10 مزیت آب نارگیل برای سلامتی، تغذیه و عوارض جانبی

از ارتقای سلامت قلب گرفته تا درمان خماری، این اکسیر طبیعی یک موهبت الهی است.

فواید آب نارگیل را می توان به الکترولیت ها و سایر مواد مغذی ضروری آن نسبت داد. این نوشیدنی مرسوم، کم کالری نیز فوق العاده با طراوت است.

فواید آن فقط به تابستان ها محدود نمی شود، زمانی که می خواهید تشنگی خود را در یک بعد از ظهر سوزان برطرف کنید. همچنین سلامت قلب را تقویت می کند، به طور بالقوه آکنه را درمان می کند و چیزهای بیشتری برای ارائه دارد. ادامه مطلب

protip_iconمواد تشکیل دهنده خود را بشناسید: آب نارگیل چیست؟

مایعی که در نارگیل سبز لطیف تولید می شود.فواید آن چیست؟
می تواند به تنظیم سطح گلوکز و کلسترول خون، بهبود هضم، درمان سنگ کلیه و جلوگیری از آکنه کمک کند.چه کسی می تواند از آن استفاده کند؟
آب نارگیل هم برای بزرگسالان و هم برای کودکان قابل مصرف است. همچنین یک نوشیدنی سالم برای زنان باردار و مادران شیرده است.

چند وقت؟
آب از 1 نارگیل نرم در روز دوز توصیه شده است.

احتیاط
مصرف بیش از حد ممکن است منجر به هایپرکالمی یا مسمومیت با پتاسیم شود. همچنین، بیماران مبتلا به بیماری مزمن کلیوی یا دیابت باید قبل از مصرف روزانه آب نارگیل با پزشک مشورت کنند.

در این مقاله

چه چیزی آب نارگیل را برای سلامتی و پوست شما مفید می کند ؟

آب نارگیل از قندهای مهم، ویتامین ها، مواد معدنی، اسیدهای آمینه و فیتوهورمون ها (هورمون های گیاهی که رشد و نمو آنها را کنترل می کنند) تشکیل شده است. همچنین حاوی یون های معدنی است که سیستم آنتی اکسیدانی بدن شما را تقویت می کند ( 1 ).

آب نارگیل همچنین ممکن است از انفارکتوس میوکارد یا  حمله قلبی محافظت کند ( 1 ). مصرف منظم آب نارگیل می تواند فشار خون بالا را  تسکین دهد . گوشت نارگیل (که کوپرا نیز نامیده می شود) می تواند مانند آب با التهاب مبارزه کرده و زخم ها را التیام بخشد ( 1 ).

سیتوکینین ها (فیتوهورمون ها) از اجزای مهم آب نارگیل هستند. اینها در درمان سرطان نویدبخش هستند، اگرچه تحقیقات بیشتری در حال انجام است ( 1 ).

احتمالاً محبوب ترین استفاده از آب نارگیل به عنوان یک نوشیدنی ورزشی است. تحقیقات به ما نشان می دهد که چگونه آن را با نوشیدنی های ورزشی به فروش می رسد مقایسه می کند ( 2 ).

پارامتر آب نارگیل نوشیدنی ورزشی
کربوهیدرات ها 4710 5800
کلسیم 27 1
فسفر 5 9
سدیم 2 46
پتاسیم 204 8
منیزیم 6 3

حتی سازمان بهداشت جهانی آب نارگیل را برای درمان کم آبی توصیه می کند – به ویژه در موارد اسهال حاد ( 2 ).

تحقیقات زیادی در حال انجام است که بر این موضوع تمرکز دارد که چگونه آب نارگیل می تواند برای سلامت انسان مفید باشد. بیان اینکه آب نارگیل سالم است می تواند دست کم گرفته شود – اگر کاملاً از آنچه می تواند برای شما انجام دهد آگاه نیستید.

مطالب مرتبط: آیا نوشیدن آب نارگیل برای دیابتی ها بی خطر است؟

آب نارگیل چگونه برای سلامتی و پوست شما مفید است؟

1. ممکن است عملکرد ورزش را بهبود بخشد

آب نارگیل عملکرد ورزشی را بهبود می بخشد

الکترولیت های موجود در آب نارگیل کلیدی هستند. آب نارگیل حاوی الکترولیت های بیشتری نسبت به نوشیدنی های معمولی مانند کولا یا اسپرایت است ( 3 ).

آب نارگیل اثرات آبرسانی مشابه نوشیدنی‌های ورزشی معمولی حاوی کربوهیدرات-الکترولیت دارد ( 4 ). اثرات آن بر عملکرد ورزشی نیز مشابه نوشیدنی های ورزشی بود. اما از آنجایی که آب نارگیل منبع طبیعی پتاسیم است و حاوی قندها و شیرین کننده های افزودنی نیست، ممکن است به عنوان جایگزینی برای نوشیدنی های ورزشی استفاده شود.

مصرف آب نارگیل نیز ممکن است در مقایسه با نوشیدنی های کربوهیدرات-الکترولیت معمولی برای معده آسان تر باشد ( 5 ). الکترولیت های موجود در آب نارگیل همچنین می توانند گرفتگی عضلات را درمان کنند ( 6 ).

با این حال، با مربی سلامت خود مشورت کنید زیرا آب نارگیل نسبتاً دارای کربوهیدرات و سدیم کم است، دو ماده مغذی مهم برای حفظ شما در طول تمرینات طولانی مدت.

تمرینات طولانی مدت باعث تعریق بیش از حد و از دست دادن سدیم (و نه پتاسیم) می شود. اگر این همان چیزی است که به دنبال آن هستید، می توانید با یک نوشیدنی ورزشی نیز مکمل را مصرف کنید ( 7 ). شما همچنین برای حفظ خود به کربوهیدرات اضافی نیاز دارید – چیزی که آب نارگیل در مقدار کمتری دارد.

برای هیدراتاسیون ملایم و تمرینات کم شدت، آب نارگیل بهترین گزینه است. اما اگر تمرینات بدنی طولانی مدت انجام می دهید، باید به سراغ نوشیدنی ورزشی نیز بروید. اما مواد تشکیل دهنده را بررسی کنید و مراقب شیرین کننده های مصنوعی باشید. شما می توانید چیزی را با شیرین کننده های کم کالری انتخاب کنید ( 8 ).

2. سلامت قلب را ارتقا می دهد

مطالعات موش به ما نشان می دهد که مصرف آب نارگیل می تواند سطح کلسترول خون را کاهش دهد ( 9 ).

آب نارگیل با افزایش سطح کلسترول کل مبارزه می کند. در عین حال، سطح کلسترول خوب (HDL) را حفظ می کند.

در مطالعه دیگری، اثرات کاهش دهنده کلسترول آب نارگیل مشابه لواستاتین، یک داروی OTC بود ( 10 ). اگرچه مقدار آب نارگیل مورد استفاده در این مطالعه برای مصرف عادی انسان بسیار زیاد است، یافته‌ها امیدوارکننده هستند.

آب نارگیل نرم همچنین می تواند فشار خون را کاهش دهد . این کار را با بهبود وضعیت آنتی اکسیدانی و حساسیت به  انسولین به دست می آورد ( 11 ).

3. ممکن است سلامت گوارش را افزایش دهد

آب نارگیل ممکن است اسهال را تسکین دهد

فیبر بالا در آب می تواند اثرات ملین داشته باشد. آب نارگیل نیز یک ادرارآور طبیعی است ( 12 ).

آب نارگیل برای درمان اسهال بسیار خوب عمل می کند. حاوی آهن، کلسیم، منیزیم و منگنز است و همان تعادل الکترولیتی خون شما را دارد ( 13 ). مصرف آب ظرف یک ساعت پس از یک دوره اسهال می تواند کمک کننده باشد.

برخی شواهد حکایتی نشان می دهد که آب نارگیل می تواند رفلاکس اسید را نیز درمان کند . الکترولیت هایی مانند پتاسیم ممکن است تعادل pH را در بدن افزایش دهند. با این حال، ما در اینجا به تحقیقات بیشتری نیاز داریم.

4. ممکن است به درمان خماری کمک کند

در این مورد نیز تحقیقات کمتری انجام شده است. بدن شما با مصرف الکل اضافی پتاسیم را از دست می دهد ( 14 ). آب نارگیل به پر کردن این الکترولیت کمک می کند و ممکن است خماری های وحشتناکی را که معمولاً به دنبال دارد درمان کند.

5. می تواند سطح گلوکز خون را کاهش دهد

آب نارگیل سطح گلوکز خون را کاهش می دهد

آب نارگیل حاوی ال آرژنین است، ترکیبی که به دلیل خواص ضد دیابتی آن شناخته شده است. ال-آرژنین سطح گلوکز خون را در موش های دیابتی کاهش داد ( 15 ).

آب نارگیل همچنین با استرس اکسیداتیو مبارزه می کند   وضعیتی که در طول دیابت کاملاً شایع است ( 16 ). همچنین ممکن است سطوح هموگلوبین A1c را کاهش دهد که سطوح بالاتر آن خطر دیابت را افزایش می دهد ( 17 )، ( 18 ).

همچنین می توانید آب نارگیل را بخشی از وعده غذایی دیابت خود قرار دهید ( 19 ). حاوی فیبر است و کربوهیدرات نسبتا کمی دارد.

پیشنهاد می کنیم فقط به سراغ آب نارگیل شیرین نشده بروید. آب نارگیل بسته بندی شده ممکن است حاوی شیرین کننده های مصنوعی باشد.

6. ممکن است به حل کردن سنگ کلیه کمک کند

در مطالعات، مصرف آب نارگیل به دفع پتاسیم، سیترات و کلر اضافی از بدن کمک کرد ( 20 ). این می تواند خطر ابتلا به سنگ کلیه را کاهش دهد.

طبق یک مطالعه، درمان با آب نارگیل همچنین از رسوب کریستال در بافت کلیه جلوگیری کرد. همچنین تعداد کریستال های ادرار را کاهش داده بود. علاوه بر این، آب نارگیل از استرس اکسیداتیو در کلیه ها جلوگیری کرده و عملکرد کلیه را بهبود بخشیده است ( 21 ).

آب نارگیل علاوه بر دفع سنگ کلیه ، عفونت مثانه را نیز درمان می کند. این را می توان به خواص ضد باکتریایی آب نارگیل نسبت داد ( 22 ).

با این حال، مناطق خاکستری با توجه به آب نارگیل و سلامت کلیه ها وجود دارد. بنابراین، پیشنهاد می کنیم قبل از استفاده از آن برای این منظور با پزشک خود مشورت کنید.

7. ممکن است برای انتقال خون مفید باشد

استفاده داخل وریدی از آب نارگیل به خوبی مستند شده است. در یک مطالعه، آب نارگیل به عنوان مایع هیدراتاسیون داخل وریدی کوتاه مدت برای یک بیمار از جزایر سلیمان استفاده شد ( 23 ).

آب نارگیل ممکن است شبیه پلاسمای خون باشد. با این حال، این اثر ممکن است مدت زیادی دوام نیاورد. این به دلیل محتوای سدیم آن است – که به اندازه کافی بالا نیست تا برای مدت طولانی در جریان خون بماند ( 24 ). همچنین، تزریق آب نارگیل ممکن است باعث افزایش سطح پتاسیم شود.

8. ممکن است استخوان ها را تقویت کند

آب نارگیل منبع خوبی از کلسیم است ( 13 ). از این رو، ممکن است سلامت استخوان را تقویت کند.

9. به درمان آکنه کمک می کند

آب نارگیل به درمان آکنه کمک می کند

فواید آب نارگیل برای پوست به طور گسترده ای مورد بررسی قرار گرفته است. آب نارگیل به لطف اسید لوریک موجود در آن دارای خواص ضد باکتریایی است ( 22 ). این خواص ممکن است به درمان آکنه کمک کند.

همچنین مشخص شد که اسید لوریک قوی‌ترین فعالیت باکتری‌کشی را علیه P. acnes ، باکتری‌ای که آکنه التهابی را افزایش می‌دهد، اعمال می‌کند ( 25 ).

10. ممکن است به درمان پسوریازیس کمک کند

هیچ رابطه مستقیمی بین آب نارگیل و پسوریازیس وجود ندارد اما  آب نارگیل با جلوگیری از کم‌آبی بدن برای پوست مفید است، که سلامت پوست را بدتر می‌کند و می‌تواند پوست شما را در برابر مسائلی مانند پسوریازیس آسیب‌پذیرتر کند (زیرا کم‌آبی بدن از دفع سموم از طریق پوست جلوگیری می‌کند) 26 ).

جدای از مزایای ذکر شده در بالا، مواد مغذی موجود در آب نارگیل ممکن است سیستم ایمنی بدن را تقویت کند ( 27 ). آب نارگیل یک نوشیدنی سالم است. بیشتر فواید آن ثابت شده است. برخی نیستند. اما این نباید شما را از مصرف آن منع کند، به خصوص زمانی که دارای مشخصات تغذیه ای چشمگیر باشد.

ترکیب دقیق تغذیه ای آب نارگیل چیست؟

اطلاعات کالری
مقدار در هر خدمت انتخابی %DV
کالری 45.6 (191 کیلوژول) 2%
از کربوهیدرات 35.6 (149 کیلوژول)
از چربی 4.0 (16.7 کیلوژول)
از پروتئین 6.0 (25.1 کیلوژول)
از الکل 0.0 (0.0 کیلوژول)
کربوهیدرات ها
مقدار در هر خدمت انتخابی %DV
کربوهیدرات کل 8.9 گرم 3%
فیبر رژیمی 2.6 گرم 11%
نشاسته 0.0 گرم
قندها 6.3 گرم
پروتئین و اسیدهای آمینه
مقدار در هر خدمت انتخابی %DV
پروتئین 1.7 گرم 13%
ویتامین ها
مقدار در هر خدمت انتخابی %DV
ویتامین A 0.0IU 0%
ویتامین سی 5.8 میلی گرم 10%
ویتامین دی ~ ~
ویتامین E (آلفا توکوفرول) 0.0 میلی گرم 0%
ویتامین K 0.0 میکروگرم 0%
تیامین 0.1 میلی گرم 5%
ریبوفلاوین 0.1 میلی گرم 8%
نیاسین 0.2 میلی گرم 1%
ویتامین B6 0.1 میلی گرم 4%
فولات 7.2 میکروگرم 2%
ویتامین B12 0.0 میکروگرم 0%
اسید پانتوتنیک 0.1 میلی گرم 1%
کولین 2.6 میلی گرم
بتائین ~
مواد معدنی
مقدار در هر خدمت انتخابی %DV
کلسیم 57.6 میلی گرم 6%
اهن 0.7 میلی گرم 4%
منیزیم 60.0 میلی گرم 15%
فسفر 48.0 میلی گرم 5%
پتاسیم 600 میلی گرم 17%
سدیم 252 میلی گرم 11%
فلز روی 0.2 میلی گرم 2%
فلز مس 0.1 میلی گرم 5%
منگنز 0.3 میلی گرم 17%
سلنیوم 2.4 میکروگرم 3%
فلوراید ~

*ارزش ها از پایگاه داده USDA، آجیل، آب نارگیل تهیه شده است

این نشان می دهد که آب نارگیل مملو از بسیاری از مواد مغذی ضروری است. اما آیا این بدان معناست که شما می توانید هر چقدر که می خواهید از آن داشته باشید؟

احتمالا نه.

چه مقدار آب نارگیل می توانید در روز مصرف کنید؟

زنی در حال نوشیدن آب نارگیل

بیایید با چرا شروع کنیم. چرا باید مقدار آب نارگیل مصرفی در روز را بررسی کنید؟

این ما را به مورد مرد 42 ساله ای می برد که سطوح خطرناک پتاسیم بالایی داشت، که در نهایت منجر به ریتم غیر طبیعی قلب و بیهوشی موقت می شود ( 28 ).

او گزارش داده بود که در یک روز هشت بطری 11 اونسی آب نارگیل نوشیده است. او به سرعت به بیمارستان منتقل شد و تحت درمان قرار گرفت.

مصرف بیش از حد آب نارگیل می تواند باعث هایپرکالمی شدید (سمیت پتاسیم) شود ( 28 ). هشت اونس (حدود 226 گرم) آب نارگیل حاوی حدود 600 میلی گرم پتاسیم است. RDA برای پتاسیم 2600 میلی گرم تا 3400 میلی گرم است ( 29 ).

آب حاصل از یک نارگیل تقریباً 206 گرم است. این بدان معناست که نوشیدن آب از یک نارگیل نرم با اندازه متوسط ​​باید حدود 515 میلی گرم تا 600 میلی گرم پتاسیم به شما بدهد ( 30 ).

اگر بیماری مزمن کلیوی i  یا دیابت دارید ، باید احتیاط بیشتری کنید ( 31 ). پس از مشورت با پزشک، هر دو روز یک بار از یک نارگیل نرم آب میل کنید.

اطلاعات کافی در مورد حد بالای روزانه آب نارگیل وجود ندارد. اما، با نگاهی به آماری که اخیراً در مورد آن بحث کردیم، به یک نارگیل لطیف در روز پایبند باشید . کمبود پتاسیم نادر است و ممکن است از طریق رژیم غذایی خود به اندازه کافی از آن دریافت کنید ( 32 ).

protip_iconاشاره کوتاه
هر نارگیل بر اساس نوع و رقم خود ممکن است حدود 200 تا 1000 میلی لیتر آب داشته باشد.

همچنین، جرعه جرعه از میوه نارگیل تنها راه برای مصرف آب نارگیل نیست. راه های دیگری هم هست

دیگر چگونه می توانید آب نارگیل مصرف کنید؟

اگر آب نارگیل ساده خسته کننده است، ما چیزی برای شما داریم. این دستور العمل که Quench لیمو نارگیل نام دارد ، به همان اندازه که آبرسانی و طراوت است.

آنچه شما نیاز دارید

• 2 قاشق غذاخوری آب لیموترش تازه و آب لیموترش
• 1 ½ فنجان آب نارگیل
• 1 قاشق غذاخوری عسل
• ½ قاشق چایخوری ریشه زنجبیل رنده شده
• یک یا دو پیمانه نمک دریا

جهت ها

1. تمام مواد را در مخلوط کن مخلوط کنید.
2. تا دو هفته در یخچال سرو کنید یا نگهداری کنید.

همچنین پیشنهاد می کنیم مغز نارگیل را بخورید و فقط آب آن را ننوشید. پروتئین هسته می تواند سطح کلسترول را کاهش دهد. همچنین متابولیسم چربی را در کبد و روده کاهش می دهد ( 33 ).

اما حتی قبل از اینکه به نوشیدن آب یا خوردن مغز آن فکر کنید، باید بدانید که چگونه نارگیل مناسب را انتخاب کنید.

بهترین آب نارگیل برای خرید چیست؟

آب نارگیل در یک نارگیل تازه و سبز بهترین گزینه است. فاقد قند افزوده شده یا مواد نگهدارنده است.

از کسانی که پوسته قهوه ای سفت دارند دوری کنید. این نشان دهنده بلوغ است. سبزهای جوان منبع بیشتری از آب دارند.

می توانید میوه را تکان دهید تا میزان آب موجود در آن را اندازه گیری کنید.

این نکات را دنبال کنید، و شما آماده هستید. می توانید هر روز از یک نارگیل سبز تازه لذت ببرید.

protip_iconاشاره کوتاه
نارگیل بالغ حاوی آب کمتری است. بنابراین، بهترین راه این است که به سراغ نارگیل های 5 تا 7 ماهه بروید.

آب نارگیل همچنین ممکن است اثرات نامطلوب خاصی روی برخی افراد داشته باشد.

عوارض جانبی آب نارگیل چیست؟

  • نگرانی های مربوط به فیبروز کیستیک

فیبروز کیستیک یک اختلال ارثی است که به ریه ها و دستگاه گوارش آسیب می رساند. این وضعیت می تواند سطح نمک را در بدن کاهش دهد و بیماران را مجبور به مصرف قرص یا مایعات برای افزایش سطح سدیم خون کند.

اگر به فیبروز کیستیک مبتلا هستید، لطفاً برای دریافت سدیم خود به آب نارگیل به تنهایی وابسته نباشید، زیرا حاوی مقدار کمتری از آن است. بهترین راه برای انجام آن، مصرف آب نارگیل با کمی نمک است ( 34 ).

  • ممکن است باعث هیپرکالمی شود

ما قبلا در این مورد بحث کرده ایم. مصرف بیش از حد آب نارگیل می تواند باعث هیپرکالمی شود ( 28 ). لطفا مصرف خود را به یک نارگیل نرم در روز محدود کنید.

  • ممکن است باعث مشکلات کلیوی شود

بله، آب نارگیل می تواند به درمان سنگ کلیه کمک کند. اما افراد مبتلا به بیماری مزمن کلیه باید از آب نارگیل به دلیل سطوح بالای پتاسیم آن اجتناب کنند ( 35 ).

  • ممکن است فشار خون را تا حد زیادی کاهش دهد

آب نارگیل فشار خون را کاهش می دهد. بنابراین، اگر از قبل داروهایی برای کاهش فشار خون مصرف می‌کنید، این احتمال وجود دارد که سطوح را بیش از حد کاهش دهد. با پزشک مشورت کنید.

  • ممکن است با کنترل فشار خون در طول جراحی تداخل داشته باشد

به دلیل ذکر شده در بالا، آب نارگیل ممکن است در کنترل فشار خون در حین جراحی اختلال ایجاد کند. این مهم است زیرا فشار خون در جراحی نقش دارد. حداقل دو هفته قبل از جراحی برنامه ریزی شده از مصرف آب نارگیل خودداری کنید. همچنین، در مورد داروهای فشار خونی که مصرف می کنید با پزشک خود صحبت کنید ( 36 ).

اینفوگرافیک: 5 روشی که آب نارگیل می تواند سلامت شما را تقویت کند

آب نارگیل منبع طبیعی الکترولیت ها است که آن را به گزینه ای عالی برای هیدراتاسیون بعد از تمرین تبدیل می کند. حاوی آنتی اکسیدان هایی است که به محافظت در برابر آسیب سلولی و تقویت سیستم ایمنی بدن کمک می کند. گنجاندن آن در برنامه روزانه خود می تواند راهی طبیعی برای افزایش رفاه شما باشد. اینفوگرافیک زیر مزایای مصرف آب نارگیل را فهرست کرده است. آن را بررسی کنید!

5 فواید آب نارگیل (اینفوگرافیک)

آب نارگیل یک نوشیدنی سم زدایی با طراوت و آبرسانی است که حاوی الکترولیت است. سرشار از کربوهیدرات‌های سالم، ویتامین‌ها، مواد معدنی و فیتونوترینت‌های مفید است که باعث سلامتی می‌شود. فواید آب نارگیل از افزایش عملکرد ورزشی گرفته تا درمان خماری است. همچنین برای قلب، هضم و سلامت استخوان ها مفید است. آب نارگیل ممکن است به مدیریت سطح قند خون و کاهش التهاب نیز کمک کند. با این حال، اگر به مقدار زیاد مصرف شود، ممکن است عوارض جانبی متعددی مانند واکنش های آلرژیک، کاهش فشار خون یا تشدید اختلالات کلیوی ایجاد کند. قبل از افزودن آب نارگیل به رژیم غذایی روزانه خود با ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی خود مشورت کنید.

سوالات متداول

چه زمانی آب نارگیل بنوشیم؟

لذت بردن از آب نارگیل به زمان خاصی نیاز ندارد. این یک نوشیدنی استوایی مغذی است که می توانید هر زمان که بخواهید مصرف کنید.

اگر آب نارگیل را با معده خالی بنوشیم چه اتفاقی می افتد؟

شواهد حکایتی نشان می دهد که نوشیدن آب نارگیل با معده خالی به افزایش متابولیسم و ​​ایمنی کمک می کند.

آیا آب نارگیل باعث افزایش وزن می شود؟

احتمالا نه. یک مطالعه تحقیقاتی انجام شده بر روی موش‌ها نشان داد که مکمل‌های طولانی‌مدت آب نارگیل ممکن است با کمک به جلوگیری از افزایش وزن مرتبط با یائسگی به کاهش وزن کمک کند ( 36 ).

خوراکی های کلیدی

  • آب نارگیل حاوی قندهای طبیعی، ویتامین ها، مواد معدنی، اسیدهای آمینه و غیره است تا آنتی اکسیدان ها را تقویت کند.
  • نوشیدن آب نارگیل ممکن است انرژی را افزایش دهد و عملکرد ورزشی را به دلیل الکترولیت های آن بهبود بخشد.
  • همچنین می تواند سطح گلوکز خون را کاهش دهد، سلامت گوارش را بهبود بخشد و سلامت قلب را ارتقا دهد.
  • خواص ضد باکتریایی آب نارگیل آن را به یک راه حل موثر برای درمان آکنه و پسوریازیس تبدیل کرده است.

آب نارگیل یک راه عالی برای هیدراته ماندن و سالم ماندن است! در ویدیوی زیر با پنج فایده این نوشیدنی مغذی آشنا شوید.

No comment

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *