11 فواید سلامتی امیدوارکننده میوه مغذی دوریان

با این میوه مغذی و خامه ای نگرانی های خود را کنار بگذارید و بهتر بخوابید.

فواید میوه دوریان ممکن است شما را به ماندن و لذت بردن از این میوه عجیب و غریب با وجود عطر قوی ترغیب کند. دارای خواص درمانی و سلامتی قوی است. این میوه گرمسیری که در اصل اهل آسیای جنوب شرقی است و در جنوب هند با نام توریا پالم شناخته می شود، یک درمان طبی سنتی است. این میوه خوراکی سرشار از فلاونوئیدها، کاروتنوئیدها، پلی فنول ها، ویتامین های B6 و A، نیاسین و سایر ترکیبات گیاهی است.

دوریان ممکن است به کاهش اختلالات گوارشی، فشار خون بالا، دیابت و بیماری های قلبی عروقی کمک کند. این مقاله فواید میوه دوریان، مشخصات غذایی آن و هر گونه عوارض جانبی بالقوه را مورد بحث قرار می دهد. به خواندن ادامه دهید.

protip_iconمواد تشکیل دهنده خود را بشناسید: میوه دوریان چیست؟

میوه‌ای استوایی با پوسته‌ای سخت و سیخ‌دار و پالپ خوراکی و لطیفی.

فواید آن چیست؟
سلامت قلب و عروق و گوارش را بهبود می بخشد، سطح قند خون را تنظیم می کند و از پیری پوست جلوگیری می کند.

چه کسی می تواند آن را مصرف کند؟
همه به جز کسانی که باردار یا شیرده هستند.

چند وقت؟
دو تا سه وعده در روز.

احتیاط
اگر همراه با الکل مصرف شود می تواند منجر به حالت تهوع یا تپش قلب شود.

در این مقاله

میوه دوریان چیست؟

میوه دوریان بزرگ (تا یک فوت طول) با بیرونی گوشت مانند سیخ دار و سفت است. حاوی دانه های درشت است. این پادشاه میوه ها در انواع مختلفی موجود است و رایج ترین نوع آن Durio zibethinus است.

وزن یک دورین نزدیک به 602 گرم است و منبع خوبی برای انرژی است. 100 گرم از این میوه حدود 147 کیلو کالری انرژی تولید می کند که حدود 7 درصد از مقدار توصیه شده رژیم غذایی (RDA) است.

این میوه خوراکی به دلیل وجود ترکیبات فرار گوگرد و اسیدهای چرب بسیار بدبو است. مطالعه‌ای که توسط مرکز تحقیقاتی آلمان برای شیمی مواد غذایی انجام شد بیان می‌کند که دوریان دارای 44 ترکیب فعال بو است و بوی قوی آن ترکیبی از عسل، میوه، گوگرد و پیاز برشته و فاسد است که ممکن است برخی آن را تند بدانند (1 ) .

protip_iconحقیقت خنده دار
نام “دوریان” برای اولین بار در سال 1588 استفاده شد. این نام از کلمه مالایی “دوری” گرفته شده است که به خار بودن اشاره دارد.

اطلاعات تغذیه ای این میوه را در زیر مشاهده کنید.

حقایق تغذیه ای میوه دوریان

شخصی که میوه دوریان را می برید

میوه دوریان دارای مشخصات تغذیه ای چشمگیر است. به گفته وزارت کشاورزی ایالات متحده، 100 گرم دوریان شامل ( 2 ):

  • انرژی – 147 کیلو کالری
  • پروتئین – 1.47 گرم
  • کربوهیدرات – 27.09 گرم
  • فیبر – 3.8 گرم
  • کلسیم – 6 میلی گرم
  • پتاسیم – 436 میلی گرم
  • ویتامین C – 19.7 میلی گرم
  • ریبوفلاوین – 0.2 میلی گرم
  • فولات – 36 میکرو گرم

حاوی ویتامین های B6 و A، نیاسین و ترکیبات گیاهی مانند فلاونوئیدها، کاروتنوئیدها، آنتوسیانین ها و پلی فنول ها است. دوریان همچنین حاوی مواد معدنی ضروری مانند آهن، کلسیم، فسفر و روی است.

در بخش بعدی به فواید میوه دوریان برای سلامتی می پردازیم.

فواید خوردن میوه دوریان چیست؟

1. ممکن است سلامت گوارش را بهبود بخشد

فیبر غذایی موجود در دوریان به تسهیل حرکت روده کمک می کند. این به نوبه خود به جلوگیری از یبوست کمک می کند و سلامت گوارش را بهبود می بخشد ( 3 ). تیامین موجود در میوه ممکن است اشتها و سلامت عمومی را در افراد مسن بهبود بخشد ( 4 ).

فیبر موجود در میوه دوریان همچنین حرکت پریستالتیک را تحریک می کند. ممکن است روند هضم را در روده ها تسهیل کند. همچنین به درمان مسائلی مانند نفخ، نفخ بیش از حد، سوزش سر دل و گرفتگی عضلات کمک می کند ( 5 ).

مطالب مرتبط: 22 بهترین غذایی که باعث مدفوع و رفع یبوست می شود

2. ممکن است به پیشگیری از بیماری های قلبی عروقی کمک کند

میوه دوریان به شکل قلب بریده شده است

ارگانوسولفور موجود در دوریان ممکن است آنزیم های التهابی را تنظیم کرده و خطر بیماری های قلبی عروقی را کاهش دهد ( 6 ).

مطالعه‌ای که توسط دانشکده بهداشت عمومی و پزشکی گرمسیری دانشگاه تولان انجام شد نشان داد که مصرف میوه‌هایی که سرشار از فیبر غذایی محلول هستند ممکن است به کاهش سطح کلسترول لیپوپروتئین با چگالی کم (LDL-C) و کاهش خطر بیماری عروق کرونر قلب کمک کند. ( 7 ). میوه دوریان یک غذای دوستدار قلب با محتوای فیبر بالا است ( 3 ).

3. ممکن است به حفظ سطح قند خون کمک کند

منگنز موجود در دوریان ممکن است به حفظ سطح قند خون کمک کند. در یک مطالعه، مصرف دوریان همچنین منحنی پاسخ انسولین را در 10 بیمار مبتلا به دیابت بهبود بخشید. آنتی اکسیدان های موجود در دوریان همچنین به کاهش استرس اکسیداتیو کمک می کند، که در غیر این صورت می تواند علائم دیابت را تشدید کند ( 8 ). دوریان همچنین دارای شاخص گلیسمی (GI) پایین تری است ( 9 ). بنابراین، این میوه منجر به افزایش قند خون نمی شود.

مطالب مرتبط: راه های آسان برای مدیریت قند خون به طور طبیعی و ایمن

4. ممکن است به تنظیم سطح فشار خون کمک کند

دوریان منبع خوبی از پتاسیم است ( 10 ). تحقیقات نشان می دهد که افزایش مصرف پتاسیم می تواند سطح فشار خون را کاهش دهد ( 11 ).

پتاسیم موجود در میوه به عنوان یک گشاد کننده عروق نیز عمل می کند. می تواند به حفظ تعادل بین مایع و نمک در سلول های بدن کمک کند ( 12 )، ( 13 ). این ماده معدنی ممکن است به کاهش استرس روی عروق خونی و کاهش خطر حمله قلبی یا سکته کمک کند ( 14 ).

5. ممکن است به تاخیر در پیری کمک کند

دوریان سرشار از ویتامین C و سرشار از مواد مغذی است که آنتی اکسیدان های قوی هستند که استرس اکسیداتیو ناشی از رادیکال های آزاد را کاهش می دهند ( 10 ). هر چه سطح استرس اکسیداتیو کمتر باشد، روند پیری کندتر می شود.

دوریان سرشار از آنتی اکسیدان های دیگر نیز هست ( 15 ). مطالعات نشان می دهد که آنتی اکسیدان ها می توانند به کاهش برخی از علائم پیری پوست کمک کنند ( 16 ). مصرف دوریان ممکن است علائم پیری زودرس از جمله خطوط ریز، چین و چروک یا لکه های پیری را کاهش دهد. با این حال، تحقیق مستقیم در این زمینه وجود ندارد.

6. ممکن است خطر سرطان را کاهش دهد

گفته می شود که دوریان دارای خواص آنتی اکسیدانی است که ممکن است به کاهش خطر سرطان کمک کند. این میوه حاوی پلی فنول هایی است که رشد سرطان را مهار کرده و حتی سلول های سرطانی را از بین می برد. در یک مطالعه، این میوه اثرات محافظتی در برابر رده های سلولی سرطان سینه نشان داد ( 17 ).

شناخته شده است که رادیکال های آزاد سلول های سالم را از بین می برند و باعث گسترش سرطان می شوند. از آنجایی که آنتی اکسیدان های دوریان با رادیکال های آزاد مبارزه می کنند، ممکن است به کاهش خطر سرطان نیز کمک کنند. با این حال، تحقیقات مستقیم بیشتری در این زمینه ضروری است.

7. ممکن است به درمان اختلالات جنسی کمک کند

اعتقاد بر این است که پالپ دوریان دارای خواص تقویت کننده جنسی است ( 3 ). با این حال، هیچ مطالعه ای برای تایید این ادعاها وجود ندارد. اگرچه دوریان به طور سنتی برای تقویت باروری استفاده می شود، اثربخشی آن هنوز مورد مطالعه قرار نگرفته است ( 18 ).

8. به حفظ سلامت استخوان کمک می کند

دوریان سرشار از پتاسیم و منیزیم است. این دو ماده معدنی به سلامت استخوان کمک می کنند. مطالعات نشان می دهد که مصرف زیاد پتاسیم می تواند تراکم استخوان را در مردان و زنان بالای 50 سال افزایش دهد ( 19 ). تحقیقات همچنین نشان می دهد که کمبود منیزیم می تواند خطر پوکی استخوان را افزایش دهد ( 20 ). با این حال، تحقیقات مستقیم بیشتری برای اثبات کارایی دوریان در ارتقای سلامت استخوان مورد نیاز است.

9. ممکن است کم خونی را درمان کند

دوریان منبع غنی فولات است ( 21 ). مطالعات کمبود فولات را با کم خونی همولیتیک (مربوط به پارگی گلبول های قرمز) مرتبط می کند ( 22 ). فولات، اگر به مقدار کافی وجود نداشته باشد، می تواند تعداد گلبول های قرمز تولید شده را کاهش دهد. این به نوبه خود می تواند باعث کم خونی شود . سایر مواد معدنی موجود در دوریان ممکن است باعث تولید گلبول های قرمز خون (RBC) شود. با این حال، تحقیقات بیشتری در این زمینه ضروری است.

10. ممکن است بی خوابی را درمان کند

زنی که تا آخر شب بیدار در رختخواب دراز کشیده است

خوردن میوه دوریان ممکن است بی خوابی را درمان کند. دوریان حاوی تریپتوفان (یک اسید آمینه ضروری) است ( 23 ). مطالعات نشان می دهد که تریپتوفان ممکن است به درمان اختلالات خواب کوتاه مدت کمک کند ( 24 ).

مطالب مرتبط: 12 درمان خانگی برای درمان کم خونی – علائم، علل، و نکات رژیم غذایی

11. ممکن است به عنوان یک ضد افسردگی طبیعی عمل کند

اعتقاد بر این است که دوریان می تواند به تسکین علائم افسردگی، اضطراب و استرس کمک کند ( 3 ). دوریان ممکن است به تولید سروتونین کمک کند، اگرچه هنوز هیچ تحقیقی برای حمایت از آن وجود ندارد. مطالعات نشان می دهد که سطوح پایین سروتونین می تواند افسردگی را تشدید کند ( 25 ).

پس از خواندن این فواید امیدوارکننده میوه دوریان، حتما از خود می پرسید که چگونه آن را بخورید. برای دانستن بیشتر بخش بعدی را بررسی کنید.

نحوه خوردن میوه دوریان

زنی در حال خوردن میوه دوریان

بریدن میوه دوریان مشک دار می تواند کمی چالش برانگیز باشد. پوسته سیخ دار آن نیاز به پوشیدن دستکش دارد. با این حال، فرآیند ساده است.

  • روی میوه دوریان را با چاقو برش بزنید.
  • پوست را از هم جدا کنید و گوشت را از داخل جدا کنید.
  • قسمت های دیگر را نیز برش دهید. گوشت خامه ای دوریان نیز به صورت جداگانه فروخته می شود.

 

protip_iconاشاره کوتاه
همچنین می توانید دوریان را به کاری، شیرینی، اسموتی و کاستارد اضافه کنید یا آن را با برنج چسبنده، ماست یا گرانولا مخلوط کنید.

اگرچه دوریان از بسیاری جهات برای سلامتی شما مفید است و به طور کلی برای مصرف بی خطر در نظر گرفته می شود، اما در برخی افراد عوارض جانبی خاصی ایجاد کرده است. آنها را در بخش بعدی بررسی کنید.

عوارض جانبی خوردن دوریان چیست؟

زن پس از خوردن میوه دوریان احساس ناراحتی می کند

تحقیقات محدودی در مورد عوارض جانبی دوریان در دسترس است. برخی شواهد حکایتی حاکی از آن است که دوریان ممکن است باعث ایجاد گاز، اسهال، ناراحتی معده، استفراغ و واکنش های آلرژیک در برخی افراد شود. مصرف دانه دوریان ممکن است باعث تنگی نفس شود. با این حال، این موارد هنوز توسط تحقیقات مشخص تأیید نشده است.

  • ممکن است دیابت را تشدید کند

این بسیار بعید است، با توجه به شاخص گلیسمی پایین دوریان. با این حال، شواهد حکایتی نشان می دهد که مصرف بیش از حد دوریان در یک دوره کوتاه ممکن است سطح قند خون را افزایش دهد. اگر دیابت دارید، مصرف دورین را محدود کنید.

  • ممکن است در دوران بارداری مشکلاتی ایجاد کند

اطلاعات علمی کافی در مورد ایمنی مصرف دوریان در دوران بارداری یا شیردهی در دسترس نیست. بنابراین، ایمن باشید و از استفاده خودداری کنید. با پزشک خود مشورت کنید.

تصور می شود که خوردن دوریان همراه با الکل منجر به مرگ می شود ( 3 ). برخی از ترکیبات موجود در میوه دوریان ممکن است آنزیم های خاصی را از تجزیه الکل جلوگیری کنند. با این حال، شواهدی در این زمینه وجود ندارد.

اینفوگرافیک – فواید مهم میوه دوریان برای سلامتی

میوه دوریان یکی از میوه های عجیب و غریب استوایی است که سرشار از فلاونوئیدها، کاروتنوئیدها، پلی فنول ها، ویتامین های B6 و A و نیاسین است. به لطف مشخصات تغذیه ای آن، فواید بسیاری برای سلامتی ارائه می دهد که در مقاله مورد بحث قرار گرفت. با این اوصاف، در اینفوگرافیک زیر به مهمترین آنها پرداخته ایم. نگاهی بیاندازید.

فواید مهم میوه دوریان برای سلامتی (اینفوگرافی)

دوریان یک میوه عجیب و غریب است که معمولاً در آسیای جنوب شرقی یافت می شود. دوریان سرشار از فلاونوئیدها، کاروتنوئیدها، ویتامین ها و پلی فنول ها است و به دلیل خواص درمانی و دارویی آن شناخته شده است. همراه با فواید میوه دوریان برای سلامت قلب، استخوان و دستگاه گوارش، به تنظیم فشار خون و سطح قند خون شما نیز کمک می کند. از آنجایی که عوارض جانبی احتمالی آن هنوز به خوبی مطالعه نشده است، توصیه می شود در دوران بارداری از آن اجتناب کنید و پس از مشورت با یک پزشک مجاز، آن را در رژیم غذایی خود بگنجانید.

سوالات متداول

آیا می توانم بعد از خوردن دوریان آب بنوشم؟

ممکن است بعد از خوردن دوریان آب زیادی بنوشید.

آیا می توانم بعد از خوردن دوریان آب لیمو بنوشم؟

آره. آب لیمو به سلامت دستگاه گوارش نیز کمک می کند. بعد از مصرف دوریان می توانید آن را مصرف کنید.

چه چیزی را نمی توان با دوریان مخلوط کرد؟

مخلوط کردن دوریان با الکل، ترنجبین، لیچی، شیر، گوشت گوسفند، گوشت گاو یا خرچنگ ممکن است باعث آسیب شود. با این حال، این اطلاعات تنها بر اساس شواهد حکایتی است.

آیا دوریان یک غذای فوق العاده است؟

بله، دوریان به دلیل مشخصات غذایی برجسته و فواید سلامتی آن به عنوان یک غذای فوق العاده واجد شرایط است ( 2 ).

دوریان کجا ممنوع است؟

دوریان در انواع مختلف حمل و نقل عمومی در سنگاپور، تایلند، ژاپن و هنگ کنگ به دلیل بوی تندش غیرقانونی شده است.

آیا دوریان برای کلیه مفید است؟

دوریان ها محتوای پتاسیم بالایی دارند. اگرچه پتاسیم از سلامت قلب و تنفس حمایت می کند، افرادی که بیماری مزمن کلیوی دارند باید محتاط باشند. هنگامی که کلیه ها از کار می افتند، توانایی بدن برای از بین بردن پتاسیم اضافی به خطر می افتد. این امر منجر به تجمع پتاسیم اضافی در بدن می شود. هایپرکالمی، یا سطوح بیش از حد پتاسیم در خون، در افراد مبتلا به CKD شدید شایع است ( 26 ).

خوراکی های کلیدی

  • میوه دوریان دارای محتوای بالایی از فیبر غذایی است که می تواند از یبوست جلوگیری کرده و حرکات روده را منظم کند.
  • محتوای فیبر موجود در آن همچنین ممکن است به کاهش سطح کلسترول و بهبود وضعیت قلب شما کمک کند.
  • مصرف میوه دوریان برای افرادی که دیابت و فشار خون بالا تشخیص داده شده اند نیز مفید است.
  • این میوه ها سرشار از پتاسیم هستند. از این رو، افزودن آنها به رژیم غذایی می تواند سلامت استخوان های شما را افزایش دهد.

با فواید و کاربردهای شگفت انگیز میوه دوریان برای سلامتی آشنا شوید! برای کشف طعم منحصر به فرد آن، نحوه استفاده از آن در آشپزی و موارد دیگر، روی ویدیو کلیک کنید.

No comment

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *