم: 9 of از مقدار روزانه
  • ویتامین B6: 33 of از مقدار روزانه
  • ویتامین C: 11 درصد از مقدار روزانه

موز بسیار مغذی است و فواید زیادی برای سلامتی دارد. مصرف منظم موز برای سلامتی بسیار مفید است. در اینجا سعی داریم بیشتر در مورد فواید مصرف موز برای سلامتی توضیح دهیم.

  • موز سرشار از فیبر ، آنتی اکسیدان ها و چندین ماده مغذی است.
  • برای همه افراد مسن و انواع آن خوب است.
  • موز ممکن است با کند کردن تخلیه معده اشتها را کاهش دهد و می تواند سطح قند خون را پس از غذا تعدیل کند.
  • این میوه ها نسبتاً سرشار از فیبر و نشاسته مقاوم هستند که ممکن است باکتری های روده شما را دوست داشته و از سرطان روده محافظت کند.
  • موز کالری کمی دارد و مواد مغذی و فیبر زیادی دارد. بنابراین ، آنها ممکن است به کاهش وزن کمک کنند.
  • مصرف منظم موز برای قلب مفید است. زیرا آنها منبع غذایی خوبی از پتاسیم و منیزیم هستند.
  • موز سرشار از چندین آنتی اکسیدان است که ممکن است به کاهش آسیب ناشی از رادیکال های آزاد و کاهش خطر ابتلا به برخی بیماری ها کمک کند.
  • بسته به رسیدن ، موز دارای مقادیر زیادی نشاسته یا پکتین مقاوم است. هر دو ممکن است اشتها را کاهش دهند و به سیری شما کمک کنند.
  • موزهای نارس ممکن است حساسیت به انسولین را افزایش دهند ، زیرا منبع بسیار خوبی از نشاسته مقاوم هستند.
  • موز برای کلیه مفید است. بسیاری از آنها خطر ابتلا به بیماری های کلیوی را تا 50 reduce کاهش می دهند.
  • متخصصان تغذیه موز را به بدن سازان توصیه می کنند. زیرا ممکن است به تسکین گرفتگی های عضلانی ناشی از ورزش کمک کنند. آنها همچنین سوخت فوق العاده ای برای تمرینات استقامتی ارائه می دهند.

مزایای پرورش موز

پرورش موز تجاری یک تجارت بسیار رایج و محبوب در سراسر جهان است. این بسیار آسان و ساده است ، حتی مبتدیان می توانند این تجارت را شروع کنند.

. در اینجا ما سعی می کنیم مزایای برتر تجارت موز را شرح دهیم.

  • تجارت موز تجاری بسیار سودآور است. شما می توانید سود خوبی از این تجارت کسب کنید.
  • این یک تجارت ثابت است و بسیاری از مردم در حال حاضر برای کسب سود این تجارت را انجام می دهند.
  • گیاهان موز تقریباً در همه کشورهای جهان بسیار خوب رشد می کنند. و مراقبت از گیاهان بسیار آسان و ساده است.
  • تقاضا و قیمت موز هر دو بسیار خوب است.
  • تولید تجاری بسیار سودآور است. بنابراین ، می تواند یک منبع اشتغال خوب باشد. مخصوصا برای افراد تحصیل کرده بیکار.
  • مانند دیگر صنایع کشاورزی ، تجارت تجاری پرورش موز نیاز به سرمایه گذاری بالا ندارد.
  • و به زودی پول سرمایه گذاری شده خود را پس خواهید گرفت.
  • بازاریابی موز بسیار آسان است ، زیرا موز بازار جهانی دارد.
  • مصرف منظم موز برای سلامتی بسیار مفید است. اگر مشاغل تولیدی خود را راه اندازی کنید می توانید از موز تازه لذت ببرید.

چگونه می توان تجارت مزرعه موز را راه اندازی کرد

همانطور که در بالا اشاره کردیم ، پرورش موز تجاری بسیار آسان و ساده است. حتی مبتدیان می توانند این تجارت را شروع کنند.

مراقبت از گیاهان موز بسیار آسان است. حتی مبتدیان می توانند از گیاهان به خوبی مراقبت کنند.

در اینجا ما سعی می کنیم اطلاعات بیشتری در مورد شروع و راه اندازی این تجارت از کاشت ، مراقبت تا بازاریابی شرح دهیم.

Good Location را انتخاب کنید

اول از همه ، شما باید یک مکان بسیار مناسب برای شروع این تجارت انتخاب کنید. گیاهان موز در خاک حاصلخیز و زهکشی خوب بسیار خوب رشد می کنند.about:blank

گیاهان موز می توانند در انواع مختلف خاک رشد کنند. آنها می توانند در خاکهای فقیر تا غنی مانند خاکهای سیلتی عمیق ، خاک رس ، لومی و خاک لومی زنده بمانند. سطح pH بین 6.7 تا 7.5 برای تولید موز تجاری ایده آل در نظر گرفته می شود.

اگر برای این مشاغل مناسب است می توانید از زمین موجود خود استفاده کنید. در حقیقت ، خاکهای غنی از نیتروژن ، فسفر و پتاس برای کشت موز خوب است.

خاک را آماده کنید

آماده سازی کامل خاک نیز بسیار مهم است. قبل از کاشت گیاهان موز باید زمین را آماده کنید.

حداقل 3-4 بار در تابستان زمین را شخم بزنید. مقدار کافی کود آلی را در آخرین شخم زدن اضافه کنید.

سپس خاک را تراز کنید. قبل از کاشت نمک کش ها و مواد دودزا را به خاک اضافه کنید ، به ویژه اگر در مناطقی هستید که مشکل نماتد شایع است.

شرایط آب و هوایی برای پرورش موز

موز در واقع یک محصول گرمسیری است. در دمای 15 تا 35 درجه سانتی گراد و رطوبت نسبی 75 تا 85 درصد رشد می کند.

گیاهان موز مناطق مرتفع و مرطوب مناطق گرمسیری را ترجیح می دهند. اما می توان آنها را در آب و هوا اعم از گرمسیری مرطوب تا نیمه گرمسیری خشک از طریق انتخاب انواع مناسب کشت کرد.

سرعت زیاد باد به محصول آسیب می رساند که از 80 کیلومتر در ساعت فراتر می رود. و صدمه به سرما در دمای زیر 12 درجه سانتی گراد رخ می دهد.

دوره زمانی مونسون (ژوئن تا سپتامبر) با متوسط ​​بارندگی 650 تا 750 میلی متر برای رشد رویشی شدید گیاهان موز بسیار مهم است

تنوع را انتخاب کنید

انواع مختلفی از موز در سراسر جهان موجود است. بسته به در دسترس بودن منطقه خود می توانید هر کدام را انتخاب کنید. برای توصیه های خوب می توانید با برخی از کشاورزان محلی مشورت کنید.

10 نوع مختلف موز عبارتند از: کاوندیش ، پیسانگ راجا ، قرمز ، لیدی فینگر ، بلو جاوا ، چنار ، مانزانو ، بورو ، بارانگان و گلدفینگر.

خرید گیاهان

گیاهان موز از دانه ها رشد نمی کنند ، بلکه با استفاده از مکنده ها به عنوان مواد کاشت رشد می کنند. در برخی مناطق از نهال کشت بافت نیز استفاده می شود

گیاهان کوچک به راحتی در مهد کودک ها موجود هستند. به راحتی می توانید از نزدیکترین مهدکودک های خود یا از کشاورزانی که گیاه می فروشند خرید کنید.

اگر فاصله 1.8 × 1.5 متر در نظر گرفته شود ، نزدیک به 1452 گیاه در هکتار متناسب است. برای فاصله 2mx2.5m ، 800 گیاه در یک هکتار قرار داده شده است.

کاشتن

با رعایت روش ذکر شده در قسمت آماده سازی زمین ، زمین را آماده کنید. سپس می توانید گیاهان کوچکتر را بکارید.

روش کاشت گودال به طور کلی در سیستم باغبانی باغ استفاده می شود. اندازه گودال 45 سانتی متر در 45 سانتی متر در 45 سانتی متر خوب خواهد بود. چاله ها را با خاک سطحی مخلوط با حدود 10 کیلوگرم کود حیاط مزرعه ، 250 گرم کیک چریش و حدود 20 گرم کربوفوران پر کنید.

چاله ها را به مدت 15 تا 20 روز برای تابش خورشید باز کرده تا همه حشرات ، بیماریهای منتقله از خاک و هوادهی را قبل از پر شدن دوباره از بین ببرد.

مکنده ها را در مرکز گودال بکارید و به آرامی خاک اطراف آن را فشار دهید و از کاشت عمیق اجتناب کنید.

مراقبت

گیاهان موز به طور کلی بسیار خوب رشد می کنند و به مراقبت نسبتاً کمتری احتیاج دارند. اگرچه ، مراقبت بیشتر به رشد خوب گیاهان و تولید بهتر آنها کمک می کند.

مراقبت بسیار آسان است ، حتی مبتدیان می توانند از آنها مراقبت کنند. می توانید از نیروی خانواده خود برای مراقبت از گیاهان موز استفاده کنید. در اینجا ما سعی می کنیم بیشتر در مورد روند مراقبت از تجارت موز توضیح دهیم.

بارور کردن

گیاهان موز به طور کلی به مقدار زیادی مواد مغذی نیاز دارند. هنگام آماده سازی خاک تا آنجا که می توانید محتوای ارگانیک اضافه کنید. و کودهای اضافی نیز مورد نیاز است. برای توصیه بهتر بر اساس آزمایش خاک ، با یک متخصص در منطقه خود تماس بگیرید یا با نزدیکترین دفتر توسعه کشاورزی تماس بگیرید.

آبیاری

موز در واقع یک محصول ریشه دار کم عمق است که برای افزایش بهره وری به مقدار زیادی آب نیاز دارد. به طور کلی گیاهان برای عملکرد خوب به 70 تا 75 آبیاری نیاز دارند.

آبیاری را در فاصله 7 تا 8 روز در زمستان انجام دهید. و آبیاری را در فاصله 4 تا 5 روز در طول تابستان انجام دهید. و در فصل بارندگی نیازی به آبیاری نیست.

همچنین می توانید از فناوری آبیاری پیشرفته مانند آبیاری قطره ای استفاده کنید. در آبیاری قطره ای ، آب را از 5 تا 10 لیتر/بوته/روز از کاشت تا ماه چهارم ، 10-15 لیتر/بوته/روز از 5 تا شلیک و 15 لیتر/بوته/روز از شلیک تا 15 روز قبل از برداشت استفاده کنید.

مالچ کردن

مالچ پاشی یک راه خوب برای حفظ رطوبت در خاک است. همچنین برای کنترل علفهای هرز مفید است. می توانید از مواد آلی به عنوان مالچ استفاده کنید.

وجین کردن

علف های هرز منظم برای تجارت موز موفق و تجاری بسیار مهم است. علفهای هرز مواد مغذی را از خاک مصرف می کنند و گیاهان شما آسیب می بینند. بنابراین ، کنترل آنها بسیار مهم است.

علفهای هرز را قبل از کاشت با شخم عمیق و متقاطع هارو بردارید. در صورت هجوم گونه های علف های هرز ، از برنامه Diuron 80٪ WP به میزان 800 گرم/150 لیتر آب/جریب استفاده کنید.

تدارکات

به دلیل وزن زیاد ، گیاهان از حالت تعادل خارج می شوند و ممکن است گیاهان میوه بارور شوند و کیفیت تولید آنها تحت تأثیر منفی قرار گیرد.

بنابراین ، گیاهان یاتاقان باید با کمک دو بامبو که مثلثی را تشکیل می دهند ، با قرار دادن آنها در مقابل ساقه ها در سمت تکیه گاه قرار گیرند.k

آفات و بیماریها

مانند بسیاری از محصولات تجاری دیگر ، گیاهان موز نیز بسیار مستعد ابتلا به برخی آفات و بیماری ها هستند.

آفات و کنترل آنها

شپشک بنفش ، شپشک ریزوم ، شته موز ، نماتد ، تریپس و حشرات بال توری آفات رایج گیاهان موز هستند.

در صورت آلودگی به شپشک بنه ، Carbaryl را به میزان 10-20 گرم در بوته در خاک اطراف ساقه بکار ببرید.

برگهای خشک شده را بردارید و باغ را تمیز نگه دارید تا به عنوان یک اقدام پیشگیرانه برای جلوگیری از شپش ریزوم عمل کنید. قبل از کاشت از کیک کرچک به میزان 250 گرم یا کرباریل به میزان 59 گرم یا فورات به میزان 10 گرم در گودال استفاده کنید.

در صورت مشاهده هجوم شته موز ، متیل دمتون را به میزان 2 میلی لیتر در لیتر یا دیمتوهات را به میزان 2 میلی لیتر در لیتر آب اسپری کنید.

اگر متوجه آلودگی تریپس و حشرات بال توری شدید ، از متیل دمتون 20EC به میزان 2 میلی لیتر در لیتر آب یا Monocrotophos 36 WSC به میزان 2 میلی لیتر در لیتر آب اسپری کنید.

مکنده ها را با کربوفوران 3٪ CG به میزان 50 گرم در هر مکنده درمان کنید تا از نماتد مکنده ها جلوگیری شود. اگر درمان مکیدن را انجام نداده اید ، یک ماه پس از کاشت 40 گرم کربوفوران را در اطراف هر گیاه بمالید.

بیماریها و کنترل آنها

آنتراکنوز ، پاناما ، لکه برگ سیگاتوکا ، قسمت دسته ای و پژمردگی فوزاریوم برخی از بیماری های شایع گیاهان موز هستند.

برای جلوگیری از لکه برگ سیگاتوکا ، برگهای آلوده را بردارید یا بسوزانید. سیستم زهکشی خوب را در مزرعه ارائه دهید و همچنین از شرایط غرقاب شدن آب جلوگیری کنید. اسپری هر یک از قارچ کش ها یعنی کاربندازیم به میزان 2 گرم در لیتر یا منکوزب به میزان 2 گرم در لیتر یا اکسی کلرید مس به میزان 2.5 گرم در لیتر یا زیرام به میزان 2 میلی لیتر در لیتر آب یا کلروتالونیل در میزان 2 گرم در لیتر آب به ازای هر 10 لیتر مایع اسپری 5 میلی لیتر ماده مرطوب کننده مانند Sandovit ، Teepol و غیره اضافه کنید.

در صورت مشاهده هجوم آنتراکنوز ، اسپری Copperoxychloride را به میزان 2.5 گرم در لیتر یا مخلوط بوردو را به میزان 10 گرم در لیتر یا قارچ کش کلروتالونیل را به میزان 2 گرم در لیتر یا کاربندازیم را به میزان 3 گرم در هر بار مصرف کنید. لیتر آب

اگر عفونت بیماری پاناما را مشاهده می کنید ، گیاهان شدید آسیب دیده را در خارج از مزرعه ریشه کن کرده و نابود کنید. سپس آهک را به میزان 1 تا 2 کیلوگرم در چاله ها بمالید. مکنده ها را قبل از کاشت به میزان 2 میلی گرم در لیتر آب در کاربندازیم غوطه ور کنید. همچنین شستشوی ماهیانه کاربندازیم را شش ماه پس از کاشت شروع کنید.

بیماری Bunchy top به دلیل هجوم شته ایجاد می شود. قسمت های شلوار آسیب دیده را برداشته و بسوزانید. و بعد از مشاهده ، Dimethoate را به میزان 20 میلی لیتر در هر 10 لیتر آب اسپری کنید.

در صورت آلودگی به پژمردگی فوزاریوم ، گیاهان آلوده را برداشته و آهک را به میزان 1-2 کیلوگرم در گودال بمالید. استفاده از کپسول کاربندازیم به میزان 60 میلی گرم در هر درخت در ماههای دوم ، چهارم و ششم پس از کاشت. خیساندن نقطه ای کاربندازیم به میزان 2 میلی گرم در لیتر آب را انجام دهید.

برداشت

گیاهان موز بسیار سریع رشد می کنند و محصول 11 تا 12 ماه پس از کاشت آماده برداشت می شود. برداشت موز را زمانی آغاز کنید که موزها کمی یا کاملا بالغ شده یا مطابق نیاز بازار باشد.

برای بازار محلی ، میوه ها را در مرحله بلوغ و برای حمل و نقل از راه دور برداشت کنید ، میوه ها را در بلوغ 75 تا 80 درصد برداشت کنید.

اما برای صادرات ، برداشت محصول را از روز قبل یا همان روز حمل شروع کنید. میوه ها را در اوایل روز در تابستان برداشت کنید و در زمستان از برداشت زود هنگام صبح خودداری کنید.

پس از برداشت

بسیاری از عملیات پس از برداشت موز پس از برداشت موز وجود دارد. پخت ، شستشو ، درجه بندی ، بسته بندی ، ذخیره سازی ، حمل و نقل و بازاریابی وظایف اصلی پس از برداشت هستند.

درجه بندی بسیار مهم است ، این بر اساس اندازه ، رنگ و بلوغ انجام می شود. میوه های کوچک ، رسیده ، آسیب دیده و آلوده به بیماری را حذف کنید.

بازده

نمی توان مقدار دقیق آن را گفت. بستگی به عوامل متعددی دارد. می توانید حدود یا حداکثر 50 تن در هکتار انتظار داشته باشید.

بازار یابی

بازاریابی موز بسیار آسان و ساده است. موز تقاضا و ارزش بسیار خوبی در بازار دارد. امیدوارم بتوانید محصولات خود را به راحتی در بازار محلی بفروشید.

اینها مراحل و روشهای متداول برای شروع و راه اندازی یک کسب و کار موفق پرورش موز هستند. بسیار آسان و ساده است. امیدوارم این راهنما به شما کمک کرده باشد! موفق باشید و خداوند به شما برکت دهد!

No comment

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *