پرورش محله گوسفند (Bathua) بسیار آسان است زیرا یک گیاه یک ساله بسیار سریع رشد می کند. اگرچه این گیاه اغلب به عنوان علف هرز اشتباه گرفته می شود ، اما در طول تاریخ از آن به عنوان منبع غذا استفاده و پرورش داده شده است.

اگر می خواهید از این ماده طبیعی در آشپزخانه خود استفاده کنید ، باید درباره این گیاه و سیستم رشد آن بیشتر بدانید.

چهارم بره ( Chenopodium album ) گیاهی یکساله از جنس Chenopodium است . این در سراسر آمریکای شمالی ، اروپا و آسیای مرکزی موجود است.

این گیاه در شمال هند به عنوان محصول غذایی کشت و مصرف می شود ، جایی که آن را با نام هندی خود Bathua یا Bathuwa می نامند.

محله بره نیز با نامهای مختلف دیگر در نقاط مختلف جهان شناخته می شود.

نامهای دیگر آن عبارتند از Melde ، Goosefoot ، Manure weed ، Fat fat، Pigweed. در تامیل Paruppukkirai ، در مالایالام Vastuccira ، در تلوگو Pappukura ، در Konkani چکوت و در کانادا Kaduoma نامیده می شود.

با این حال ، می توانید برای لذت بردن از این سبزی ، ربع گوسفند را به صورت ارگانیک در باغ خانه خود شروع کنید .

برگها و شاخه های جوان گیاهان یک چهارم بره ممکن است به عنوان یک سبزی برگ خورده شوند.

می توانید آن را به صورت کامل بخارپز کرده یا مانند اسفناج بپزید . اما به دلیل سطح بالای اگزالیک اسید ، باید در حد اعتدال مصرف شود.

گیاهان یک چهارم بره ده ها هزار دانه سیاه تولید می کنند. و این دانه ها سرشار از پروتئین ، کلسیم ، ویتامین A ، پتاسیم و فسفر هستند.

گیاهان و دانه های بره هر دو به عنوان خوراک مرغ و دیگر طیور استفاده می شوند . به هر حال ، اگر شروع به پرورش یک چهارم گوسفند خود کنید ، می توانید از این سبزی مغذی لذت ببرید.

فهرست

چگونه شروع به پرورش محله بره کنیم
یک مکان خوب انتخاب کنید
آماده سازی خاک
خرید بذر
بهترین زمان برای رشد محله بره
کاشتن
مراقبت
آفات و بیماریها
برداشت

چگونه شروع به پرورش محله بره کنیم

پرورش محله بره بسیار آسان است. این گیاهان به عنوان محصول غلات یا سبزیجات و همچنین خوراک دام در آسیا و آفریقا کشت می شوند. اما در اروپا و آمریکای شمالی ، به طور کلی در مکانهایی مانند مزارع سیب زمینی به عنوان علف هرز در نظر گرفته می شود .

گیاهان یک چهارم بره در ابتدا عمودی رشد می کنند و ارتفاع آنها به حدود 10 سانتی متر تا 1.5 متر می رسد. اولین برگهای گیاهان (نزدیک پایه گیاه) دندانه دار و تقریباً الماسی شکل هستند که طول آنها 3 تا 7 سانتی متر و عرض آنها 3 تا 6 سانتی متر است.

اما برگهای قسمت فوقانی ساقه های گلدار کامل و نیزه ای-رمبوئید (1 تا 5 سانتی متر طول و 4/0 تا 2 سانتی متر عرض دارند). این برگها دارای پوشش مومی ، غیرقابل مرطوب شدن و ظاهری شیره دار با یک کت سفید در قسمت زیرین دارند.

با این حال ، ما در اینجا همه چیز را در مورد پرورش محل نگهداری بره در باغ خانگی از کاشت ، مراقبت تا برداشت توضیح می دهیم.

یک مکان خوب انتخاب کنید

مکان مناسبی را برای پرورش محل نگهداری بره در باغ خانه خود انتخاب کنید. اگرچه این گیاهان برای رشد انتخابی نیستند و به طور کلی تقریباً در هر مکانی رشد خواهند کرد.

می تواند در آفتاب کامل یا در سایه جزئی رشد کند. گیاهان همچنین می توانند خشکسالی را به خوبی تحمل کنند. بنابراین هنگام انتخاب محل ، در دسترس بودن آفتاب را در نظر بگیرید و از سیستم زهکشی مناسب اطمینان حاصل کنید.

آماده سازی خاک

گیاهان یک چهارم بره را می توان در طیف گسترده ای از انواع خاک پرورش داد. اما گیاهان در خاک شل که غنی از مواد آلی است بهتر رشد می کنند.

بنابراین برای آماده سازی خاک ، خاک را خاک کنید و مواد آلی مانند کودهای قدیمی یا کمپوست خانگی را به آن اضافه کنید.

خرید بذر

پس از انتخاب محل و آماده سازی خاک ، دانه ها را از نزدیکترین بازار یا مراکز باغ خود خریداری کنید. گیاهان یک چهارم بره در بیشتر مناطق رایج هستند و دانه ها باید به راحتی در منطقه شما در دسترس باشند.

همچنین می توانید بذرها را بصورت آنلاین سفارش دهید. همیشه سعی کنید دانه هایی با کیفیت خوب برای پرورش محل نگهداری بره در باغ خانه خود خریداری کنید.

بهترین زمان برای رشد محله بره

ربع بره گیاهی یکساله است و می توان آن را در طول سال پرورش داد. اما در هند ، گیاهان در فصل زمستان به وفور یافت می شوند.

کاشتن

گیاهان یک چهارم بره از دانه ها رشد می کنند. پیوندها خوب عمل نمی کنند ، بنابراین باید بذرها را مستقیماً در خاک بکارید.

کافی است دانه ها را روی خاک پراکنده کنید و سپس با برش های کاه یا علف مالش دهید.

تخت را آبیاری کرده و تا شروع کار مرطوب نگه دارید. می توانید بعداً وقتی نهال ها به ارتفاع 4-6 اینچ رسید ، نازک کنید.

مراقبت

نیازی نیست زیاد به مراقبت از گیاهان یک چهارم بره فکر کنید. گیاهان به طور کلی نیاز به مراقبت کمتری دارند و تقریباً در هر شرایطی می توانند رشد کنند.

آنها می توانند خشکسالی را به خوبی کنترل کنند ، در زیر نور کامل آفتاب یا سایه جزئی رشد کنند و می توانند در خاک فقیر و غنی به خوبی عمل کنند. اگرچه مراقبت های بیشتر رشد خوب گیاهان را تضمین می کند.

اگر خاک را با افزودن مواد آلی به خاک آماده کنید ، به گیاهان چهارم بره نیازی نیست.

اگر خاک واقعاً خشک شد می توانید گیاهان را آبیاری کنید. استفاده از مالچ به حفظ رطوبت در خاک کمک می کند و همچنین از بیشتر علف های هرز باغ جلوگیری می کند.

آفات و بیماریها

آفات و بیماریها برای پرورش گیاهان چهارم بره کمتر است. در برابر استخراج کنندگان برگ آسیب پذیر است و به عنوان یک گیاه مفید به عنوان یک تله مفید استفاده می شود.

این گیاه در حالی که در نزدیکی گیاهان دیگر رشد می کند ، استخراج کنندگان برگ را جذب می کند ، که در غیر این صورت ممکن است برای محافظت از محصول به محصول حمله کرده باشند. همچنین یک گیاه میزبان برای چغندرقند ، حشره ای است که ویروس بالای فرفری را به محصولات چغندر منتقل می کند.

برداشت

هم سبزیجات و هم دانه های گیاهان یک چهارم بره خوراکی هستند. سبزیجات در گیاهان جوان بسیار بهتر است. هنگام برداشت سبزیجات ، فقط برگها را در ساقه (در پایه گیاه) بکشید.

ساقه را با یک دست نگه دارید ، با انگشتان دست دیگر خود به آرامی برگها را جدا کنید. اما برای برداشت دانه ها ، کافی است سر بذرها را بر روی سطل یا کیسه خود خم کرده و یک تکان خوب به آنها بدهید. بیشتر دانه های بالغ باید پس از تکان دادن بیفتند.

اینها روشهای متداول برای پرورش محله بره در باغ خانه شما هستند. امیدوارم از این راهنما لذت برده باشید. موفق باشید و شاد باغبانی 🙂

No comment

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *