14 فواید، دوز و عوارض جینکو بیلوبا

درباره مکمل های گیاهی که به درمان اضطراب و بهبود سلامت قلب کمک می کند، بدانید.

جینکو بیلوبا به عنوان یک فسیل زنده نیز شناخته می شود و یک مکمل گیاهی محبوب بومی چین است. در طب سنتی چین به دلیل ارزش های درمانی آن استفاده شده است. مزایای سلامتی جینکو بیلوبا را می توان به خواص آنتی اکسیدانی و ضد التهابی آن نسبت داد . مصرف این گیاه دارویی می تواند به کاهش علائم اختلالات روانپزشکی، درمان اضطراب، مبارزه با التهاب، حمایت از سلامت چشم و بهبود سلامت قلب و عروق کمک کند.

در این مقاله، مزایای سلامتی جینکو بیلوبا، دوز توصیه شده آن و عوارض جانبی احتمالی را مورد بحث قرار داده ایم. به خواندن ادامه دهید.

 

protip_iconچیزهای بی اهمیت
جینکو بیلوبا به عنوان درخت موی دختر نیز شناخته می شود، زیرا برگ های آن شبیه سرخس موی دختر است که در سراسر انگلستان رشد می کند. توضیح دیگر این است که برگ های زیبای طلایی پاییزی درخت شبیه مو است.
protip_iconمواد تشکیل دهنده خود را بشناسید: جینکو بیلوباچیست؟

گونه ای از درختان بومی چین که به طور گسترده به عنوان مکمل گیاهی استفاده می شود.

فواید آن چیست؟
سلامت چشم و قلب را بهبود می بخشد، عملکرد مغز را بهبود می بخشد، به مدیریت PMS کمک می کند و ممکن است اختلال عملکرد جنسی را درمان کند.

چه کسی می تواند از آن استفاده کند؟
همه به جز افراد مبتلا به صرع و دیابت و زنان باردار.

چند وقت؟
حداکثر 120-240 میلی گرم در روز یا طبق تجویز پزشک.

احتیاط
اگر از داروهای رقیق کننده خون یا داروهای ضد افسردگی استفاده می کنید از مصرف آن خودداری کنید. ممکن است باعث آلرژی، مشکلات معده، سرگیجه، سردرد و حالت تهوع شود.

 

در این مقاله

فواید جینکو بیلوبا چیست؟

1. ممکن است علائم اختلالات روانپزشکی را کاهش دهد

جینکو ممکن است به کاهش علائم اختلالات روانپزشکی مانند آلزایمر و زوال عقل کمک کند ( 1 ). مطالعه‌ای که توسط دانشگاه پزشکی چینی پکن انجام شد نشان داد که عصاره جینکو ممکن است قابلیت‌های عملکردی را در افراد مبتلا به آلزایمر در صورت استفاده همراه با طب سنتی افزایش دهد ( 2 ).

مطالعه دیگری نشان داد که عصاره جینکو در درمان علائم مرتبط با زوال عقل موثر است ( 3 ). برخی شواهد حکایتی نشان می دهد که جینکو ممکن است جریان خون به مغز را نیز بهبود بخشد ( 4 ). مطالعه دیگری که توسط دانشگاه آزاد برلین انجام شد نشان داد که عصاره جینکو ممکن است وضعیت افراد مبتلا به زوال عقل را بهبود بخشد ( 5 ). صرع یکی از علل شایع اختلالات شناختی جدی است. یک مطالعه موش بیان کرد که عصاره جینکو می تواند عملکرد شناختی، یادگیری و حافظه را بهبود بخشد ( 6 ).

2. ممکن است به درمان اضطراب کمک کند

زن مبتلا به اضطراب ممکن است از جینکو بیلوبا بهره مند شود

عصاره جینکو بیلوبا ممکن است علائم اضطراب را کاهش دهد و باعث کاهش استرس شود. این عصاره در طب گیاهی سنتی چین برای درمان اختلالات عصبی استفاده شد ( 7 ) . مطالعات حیوانی بیان می کند که محتوای آنتی اکسیدانی عصاره جینکو بیلوبا ممکن است به کاهش علائم اضطراب و سایر اختلالات شناختی کمک کند ( 8 )، ( 9 ). 

در یک مطالعه، گروهی متشکل از 107 نفر که با دوز بالای جینکو تحت درمان قرار گرفتند، کاهش علائم اضطراب را گزارش کردند ( 10 ). با این حال، تحقیقات بیشتری برای درک بیشتر این مزیت جینکو بیلوبا مورد نیاز است.

3. ممکن است با التهاب مبارزه کند

جینکو توانایی کاهش التهاب ناشی از شرایط مختلف را دارد. مطالعه ای که توسط دانشگاه ملی تایوان انجام شد نشان داد که عصاره جینکو بیلوبا می تواند نشانگرهای التهاب را در سلول های حیوانی و انسانی کاهش دهد ( 11 )، ( 12 )، ( 13 ). شرایط التهابی دیگری وجود دارد که عصاره جینکو ممکن است به درمان کمک کند. این شامل:

  • آرتریت: مطالعه ای که روی موش ها انجام شد نشان داد که عصاره جینکو می تواند به کاهش آرتروز کمک کند ( 14 ).
  • سکته مغزی: عصاره جینکو بیلوبا به بیماران مبتلا به سکته مغزی ایسکمیک حاد (از دست دادن ناگهانی گردش خون در ناحیه ای از مغز) پیشنهاد شده است. گفته می شود که این گیاه دارای خواص محافظت کننده عصبی است که به بهبود عملکرد شناختی در بیماران کمک می کند ( 15 ).
  • بیماری روده تحریک پذیر (IBD): مطالعه ای که توسط دانشگاه قاهره انجام شد نشان داد که کورکومین و جینکو می توانند در پیشگیری و درمان IBD موثر باشند ( 16 ).

تعداد بیشتری از مطالعات انسانی برای درک نقش عصاره جینکو در درمان بیماری های مختلف مورد نیاز است.

4. ممکن است از سلامت چشم حمایت کند

زنانی که مشکلات چشمی دارند ممکن است از جینکو بیلوبا سود ببرند

برخی تحقیقات اولیه بیان می‌کنند که مصرف مکمل جینکو ممکن است جریان خون را در چشم افزایش دهد. این می تواند یک درمان بالقوه برای گلوکوم باشد. با این حال، شواهد قطعی در این زمینه وجود ندارد ( 17 ). یک مطالعه کوچک که توسط دانشکده بهداشت و طب گرمسیری لندن انجام شد نشان داد که عصاره جینکو ممکن است تأثیر مفیدی بر بینایی داشته باشد. آزمایشات بیشتر تضمین شده است ( 18 ).

عصاره جینکو بیلوبا همچنین پتانسیل درمان گلوکوم با فشار طبیعی را دارد ( 19 ). تحقیقات بیشتری برای تعیین اینکه آیا جینکو واقعاً در ارتقای سلامت بینایی مؤثر است یا خیر، مورد نیاز است.

مطالب مرتبط: 25 درمان خانگی برای بهبود بینایی و نکاتی برای مراقبت از چشم

5. ممکن است سلامت قلب را بهبود بخشد

جینکو ممکن است با افزایش گشاد شدن عروق خونی، جریان خون را افزایش دهد. در درمان مشکلات مربوط به گردش خون ضعیف استفاده شده است. جینکو این توانایی را دارد که جریان خون را در قسمت های مختلف بدن افزایش دهد.

عصاره جینکو بیلوبا (GBE) یک عامل درمانی امیدوارکننده برای بیماری های قلبی عروقی و ایسکمیک است. سلامت عروق (رگ‌های خونی) را ارتقا می‌دهد ( 20 ). مطالعه ای که توسط بیمارستان دوم دانشگاه پزشکی هبی انجام شد نشان داد که عصاره جینکو گردش خون عروق کرونر را در بیماران مبتلا به بیماری عروق کرونر بهبود می بخشد ( 21 ). همچنین همین اثر را در افراد مسن نشان داد ( 22 ). این عصاره اثرات محافظتی بر سلامت قلب دارد. همچنین ممکن است به درمان اختلالات عصبی و قلبی- عروقی کمک کند ( 23 )، ( 24 )، ( 25 ).

عصاره جینکو ممکن است در درمان آسیب میوکارد دیابتی (مسائل مربوط به غشای قلب) مفید باشد ( 26 ).

6. ممکن است عملکرد مغز را بهبود بخشد

جینکو بارها به دلیل توانایی آن در کاهش اضطراب، استرس و سایر علائم مرتبط با بیماری آلزایمر و زوال شناختی مرتبط با سن مورد ارزیابی قرار گرفته است. مطالعه ای که توسط دپارتمان علوم بهداشت دانشگاه لیبرتی انجام شد، نشان داد که مکمل عصاره جینکو ممکن است عملکرد ذهنی را افزایش دهد ( 27 ).

مطالعه دیگری که توسط دانشگاه مونیخ انجام شد نشان داد که این گیاه عملکرد ذهنی را در داوطلبان سالم بهبود می بخشد ( 28 ). شواهد حکایتی نشان می‌دهد که جینکو ممکن است نقش مهمی در بهبود جریان خون به مغز داشته باشد.

7. ممکن است به درمان افسردگی کمک کند

عصاره جینکو دارای خواص ضد التهابی است که ممکن است به درمان افسردگی کمک کند. یک مطالعه نشان داد که مکمل عصاره جینکو ممکن است به درمان علائم افسردگی کمک کند ( 29 ). با این حال، تحقیقات بیشتری در این زمینه ضروری است.

8. ممکن است سردرد و میگرن را درمان کند

زن مبتلا به سردرد ممکن است از جینکو بیلوبا بهره مند شود

تصویر: Shutterstock

جینکو بیلوبا می تواند التهاب را کاهش دهد و به طور بالقوه جریان خون به مغز را افزایش دهد. ممکن است انواع خاصی از سردرد و میگرن را درمان کند. گیاهانی که با التهاب مبارزه می کنند در طب سنتی چینی به عنوان درمانی برای میگرن و سردرد بسیار محبوب هستند ( 30 ). با این حال، تحقیقات کمی برای حمایت از این ادعا در دسترس است.

یک مطالعه درباره جینگولید B، که یک ترکیب گیاهی است که از برگ درخت جینکو بیلوبا استخراج می شود، بحث می کند. مشخص شد که این ماده به پیشگیری از میگرن و سردرد در سنین جوانی کمک می کند ( 31 ). مطالعه دیگری نشان داد که جینکولاید B ممکن است برای کاهش شدت و دفعات میگرن همراه با اورا (میگرن با تغییرات بینایی) استفاده شود ( 32 ).

9. ممکن است علائم آسم و COPD را بهبود بخشد

خواص ضد التهابی عصاره جینکو بیلوبا ممکن است علائم مرتبط با بیماری های تنفسی مانند آسم و بیماری انسداد مزمن ریه (COPD) را درمان کند. مطالعه ای که توسط دانشگاه جیلین انجام شد نشان داد که ترکیبات ضد التهابی موجود در جینکو ممکن است التهاب راه های هوایی را کاهش دهد ( 33 ). در مطالعه دیگری، بیماران مبتلا به آسم تحت درمان با عصاره جینکو در مقایسه با بیمارانی که داروهای معمولی را به تنهایی دریافت می کردند، بهبود بهتری در وضعیت خود نشان دادند ( 34 ).

در مطالعه دیگری، گروهی متشکل از 100 بیمار COPD بالای 50 سال که مخلوطی از گیاهان چینی (از جمله جینکو) مصرف کردند، کاهش برونشیت و سرفه را گزارش کردند ( 35 ).

10. ممکن است علائم PMS را کاهش دهد

زنی که PMS را تجربه می کند ممکن است از جینکو بیلوبا سود ببرد

تصویر: Shutterstock

جینکو بیلوبا ممکن است به کاهش علائم PMS کمک کند. یک مطالعه کاهش علائم PMS را تا 23٪ پس از مصرف عصاره جینکو نشان داد ( 36 ). اطلاعات بیشتر در مورد ایمنی گیاه در این زمینه مورد نیاز است.

جینکولاید B نیز با کاهش علائم PMS همراه بوده است ( 37 ).

11. ممکن است اختلال عملکرد جنسی را درمان کند

عصاره جینکو بیلوبا (GBE) ممکن است جریان خون را تسهیل کند و بر سیستم اکسید نیتریک تأثیر بگذارد و اثر شل کنندگی بر بافت ماهیچه صاف دارد. این فرآیندها برای پاسخ جنسی در زنان مهم هستند. GBE ممکن است پتانسیل افزایش سلامت جنسی در زنان را داشته باشد ( 38 ).

یک مطالعه نشان داد که عصاره جینکو توانایی بهبود سطح اکسید نیتریک خون را دارد ( 39 ). این ممکن است به بهبود عملکرد جنسی زنان نیز کمک کند. با این حال، برای درک بیشتر این مکانیسم جینکو به تحقیقات بیشتری نیاز داریم.

12. ممکن است به کاهش چاقی کمک کند

زنان چاق ممکن است از جینکو بیلوبا سود ببرند

تصویر: Shutterstock

عصاره جینکو بیلوبا (GBE) ممکن است به کاهش چاقی کمک کند. یک مطالعه موش بیان کرد که عصاره جینکو بیلوبا می تواند در پیشگیری و درمان اختلال سیگنال دهی انسولین ناشی از چاقی موثر باشد ( 40 ). GBE ممکن است مقاومت به انسولین را بهبود بخشد و افزایش وزن بدن را کاهش دهد ( 41 ). GBE همچنین ممکن است یک درمان جایگزین بالقوه برای چاقی مرتبط با یائسگی باشد ( 42 ).

یک مطالعه نشان داد که برگ های جینکو بیلوبا می تواند پارامترهای چربی خون را بهبود بخشد. آنها را می توان در درمان دیس لیپیدمی (مقدار غیر طبیعی چربی در خون) استفاده کرد ( 43 ). عصاره جینکو بیلوبا استرس اکسیداتیو را در موش های چاق ناشی از رژیم غذایی کاهش می دهد ( 44 ). همچنین می تواند اثرات ضد چاقی i  در بافت چربی سفید موش از خود نشان دهد ( 45 ).

مطالعات طولانی مدت بیشتری برای درک اثرات ضد چاقی عصاره  جینکو بر روی انسان مورد نیاز است.

13. ممکن است سلامت پوست را بهبود بخشد

گفته می شود که جینکو بیلوبا دارای اثرات ضد پیری نیز می باشد. عصاره برگ جینکو حاوی کورستین و کامفرول (فلاونوئیدهای گیاهی طبیعی که به عنوان آنتی اکسیدان عمل می کنند) است که به مبارزه با رادیکال های آزاد کمک می کند. آنها ممکن است علائم پیری پوست را کاهش دهند . جینکو همچنین دارای اثرات هم افزایی با  چای سبز بر بهبود عملکرد مانع پوست و خاصیت ارتجاعی بود ( 46 ).

14. ممکن است رشد مو را تقویت کند

ثابت شده است که جینکو بیلوبا به طور بالقوه به کاهش ریزش مو کمک می کند. همچنین ممکن است باعث رشد مو شود. با این حال، این مطالعات تنها بر روی موش ها انجام شده است ( 47 ).

protip_iconچیزهای بی اهمیت
درخت جینکو بیلوبا درخت رسمی توکیو ژاپن است و برگ آن نشان این شهر است.

اینها فواید جینکو بیلوبا هستند. در بخش بعدی به دوز ایده آل این گیاه می پردازیم.

مطالب مرتبط: 12 درمان خانگی طبیعی برای رشد و ضخامت مو

دوز و اشکال جینکو بیلوبا

جینکو بیلوبا در اشکال مختلف مانند عصاره مایع، قرص، کپسول، و برگ خشک / چای موجود است. به نظر می رسد زمانی که در چندین دوز در طول روز مصرف شود (مجموع دوز روزانه 120-240 میلی گرم) موثرتر است. مطمئن شوید که فرم خام جینکو را مصرف نکنید، زیرا ممکن است سمی باشد.

جینکو ممکن است تا 4 تا 6 هفته طول بکشد تا نتایجی را نشان دهد. دوز معمول 40 میلی گرم عصاره سه بار در روز به افراد مبتلا به زوال عقل توصیه می شود. برای بهبود عملکرد شناختی در افراد سالم می توان از 120 میلی گرم تا 600 میلی گرم عصاره استفاده کرد. این ارزش ها بر اساس شواهد حکایتی است. برای اطلاعات بیشتر با دکتر خود مشورت کنید.

اگرچه جینکو بیلوبا به طور کلی برای استفاده بی خطر است، اما عوارض جانبی کمی دارد که باید به خاطر داشته باشید. آنها را در بخش بعدی بررسی کنید.

عوارض جانبی جینکو بیلوبا چیست؟

مصرف بیش از حد جینکو بیلوبا ممکن است عوارض جانبی متعددی ایجاد کند. اینها ممکن است شامل آلرژی، سردرد، درد معده، اسهال ، سرگیجه، حالت تهوع و برخی تداخلات دارویی باشد.

در برخی موارد، مصرف این گیاه می تواند آسیب جدی ایجاد کند. افرادی که به گیاهان دارای آلکیل فنول I  حساسیت دارند ، زنان باردار و شیرده و افراد مبتلا به صرع باید از مصرف آن خودداری کنند. افرادی که دارو مصرف می کنند باید قبل از مصرف جینکو با پزشک خود مشورت کنند.

قرار گرفتن در معرض زیاد جینکو ممکن است خطر ابتلا به سرطان سینه و کولورکتال را در برخی افراد افزایش دهد. همچنین به نظر نمی رسد جینکو خطر ابتلا به سایر اشکال سرطان را کاهش دهد ( 48 ). برخی شواهد حکایتی نشان می دهد که جینکو پتانسیل تداخل با داروهای خاصی مانند رقیق کننده های خون (آسپرین، وارفارین) و داروهای ضد افسردگی را دارد.

protip_iconچیزهای بی اهمیت
برنامه ریزان شهری درختان جینکو نر را برای محوطه سازی ترجیح می دهند. زیرا درختان ماده دانه های بدبو تولید می کنند.

جینکو بیلوبا ممکن است خطرات دیگری نیز در ارتباط با آن داشته باشد. 

خطرات

زمانی که جینکو در مقادیر محدود تا شش ماه استفاده شود، عموماً برای افراد سالم بی خطر در نظر گرفته می شود. سازمان غذا و دارو (FDA) مکمل های جینکو یا اکثر داروهای دیگر حاوی این گیاه را تنظیم نمی کند ( 49 ).

برخی شواهد حکایتی نشان می دهد که جینکو ممکن است سطح قند خون را کاهش دهد. بنابراین اگر دیابت دارید با احتیاط از آن استفاده کنید.

خوردن دانه های جینکو خام یا بو داده ممکن است سمی باشد و ممکن است منجر به عوارض جانبی شود. اگرچه تحقیقات در اینجا محدود است. 

اینفوگرافیک: 8 روشی که جینکو بیلوبا می تواند سلامت شما را ارتقا دهد

جینکو بیلوبا معمولا در طب سنتی چینی برای کاهش التهاب و ارتقای سلامت قلب استفاده می شود. همچنین دارای خواص آنتی اکسیدانی است که به کاهش اضطراب و بهبود عملکرد شناختی کمک می کند. به اینفوگرافیک زیر نگاهی بیندازید تا بیشتر بدانید که چگونه این گیاه می تواند سلامت و تندرستی کلی شما را بهبود بخشد.

8 فواید جینکو بیلوبا برای سلامتی (اینفوگرافیک)

جینکو بیلوبا یک مکمل گیاهی محبوب است که به دلیل خواص ضد التهابی و آنتی اکسیدانی آن شناخته شده است. جینکو بیلوبا در کنار فواید مهمی که برای سلامت قلب، گوارش، استخوان و مغز دارد، برای مقابله با اضطراب، زوال عقل و افسردگی نیز شناخته شده است. همچنین تمرکز و رفاه ذهنی را بهبود می بخشد. کارشناسان سلامت معتقدند که ممکن است به تقویت سیستم ایمنی و افزایش طول عمر کمک کند. به صورت عصاره مایع، قرص، کپسول یا چای موجود است، مهم است که دوز و نسخه مورد نیاز را دنبال کنید تا از مزایای Gingko biloba حداکثر استفاده را ببرید. قبل از اینکه آن را در برنامه غذایی یا مراقبت های بهداشتی خود قرار دهید، باید با یک پزشک مجاز مشورت کنید.

سوالات متداول

آیا باید جینکو را در شب مصرف کنم؟

جینکو می تواند مغز شما را تحریک کند و شما را تمام شب بیدار نگه دارد. قبل از خواب مصرف نکنید.

آیا جینکو بیلوبا باعث آسیب کبدی می شود؟

جینکو با آسیب کبدی مرتبط نیست. در واقع، گاهی اوقات برای درمان برخی از بیماری های کبدی استفاده می شود ( 50 ).

آیا جینکو بیلوبا فشار خون را افزایش می دهد؟

هیچ تحقیقی مبنی بر اینکه جینکو ممکن است فشار خون را افزایش دهد وجود ندارد. اگرچه جینکو خاصیت گشاد کنندگی عروق دارد، اما مشخص نیست که آیا می تواند فشار خون را کاهش دهد یا خیر.

آیا جینکو بیلوبا فورا کار می کند؟

احتمالا نه. شواهد حکایتی نشان می دهد که جینکو بیلوبا می تواند تا شش هفته طول بکشد تا اثرات خود را نشان دهد.

آیا می توانم جینکو بیلوبا را با ویتامین D مصرف کنم؟

اطلاعات محدودی در مورد ایمنی مصرف جینکو بیلوبا با ویتامین D وجود دارد. برای اطلاعات بیشتر با پزشک خود مشورت کنید.

آیا جینکو بیلوبا می تواند به درمان وزوز گوش و سرگیجه کمک کند؟

بله، جینکو بیلوبا با درمان وزوز گوش مرتبط است، وضعیتی که با صداهای زنگ در یک یا هر دو گوش همراه است ( 51 ). همچنین با درمان اختلالات تعادلی مانند سرگیجه مرتبط است ( 52 ).

خوراکی های کلیدی

  • جینکو بیلوبا ویژگی های دارویی متعددی دارد. به عنوان مثال، برای مبارزه با التهاب و محافظت از سلول ها مفید است.
  • این گیاه به تقویت گردش خون و مبارزه با استرس اکسیداتیو کمک می کند و علائم پیری پوست را کاهش می دهد.
  • این گیاه همچنین برای سلامت پوست سر و رشد مو مفید است.
  • مصرف منظم این گیاه فوایدی مانند تقویت حافظه و کاهش علائم افسردگی را نشان داده است.


در فواید جینکو بیلوبا غواصی کنید. از بهبود حافظه گرفته تا بهبود عملکرد شناختی، ویدیوی زیر را مشاهده کنید تا درباره این گیاه قدرتمند بیشتر بدانید.

 

No comment

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *