عوارض جانبی سویا چیست؟

به نظر می رسد گزینه کامل وگان باشد. اما مراقب اثرات منفی مصرف سویا باشید.

سویا سرشار از مواد مغذی است و به دلیل فواید فراوانی که دارد مورد توجه قرار می گیرد. با این حال، نگرانی ها در مورد عوارض جانبی پروتئین سویا در حال افزایش است.

این حبوبات پر مصرف اغلب در بسیاری از غذاهای فرآوری شده یافت می شوند و پروتئین آنها از پوسته بیرونی آنها استخراج می شود ( 1 )، ( 2 ). دانه های سویا همچنین سرشار از ویتامین ها و مواد معدنی مختلف مانند کلسیم، روی، آهن و اسیدهای آمینه هستند ( 3 ).

اما هنگامی که آنها را به مقدار زیاد مصرف می کنید، محتوای پروتئین آنها ممکن است با تنظیم تیروئید تداخل داشته باشد، باعث عدم تعادل تستوسترون و واکنش های آلرژیک شود و خطر تکثیر سرطان را افزایش دهد.

این مقاله بیشتر در مورد عوارض جانبی سویا و پروتئین های آن به طور مفصل بحث می کند. نگاهی بیاندازید.

protip_iconطرف مقابل را بشناسید: سویا

اثرات کوتاه مدت

ممکن است باعث یبوست، معده درد یا اسهال شود.

اثرات دراز مدت

ممکن است غلظت اسپرم را کاهش داده و خطر ابتلا به سرطان و زوال عقل را افزایش دهد.

تداخلات دارویی

ممکن است با داروهای ضد انعقاد و داروهای سرطان و کم کاری تیروئید تداخل داشته باشد.

چه زمانی باید به پزشک مراجعه کرد

اگر خارش بیش از حد پوست و گلو، استفراغ، خس خس سینه یا اسهال را تجربه کردید.

 

protip_iconچیزهای بی اهمیت

در حالی که منشا آن مبهم است، اکثر گیاه شناسان ادعا می کنند که سویا از چین آمده و حدود 7000 سال قبل از میلاد مسیح اهلی شده است.

در این مقاله

مشکل اصلی دانه سویا چیست؟

مشکل اصلی سویا محتوای ایزوفلاون آن است.

دانه های سویا مخازن فیتواستروژن ها (ایزوفلاون ها) هستند که از نظر ساختاری و عملکردی مشابه هورمون استروژن در بدن شما هستند ( 3 ). ایزوفلاون ها دسته ای از فیتواستروژن ها (که پروتئین های سویا نیز نامیده می شوند) هستند که در سویا و محصولات سویا یافت می شوند. جدول زیر باید در مورد محتوای ایزوفلاون در غذاهای مختلف سویا به شما ایده بدهد.

غذاهای سویا تخمیر نشده محتوای ایزوفلاون (میلی گرم)
شیر سویا، 1 فنجان 6
توفو (کشک لوبیا)، نرم، 3 اونس 20
سویا، بالغ، آب پز، ½ فنجان 55
سویا، بو داده خشک، 1 اونس. 40
ادام، آب پز، ½ فنجان 16
پنیر سویا، 1 اونس. 2
سویا برگر، 1 عدد پتی 5
غذاهای تخمیر شده سویا محتوای ایزوفلاون (میلی گرم)
میسو، 3 اونس. 37
ناتو، 3 اونس. 70
تمپه پخته شده 3 اونس. 30
سس سویا، 1 قاشق غذاخوری 0.02

منبع: دانشکده بهداشت عمومی هاروارد THChan

فیتواستروژن سویا برای جبران کمبود هورمون استروژن استفاده شده است. پروتئین سویا بخشی از درمان جایگزینی استروژن است که به زنانی که در دوران یائسگی هستند داده می شود ( 3 ).

برخی از مطالعات اپیدمیولوژیک نشان می‌دهند که مصرف فیتواستروژن‌ها در رژیم غذایی ممکن است بروز بیماری‌های قلبی عروقی پس از یائسگی، پوکی استخوان و گرگرفتگی را از جمله علائم دیگر کاهش دهد. داده های متضاد همچنین در مورد پتانسیل فیتواستروژن ها برای جلوگیری از سرطان سینه و پروستات گزارش شده است ( 3 ).

در یک مطالعه کوهورت از سال 2020 که شامل 52795 زن آمریکای شمالی بود، جایگزینی شیر سویا با شیر لبنیات در رژیم غذایی روزانه کاهش خطر ابتلا به سرطان سینه را نشان داد. هیچ ارتباط واضحی بین مصرف شیر سویا و سرطان سینه مستقل از مصرف لبنیات یافت نشد. با این حال، نسبت خطر 1.22 و 1.50 با مصرف بالای کالری لبنیات و شیر لبنیات به ترتیب مشاهده شد که پس از جایگزینی به 0.68 کاهش یافت.

با این حال، مزایای سویا نامشخص بوده است. در واقع، برخی مطالعات دیگر نیز بیان می‌کنند که پروتئین سویا می‌تواند باعث آسیب احتمالی شود ( 3 ). برای اطلاعات بیشتر در مورد عوارض جانبی سویا در زنان ادامه مطلب را بخوانید.

با مصرف سویا چه اتفاقی می افتد؟ چه چیزی باعث اثرات نامطلوب می شود؟

هنگامی که دانه های سویا (پروتئین سویا) را به هر شکلی مصرف می کنید، ایزوفلاون های سویا (استروژن های گیاهی) به گیرنده های استروژن در بدن شما متصل می شوند. این فیتواستروژن ها با استروژن طبیعی برای اتصال به گیرنده ها رقابت می کنند. این منجر به فعالیت ضعیف استروژنی یا ضد استروژنی می شود. به عبارت دیگر، ایزوفلاون های سویا می توانند استروژن طبیعی در بدن شما را کمتر موثر کنند ( 3 )، ( 4 ).

چنین فعل و انفعالاتی می تواند منجر به عدم تعادل هورمونی شود و باعث تغییرات مرتبط با جنسیت در دختران شود. آنها همچنین ممکن است اثرات ضد آندروژنی در مردان داشته باشند. مردان ممکن است شروع به رشد سینه ها (ژنیکوماستی) کنند و در هنگام رژیم غذایی با سویا بالا، غلظت اسپرم خود را کاهش دهند ( 3 ).

مصرف بیش از حد ایزوفلاون در یک دوره طولانی ممکن است آندومتر (رحم) و سینه ها را در زنان تحریک کند. بنابراین، به افرادی که برای سرطان سینه درمان شده اند، معمولاً توصیه می شود از پروتئین سویا اجتناب کنند ( 3 ).

فیتواستروژن ها می توانند بر چندین فرآیند فیزیولوژیکی و پاتولوژیک در بدن تأثیر بگذارند. دوزهای بالای ایزوله سویا ممکن است اثرات نامطلوبی بر تولید مثل، پوست، بازسازی استخوان، سیستم قلبی عروقی، سیستم عصبی، سیستم ایمنی و متابولیسم داشته باشد.

بیایید نگاهی به اثرات نامطلوب سویا (پروتئین سویا) با جزئیات بیاندازیم.

اثرات نامطلوب سویا (پروتئین سویا) چیست؟

1. ممکن است با تنظیم تیروئید تداخل داشته باشد

زنی که مشکلات تیروئید را به عنوان یک عارضه جانبی پروتئین سویا تجربه می کند

تصویر: Shutterstock

غذاهای سویا ممکن است خطر ابتلا به کم کاری تیروئید را در افرادی که عملکرد تیروئید ضعیفی دارند افزایش دهد. چنین افرادی ممکن است به گواتر و بیماری خودایمنی تیروئید مبتلا شوند. این خطر بیشتر زمانی افزایش می یابد که مصرف ید در فرد کم باشد ( 5 ).

ایزوفلاون های سویا فعالیت آنزیمی به نام تیروئید پراکسیداز را مهار می کنند. این آنزیم برای سنتز هورمون تیروئید مورد نیاز است. به همین دلیل است که وقتی مقدار زیادی پروتئین سویا می خورید ممکن است با خطر کم کاری تیروئید مواجه شوید ( 6 ).

محصولات سویا همچنین با جذب لووتیروکسین (L-thyroxine)، دارویی که برای درمان کمبود هورمون تیروئید استفاده می شود، تداخل می کند ( 7 ). از آنجایی که به نظر می رسد پروتئین سویا در دسترس بودن داروها را تغییر می دهد، در صورت عدم تعادل تیروئید ممکن است به شما توصیه شود که از مصرف پروتئین سویا خودداری کنید.

با این حال، به نظر نمی رسد که مصرف زیاد ایزوفلاون های سویا خطر کم کاری تیروئید را افزایش دهد، مگر اینکه همراه با مصرف ناکافی ید رژیم غذایی باشد. بنابراین، تأثیر پروتئین سویا بر غده تیروئید قابل بحث است. تحقیقات بیشتری در این زمینه ضروری است.

2. ممکن است باعث عدم تعادل تستوسترون شود

مطالعه ای بر روی 12 مردی که روزانه 56 گرم پروتئین سویا ایزوله شده به مدت چهار هفته مصرف می کردند، انجام شد. در نتیجه، سطح تستوسترون سرم آنها 19٪ کاهش یافت ( 8 ). اگرچه داده ها متناقض بودند، اما مشخص شد که پروتئین سویا باعث کاهش سطح سرمی تستوسترون در مردان سالم می شود.

گفته می شود پروتئین سویا اثرات نامطلوبی بر عملکرد تولید مثل مردان دارد. با این حال، مطالعات خاصی در این زمینه وجود ندارد. برخی از مطالعات حیوانی، در واقع بیان می‌کنند که ایزوفلاون‌های سویا هیچ اثر زنانه‌سازی روی مردان ندارند ( 9 ).

بیشتر مشاهدات بر اساس مطالعات آزمایشگاهی و حیوانی است. از این رو، رابطه بین ایزوفلاون های سویا و تستوسترون قطعی نیست ( 10 ).

3. ممکن است باعث ایجاد حساسیت (آلرژی) شود

زنی که واکنش آلرژیک را به عنوان یک عارضه جانبی پروتئین سویا تجربه می کند

تصویر: Shutterstock

عدم تحمل محصولات سویا می تواند باعث ایجاد حساسیت یا حساسیت در کودکان و بزرگسالان شود. اغلب، آلرژی به سویا در دوران نوزادی با واکنش به محصولات سویا و سویا شروع می شود که می تواند باعث ایجاد حساسیت یا حساسیت در کودکان و بزرگسالان شود. اغلب، آلرژی به سویا در دوران نوزادی با واکنش به شیر خشک شیرخوار مبتنی بر سویا شروع می شود. با این حال، بیشتر کودکان از حساسیت به سویا بیشتر می شوند ( 11 ).

به طور کلی، آلرژی به سویا ناراحت کننده است اما شدید نیست. واکنش آلرژیک به سویا به ندرت ترسناک یا کشنده است. به جز در مورد آسم علائم آلرژی به سویا ممکن است شامل گزگز در دهان، اگزما یا خارش پوست، بثورات، خس خس سینه، اسهال، معده درد، سردرد، استفراغ و قرمزی پوست (گرگرفتگی) باشد ( 12 ).

مطالب مرتبط: درمان های خانگی برای کاهش قرمزی صورت | نکات پیشگیری

اگر هر یک از این علائم را تجربه کردید، ممکن است آلرژی به سویا داشته باشید. برای تایید آلرژی آزمایش بدهید. در صورت مثبت بودن تست، ممکن است به شما توصیه شود از مصرف محصولات سویا/ایزوفلاون ها خودداری کنید.

4. ممکن است خطر تکثیر سرطان را افزایش دهد

ایزوفلاون های سویا (یکی از آنها جنیستئین است) ممکن است تکثیر سلول های سرطانی را در بدن شما تحریک کند. این امر به ویژه در مورد سرطان پستان وابسته به استروژن صادق است، زیرا ایزوفلاون های سویا تمایل به اثرات استروژنی دارند ( 13 ).

طبق مطالعات حیوانی، جنستئین ممکن است چرخه سلولی را از حالت تنظیم خارج کرده و باعث ایجاد تومور شود. با تحریک گیرنده های استروژن عمل می کند ( 14 ).

برعکس، مطالعات انسانی رابطه معکوس بین سرطان و ایزوفلاون ها را نشان می دهد. همچنین مشخص شد که مصرف سویا میزان بروز و مرگ ناشی از سرطان سینه را کاهش می دهد. این می تواند به دلیل اثر ضد استروژنی اعمال شده توسط فیتواستروژن ها باشد ( 13 ).

مقدار و منبع ایزوفلاون های سویا نیز بر خطر سرطان سینه تأثیر زیادی دارد ( 14 ).

5. ممکن است باعث زوال عقل آلزایمر شود

زنی که زوال عقل آلزایمر را به عنوان یک عارضه جانبی پروتئین سویا تجربه می کند

تصویر: Shutterstock

به طور سنتی، غذاهای سویا تنها پس از تخمیر در پخت و پز استفاده می شد. این روال دو مرحله ای بیشتر مواد ضد مغذی موجود در سویا مانند ایزوفلاون ها (مانند جنیستئین و دایدزین) و آنزیم های تغییر دهنده DNA (مانند توپوایزومرازها) را از بین می برد (15 ) .

هنگامی که غذاهای سویای تخمیر نشده، پخته/نپخته مصرف می کنید، این مواد ضد مغذی ممکن است بر سیستم های حیاتی بدن شما، از جمله مغز شما تأثیر بگذارد ( 15 ).

این مواد ضد مغذی موجود در سویا می تواند اثرات مضری بر بسیاری از افراد داشته باشد. ایزوفلاون های سویا می توانند خطر ابتلا به زوال عقل آلزایمر را افزایش دهند ( 15 ).

اگر با زوال عقل سر و کار دارید یا سابقه خانوادگی این بیماری را دارید، کاهش مصرف سویا بی خطر است ( 15 ).

6. ممکن است باعث مشکلات سلامتی نوزاد شود

پزشک در حال معاینه نوزادی که مشکلات سلامتی ناشی از پروتئین سویا را تجربه می کند

تصویر: Shutterstock

فرمول های غذای نوزاد حاوی مقادیر مناسبی از پروتئین سویا/ایزوفلاون هستند. نوزادانی که از این شیرخشک ها تغذیه می کنند در طول چهار ماه اول زندگی در معرض 5.7-11.9 میلی گرم ایزوفلاون به ازای هر کیلوگرم وزن بدن قرار دارند ( 16 ).

این کودکان 6 تا 11 برابر بیشتر از بزرگسالان در معرض سطوح ایزوفلاون هستند. این می تواند منجر به اختلال در سلامت باروری و عملکرد غدد درون ریز در کودک شود. ایزوفلاون های اصلی، دایدزین و جنیستئین، ترجیحاً به گیرنده های استروژن در بدن متصل می شوند ( 16 ).

با این حال، این نتایج بر اساس مطالعات حیوانی است. مطالعات انسانی ممکن است تصویر متفاوتی ارائه دهد. علاوه بر این، فرمول های موجود بر پایه سویا در حال حاضر هیچ سمیت آشکاری را در نوزادان سالم نشان نمی دهند ( 16 )، ( 17 ). بنابراین، قبل از دادن شیر خشک های مبتنی بر سویا به کودک خود با پزشک اطفال خود مشورت کنید.

7. اثرات محافظت از استخوان نامطمئن

پروتئین سویا نشان داده است که تراکم مواد معدنی استخوان را به ویژه در زنان یائسه حفظ می کند. در زنان قبل از یائسگی، ایزوفلاون های سویا برای جلوگیری از تحلیل استخوان از ستون فقرات کمری نشان داده شد. این ترکیبات هیچ اثر معنی داری (نه مثبت و نه منفی) بر تشکیل استخوان و/یا تحلیل استخوان نداشتند ( 18 ).

در برخی موارد، تعادل مواد معدنی ممکن است با مصرف سویا مختل شود. دانه های سویا حاوی (از نظر وزن) حدود 1-3٪ اسید فیتیک (که فیتات نیز نامیده می شود) است. اسید فیتیک یک ماده ضد مغذی است که به مواد معدنی مانند روی، آهن و کلسیم متصل می شود. همراه با ایزوفلاون های سویا، اسید فیتیک نیز ممکن است فراهمی زیستی آنها را کاهش دهد ( 18 ).

با این حال، بخش عمده ای از ادبیات اثر محافظت کننده از استخوان پروتئین سویا را برجسته می کند. تحقیقات بیشتری برای تعیین تأثیر دقیق پروتئین/غذاهای سویا بر تراکم استخوان و سایر بیماری‌های مرتبط مورد نیاز است ( 19 ).

بیشتر تحقیقات روی دانه های سویا و پروتئین سویا هنوز نامشخص است. در حالی که در برخی از مطالعات به نظر می رسد که آنها سلامتی را ارتقا می دهند، برخی دیگر از مطالعات تمایل دارند آسیب های بالقوه ای را که ممکن است ایجاد کنند بیان کنند. با این حال، این بدان معنا نیست که شما باید کاملاً از مصرف سویا خودداری کنید. چند محصول خاص سویا وجود دارد که ممکن است بخواهید از آنها اجتناب کنید.

از کدام محصولات سویا باید اجتناب کرد؟

از ایزوله پروتئین سویا خودداری کنید

تصویر: Shutterstock

اعتدال مهم است و درست غذا خوردن هم مهم است. انتخاب نوع مناسب محصولات سویا می تواند شما را از اثرات نامطلوب ذکر شده در بالا محافظت کند.

وقتی بین غذاهای طبیعی سویا و ایزوله پروتئین سویا انتخاب می شود، به سراغ گزینه های طبیعی بروید. اگر کمبود ید یا عدم تعادل تیروئید دارید از غذاهای سویا صنعتی خودداری کنید ( 15 ).

غذاهای کامل سویا عمدتاً تخمیر شده و به روشی سالم‌تر پخته می‌شوند. می توانید هر هفته چند بار توفو، ادامام، شیر سویا، تمپه، میسو و ناتو مصرف کنید.

protip_iconحقیقت خنده دار

در قرن هفدهم، مستعمره نشینان بریتانیایی دانه سویا را به گرجستان، مستعمره بریتانیا، آوردند.

چه مقدار سویا برای خوردن در روز بی خطر است؟

طبق گفته FDA ایالات متحده، مصرف روزانه 25 گرم سویا بی خطر به نظر می رسد. این مقدار سویا همچنین می تواند به کاهش سطح کلسترول کمک کند ( 20 ).

همچنین اعتقاد بر این است که مصرف 50 گرم پروتئین سویا در روز می تواند به پیشگیری از بیماری قلبی، دیابت و سرطان های وابسته به استروژن کمک کند. با این حال، تحقیقات بیشتری لازم است.

مطالب مرتبط: راه های آسان برای مدیریت قند خون به طور طبیعی و ایمن

اطلاعات محدودی در مورد مصرف بیش از حد پروتئین سویا/دانه سویا وجود دارد. اما توصیه نمی کنیم بیش از 25 گرم در روز مصرف کنید.

آیا خوردن بیش از حد سویا مضر است؟

اطلاعات کمی در مورد سمیت پروتئین سویا وجود دارد. در دوزهای محدود، پروتئین سویا ممکن است برای زنانی که در معرض خطر بالای سرطان سینه هستند مفید باشد ( 21 ).

برخی از مطالعات عوارض جانبی مربوط به دارو را بسیار اندک گزارش کردند که خفیف بودند. در موارد بسیار کمی، سطوح بالای ایزوفلاون های سویا بر سطح فشار خون تأثیر منفی گذاشت ( 22 ).

مطالب مرتبط: 15 روش ساده و طبیعی برای کاهش فشار خون در خانه

از این رو، مهم است که با ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی خود در مورد دوز مناسب برای خود صحبت کنید.

اینفوگرافیک: 5 عارضه جانبی برتر دانه سویا

سویا انباری از مواد مغذی قدرتمند است که فواید زیادی برای سلامتی دارد. با این حال، مصرف بیش از حد ممکن است باعث واکنش آلرژیک یا مشکلاتی در نوزادان شود. اینفوگرافیک زیر را برای 5 عارضه جانبی برتر سویا که باید قبل از گنجاندن آن در رژیم غذایی خود بدانید، بررسی کنید.

5 عارضه جانبی برتر دانه سویا (اینفوگرافیک)

عوارض جانبی پروتئین سویا به ویژه به ایزوفلاون های سویا نسبت داده می شود که فعالیت طبیعی استروژن در بدن را کم اثر می کند و منجر به عدم تعادل هورمونی می شود. غذاهای سویا نیز ممکن است خطر کم کاری تیروئید را افزایش دهند، به خصوص اگر مصرف ید کم باشد. همچنین، برخی از افراد، از جمله نوزادان، ممکن است به غذاهای سویا حساسیت داشته باشند و ممکن است دچار خارش پوست، اسهال، استفراغ، درد معده و غیره شوند. بنابراین، پس از مشاهده این علائم از خوردن آنها خودداری کنید. علاوه بر این، گفته می شود که ایزوفلاون های سویا به تکثیر سلول های سرطانی و افزایش خطر ابتلا به سرطان کمک می کند. از این رو توصیه می شود سویا را در دوزهای توصیه شده مصرف کنید.

سوالات متداول

کدام پروتئین بهتر است – سویا یا آب پنیر؟

این بستگی به ترجیح شخصی شما دارد. هر دو پروتئین تفاوت معنی داری در رشد عضلات نشان ندادند. با این حال، پروتئین آب پنیر ممکن است به دلیل محتوای لوسین کمی بالاتر، حاشیه کمی داشته باشد ( 24 ).

آیا سویا باعث گاز و نفخ می شود؟

بله، مصرف فرآورده های سویا ممکن است منجر به گاز بیش از حد روده شود. حبوبات حاوی سطوح بالایی از الیگوساکاریدهای غیر قابل هضم رافینوز و استاکیوز هستند که در روده بزرگ توسط باکتری ها تخمیر می شوند ( 25 ).

آیا سویا می تواند مشکلات سینوسی ایجاد کند؟

احتمالا. اگر به سویا حساس یا حساسیت دارید، ممکن است با مشکلات سینوسی مواجه شوید.

آیا هضم پروتئین سویا سخت است؟

از فردی به فرد دیگر متفاوت است. برای برخی افراد، ممکن است باعث سوء هاضمه شود و ممکن است گاز، نفخ، حالت تهوع، درد معده یا ناراحتی را تجربه کنند.

خوراکی های کلیدی

  • محصولات سویا ممکن است بر سنتز هورمون های ضروری مانند تیروئید و تستوسترون تأثیر بگذارد.
  • مصرف غذاهای حاوی سویا ممکن است باعث واکنش های آلرژیک با علائمی مانند خارش پوست، اسهال و استفراغ شود.
  • غذاهای سویا تخمیر نشده ممکن است بر مغز تأثیر بگذارد و خطر زوال عقل را افزایش دهد.
  • فرمول های غذایی فوری با پروتئین سویا نیز ممکن است بر سلامت باروری و عملکرد غدد درون ریز در کودکان تأثیر بگذارد.
  • مصرف روزانه 25 گرم سویا توسط FDA ایالات متحده بی خطر در نظر گرفته شده است.

بررسی کنید که چگونه سویا می تواند به بدن شما آسیب برساند و تهدیدهای پنهانی که ایجاد می کند. برای آشنایی با عوارض جانبی احتمالی سویا و نحوه جلوگیری از آنها، ویدیوی زیر را ببینید.

No comment

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *