9 فواید و کاربردهای شگفت انگیز روغن ضروری ریشه گلپر

با ترکیب چندین خواص دارویی در یک ترکیب از سلامت و شادابی بهتری برخوردار شوید.

روغن گلپر سفید از بسیاری جهات برای سلامتی مفید است. این گیاه به دلیل خواص دارویی خود به سرعت مورد توجه قرار گرفته است. از 60 گونه مختلف این گیاه در درمان برونشیت مزمن i  ، هپاتیت i ، سوء هاضمه و بسیاری دیگر از عفونت ها و کاهش التهاب استفاده شده است ( 1 ). 

خواص دارویی این اسانس را می توان به ترکیبات فعال آن مانند پلی ساکاریدها، کومارین ها، فلاونوئیدها، ترپن ها و پلی فنل ها نسبت داد. این روغن از ریشه گیاه استخراج می شود. این روغن دارای خواص ضد درد، ضد تومور، ضد التهاب و ادرارآور است ( 2 ).

درباره مزایای این روغن، ایمنی و ترکیبات فعال آن بیشتر بدانید. به خواندن ادامه دهید.

protip_iconمواد تشکیل دهنده خود را بشناسید: اسانس ریشه گلپرچیست؟

این گیاه از تقطیر با بخار ریشه گیاه گلپر به دست می آید و دارای بوی معطر خاکی و مشک است.

فواید آن چیست؟
به کاهش اضطراب و خستگی کمک می کند، به مبارزه با سرطان کمک می کند، درد قاعدگی را تسکین می دهد و آرتریت را درمان می کند.

چه کسی می تواند از آن استفاده کند؟
همه می توانند از آن استفاده کنند به جز زنان باردار، مادران شیرده یا بیماران دیابتی.

چند وقت؟
طبق دستور پزشک

احتیاط
ممکن است با داروهای ضد تشنج یا داروهای رقیق کننده خون تداخل داشته باشد. پس از قرار گرفتن در معرض نور خورشید، به دلیل خطرات فتودرماتیت، به مدت 24 ساعت از استفاده موضعی خودداری کنید.

در این مقاله

اسانس گلپر چیست؟

اسانس گلپر از تقطیر بخار ریشه گیاه گلپر گلپر به دست می آید . اسانس آن بوی خاکی و فلفلی دارد که مخصوص گیاه است. ترکیبات اصلی روغن عبارتند از α-پینن، δ-3-کارن، لیمونن و α-فلاندرن ( 1 ).

از آن به عنوان معرق، خلط آور، استفراغ و تقویت قوای جنسی در بسیاری از درمان های عامیانه استفاده می شد. اجازه دهید کاربردها و فواید اسانس گلپر را به تفصیل بررسی کنیم.

protip_iconچیزهای بی اهمیت

روغن گلپر از گیاه آفریقایی گلپر گرفته می شود که به طور گسترده در سراسر قاره مورد استفاده قرار می گرفت. در قرن شانزدهم به اروپا معرفی شد و برای درمان طاعون استفاده می شد.

9 فواید اسانس گلپر

1. ممکن است سرفه و مشکلات تنفسی را کاهش دهد

روغن گلپر سفید ممکن است سرفه را تسکین دهد

روغن گلپر خلط آور است. با نازک شدن پوشش های مخاطی و پاکسازی خلط اضافی به پاکسازی مجرای بینی کمک می کند. این برای تسکین گرفتگی بینی ، سینوزیت ، سرفه و سرماخوردگی مفید است ( 1 ).

همچنین به عنوان یک ضد اسپاسم عمل می کند. تشنج را در هنگام ناراحتی تنفسی تسکین می دهد.

اسانس به طور سنتی برای درمان عفونت های سینوسی استفاده می شد. این را می توان به خواص ضد میکروبی گیاه نسبت داد. فعالیت ضد میکروبی این اسانس در برابر گونه های کلستریدیوم و کاندیدا موثر بود ( 3 ).

2. ممکن است به کاهش اضطراب کمک کند

روغن گلپر سفید ممکن است اضطراب را تسکین دهد

روغن گلپر دارای بوی گرم و چوبی است که باعث آرامش و آرامش اعصاب می شود. به کاهش استرس و اضطراب کمک می کند. تحقیقات اثرات درمانی اسانس را آزمایش کرده است. این روغن سطوح اضطراب را در موش‌ها کاهش داد. نتایج نشان دهنده اثرات ضد تشنج و ضد تشنج روغن بود. مطالعات بیشتری برای درک اثرات آن بر انسان مورد نیاز است ( 4 ).

در مطالعات موش‌ها، این اسانس به کاهش رفتارهای پرخاشگرانه در طول تست تعامل اجتماعی کمک کرد ( 5 ). اثرات ضد تشنج اسانس نیز مورد بررسی قرار گرفت. روغن مدت و زمان شروع تشنج را سرکوب کرد. ترپن های موجود در روغن ممکن است به این اثر ضد تشنج نسبت داده شوند ( 6 ).

این روغن همچنین حاوی ترکیباتی به نام کومارین است. مطالعات نشان می دهد که این کومارین ها ممکن است به فعالیت های ضد تشنج و ضد صرع کمک کنند ( 7 ).

پیشنهاد شده است که از عصاره های طبیعی گیاهان می توان به عنوان داروهای بالقوه برای کمک به سرکوب تشنج استفاده کرد. با این حال، برای اثبات این موضوع به تحقیقات بیشتری نیاز است.

3. ممکن است مشکلات گوارشی را برطرف کند

روغن گلپر سفید ممکن است مشکلات گوارشی را تسکین دهد.

شواهد حکایتی حاکی از آن است که اسانس گلپر دارای خواص تسکین دهنده و ضد عفونی کننده است . ممکن است برای درمان مشکلات گوارشی مانند سوء هاضمه ،  حالت تهوع، نفخ، رفلکس اسید و استفراغ استفاده شود.

مطالب مرتبط: 13 درمان خانگی موثر برای جلوگیری از استفراغ و حالت تهوع

4. ممکن است خواص ضد سرطانی داشته باشد

اسانس گلپر اثرات ضد تکثیری دارد. حاوی فورانوکومارین است که ممکن است خواص ضد سرطانی داشته باشد. عصاره گیاه گلپر باعث کاهش رشد سلول های سرطانی می شود ( 8 ).

مطالعه دیگری نشان داد که عصاره برگ ممکن است فعالیت ضد توموری نیز از خود نشان دهد ( 9 ).

5. ممکن است به درمان پسوریازیس کمک کند

اسانس گلپر برای درمان سوزش پوست استفاده می شود. به ویژه می تواند در درمان پسوریازیس  مفید باشد ( 10 ). این گیاه حاوی فوروکومارین است. این ترکیبات ممکن است در درمان پسوریازیس و ویتیلیگو i  کمک کنند ( 11 ).

برخی از افراد نیز استفاده از اسانس را به عنوان یک برنامه موضعی برای تسکین پوست تحریک شده گزارش کرده اند.

6. ممکن است سم زدایی از بدن را ترویج کند

تحقیقات در این زمینه محدود است. اسانس ریشه گلپر ادرار آور است. ممکن است به حذف مایعات اضافی و سموم از بدن کمک کند. همچنین با افزایش تعریق به دفع سموم کمک می کند.

خواص ضد درد و ضد میکروبی روغن گلپر ممکن است به مبارزه با تب و بهبود ایمنی کمک کند. خواص ضد التهابی روغن ممکن است استرس اکسیداتیو را در بدن کاهش دهد. این ممکن است به کاهش سموم در بدن کمک کند.

7. ممکن است باعث تسکین قاعدگی شود

داروهای حکایتی از اسانس گلپر برای درمان مشکلات قاعدگی استفاده کرده اند ( 12 ). خواص ضد اسپاسم بالقوه روغن نیز ممکن است به تسکین درد قاعدگی کمک کند.

مشتقات گیاه گلپر نیز ممکن است به شروع پریود یا سقط جنین کمک کند (در مورد حاملگی های برنامه ریزی نشده). با این حال، تحقیقات محدودی در این زمینه وجود دارد. برخی از درمان‌های عامیانه نشان می‌دهند که استفاده از این روغن ممکن است میل جنسی را بهبود بخشد و خطر انزال زودرس را کاهش دهد.

مطالب مرتبط: 13 بهترین درمان خانگی برای دردهای قاعدگی و نکات پیشگیری

8. ممکن است به درمان آرتریت کمک کند

روغن گلپر سفید ممکن است آرتروز را تسکین دهد

از خواص دارویی روغن گلپر برای درمان آرتریت و درد مفاصل استفاده شده است ( 1 ). خواص ضد التهابی روغن ممکن است به کاهش درد و تسکین کمک کند. با این حال، هیچ مطالعه علمی برای اثبات این اثرات وجود ندارد.

9. ممکن است به کاهش خستگی کمک کند

اسانس گلپر به طور سنتی برای آرام کردن و احیای بدن استفاده می شود. رایحه تسکین دهنده چوبی به آرامش بدن کمک می کند و به خواب کمک می کند. همچنین برای کمک به درمان بی خوابی خفیف شناخته شده است ( 13 ).

توجه: قبل از استفاده از اسانس گلپر با یک متخصص آروماتراپی ماهر مشورت کنید.

ما در مورد چند مورد از فواید روغن اسانس گلپر برای سلامتی خوانده ایم. اجازه دهید به حقایق تغذیه ای و نحوه استفاده از روغن برای بهره مندی از مزایای آن نگاهی بیندازیم.

حقایق تغذیه ای اسانس گلپر

اسانس دانه دارای β-فلاندرن (33.6-63.4٪)، α-Pinene (4.2-12.8٪) و سایر اجزای اصلی است. هیدروکربن های مونوترپن (63.5-76.6٪) بیشترین بخش روغن دانه را تشکیل می دهند ( 14 ). اسانس ریشه ها سرشار از پینن، لیمونن، بتا تربانگلن، میرسن، پی سیمن و ترپن است ( 15 ).

روغن دارای مواد مغذی مهمی است. در بخش بعدی خواهیم دید که چگونه می توانید از روغن به نفع خود استفاده کنید.

نحوه استفاده از اسانس گلپر

اسانس گلپر در یک بطری شیشه ای

اسانس گلپر را می توان در دیفیوزر استفاده کرد یا مستقیماً از بطری استنشاق کرد. این برای درمان بیماری های تنفسی مفید است. ترکیب آن با سایر روغن های ضروری، مانند روغن نعناع فلفلی و اکالیپتوس، فواید سلامتی را افزایش می دهد. می توانید روغن را به آب حمام اضافه کنید تا تجربه ای آرام بخش داشته باشید.

برای درمان بیماری های پوستی، مانند پسوریازیس، می توانید اسانس گلپر را با روغن حامل مانند جوجوبا یا نارگیل مخلوط کنید. می توانید این مخلوط را به صورت موضعی در مناطق آسیب دیده برای مراقبت از پوست بمالید.

برای آرتریت، درد مفاصل یا دردهای قاعدگی، روغن ضروری رقیق شده با روغن حامل را ماساژ دهید.

می‌توانید ترکیبی از روغن‌های ضروری، مانند روغن درخت چای یا اسطوخودوس را به نمک‌های حمام اضافه کنید تا بدن و ذهن را آرام کنید.

protip_iconآیا میدانستید؟
استفاده از روغن گلپر گسترده تر شده است زیرا تصور می شود که آگاهی فیزیکی و معنوی را در فرهنگ های مختلف به هم مرتبط می کند. برخی از تمدن ها نیز از آن به عنوان “روغن روح القدس” یاد می کنند. این اسانس در دنیای غرب به عنوان روغن فرشتگان شناخته می شود.

اما چه مقدار از اسانس را می توانید استفاده کنید؟ دوز ایده آل روغن را در بخش زیر مورد بحث قرار داده ایم.

دوز توصیه شده

FDA اسانس گلپر را تایید کرده است. به طور کلی به عنوان ایمن (GRAS) برای مصرف داخلی در نظر گرفته می شود ( 16 ). برای مصرف فقط از اسانس های درجه درمانی استفاده کنید.

انجمن بین المللی عطر (IFRA) سطوح رقت 0.8 درصد را برای ایمنی توصیه کرده است ( 17 ). دوزهای بالاتر ممکن است سیستم عصبی مرکزی را بیش از حد تحریک کند.

روغن های ضروری، به طور کلی، بی خطر هستند. اما برخی از افراد ممکن است عوارض جانبی را تجربه کنند.

اقدامات احتیاطی ایمنی و عوارض جانبی

روغن ریشه گلپر ممکن است عوارض جانبی از جمله تحریک پوست، قرمزی، آلرژی و فتودرماتیت ایجاد کند . این به دلیل اثر فوتوتوکسیک آنجلیسین، ترکیبی در گیاه است ( 18 ). علائم ممکن است پس از قرار گرفتن در معرض نور خورشید به دلیل واکنش منفی آنجلیسین با نور مستقیم خورشید ظاهر شود. 

اجزای دیگر مانند کومارین ها نیز ممکن است باعث ایجاد اثرات فوتوتوکسیک و جهش زایی در مواجهه با نور خورشید شوند ( 19 ). بنابراین توصیه می شود حداقل تا 24 ساعت پس از استفاده موضعی از روغن در معرض نور خورشید قرار نگیرید.

برای جلوگیری از اکسیداسیون (که می تواند منجر به حساس شدن پوست شود) اسانس باید در یک ظرف تاریک و دربسته نگهداری شود.

قبل از استفاده از روغن یک تست پچ انجام دهید. اگر باردار یا شیرده هستید یا دیابت دارید، قبل از استفاده از این اسانس با پزشک خود صحبت کنید.

اینفوگرافیک: 5 دلیل برای استفاده از اسانس گلپر

روغن گلپر سفید به دلیل توانایی آن در درمان مسائل مختلف سلامتی به آرامی در بین مصرف کنندگان محبوبیت پیدا می کند. حاوی ترکیبات ضروری است که ممکن است دردهای قاعدگی را تسکین دهد و مشکلات پوستی مختلف را درمان کند. اینفوگرافیک زیر را برای فواید استفاده از این اسانس ببینید.

5 دلیل برای استفاده از اسانس گلپر (اینفوگرافیک)

فواید روغن گلپر سفید بسیار زیاد است. به طور موثر سرفه و مشکلات تنفسی را کاهش می دهد و باعث تسکین اضطراب می شود. همچنین دارای خواص ضد سرطانی است، به درمان پسوریازیس کمک می کند، سم زدایی را ترویج می کند و قاعدگی را تسکین می دهد. این روغن حتی ممکن است به درمان آرتریت و کاهش خستگی کمک کند. با این حال، توجه داشته باشید که این روغن همچنین ممکن است باعث تحریک پوست، فتودرماتیت، آلرژی و قرمزی در برخی افراد شود. از این رو احتیاط توصیه می شود. زنان باردار یا شیرده و مبتلایان به دیابت باید قبل از استفاده از این روغن با پزشک خود مشورت کنند.

سوالات متداول

چه روغن های دیگری به خوبی با روغن گلپر ترکیب می شوند؟

روغن گلپر با اکثر اسانس ها مانند اسانس اکالیپتوس، لیمو، ماندارین، ریحان، اسطوخودوس، گریپ فروت و نعناع ترکیب می شود. روغن های مرکبات را به خوبی تکمیل می کند.

اسانس گلپر سفید را کجا بکارم؟

می توانید آن را به صورت موضعی روی پوست، تیغه های شانه، شقیقه ها و مچ دست بمالید. می توانید آن را همراه با روغن حامل روی شکم خود ماساژ دهید تا گرفتگی عضلات را از بین ببرید.

روغن گلپر چه بویی دارد؟

رایحه ای خاکی، چوبی و فلفلی دارد. بوی بسیار تازه و آرامش بخشی دارد. رایحه تند و شیرین آن رایحه ای منحصر به فرد می بخشد.

تفاوت اسانس گلپر و گلپر سفید چیست؟

گلپر یک اسانس منفرد است که از تیره گیاه گلپر استخراج می شود. گلپر سفید ترکیبی از اسانس های مختلف از جمله مر، گل رز، چوب صندل، شمعدانی، یلانگ یلانگ و زوفا است.

به جای روغن گلپر از چی استفاده کنم؟

روغن گلپر را می توان با روغن جعفری، شوید، رازیانه یا گشنیز جایگزین کرد.

آیا گلپر سفید باعث حساسیت به نور می شود؟

آره. قرار گرفتن مستقیم در معرض نور خورشید پس از استفاده از این روغن ممکن است منجر به واکنش های شدید پوستی شود. بنابراین از قرار گرفتن در معرض نور خورشید تا 12 ساعت پس از استفاده خودداری کنید و از ضد آفتاب استفاده کنید.

خوراکی های کلیدی

  • رایحه گرم و چوبی روغن گلپر سفید ممکن است به آرامش و آرامش اعصاب شما برای کاهش استرس و اضطراب کمک کند.
  • روغن گلپر سفید ممکن است به پاکسازی مجرای بینی و رفع گرفتگی و سرما کمک کند.
  • مواد مغذی موجود در روغن همچنین ممکن است به کاهش خستگی، تسکین قاعدگی و کمک به سلامت دستگاه گوارش کمک کند.
  • می‌توانید روغن را به یک دیفیوزر اضافه کنید، آن را مستقیماً از بطری استنشاق کنید، یا پس از مخلوط کردن آن با روغن حامل، از آن برای ماساژ استفاده کنید تا از مزایای آن استفاده کنید.

اسانس گلپر سفید دارای اثر آرام بخش و تسکین دهنده ای است که به شما کمک می کند تا احساس آرامش کنید. این ویدیو را تماشا کنید تا در مورد چیستی و مزایای آن بیشتر بدانید.

No comment

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *