9 عارضه جانبی غیرمنتظره دانه های زیره سبز

مراقب مصرف زیره سبز خود باشید. مصرف بیش از حد آن می تواند مضر باشد.

زیره یکی از ادویه های ضروری است که در آشپزی روزمره به ویژه در غذاهای هندی استفاده می شود. چه آخرین طعم چاشنی سوپ عدس ساده باشد و چه آن خمیر ادویه مخفی که با طعم و مزه برای آن غذای شام خاص منفجر شود، دانه های زیره باید اضافه شوند! با این اوصاف، ممکن است تعجب آور باشد که زیره نیز ممکن است عوارض جانبی داشته باشد! در حالی که زیره سبز همراه با طعم با طراوت خود فواید زیادی برای سلامتی دارد، نکات خاصی وجود دارد که باید قبل از استفاده زیاد از زیره از آنها آگاه باشید. تعجب می کنید که چه و چگونه؟ خسته نباشید، ما تمام تحقیقات را انجام داده ایم و همه آنها را در این مقاله برای شما خلاصه کرده ایم! برای دانستن بیشتر در مورد عوارض جانبی، مانند آلرژی به ادویه، که توسط دانه های زیره ایجاد می شود، بخوانید.

protip_iconطرف مقابل را بشناسید: دانه های زیره

اثرات کوتاه مدت
سوزش سر دل، آروغ زدن، سطح قند خون پایین و چرخه قاعدگی سنگین.

اثرات دراز مدت
مصرف بیش از حد ممکن است اثر سقط جنین داشته باشد و منجر به سقط جنین در افراد باردار شود.

تداخلات دارویی
ممکن است با داروهای دیابت و داروهایی که لخته شدن خون را کند می کنند تداخل داشته باشد.

چه زمانی باید به پزشک مراجعه کرد
اگر خونریزی شدید در طول قاعدگی یا بثورات پوستی را تجربه کردید، به دنبال کمک پزشکی باشید.

9 عوارض جانبی دانه های زیره سبز

مانند هر چیز دیگری، دانه زیره نیز مجموعه ای از عوارض جانبی خاص خود را دارد. در اینجا تعداد کمی از آنها هستند:

1. سوزش سر دل

دانه های زیره ممکن است عوارض جانبی مانند سوزش سر دل ایجاد کنند

دانه های زیره برای کمک به ناراحتی های گوارشی شناخته شده اند، اما از قضا می توانند یکی از رایج ترین مشکلات گوارشی ، یعنی سوزش سر دل را نیز ایجاد کنند! دانه های زیره خروج گاز بیشتر به دستگاه گوارش شما را تسهیل می کند ( 1 )، ( 2 ). در برخی موارد که سوزش سر دل بر مشکلات موجود سلامتی مانند سندرم روده تحریک‌پذیر تأثیر می‌گذارد، ممکن است منجر به مشکلات دیگری مانند اسهال و معده درد شود. برخی از علائم سوزش سر دل عبارتند از حالت تهوع (و سرگیجه) یا استفراغ.

2. آروغ زدن

اثر ضد نفخ دانه زیره نیز ممکن است باعث آروغ زدن بیش از حد شود. گاهی اوقات آروغ زدن به آروغ زدن یا آروغ زدن گفته می شود که شامل نفخ بیش از حد و خروج گاز از مجرای روده و معده از طریق دهان است. آروغ زدن گاهی بوی بد و صدای مشخصی دارد. اگرچه به معنای واقعی مشکلی نیست، آروغ زدن قطعا می تواند منجر به خجالت شود ( 1 )، ( 2 )!

3. آسیب کبدی

دانه زیره ممکن است عوارض جانبی مانند آسیب کبدی ایجاد کند

روغن موجود در دانه زیره بسیار فرار است و در صورت مصرف زیاد زیره برای مدت طولانی می تواند باعث آسیب کبد و کلیه شود. این نشان می‌دهد که بر سمیت کبد تأثیر منفی می‌گذارد، زیرا آسیب کبدی باعث می‌شود اندام نسبت به سموم حساس‌تر شود.

4. اثرات سقط جنین

دانه های زیره ممکن است اثر سقط کنندگی بر روی زنان باردار داشته باشد. این بدان معنی است که مصرف مقادیر زیاد زیره می تواند منجر به سقط جنین یا ایجاد زایمان زودرس شود ( 1 )، ( 2 )، ( 3 ).

protip_iconچیزهای بی اهمیت
مصرف بیش از حد زیره همچنین ممکن است سطح تستوسترون را کاهش دهد و بر تحرک اسپرم در مردان تأثیر بگذارد ( 7 ).

5. اثرات مواد مخدر

دانه های زیره ممکن است عوارض جانبی مانند افسردگی یا تنهایی ایجاد کنند

دانه زیره دارای خواص مخدر است. دانه های زیره باید با احتیاط مصرف شوند زیرا ممکن است اعتیاد آور شوند. از دیگر عوارض زیره زیره می‌توان به کدر شدن ذهن، خواب‌آلودگی و حالت تهوع اشاره کرد.

6. چرخه قاعدگی سنگین

دانه های زیره ممکن است منجر به خونریزی شدید در دوران قاعدگی شوند. اگر دانه‌های زیره به مقدار زیاد مصرف می‌شوند، می‌توانید پریودهای سنگین‌تر از معمول خود را به گردن آنها بیندازید ( 3 ).

مطالب مرتبط: 13 بهترین درمان خانگی برای دردهای قاعدگی و نکات پیشگیری

7. سطح قند خون پایین

دانه زیره ممکن است عوارض جانبی مانند قند خون پایین ایجاد کند

مصرف زیاد زیره می تواند باعث افت فشار خون شود. اگر در آینده نزدیک قصد جراحی دارید، این نکته مهم است که به یاد داشته باشید. در طول جراحی، حفظ سطح قند خون ضروری است. بنابراین ممکن است پزشک به شما توصیه کند که حداقل 2 هفته قبل از عمل، مصرف زیره را متوقف کنید زیرا سطح قند خون شما باید در حین و بعد از جراحی کنترل شود ( 4 ). یکی از علائم رایج سطح پایین قند خون سردرد است. سطوح پایین قند خون شدید ممکن است عوارض جانبی جدی مانند تشنج و آسیب مغزی ایجاد کند.

protip_iconاشاره کوتاه
دانه های زیره ممکن است باعث تداخل دارویی شوند. افرادی که از داروهای ضد انعقاد استفاده می کنند باید از این ادویه اجتناب کنند. زیره لخته شدن خون را کند می کند ( 8 ). مصرف آن با داروهای ضد انعقاد ممکن است خطر خونریزی را بیشتر افزایش دهد.

8. برای دیابتی ها خوب نیست

بیماران دیابتی باید سطح قند خون خود را کنترل کنند. آنها باید سطح قند خون طبیعی داشته باشند تا سالم بمانند. نوسانات سطح قند خون برای اکثر بیماران دیابتی کاملاً ممنوع است. همانطور که قبلا ذکر شد، دانه زیره ممکن است سطح قند خون شما را به سرعت کاهش دهد و در برخی افراد باعث کاهش سطح قند خون شود ( 4 ). بنابراین افراد دیابتی باید از مصرف زیاد زیره خودداری کنند.

9. باعث آلرژی می شود

دانه زیره ممکن است عوارض جانبی مانند آلرژی ایجاد کند

مانند بیشتر غذاها، دانه زیره نیز ممکن است منجر به آلرژی غذایی شود. مصرف زیره سبز نیز می تواند باعث بثورات پوستی و حساسیت شود. بنابراین افراد مبتلا به آلرژی پوستی در صورت لزوم باید دانه زیره را در مقادیر کم مصرف کنند ( 5 )، ( 6 ). در برخی موارد آلرژی غذایی می تواند منجر به ناراحتی تنفسی جدی نیز شود.

اینفوگرافیک: رایج ترین عوارض زیره سبز

دانه های زیره دارای طعمی با طراوت هستند و یکی از پرمصرف ترین ادویه ها در آشپزی هندی هستند. اگرچه آنها فواید زیادی برای سلامتی دارند، مانند کمک به اختلالات لخته شدن خون، اما در صورت مصرف زیاد عوارض جانبی نیز دارند. شایع ترین عوارض زیره را در اینفوگرافیک زیر مشاهده کنید.

شایع ترین عوارض زیره سبز (اینفوگرافیک)

دانه های زیره ادویه های معطری هستند که در بسیاری از غذاها استفاده می شود. با این وجود، بیش از حد آن می تواند مشکل ساز باشد. عوارض جانبی دانه زیره از ایجاد آسیب به کبد تا احتمالاً کاهش سطح قند خون متغیر است. بنابراین، بیماران دیابتی باید قبل از افراط در مصرف زیره احتیاط کنند. ممکن است در موارد متوسط ​​باعث سوزش سر دل یا آروغ زدن شود، اما در موارد شدید می تواند منجر به سقط جنین شود. دانه زیره همچنین ممکن است باعث خونریزی شدید در دوران قاعدگی شود. در برخی موارد، می تواند باعث واکنش های آلرژیک نیز شود. محدود کردن مصرف آن می تواند به جلوگیری از بسیاری از عوارض سلامتی کمک کند.

سوالات متداول

آیا می توانیم زیره را روزانه بخوریم؟

آره. دانه های زیره برای مصرف روزانه، حتی در مقادیر بیشتر، بی خطر در نظر گرفته می شوند.

آیا زیره سمی است؟

نه. دانه های زیره غیر سمی هستند.

روزانه چقدر زیره می توانم مصرف کنم؟

دوز معمولی 300 میلی گرم تا 600 میلی گرم زیره در روز به عنوان مکمل بی خطر است ( 7 ).

آیا می توانم هر روز آب زیره بنوشم؟

بله، از آنجایی که بسیاری از عوارض جانبی شناخته شده از آب جیرا وجود ندارد، نوشیدن هر روز آب زیره کاملا بی خطر است.

آیا دانه های زیره باعث یبوست می شوند؟

نه. دانه های زیره ملین طبیعی هستند و باعث حرکت روده می شوند.

خوراکی های کلیدی

  • از دانه های زیره در حد اعتدال استفاده کنید تا از عوارض آن جلوگیری کنید.
  • آلرژی به دانه های زیره می تواند منجر به بثورات و خارش شود.
  • اگرچه این دانه ها به درمان مشکلات گوارشی کمک می کنند، اما استفاده از آنها به مقدار زیاد می تواند باعث نفخ شود.
  • اگر باردار هستید از مصرف زیره بپرهیزید زیرا ممکن است منجر به انقباضات و سقط جنین شود.


دانه‌های زیره یک نیروگاه از فواید سلامتی هستند، اما می‌توانند عوارض جانبی غیرمنتظره‌ای نیز داشته باشند. در ویدیوی زیر با 10 عارضه جانبی غیرمنتظره زیره که باید بدانید آشنا شوید.

No comment

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *