پرورش میوه اژدهای تجاری یک ایده تجاری جدید است. اما محبوبیت آن به تدریج در حال افزایش است. این میوه بسیار مغذی است و عموماً با قیمت بسیار بالایی در بازار به فروش می رسد.

میوه اژدها همچنین با نام های دیگر در نقاط مختلف جهان شناخته می شود. همچنین به عنوان پیتایا ، پیتایا ، گلابی توت فرنگی و غیره شناخته می شود.

پیتایا در واقع میوه چندین گونه مختلف کاکتوس بومی قاره آمریکا است. Pitaya معمولاً به میوه از جنس Stenocereus اشاره می کند ، در حالی که pitahaya یا میوه اژدها به میوه از جنس Hylocereus ، هر دو در خانواده Cactaceae اشاره دارد.

در حال حاضر ، پرورش میوه اژدها در آسیای جنوب شرقی ، استرالیا ، کارائیب ، در ایالات متحده ، Mesoamerica و مناطق گرمسیری و نیمه گرمسیری جهان انجام می شود.

در برخی مناطق گیاه میوه اژدها به عنوان یک گیاه زینتی و همچنین به عنوان یک گیاه تولید کننده میوه رفتار می شود. این میوه به طور کلی به عنوان یک میوه تازه مصرف می شود یا می تواند در مربا ، تولید ژله ، آب میوه ، شراب و بستنی استفاده شود. این میوه همچنین برای استفاده در بسته های صورت محبوب است.

بافت میوه گاهی اوقات به دلیل داشتن کیوی سیاه و ترد به کیوی تشبیه می شود. روغن دانه حاوی اسیدهای چرب ، لینولئیک اسید و لینولنیک اسید است.

میوه اژدها برای طعم دادن و رنگ آمیزی آب میوه ها و نوشیدنی های الکلی مانند “خون خون اژدها” و “دراگوتینی” استفاده می شود. گلها را می توان به عنوان چای خورد یا دم کرد. [ 1 ]

رنگ قرمز و بنفش میوه های هایلوسرئوس به دلیل بتاسیانین ها ، خانواده ای از رنگدانه ها که شامل بتانین است ، همان ماده ای که به چغندر ، چای سوئدی و آمارانت رنگ قرمز می دهد.

فهرست مطالب

مزایای تغذیه ای میوه دراگون
مزایای پرورش میوه اژدها
چگونه می توان پرورش میوه اژدها را آغاز کرد
Good Location را انتخاب کنید
خاک را آماده کنید
شرایط آب و هوایی برای پرورش میوه اژدها
یک تنوع خوب انتخاب کنید
دانه یا قلمه بخرید
کاشتن
مراقبت
بارور کردن
آبیاری
مالچ کردن
کنترل علفهای هرز
آموزش گیاهان
آفات و بیماریها
برداشت
بازده
بازار یابی

مزایای تغذیه ای میوه دراگون

ظاهر منحصر به فرد و قدرتهای فوق العاده خوراکی تحسین شده باعث شده است که میوه اژدها در بین افراد خوراکی و افرادی که مراقب سلامتی هستند محبوب شود.

بر اساس پایگاه داده USDA FoodData Central ، یک وعده 100 گرم پیتایای خشک 1100 کیلوژول انرژی غذایی ، 82 درصد کربوهیدرات ، 4 درصد پروتئین و 11 درصد ارزش روزانه هر کدام را برای ویتامین C و کلسیم تأمین می کند.about:blank

با این حال ، میوه اژدها کالری کمی دارد اما حاوی ویتامین ها و مواد معدنی ضروری است. همچنین حاوی مقدار قابل توجهی فیبر غذایی است. یک فنجان میوه اژدها حاوی مواد مغذی زیر است.

  • کالری: 136
  • پروتئین: 3 گرم
  • چربی: 0 گرم
  • کربوهیدرات: 29 گرم
  • فیبر: 7 گرم
  • آهن: 8 درصد از مقدار توصیه شده روزانه
  • منیزیم: 18 درصد از مقدار توصیه شده روزانه
  • ویتامین C: 9 درصد از مقدار توصیه شده روزانه
  • ویتامین E: 4 درصد از مقدار توصیه شده روزانه

میوه اژدها علاوه بر تأمین مواد مغذی ضروری ، ترکیبات گیاهی مفیدی مانند پلی فنول ها ، کاروتنوئیدها و بتاسیانین ها را نیز تأمین می کند. با این حال ، در اینجا ما به طور مختصر در مورد مزایای سلامتی مصرف میوه های اژدها توضیح می دهیم.

  • میوه اژدها کالری کمی دارد اما ویتامین ها و مواد معدنی زیادی دارد. همچنین سرشار از ترکیبات گیاهی مفید مانند پلی فنول ها ، کاروتنوئیدها و بتاسیانین ها است.
  • این میوه حاوی آنتی اکسیدان ها ، ویتامین C ، بتاکاروتن ، لیکوپن و بتالین است. و مطالعات رژیم های سرشار از آنتی اکسیدان ها را با کاهش خطر بیماری های مزمن مرتبط کرده است.
  • این میوه منبع عالی فیبر است. یک فنجان وعده حاوی حدود 7 گرم فیبر است. بنابراین ، این یک انتخاب عالی برای تأمین نیاز روزانه شما به فیبر است.
  • ممکن است باعث رشد باکتری های سالم در روده شود که با دستگاه گوارش سالم مرتبط است.
  • میوه اژدها ممکن است دارای خواص تقویت کننده سیستم ایمنی باشد ، زیرا دارای ویتامین C و کاروتنوئیدهای زیادی است.
  • در کنار ویتامین C ، میوه اژدها همچنین منبع عالی آهن است. و ترکیب ویتامین C و آهن ممکن است جذب این ماده معدنی مهم را در بدن شما بهبود بخشد.
  • میوه اژدها منبع عالی منیزیم است ، ماده مغذی مورد نیاز برای بیش از 600 واکنش بیوشیمیایی در بدن شما.

مزایای پرورش میوه اژدها

پرورش میوه اژدهای تجاری یک ایده تجاری نسبتاً جدید است. این یک ایده تجاری بسیار آسان است و هر کسی می تواند این تجارت را شروع کند ، حتی مبتدیان.

به عنوان یک ایده تجاری جدید ، می توانید کسب و کار تجاری پرورش میوه اژدها را برای کسب سود خوب شروع کنید. در اینجا ما به طور مختصر در مورد مزایای اصلی راه اندازی کسب و کار پرورش میوه اژدها توضیح می دهیم.

  • همانطور که در بالا اشاره کردیم ، پرورش میوه اژدها تجاری یک ایده تجاری جدید است. و به تدریج در سراسر جهان محبوبیت پیدا می کند.
  • بسیاری از کشاورزان جدید و موجود این تجارت را آغاز کرده اند و سود خوبی را به دست می آورند.
  • مراقبت از گیاهان اژدها نسبتاً آسان است ، حتی مبتدیان می توانند این کار را با آموزش اولیه شروع کنند.
  • هم تقاضا و هم ارزش میوه های اژدها در بازار زیاد است. بنابراین ، می توانید از این فرصت استفاده کنید.
  • گیاهان میوه اژدها را می توان در بسیاری از نقاط جهان پرورش داد.
  • کشت تجاری میوه اژدها می تواند منبع خوبی برای اشتغال باشد.
  • اگر جوان بیکار تحصیل کرده ای هستید ، می توانید این کسب و کار را برای کسب درآمد شروع کنید.
  • هزینه تولید بالا است ، اما سود آن نیز بسیار زیاد است. بنابراین ، ROI بسیار خوب است.
  • بازاریابی میوه اژدها بسیار آسان است. زیرا تقاضا و ارزش بسیار خوبی در بازار دارد.
  • امیدوارم بتوانید محصولات خود را به راحتی در بازار محلی بفروشید. اگرچه ، شما می توانید نزدیکترین شهر خود را برای فروش میوه ها هدف قرار دهید.
  • مصرف میوه های اژدها فواید زیادی برای سلامتی دارد. اگر می توانید تجارت میوه اژدها را شروع کنید ، می توانید از میوه های تازه اژدها لذت ببرید.
  • اینها مزایای قابل توجه راه اندازی کسب و کار پرورش میوه اژدها هستند. برای کسب سود خوب می توانید این تجارت را به صورت تجاری شروع کنید.

چگونه می توان پرورش میوه اژدها را آغاز کرد

شروع کشت تجاری اژدهای تجاری نسبتاً آسان خواهد بود. بنابراین ، اگر تجربه یا آموزش قبلی دارید ، می توانید این تجارت را شروع کنید.

مراقبت از گیاهان میوه اژدها و مدیریت دیگر در مقایسه با سایر محصولات بسیار آسان است.

گیاهان میوه اژدها را می توان تقریباً در همه انواع محیط و خاک پرورش داد. گیاهان فقط با داشتن آفتاب کامل به خاک حاصلخیز نیاز دارند.

اگر بتوانید میوه ها را به راحتی در منطقه خود به بازار عرضه کنید ، می توانید این تجارت را در منطقه خود شروع کنید. در اینجا ما سعی داریم اطلاعات بیشتری در مورد شروع و راه اندازی یک تجارت موفق پرورش میوه اژدها از کاشت ، مراقبت تا برداشت و بازاریابی شرح دهیم.

Good Location را انتخاب کنید

اول از همه ، شما باید مکان بسیار مناسبی را برای رشد گیاهان میوه اژدها انتخاب کنید. اگر زمین انتخابی بارور شود و به آفتاب کامل دسترسی داشته باشد ، بهتر خواهد بود.

گیاهان میوه اژدها به طور کلی در تقریباً همه انواع خاک به خوبی رشد می کنند. خاک با محدوده pH بین 5.5 و 7 برای پرورش میوه اژدها خوب در نظر گرفته می شود.

گیاهان را می توان در طیف وسیعی از انواع خاک از خاک لومی شنی تا خاک رس به خوبی پرورش داد. فقط اطمینان حاصل کنید که خاک دارای سیستم زهکشی خوب است.

خاک را آماده کنید

قبل از کاشت گیاهان میوه اژدها ، زمین را کاملاً آماده کنید. زمین را شخم بزنید تا خاک به یک سطح خوب برسد و علف های هرز عاری شود. و تا می توانید کودهای آلی را به خاک اضافه کنید.

شرایط آب و هوایی برای پرورش میوه اژدها

گیاهان میوه اژدها می توانند در شرایط بد خاک و تغییرات درجه حرارت زنده بمانند. اما مناطق آب و هوایی گرمسیری برای رشد در نظر گرفته می شوند.

گیاهان میوه اژدها به طور کلی به حداقل بارندگی سالانه 50 سانتی متر و دمای حدود 20 تا 30 درجه سانتی گراد نیاز دارند.

نور زیاد خورشید برای رشد این گیاه مناسب نیست. و سایه زنی برای عملکرد بهتر در مناطق با نور زیاد آفتاب مورد نیاز است.

یک تنوع خوب انتخاب کنید

انواع مختلفی از میوه اژدها موجود است که رشد کرده و محبوب هستند. برخی از انواع رایج و معروف در زیر ذکر شده است.

Hylocereus megalanthus: این گونه بومی آمریکای جنوبی است و با گوشت سفید و پوست زرد مشخص می شود.

Hylocereus costaricencis: این گونه به عنوان بومی کاستاریکا به عنوان پیتایای کاستاریکایی شناخته می شود. به دلیل گوشت قرمز بنفش و پوست صورتی معروف است. میوه آن سرخابی است و دانه های آن گلابی شکل است.

Hylocereus polyrhizus: این گونه بومی مکزیک است ، اما در حال حاضر در بسیاری از کشورها کشت می شود. همچنین به عنوان قرمز پیتایا شناخته می شود و با گوشت قرمز و پوست صورتی آن شناخته می شود.

Hylocereus undatus: این گونه به Pitahaya نیز معروف است. دارای گوشت سفید با پوست صورتی است. طول میوه 6 تا 12 سانتی متر و ضخامت 4 تا 9 سانتی متر با دانه های سیاه خوراکی است.

بسته به در دسترس بودن آن در منطقه خود می توانید هر نوع را انتخاب کنید. برای داشتن ایده بهتر می توانید با کشاورزان موجود در منطقه خود مشورت کنید.

دانه یا قلمه بخرید

گیاهان میوه اژدها را می توان از بذر یا قلمه کشت کرد. بسته به در دسترس بودن منطقه خود قلمه یا دانه بخرید.

کاشتن

در واقع دو روش برای رشد گیاهان میوه اژدها وجود دارد. اولین مورد استفاده از دانه ها و دومی استفاده از برش از نمونه گیری گیاه است

بذرها معمولاً 3 سال طول می کشد تا گیاه به اندازه کافی بزرگ شود و مورد استفاده قرار گیرد. بنابراین اکثر کشاورزان به طور کلی روش برش را انتخاب می کنند.

طول نهال باید 20 سانتیمتر باشد و قبل از کاشت در مزرعه از گیاه مادر بریده شده و 5 تا 7 روز در سایه بماند.

بسته به تکیه گاه مورد استفاده (عمودی یا افقی) ، فاصله کاشته شده متفاوت است. در پشتیبانی افقی ، فاصله تقریبا 50 سانتی متر است. اما در تکیه گاه عمودی ، فاصله بین گیاهان باید بین 2 تا 3 متر باشد.

تکیه گاه عمودی باید بین 1 تا 1.20 متر ارتفاع داشته باشد در حالی که تکیه گاه افقی باید بین 1.40 تا 1.60 متر برای رشد مناسب باشد.

مراقبت

گیاهان میوه اژدها به طور کلی نیاز به مراقبت و مراقبت های دیگر ندارند. در اینجا ما به طور مختصر در مورد روند مراقبت از پرورش میوه اژدها توضیح می دهیم.

بارور کردن

هنگام آماده سازی خاک باید تا آنجا که می توانید کودهای آلی استفاده کنید. کودهای مورد استفاده باید 20 کیلوگرم کود آلی 0.5 کیلوگرم سوپر فسفات و 1 کیلوگرم NPK16-16-8 باید در هر 50 پست قبل از کاشت واقعی گیاهان میوه اژدها استفاده شود.

در مرحله کاشت ، 50 گرم اوره همراه با 50 گرم فسفات باید سه بار در سال در طول سال اول استفاده شود.

آبیاری

گیاهان میوه اژدها عموماً به آب کمتری احتیاج دارند. بنابراین ، آبیاری سبک هفته ای یکبار توصیه می شود. و برای کارآیی بهتر باید از آبیاری قطره ای استفاده شود.

مالچ کردن

مالچ پاشی نقش بسیار مهمی در حفظ رطوبت در خاک و همچنین کنترل علف های هرز دارد. می توانید از مواد آلی برای استفاده به عنوان مالچ استفاده کنید.

کنترل علفهای هرز

علفهای هرز مواد مغذی را از خاک مصرف می کنند. بنابراین ، حذف علف های هرز از مزرعه بسیار مهم است.

آموزش گیاهان

گیاهان باید توسط ستون های بتنی یا چوبی پشتیبانی شوند تا رشد و نمو مناسب گیاه انجام شود.

ساقه های گیاه نارس برای بستن با این ستون ها لازم است. ساقه های جانبی باید محدود شوند و 2 تا 3 ساقه اصلی باید رشد کنند.

آفات و بیماریها

هیچ گونه آفات و بیماری هایی در پرورش میوه اژدها یافت یا گزارش نشده است.

برداشت

گیاهان میوه اژدها در سال اول شروع به باردهی می کنند. گلها معمولاً از ماه مه تا ژوئن شروع می شوند و از ماه آگوست تا دسامبر میوه می دهند.

میوه ها پس از 1 ماه گلدهی آماده برداشت می شوند. زمان باردهی تا دسامبر ادامه دارد. و جمع آوری میوه ها را می توان تا 6 بار در این مدت انجام داد.

تشخیص مرحله برداشت میوه بسیار ساده است زیرا رنگ میوه نارس به رنگ سبز روشن است و پس از رسیدن به قرمز تبدیل می شود.

زمان دقیق برداشت پس از 3 تا 4 روز تغییر رنگ است. اما در صورت صادرات ، میوه ها باید 1 روز پس از تغییر رنگ برداشت شوند. برای چیدن میوه ها می توانید از داس یا دست استفاده کنید.

بازده

عملکرد دقیق به عوامل متعددی بستگی دارد. اما به طور متوسط ​​می توان انتظار داشت که بین 5 تا 6 تن محصول در هکتار تولید شود.

بازار یابی

بازاریابی میوه های اژدها بسیار آسان و ساده است. به راحتی می توانید میوه ها را در بازار محلی خود بفروشید. اگرچه ، شما می توانید نزدیک ترین شهرهای دیگر را برای فروش محصولات خود هدف قرار دهید. میوه های اژدها تقاضا و ارزش خوبی در بازار دارند.

اینها مراحل و روشهای متداول برای شروع و راه اندازی یک تجارت موفق پرورش میوه اژدها هستند . امیدوارم این راهنما به شما کمک کرده باشد! موفق باشید و خداوند به شما برکت دهد!

No comment

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *