7 مزیت Monolaurin که باید در مورد آنها بدانید

ماده ای با فرمولاسیون خاص که هضم شما را بهبود می بخشد و ایمنی شما را تقویت می کند

مونولورین که در ابتدا به عنوان یک فرمول غذایی در دهه 1960 در دسترس بود، امروزه به عنوان یک مکمل غذایی در سطح جهانی در دسترس است. تحقیقات نشان می دهد که مونولورین ممکن است خواص ضد میکروبی بالقوه ای را نشان دهد که ممکن است در مبارزه با بیماری های خاص ضروری باشد ( 1 ). Monolaurin معمولاً در محصولات آرایشی و بهداشتی و تولید مواد غذایی نیز استفاده می شود. در این مقاله، ما در مورد اینکه چگونه مونولورین برای سلامتی ما مفید است و مصرف آن برای شما بی خطر است صحبت می کنیم.

protip_iconمواد تشکیل دهنده خود را بشناسید: مونولاورین چیست؟

یک ترکیب شیمیایی که از اسید لوریک موجود در روغن نارگیل و نخل از طریق هیدرولیز، سانتریفیوژ و تقطیر به دست می‌آید.

فواید آن چیست؟
ممکن است به محافظت در برابر باکتری ها، ویروس ها و قارچ های مختلف و همچنین بیماری لایم و عفونت های پوستی کمک کند و سلامت دستگاه گوارش و سیستم ایمنی را ارتقا دهد.

چه کسی می تواند آن را مصرف کند؟
همه می توانند آن را مصرف کنند به جز افرادی که شرایط پزشکی جدی دارند و به نارگیل حساسیت دارند.

چند وقت؟
ممکن است روزانه در حد اعتدال مصرف شود.

احتیاط
برای درمان بیماری های پزشکی بی خطر بودن آن ثابت نشده است. قبل از استفاده با دکتر خود مشورت کنید.

در این مقاله

Monolaurin چیست؟

مونولورین که با نام گلیسرول مونولورات نیز شناخته می شود، یک ترکیب شیمیایی است که از اسید لوریک استخراج می شود که یک چربی اشباع شده در روغن نارگیل و نخل است. با کمال تعجب، اسید لوریک به طور طبیعی در شیر مادر نیز یافت می شود. به غیر از منابع فوق، اسید لوریک در غذاهایی مانند کره کاکائو نیز یافت می شود. به دلیل خواص امولسیون کنندگی آن، به طور گسترده در صنایع دارویی، غذایی و آرایشی استفاده می شود ( 1 ). مونولاورین از طریق فرآیندهای هیدرولیز، سانتریفیوژ و تقطیر ساخته می شود.

بخش بعدی به بررسی روش های مختلف استفاده از مونولورین امروزه می پردازد.

موارد استفاده و اثربخشی

Monolaurin ممکن است چندین کاربرد پیشنهادی داشته باشد. در حال حاضر از مونولورین در صنایع غذایی، آرایشی و بهداشتی و تولیدی در موارد زیر استفاده می شود.

  • بستنی
  • مارگارین
  • پاستا
  • لوازم آرایشی
  • حشره کش ها
  • مواد شوینده
  • دئودورانت ها

در ادامه، اجازه دهید نگاهی عمیق‌تر به فواید مختلف مونولورین بیندازیم.

7 مزیت بالقوه مونولاورین برای سلامتی

Monolaurin یک مکمل طبیعی است که به دلیل مزایای بالقوه آن در ارتقای سلامت پوست شناخته شده است. مونولورین با خواص ضد ویروسی، ضد میکروبی و ضد قارچی خود در مبارزه با انواع بیماری های پوستی موثر است. در حالی که مطالعات روی monolaurin محدود است، چند مطالعه آزمایشگاهی و لوله آزمایش نتایج امیدوارکننده‌ای را نشان داده‌اند. تحقیقات نشان می دهد که مونولورین به روش های زیر برای ما مفید است:

1. ممکن است به مبارزه با گونه‌های مختلف باکتری کمک کند – تحقیقات کنونی نشان می‌دهد که مونولورین اثرات ضد باکتریایی بر روی تعدادی از باکتری‌ها نشان داده است. طبق یک مطالعه در سال 2013، محققان دریافتند که مونولورین ممکن است در مبارزه با استافیلوکوکوس اورئوس مقاوم به آنتی بیوتیک که معمولاً باعث عفونت های پوستی می شود، موثر باشد ( 2 ).  مطالعات دیگر نشان می دهد که مونولورین ممکن است در برابر سایر سویه های باکتریایی مانند E.coli و B.subtilis که باعث اسهال و ذات الریه می شوند، موثر باشد ( 3 ).

2. ممکن است با بیماری های ویروسی مبارزه کند – تحقیقات نشان می دهد که مونولورین ممکن است در برابر ویروس هایی مانند SARS-CoV-2 نقش داشته باشد ( 4 ). مطالعات آزمایشگاهی نشان می‌دهد که مونولورین غشای لیپیدی خارجی ویروس‌ها را تجزیه می‌کند که منجر به تجزیه ویروس می‌شود ( 5 ). یک مطالعه در سال 2015 نشان داد که تجویز دوزهای روزانه ژل مونولورین می تواند خطر ابتلا به ویروس نقص ایمنی سیمین (SIV) را در پستانداران کاهش دهد ( 6 ).

protip_iconآیا میدانستید؟

HIV، سرخک، هرپس سیمپلکس-1، استوماتیت تاولی، ویروس وینا و سیتومگالوویروس برخی از ویروس هایی هستند که مشخص شده است که توسط مونولورین غیرفعال می شوند ( 14 ).

3. ممکن است رشد قارچ ها را مهار کند – گزارش شده است که Monolaurin اثرات قارچ هایی مانند Candida albicans را مهار می کند ( 7 ). مخمری که در بدن انسان یافت می شود، کاندیدا آلبیکنس می تواند تحت شرایط خاصی تهدید کننده زندگی باشد ( 8 ).

مطالب مرتبط: 3 روش برای استفاده از روغن نارگیل برای کاندیدا (عفونت مخمری)

4. ممکن است سیستم ایمنی بدن شما را تقویت کند – مونولاورین ممکن است نقش فعالی در تحریک سیستم ایمنی داشته باشد. مطالعات گزارش داده اند که مونولورین ممکن است با تنظیم تولید لنفوسیت های T و رشد سلول های ایمنی، سیستم ایمنی را تقویت کند. اینها گلبول های سفید خون برای عملکرد سیستم ایمنی ضروری هستند ( 1 ).

5. ممکن است به مبارزه با بیماری لایم کمک کند – یک مطالعه آزمایشگاهی در سال 2015 تأثیر مونولورین را بر روی بورلیا گارینی، باکتری عامل بیماری لایم، آزمایش کرد. این مطالعه نشان داد که مونولورین همراه با بایکالئین، نوعی پلی فنل، در مبارزه با باکتری ها بسیار مؤثر است ( 9 ).

مونولاورین ممکن است به مبارزه با بیماری لایم کمک کند

6. ممکن است در برابر عفونت های پوستی نقش داشته باشد – مطالعات گزارش می دهند که مونولورین ممکن است در برابر باکتری های خاصی که باعث عفونت های پوستی مانند درماتیت آتوپیک می شوند، قوی باشد. یک مطالعه آزمایشگاهی برای مشاهده اثر مونولورین و آنتی بیوتیک های معمولی در برابر میکروب های ناشی از عفونت های پوستی انجام شد. این مطالعه نشان داد که مونولورین در مبارزه با این باکتری ها بسیار موثر است ( 10 ).

مونولاورین ممکن است در برابر عفونت های پوستی نقش داشته باشد

7. ممکن است برای سلامت گوارش شما مفید باشد – مونولاورین ممکن است در غیرفعال کردن باکتری هایی که باعث عفونت معده می شوند، موثر باشد. مطالعه ای برای مشاهده اثر مونوگلیسرید بر روی هلیکوباکتر پیلوری، باکتری که معده را آلوده می کند، انجام شد. از بین تمام مونوگلیسریدها، مونولورین بیشترین فعالیت ضد باکتریایی را در برابر هلیکوباکتر پیلوری نشان داد ( 11 ).

مونولاورین ممکن است برای سلامت دستگاه گوارش مفید باشد

در حالی که مطالعات آزمایشگاهی امیدوارکننده هستند، مطالعات در محیط های بالینی باید انجام شود تا مزایای مونولورین را درک کنیم. بخش بعدی به بررسی عوارض جانبی بالقوه مونولورین می پردازد.

مطالب مرتبط: 14 درمان خانگی برای مشکلات گوارشی و نکات پیشگیری

عوارض جانبی Monolaurin

سرفه ناشی از مونولورین

در حالی که مونولورین عمدتاً برای مصرف مواد غذایی بی خطر در نظر گرفته می شود، هنوز برای استفاده در درمان بیماری های پزشکی تأیید نشده است ( 12 ). از آنجایی که خطر شناخته شده در حال حاضر مرتبط با مونولورین آلرژی به نارگیل است، افراد مبتلا به آلرژی به نارگیل باید از مونولورین ساخته شده از محصولات نارگیل دوری کنند.

برای ایمن تر بودن، زنان باردار، مادران شیرده و افرادی که بیماری های جدی دارند باید قبل از مصرف مونولورین با پزشک مشورت کنند. برای یافتن راه های مختلف مصرف مونولورین به خواندن ادامه دهید.

نحوه مصرف مونولورین

روغن نارگیل را به عنوان منبع مونولورین در رژیم غذایی خود بگنجانید

Monolaurin معمولا به عنوان یک مکمل غذایی مصرف می شود و توسط FDA به عنوان “به طور کلی به عنوان ایمن شناخته شده” طبقه بندی شده است. می توانید آن را در فروشگاه های مواد غذایی محلی، فروشگاه های پزشکی یا فروشگاه های آنلاین پیدا کنید. علاوه بر این، بدن ممکن است اسید لوریک را به مونولورین تبدیل کند که روغن نارگیل غنی‌ترین منبع اسید لوریک است ( 12 ). می توانید موارد زیر را به عنوان منبع مونولورین در رژیم غذایی خود بگنجانید:

  • روغن نارگیل
  • کرم نارگیل خام
  • مکمل های غذایی
  • نارگیل تازه خرد شده
  • شیر نارگیل تازه
  • پودینگ نارگیل
  • شیر بز و گاو
  • کنسرو کرم نارگیل
  • پودر مونولاورین
  • شیر مادر انسان
  • گوشت نارگیل

اگر برای اولین بار از مکمل های مونولورین استفاده می کنید، توصیه می شود دستورالعمل های ذکر شده روی برچسب را دنبال کنید. از آنجایی که دوز مونولورین احتمالاً تحت تأثیر سن و شرایط پزشکی است، توصیه می شود برای دوز مناسب با پزشک مشورت کنید.

protip_iconاشاره کوتاه
دوز توصیه شده مونولورین معمولاً 1 تا 3 گرم برای بزرگسالان است. برای کودکان (سنین 3 تا 10 سال) با دوز توصیه شده 30 میلی گرم، یک تا سه بار در روز بی خطر است ( 14 ).

اینفوگرافیک: 5 روشی که مونولاورین می تواند سلامت شما را بهبود بخشد

مونولاورین یک ترکیب شیمیایی است که می تواند از شما در برابر بسیاری از عفونت ها و بیماری های پوستی محافظت کند. چه آن را به رژیم غذایی خود اضافه کنید و چه از یک محصول مراقبت از پوست حاوی مونولورین استفاده کنید، مطمئناً از آن سود خواهید برد. اینفوگرافیک زیر را بررسی کنید تا بدانید چرا این ماده ضروری است.

5 روشی که مونولورین می تواند سلامت شما را بهبود بخشد (اینفوگرافی)

مونولاورین یک ترکیب شیمیایی است که از اسید لوریک استخراج می شود. این مکمل غذایی به وفور در شیر مادر، روغن نارگیل و نارگیل تازه خرد شده یافت می شود. فواید فراوان مونولورین را می توان به خواص ضد میکروبی آن نسبت داد. استفاده از این ترکیب شیمیایی ممکن است با گونه‌های مختلف باکتری مبارزه کند، رشد قارچ‌ها را مهار کند، سلامت ایمنی را تقویت کند، در برابر عفونت‌های پوستی عمل کند و سلامت دستگاه گوارش را بهبود بخشد. با این حال، ممکن است در افرادی که به نارگیل حساسیت دارند، آلرژی ایجاد کند. علاوه بر این، در صورت داشتن هر گونه بیماری، قبل از مصرف با پزشک خود مشورت کنید. بنابراین، مصرف آن را محدود کنید و در مواقع اضطراری با پزشک خود مشورت کنید.

سوالات متداول

آیا مونولورین ضد التهاب است؟

آره. Monolaurin با کاهش فعالیت ماکروفاژها و تولید سیتوکین های پیش التهابی التهاب را کاهش می دهد ( 13 ).

چه مدت طول می کشد تا مونولورین اثر کند؟

ممکن است تا 2 هفته طول بکشد تا اثرات مونولورین روی بدن مشاهده شود.

آیا می توان مونولورین را با معده خالی مصرف کرد؟

مصرف مونولورین همراه با غذا توصیه می شود.

آیا مونولورین به کاهش وزن کمک می کند؟

نه. هیچ مدرک علمی وجود ندارد که نشان دهد مونولورین به کاهش وزن کمک می کند.

آیا می توانید لیزین و مونولورین را با هم مصرف کنید؟

آره. ترکیب لیزین و مونولورین ممکن است به تقویت عملکرد ایمنی کمک کند.

اگر به دنبال تقویت ایمنی خود به طور طبیعی هستید، مونولورین می تواند راه حل باشد. از ویدیوی زیر فوایدی که مونولورین روی سیستم ایمنی شما دارد را درک کنید.

خوراکی های کلیدی

  • Monolaurin یک ترکیب شیمیایی است که در روغن نارگیل، روغن پالم و شیر مادر یافت می شود.
  • این ترکیب دارای خواص ضد میکروبی است که به مبارزه با انواع عفونت ها و تقویت ایمنی کمک می کند.
  • برای افزایش مصرف مونولورین می توانید روغن نارگیل و خامه نارگیل خام را در رژیم غذایی خود قرار دهید.
  • می توانید این مکمل غذایی شناخته شده توسط FDA را در فروشگاه مواد غذایی یا داروخانه محلی خود پیدا کنید.

No comment

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *