پرورش نخود در هند بسیار محبوب است و مهمترین محصول نباتی هند است. پرورش نخود به صورت تجاری یک صنعت کشاورزی خوب در هند است.

و هند از نظر تولید کل نخود در جهان رتبه اول را دارد. هاریانا ، مادیا پرادش ، ماهاراشترا ، پنجاب و اوتار پرادش عمده ایالت های تولید نخود در هند هستند.

نخود ( Cicer arietinum ) در واقع حبوباتی از خانواده Fabaceae ، زیرخانواده Faboideae است. این یکی از قدیمی ترین محصولات نقدی نباتی است و از زمان های قدیم در سراسر هند کشت می شده است.

نخود احتمالاً خوشمزه ترین منبع کامل پروتئین با ویژگی رشد آسان و مزایای سلامتی فراوان است.

نخودها حاوی مقدار زیادی فیبر هستند و می توانند اشتهای شما را متعادل کنند. نخود به سلول های دیواره روده شما سوخت رسانی می کند.

نخود حاوی مقدار زیادی پتاسیم ، ویتامین B3 ، امگا 6 و بسیاری چیزهای خوب دیگر است. هم برای مصرف انسان استفاده می شود و هم برای تغذیه حیوانات دام استفاده می شود.

کاه گیاهان نخود یک علوفه عالی برای گاو ، بز یا بوفالو است و برگهای سبز تازه آن به عنوان سبزی عالی است .

در هند ، از غلات نیز به عنوان سبزی استفاده می شود. نخود را می توان به شکل پالس (معروف به چانا دال) و آرد (بسان) تهیه کرد. و تنوع زیادی در میان وعده ها ، شیرینی ها و غذاها از آرد نخودچی تهیه می شود.

فهرست مطالب

منشا
نامهای دیگر نخود
نحوه شروع پرورش نخود
Location را انتخاب کنید
خاک را آماده کنید
شرایط آب و هوایی برای پرورش نخود
بهترین زمان برای پرورش نخود
یک تنوع را انتخاب کنید
خرید بذر
دانه در هکتار
کاشتن
مراقبت
آفات و بیماریها
برداشت
بازده
تغذیه نخود
موارد مصرف نخود
فواید مصرف نخود برای سلامتی

 

منشا

منشاء دقیق نخود مشخص نیست. بر اساس گزارش ویکی پدیا ، نخودهای اهلی در سطوح آسرامیک جریکو به همراه کایونو در ترکیه و در سفال های نوسنگی در هاجیلار ترکیه یافت شده است.

لایه های مزولیتیک در غاری در L’Abeurador ، Aude ، کربن نخود وحشی را در تاریخ 90 67 6790 قبل از میلاد در جنوب فرانسه به دست آورده است.

نخودها در اواخر دوره نوسنگی (حدود 3500 سال قبل از میلاد) در تسالی ، کاستاناس ، لرنا و دیمینی ، یونان یافت شدند. این یکی از قدیمی ترین محصولات نقدی پالس در هند است.

 

نامهای دیگر نخود

نخود با نامهای دیگری مانند نخود مصری ، لوبیا گاربانزو ، گاربانزو ، گرم بنگال ، نخود جوجه یا فقط گرم شناخته می شود. این زبان در هند با نامهای زیادی در زبانهای مختلف منطقه ای شناخته می شود. به کابولی اما در زبان آسمی ، Chhola/Kabuli chana/Kabuli اما در بنگالی ، Kaabuli chana در گجراتی ، Kabuli chana یا Chhole در هندی ، Dadale Kaalu در کانادایی ، Vella kadala در مالایالامی ، Kabuli chane در مراتی ، Kabuli chana در اوریا ، نامیده می شود. سوراخ صفایی یا چان در پنجابی ، کادالا در سینهالا ، کوندالای کادالایی در تامیل ، بولدو کاداله در تالو ، سناگالو یا بودا ساناگالو در تلوگو و تسانه یا چانه در کنکانی.

نحوه شروع پرورش نخود

فصل نخودها طول می کشد و تا 100 روز برای برداشت نیاز است. اما پرورش نخود نسبتاً آسان است.

گیاهان به راحتی رشد می کنند و مراقبت از آنها بسیار آسان است.

 

با این حال ، در اینجا ما اطلاعات بیشتری در مورد پرورش نخود از کاشت ، مراقبت تا برداشت توضیح می دهیم.

Location را انتخاب کنید

اول از همه ، شما باید مکان مناسبی را برای پرورش نخود انتخاب کنید. گیاهان نخود را می توان در انواع مختلف خاک کشت کرد.

اما خاک لومی شنی تا کمی خاک رس برای پرورش نخود خوب تلقی می شود. محل انتخاب شده باید دارای سیستم زهکشی خوب باشد.

 

زیرا خاک با مشکل قطع درختان برای کشت نخود مناسب نیست. سطح pH بین 5.5 تا 7.0 برای پرورش نخود ایده آل است.

خاک را آماده کنید

آماده سازی خاک برای پرورش نخود بسیار مهم است. نخودها به بستر خشن بذر احتیاج دارند و در بستر بذر بسیار ریز و فشرده عملکرد خوبی ندارند.

برای آماده سازی خاک ، فقط یکبار زمین را شخم بزنید و کود به آن اضافه کنید.

 

برای تولید تجاری 10-12 اوره و 40-50 کیلوگرم سوپر فسفات در هکتار اعمال کنید (اگرچه مقدار دقیق کودها به نتیجه آزمایش خاک بستگی دارد).

لطفاً با یک متخصص مشورت کنید یا برای توصیه بهتر با Krishi Vigyan Kendra محلی خود تماس بگیرید.

شرایط آب و هوایی برای پرورش نخود

گیاهان نخود در شرایط خوب رطوبت بسیار خوب رشد می کنند. و دمای ایده آل برای پرورش نخود بین 24 تا 30 درجه سانتی گراد است.

 

اگرچه گیاهان می توانند در دمای 15 درجه سانتیگراد و دمای 35 درجه سانتیگراد بالا زنده بمانند. میزان بارندگی سالانه حدود 650 تا 950 میلی متر ایده آل است.

بهترین زمان برای پرورش نخود

گیاهان نخود در آب و هوای سرد بسیار خوب رشد می کنند و در واقع محصول فصل زمستان است.

از 10 تا 25 اکتبر بذرها را برای پرورش نخود در شرایط دیم بکارید.

 

و بذرها را از 25 اکتبر تا 10 نوامبر در شرایط آبیاری بکارید.

یک تنوع را انتخاب کنید

در واقع 2 نوع نخود در هند وجود دارد که عبارتند از گرم بنگال و کابولی چانا. هر گونه دارای ویژگی های متفاوتی است.

رنگ گرم بنگال می تواند سیاه ، قهوه ای ، قرمز یا حتی بنفش باشد. در حالی که انواع Kabuli Chana به رنگ بژ است.

 

برخی از انواع نخود با عملکرد بالا و بهبود یافته نیز موجود است. گونه های نخود بیشتر کشت شده و محبوب عبارتند از Avrodhi ، BG-2024 ، BJD-128 ، Gaurav ، Gora Hisari ، Haryana Chana ، KPG-59 ، Pusa-Dharwad ، Pusa-112 ، Pusa-212 ، Pusa-240 ، Pusa 261 ، Pusa -372 ، Pusa-1103 ، RS-10 ، ST-4 ، Sadabahar ، Uday ، Vijay و بسیاری دیگر.

بسته به در دسترس بودن آن در منطقه خود می توانید هر نوع را انتخاب کنید. همچنین برای دریافت توصیه خوب با نزدیکترین مرکز کشاورزی خود تماس بگیرید .

خرید بذر

پس از انتخاب انواع ، بذرهای با کیفیت خوب را از تأمین کنندگان معتبر خریداری کنید.

 

پرورش نخود بسیار رایج است و دانه ها باید به راحتی در منطقه شما در دسترس باشند. همچنین می توانید بذرها را بصورت آنلاین سفارش دهید.

دانه در هکتار

به طور متوسط ​​، شما به حدود 15-18 کیلوگرم دانه نخود در هر هکتار احتیاج دارید. اگرچه ، مقدار دقیق بسته به تنوع می تواند متفاوت باشد.

کاشتن

می توانید بذر نخود را مستقیماً در مزرعه یا ردیف بکارید. برای کاشت مستقیم ، 40-50 گیاه در متر مربع برای انواع گرم دسی/بنگال مطلوب است. و 25-35 گیاه در متر مربع برای انواع کابولی ایده آل است.

 

در صورت کاشت در ردیف ها ، ردیف ها را بین 12 تا 16 اینچ از یکدیگر فاصله دهید. و دانه ها را با فاصله حداقل 4 اینچ بکارید.

بذرها را به عمق حدود 2 اینچ بکارید و پس از کاشت بذر نخود آبیاری کنید. و دانه ها باید قبل از کاشت با قارچ کش درمان شوند.

مراقبت

برای پرورش نخود مراقبت بیشتری لازم است. در اینجا ما اطلاعات بیشتری در مورد مراقبت بیشتر از گیاهان نخود شرح می دهیم.

 

کود دهی: استفاده از کود اضافی در واقع به باروری خاک بستگی دارد. بنابراین ، باروری خاک را آزمایش کرده و از اداره کشاورزی محلی خود درخواست کمک کنید. در بیشتر موارد ، اگر خاک را به روش های ذکر شده در بالا آماده کرده اید ، لازم نیست کود اضافی اعمال کنید.

آبیاری: گیاهان نخود به طور کلی نیاز به آبیاری کمتری دارند و در خاک خشک به خوبی رشد می کنند. و می توان آنها را عمدتاً به عنوان محصول دیم پرورش داد. اگرچه آبیاری کافی و به موقع می تواند عملکرد خوب را تضمین کند. در صورت عدم بارندگی ، آبیاری قبل از گلدهی ، در مرحله گلدهی و همچنین در مرحله رشد غلاف مورد نیاز است.

مالچ پاشی: مالچ پاشی به جلوگیری از بیشتر علف های هرز از مزرعه شما کمک می کند و همچنین به حفظ رطوبت در خاک کمک می کند. سعی کنید از مواد آلی به عنوان مالچ مانند برگهای خشک ، بریده های علف ، کاه ، یونجه یا کمپوست استفاده کنید.

 

کنترل علف های هرز: علف های هرز مواد مغذی را از خاک مصرف می کنند. بنابراین کنترل آنها مهم است. در مرحله اول ، هنگام آماده سازی خاک ، علف های هرز را از مزرعه بردارید. و سپس دوباره علف های هرز ، 4-5 هفته پس از کاشت بذر. شما می توانید علف های هرز را با دست کنترل کنید یا با زور زدن.

آفات و بیماریها

نخودها مانند بسیاری از محصولات نقدی دیگر مستعد ابتلا به برخی آفات و بیماری های شایع هستند.

بیماری Ascochyta ، کرم های بریده ، گرم غلاف ، کپک خاکستری ، زنگ زدگی ، بیماری اسکلروتینیا و پژمردگی از آفات و بیماری های شایع گیاهان نخود است.

 

سعی کنید ابتدا از روشهای ارگانیک استفاده کنید و سپس از روشهای شیمیایی برای کنترل این آفات و بیماریها استفاده کنید. برای داشتن توصیه های بهتر با یک متخصص در منطقه خود مشورت کنید.

برداشت

برداشت به موقع برای به دست آوردن بذر با کیفیت بسیار مهم است. به طور کلی ، محصول نخود هنگام آماده شدن برگهای گیاهان مایل به قرمز مایل به قهوه ای و شروع به ریزش از گیاهان آماده می شود.

کل گیاه را بچینید و سپس بگذارید حدود یک هفته در معرض آفتاب خشک شود. و سپس با استفاده از دستگاه یا با زدن چوب به گیاهان آسیاب کنید.

 

بازده

عملکرد دقیق می تواند در مکان های مختلف متفاوت باشد. و این بستگی به شیوه های پرورش نخود دارد. به طور متوسط ​​، می توانید عملکردی بین 2000 تا 2500 کیلوگرم در هکتار را انتظار داشته باشید.

تغذیه نخود

نخود یک غذای بسیار مغذی است که مقدار زیادی پروتئین ، فیبر غذایی ، فولات و برخی مواد معدنی (مانند آهن و فسفات) را تأمین می کند.

دارای مقدار متوسطی ویتامین B6 ، منیزیم ، تیامین و روی است. به طور کلی ، 100 گرم نخود پخته 164 کیلو کالری تأمین می کند.

 

نخود پخته شده حدود 3٪ چربی ، 9٪ پروتئین ، 27٪ کربوهیدرات و 60٪ آب دارد.

موارد مصرف نخود

از نخود به روشهای مختلف برای اهداف مختلف استفاده می شود. برخی از کاربردهای معمول نخود در زیر ذکر شده است.

  • نخود به روشهای مختلف برای مصرف انسان استفاده می شود. معمولاً نخودها را تا 10 دقیقه می جوشانند و سپس برای مدت بیشتری می جوشانند.
  • نخود معمولاً در غذاهای هندی استفاده می شود. نخودهای خشک شده معمولاً به زمان پخت طولانی نیاز دارند. اما زمان پخت را می توان با خیساندن دانه ها به مدت 12-24 ساعت قبل از استفاده کوتاه کرد.
  • نخودهای بالغ را می توان به صورت سرد در سالاد پخته و خورد ، در خورشت ها پخته و به صورت آرد درآورد.
  • بسیاری از غذاهای محبوب (مانند میرچی بادا و میراپاکایا باجی) از آرد نخودچی تهیه می شود.
  • در کنار عصاره زردچوبه ، خمیر نخود یک ماده شناخته شده است که برای کاهش مشکلات موهای صورت در زنان استفاده می شود.
  • و نخودها همچنین برای تغذیه حیوانات دام استفاده می شوند. و این دانه به عنوان منبع انرژی و پروتئین برای حیوانات دامی عمل می کند.
  • کاه گیاهان نخود یک علوفه عالی برای گاو ، بز یا بوفالو است .

فواید مصرف نخود برای سلامتی

نخود برای سلامتی بسیار مفید تلقی می شود. فواید زیادی برای سلامتی دارد. برخی از مزایای قابل توجه مصرف نخود در زیر ذکر شده است.

 
  • نخود منبع بسیار خوبی از پروتئین و انرژی است.
  • نخود به کاهش وزن کمک می کند ، زیرا منبع خوبی از فیبر است.
  • این به تثبیت سطح قند در خون کمک می کند.
  • ممکن است به کاهش کلسترول LDL کمک کند و برای قلب مفید است.
  • نخود دارای مقدار زیادی آهن است ، بنابراین ممکن است سطح انرژی را افزایش دهد.
  • مصرف نخود برای بیماران دیابتی نیز مفید است ، زیرا شاخص گلیسمی پایینی دارد.

نخود یکی از مهمترین محصولات نقدی در هند است. اگر بتوانید تمام این مراحل ذکر شده در بالا را انجام دهید ، مطمئناً می توانید از این تجارت سود خوبی کسب کنید. و هزینه های تولید برای پرورش نخود نسبتاً کمتر است.

No comment

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *