9 مزیت ریشه گل ختمی، نحوه استفاده از آن و عوارض جانبی

ماده ای سالم با چندین خواص درمانی برای جلوگیری از چندین بیماری.

فواید ریشه گل ختمی قرن هاست که شناخته شده است. برای مبارزه با عفونت ها، بهبود هضم و بهبود سلامت پوست استفاده شده است. این یک منبع قوی از آنتی اکسیدان های فلاونوئید I  ، فیبر غذایی و ترکیبات زیست فعال مفید است. این اجزا همچنین ممکن است به کاهش وزن کمک کنند. علاوه بر این، برای درمان سرفه و سرماخوردگی مفید است، به طور طبیعی ضد باکتری است و سلامت روده و قلب و عروق را تقویت می کند. این مقاله اهمیت ریشه گل ختمی، فواید آن، دوز توصیه شده و عوارض جانبی احتمالی را مورد بحث قرار می دهد. نگاهی بیاندازید.

protip_iconمواد تشکیل دهنده خود را بشناسید: ریشه گل ختمی چیست؟

ریشه ای قهوه ای روشن، هاسکی و فیبری از گیاه گل ختمی که طعمی شیرین و خاکی دارد.

فواید آن چیست؟
سلامت قلب را تقویت می کند و به درمان سرماخوردگی، سرفه و عفونت های باکتریایی کمک می کند.

چه کسی می تواند آن را مصرف کند؟
همه می توانند این را مصرف کنند به جز افرادی که از داروهای لیتیوم و دیابت استفاده می کنند.

چند وقت؟
می توان آن را روزانه به صورت پودر، کپسول یا چای مصرف کرد.

احتیاط
از مصرف ریشه گل ختمی در صورتی که باردار هستید، شیر می دهید یا برای 2 هفته برنامه ریزی شده است، عمل کنید.

protip_iconچیزهای بی اهمیت
ریشه ختمی متفاوت از شیرینی پزی بسیار دوست داشتنی در آتش کمپ است که به نام مارشمالو نیز شناخته می شود. اولی از گیاه Althea officinalis گرفته می شود ، در حالی که دومی از شربت ذرت، شکر و ژلاتین تهیه می شود.

در این مقاله

ریشه مارشملو چیست؟

گل ختمی گیاهی بومی آفریقا و مناطق خاصی از اروپا است که قرن هاست برای تهیه درمان های گیاهی مورد استفاده قرار می گیرد. تاریخچه آن به حدود 3000 سال پیش به عنوان یک درمان عامیانه در زمان مصر باستان و یونان برمی گردد.

همچنین در طب آیورودا به عنوان یک درمان بالقوه برای بیماری های ریوی، عفونت های باکتریایی، مشکلات گوارشی و حتی برخی از بیماری های پوستی اهمیت پیدا کرده است. جالبه، درسته؟ اما این ریشه چگونه کار می کند؟

چگونه ریشه مارشملو برای شما مفید است؟

گل ختمی یک موسیلاژ طبیعی است، به این معنی که مانند فیبر نرم عمل می کند و در تماس با آب متورم می شود. این کیفیت باعث می شود که ریشه یک پوشش محافظ در اطراف غشاها تشکیل دهد. ریشه حاوی آنتی اکسیدان های فلاونوئیدی، پکتین (نوعی فیبر)، اسیدهای آمینه مانند آسپاراژین و سایر ترکیبات مانند کومارین، اسیدهای فنولیک، تانن ها و کورستین (مواد ضد ویروسی، ضد قارچی و ضد باکتریایی) است.

مطالعات نشان می دهد که چگونه همه این ترکیبات به عنوان یک ماده آرام بخش عمل می کنند و عملکرد غشاهای مخاطی در دستگاه تنفسی را بهبود می بخشند و در نتیجه از چندین بیماری جدی جلوگیری می کنند ( 1 ). این باعث می شود ریشه گل ختمی جایگزین طبیعی برای خلط آورهای OTC باشد. علاوه بر این، آنتی اکسیدان های موجود در ریشه از آسیب اکسیداتیو در بدن جلوگیری می کند و مجموعه دیگری از مزایای فوق العاده را ارائه می دهد.

ریشه گل ختمی برای چیست؟ اکنون که پس زمینه را می دانید، وقت آن است که وارد جزئیات شوید.

فواید ریشه گل ختمی چیست؟

1. درمان سرفه و سرماخوردگی

ریشه گل ختمی سرفه و سرماخوردگی را درمان می کند

خواص ضد سرفه و  موسیلاژ ریشه گل ختمی باعث کاهش تحریک گلو و کاهش تورم غدد لنفاوی می شود. این می تواند به تسکین سرفه و سرماخوردگی و سایر بیماری های تنفسی از جمله گلودرد کمک کند ( 2 ). یک مطالعه نشان داد که یک شربت گیاهی حاوی ریشه گل ختمی، بیماری های تنفسی مرتبط با تشکیل مخاط را تسکین می دهد ( 3 ). چای گل ختمی در این زمینه معجزه می کند و به نظر می رسد این گیاه هر بافتی را که لمس می کند تسکین می دهد.

2. ممکن است به مبارزه با سرطان ریه کمک کند

خاصیت آنتی اکسیدانی ریشه ممکن است به جلوگیری از رشد تومور سرطانی، به ویژه در ریه ها کمک کند. همچنین، مقادیر بالای ویتامین C موجود در ریشه، مخاط را در هر نقطه از بدن پاک می‌کند و اثرات متمرکزتری بر مخاط در ریه‌ها دارد. ویتامین C موجود در ریشه می تواند سیستم ایمنی بدن را نیز تقویت کند، که ممکن است فواید ضد توموری نیز برای بدن داشته باشد.

همانطور که چندین گزارش نشان می دهد، ریشه گل ختمی برای ریه ها معجزه می کند. و از این رو، این ممکن است یک درمان مکمل ضد سرطان باشد. با این حال، توصیه می کنیم قبل از شروع هر رژیم درمانی جدید با پزشک خود صحبت کنید.

3. ریشه گل ختمی روده نشتی را درمان می کند

با توجه به محتوای موسیلاژ بالای آن، التهاب پوشش معده را کاهش می دهد، ورم معده را درمان می کند و حتی زخم معده را التیام می بخشد . این یک پوشش محافظ در دستگاه گوارش ایجاد می کند و در نتیجه سندرم روده نشتی را  درمان می کند .

ریشه گل ختمی همچنین به افرادی که از بیماری های التهابی روده (IBS) مانند بیماری کرون و کولیت اولسراتیو رنج می برند کمک می کند .   

آیا میدانستید؟

در مصر باستان، گل ختمی برای فرعون ها و دیگر افراد خانواده سلطنتی در نظر گرفته می شد.

4. با عفونت های باکتریایی مبارزه می کند

علائم هر گونه عفونت، مانند تورم، حساسیت، یا سوزش را می توان با مصرف ریشه گل ختمی درمان کرد. مشخص شده است که ریشه باکتری ها را می کشد و روند بهبودی را تسریع می کند ( 4 ).

مصرف ریشه گل ختمی حتی ترشح ادرار را افزایش می دهد – و این به دفع باکتری هایی که باعث عفونت می شوند، از جمله عفونت های دستگاه ادراری و سنگ کلیه کمک می کند ( 5 ).

برخی منابع می گویند که ریشه گل ختمی همچنین به درمان سیستیت بینابینی، نوعی بیماری مثانه کمک می کند ( 6 ). اگرچه این بیماری دقیقاً ناشی از عفونت باکتریایی نیست، خواص تسکین دهنده ریشه گل ختمی (و چای) ممکن است التهاب را کاهش داده و این بیماری را درمان کند.

5. سلامت قلب را تقویت می کند

ریشه گل ختمی سلامت قلب را تقویت می کند

التهاب یکی از دلایل اصلی بیماری قلبی است و از آنجایی که ریشه گل ختمی با التهاب مبارزه می کند، می تواند سلامت قلب را بهبود بخشد و فشار خون را کاهش دهد. در برخی از مطالعات، یکی از مزایای اصلی ریشه گل ختمی این بود که این ریشه دارای سطوح بالای کلسترول خوب بود ( 7 ).

مطالب مرتبط: 10 بهترین ورزش برای سلامت قلب برای کاهش خطر سکته مغزی

6. سلامت دستگاه گوارش را افزایش می دهد

زنی با دستانش روی شکم نشان دهنده سلامت دستگاه گوارش است

ریشه ختمی می تواند به تسکین بسیاری از مشکلات گوارشی از جمله سوزش سر دل، رفلاکس اسید معده، اسهال و حتی یبوست کمک کند . در واقع پوشش داخلی معده را می پوشاند و از احساس سوزش جلوگیری می کند.

تحقیقات نشان می‌دهد که این گیاه پوشش روده را ترمیم می‌کند و سیستم گوارش را به طور مطلوب حفظ می‌کند ( 8 ).

مطالب مرتبط: 14 درمان خانگی برای مشکلات گوارشی و نکات پیشگیری

7. احتباس آب را کاهش می دهد

اثرات دیورتیک ریشه گل ختمی در اینجا نقش دارد. این به درمان نفخ معده و حتی ادم کمک می کند ( 9 ).

آیا میدانستید؟

گل ختمی از غشای بینی فضانوردان در هنگام بالا بردن فشار بالا محافظت می کند و به همین دلیل است که بینی آنها را پر می کند.

8. مشکلات پوستی را درمان می کند

خانم هایی که دارای لکه های تیره هستند می توانند از استفاده از ریشه گل ختمی سود ببرند

ریشه گل ختمی سیستم حس عصبی پوست را تسکین می دهد که به نوبه خود باعث کاهش تحریک پوست می شود . ریشه همچنین می تواند به صورت موضعی برای بهبود زخم، سوختگی، نیش حشرات ، پوست خشک یا ترک خورده و حتی لایه برداری پوست استفاده شود ( 10 ).

خواص موسیلاژی ریشه باعث نرمی پوست می شود، که یکی از دلایلی است که در اکثر محصولات مراقبت از پوست یک ماده فعال است.

خواص ضد التهابی ریشه گل ختمی نیز برای درمان اگزما مفید است. پلی ساکاریدهای موجود در ریشه پوست را مرطوب می کند و یک لایه محافظ به پوست فوق حساس اضافه می کند ( 1 ).

مطالب مرتبط: 10 روش موثر برای مرطوب کردن پوست به طور طبیعی

9. ریشه گل ختمی رشد مو را تقویت می کند

ریشه گل ختمی رشد مو را تقویت می کند

موسیلاژ موجود در ریشه گل ختمی ممکن است برای موهای شما مفید باشد. به پروتئین های مو متصل می شود و تارها را ضخیم تر نشان می دهد. این موسیلاژ همچنین می‌تواند به عنوان یک حالت دهنده و نرم‌کننده مو استفاده شود .

اینها مزایای سلامتی ریشه ختمی است. بهترین راه برای استفاده از ریشه گل ختمی، مصرف آن به شکل چای است. اما چگونه آن را تهیه می کنید؟

مطالب مرتبط: 12 نکته علمی برای تحریک رشد طبیعی مو

طرز تهیه چای ریشه گل ختمی

فرآیند ساده است:

  1. یک چهارم شیشه را با ریشه گل ختمی پر کنید.
  2. شیشه را با آب ولرم پر کنید و درب آن را ببندید.
  3. می توانید اجازه دهید حدود 6 ساعت یا حتی یک شبه بماند. می بینید که آب به رنگ زرد روشن در می آید.
  4. ریشه ها را صاف کنید. یک مایع غلیظ دریافت خواهید کرد.
  5. این چای گل ختمی شماست.

دستور العمل چای ریشه گل ختمی بسیار ساده است، درست است؟ اما در مورد دوز چطور؟ چه مقدار از ریشه گل ختمی را می توانید در روز مصرف کنید؟

دوز ریشه ختمی چقدر است؟

برای مشکلات تنفسی ، 1 تا 2 قاشق چایخوری پودر ریشه گل ختمی را چند بار در روز مصرف کنید. همچنین می توانید 1 تا 2 فنجان چای گل ختمی میل کنید.

برای مشکلات گوارشی ، هر روز 6 گرم ریشه گل ختمی مصرف کنید. این می تواند به شکل پودر، کپسول یا حتی چای باشد.

اگر از آن برای پوست خود استفاده می کنید، می توانید یک پماد یا مومیایی با ریشه به عنوان یکی از مواد تشکیل دهنده آن خریداری کنید. و برای شامپو کردن می توانید از چای استفاده کنید.

اطمینان حاصل کنید که ریشه را حداقل دو ساعت قبل یا بعد از مصرف داروهای خود (در صورت وجود) مصرف کنید.

دوز مهم است. عدم رعایت آن ممکن است منجر به عوارض جانبی شود.

اثرات جانبی. آنها چه هستند؟

عوارض جانبی ریشه مارشملو چیست؟

این عوارض جانبی به ندرت گزارش می شود زیرا گل ختمی معمولاً در بزرگسالان به خوبی تحمل می شود. ریشه به طور کلی توسط FDA به عنوان بی خطر شناخته می شود، در مقادیری که معمولاً در غذاها یافت می شود ( 11 ). عوارض جانبی احتمالی ریشه گل ختمی ممکن است شامل موارد زیر باشد:

  • مشکلات دوران بارداری و شیردهی

اطلاعات کافی در مورد ایمنی ریشه گل ختمی در دوران بارداری یا شیردهی وجود ندارد. بنابراین، ایمن باشید و از استفاده آن خودداری کنید.

  • عوارض دیابت

برخی منابع می گویند که گل ختمی ممکن است با سطح قند خون شما تداخل داشته باشد. بنابراین، اگر قبلاً از داروهای دیابت استفاده می‌کنید، از مصرف ریشه اجتناب کنید تا از کاهش سطح قند خونتان به سطوح پایین خطرناک جلوگیری کنید.

  • مشکلات حین جراحی

از آنجایی که عصاره ریشه گل ختمی ممکن است بر سطح قند خون تأثیر بگذارد، می تواند در کنترل قند خون در حین و بعد از عمل جراحی اختلال ایجاد کند. بنابراین، مصرف ریشه گل ختمی را حداقل دو هفته قبل از جراحی برنامه ریزی شده خود متوقف کنید.

protip_iconاشاره کوتاه
ریشه گل ختمی برای تغییر پوشش داخلی معده شناخته شده است که ممکن است در جذب داروها یا گیاهان دیگر اختلال ایجاد کند. بنابراین، ریشه گل ختمی را حداقل چند ساعت قبل یا بعد از مصرف گیاهان یا داروها مصرف کنید.

اینفوگرافیک: مزایای ریشه مارشمالو

ریشه گل ختمی به دلیل خواص درمانی آن شناخته شده است. این داروی عامیانه به شکل کپسول، چای یا تنتور موجود است. این گیاه چند ساله ممکن است به پیشگیری از سرطان، تسکین سرفه و سرماخوردگی، درمان نشت روده، مبارزه با عفونت های باکتریایی و تقویت سلامت قلب کمک کند. شما می توانید از آن به طرق مختلف استفاده کنید زیرا در اشکال مختلف موجود است. اینفوگرافیک زیر را بررسی کنید تا در مورد فواید ریشه گل ختمی و نحوه استفاده از آن بیشتر بدانید.

فواید ریشه گل ختمی (اینفوگرافیک)

فواید ریشه گل ختمی بسیار زیاد است. سرشار از بسیاری از مواد مغذی مفید است. این ریشه می تواند به طور موثر سرفه و سرماخوردگی را کنترل کند، زیرا دارای خواص ضد سرفه است. علاوه بر این، خطر ابتلا به سرطان ریه را کاهش می دهد، روده نشتی را درمان می کند، با عفونت های باکتریایی مبارزه می کند، حافظه و عملکرد مغز را تقویت می کند، مو را تقویت می کند و سلامت کبد، سلامت کلیه ها، سلامت قلب، سلامت استخوان و سلامت مفاصل را بهبود می بخشد. همچنین اثرات تسکین دهنده این گیاه ممکن است به کاهش اضطراب، استرس، افسردگی و بی خوابی کمک کند. علاوه بر این، شواهد حکایتی نشان می‌دهد که ریشه گل ختمی به دلیل توانایی آن در بهبود سیستم گوارشی، ممکن است دردهای قاعدگی و ناراحتی‌های یائسگی را کاهش دهد. همچنین در طب عامیانه برای بهبود میل جنسی مردان و افزایش باروری استفاده شده است. همچنین می توان احتباس آب اضافی و سایر مشکلات پوستی را با ریشه های گل ختمی به خوبی مدیریت کرد. می توانید چای ریشه گل ختمی را با مواد ساده درست کنید. با این حال، در مصرف آن زیاده روی نکنید زیرا ممکن است باعث بروز مشکلاتی در دوران بارداری و جراحی شود. مصرف آن در مقادیر متوسط ​​به بهره گیری از فواید آن کمک می کند.

سوالات متداول

ریشه گل ختمی را از کجا می توان خرید؟

می توانید ریشه را از نزدیکترین فروشگاه بهداشتی خود تهیه کنید.

آیا می توانید ریشه لغزنده نارون و گل ختمی را با هم مصرف کنید؟

اطلاعات کمی در این مورد وجود دارد. اگرچه می توانید هر دو را با هم استفاده کنید، توصیه می کنیم قبل از انجام این کار با پزشک خود مشورت کنید.

ریشه گل ختمی چقدر قند دارد؟

ریشه حاوی قند صفر است.

آیا می توانید ریشه گل ختمی را با معده خالی مصرف کنید؟

بله، می توانید چای ریشه گل ختمی را با معده خالی بنوشید تا التهاب روده خود را کاهش دهید.

آیا ریشه گل ختمی بر هورمون ها تأثیر می گذارد؟

مشخص شد که عصاره ریشه گل ختمی بر هورمون‌های T3 و TSH وابسته به دوز تأثیر می‌گذارد (اثرات درمان با دارو) و همچنین ممکن است متابولیسم را افزایش دهد ( 12 ).

خوراکی های کلیدی

  • ریشه گل ختمی دارای خواص ضد باکتریایی است که ممکن است سرماخوردگی و سرفه را تسکین دهد، سلامت روده را تقویت کند، التهاب را تسکین دهد و تورم یا حساسیت پوست را کاهش دهد.
  • این ریشه ها ممکن است به مبارزه با سرطان ریه و بهبود سلامت قلب کمک کنند.
  • ریشه گل ختمی می تواند به درمان سوزش سر دل، یبوست، اسهال و رفلاکس اسید کمک کند.
  • آنها دارای خواص مرطوب کنندگی هستند که باعث نرمی پوست و افزایش سلامت پوست و مو می شود.
  • این ریشه ها حاوی پروتئین هستند که موها را تغذیه کرده و آنها را ضخیم تر می کند.

با فواید شگفت انگیز ریشه گل ختمی برای سلامتی آشنا شوید! این ویدیو را تماشا کنید و یاد بگیرید که چگونه این گیاه سالم می تواند به بهبود هضم، کاهش التهاب و موارد دیگر کمک کند!

No comment

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *