راهنمای نهایی استفاده از روغن سویا برای پوست

نکات حرفه ای در مورد استفاده از این روغن گیاهی برای داشتن پوستی سالم و درخشان.

سویا سرشار از پروتئین و دومین منبع بزرگ روغن نباتی در جهان است. آنها حدود 90 درصد از تولید دانه های روغنی ایالات متحده را تشکیل می دهند ( 1 ). علاوه بر این، روغن سویا به دلیل فواید تغذیه‌ای، از بهبود سلامت قلب گرفته تا کاهش سطح کلسترول، در بین علاقه‌مندان به تناسب اندام شناخته شده است. با این حال، آیا می توان از روغن سویا برای مراقبت از پوست استفاده کرد؟

اگرچه برخی از افراد متقاعد شده اند که روغن سویا منافذ پوست را مسدود می کند زیرا غیر کومدون زا نیست، اکثر مردم از آن برای بهبود سلامت و زیبایی پوست خود استفاده می کنند. بنابراین، چه کسی باید و چه کسی نباید از آن استفاده کند؟ در این مقاله، مزایای روغن سویا برای پوست، نحوه گنجاندن آن در رژیم مراقبت از پوست و برخی نگرانی‌های ایمنی را که باید در نظر داشته باشید، بررسی خواهیم کرد. به خواندن ادامه دهید!

protip_iconمواد تشکیل دهنده خود را بشناسید: روغن سویاچیست؟

این یک روغن گیاهی خوراکی است که از دانه های سویا به دست می آید.

فواید آن چیست؟
این به حفظ رطوبت، بهبود عملکرد سد پوست و کاهش علائم پیری زودرس پوست کمک می کند.

چه کسی می تواند از آن استفاده کند؟
مناسب برای انواع پوست های خشک تا معمولی. برای پوست های چرب یا مستعد آکنه توصیه نمی شود.

چند وقت؟
می توان از آن به عنوان بخشی از مراقبت روزانه از پوست استفاده کرد.

احتیاط
ممکن است باعث واکنش های آلرژیک شود، بنابراین قبل از استفاده یک تست پچ انجام دهید. ممکن است منافذ پوست چرب را مسدود کند.

در این مقاله

روغن سویا چیست؟

یک قاشق سویا و یک کاسه روغن سویا

این یک روغن گیاهی خوراکی است که از دانه های سویا به دست می آید. گفته می شود مصرف آن به حفظ سطح کلسترول و فشار خون، بهبود سلامت قلب و تقویت استخوان ها کمک می کند. همچنین برای تولید رنگ، بیودیزل، پلاستیک، صابون، لوازم آرایشی و غیره استفاده می شود.

روغن سویا به راحتی با سطح پوست تعامل می کند زیرا سرشار از ویتامین E و اسیدهای چرب ضروری امگا 3 است ( 2 ). خواص مغذی و آبرسان آن نیز به افزایش کیفیت و ظاهر پوست کمک می کند.

protip_iconآیا میدانستید؟
روغن سویا یک روغن خشک کننده است، به عنوان مثال، پس از قرار گرفتن در معرض هوا به یک جامد شفاف، انعطاف پذیر و ضد آب خشک می شود. به دلیل این خاصیت در چاپ مرکب و رنگ روغن استفاده می شود.

بیایید نگاهی به فواید روغن سویا برای پوست بیاندازیم. به خواندن ادامه دهید.

فواید روغن سویا برای پوست

زنی که روغن سویا را به صورتش می‌مالد

1. به حفظ رطوبت کمک می کند

استفاده موضعی از روغن سویا به آبرسانی پوست از درون کمک می کند. به لایه های بالایی پوست نفوذ کرده و رطوبت را می پوشاند تا از هدر رفتن آب جلوگیری کند. در یک مطالعه، استفاده از روغن سویا باعث کاهش اتلاف آب از  طریق پوست ساعد و افزایش حفظ رطوبت می شود ( 3 ).

مطالب مرتبط: 10 روش موثر برای مرطوب کردن پوست به طور طبیعی

2. به ترمیم سد پوستی کمک می کند

لایه شاخی پوست (بالاترین لایه پوست) به عنوان یک سد محافظ در برابر آسیب های محیطی عمل می کند. هر گونه اختلال در این لایه به پوست آسیب می رساند. استفاده از روغن سویا روی پوست به دلیل محتوای فیتواسترول سویا، عملکرد سد پوستی را بهبود می بخشد ( 3 ). مطالعه دیگری نشان می دهد که استفاده از فرمولاسیون با فیتواسترول I  (ترکیبات طبیعی) سویا نیز ممکن است به بازیابی عملکرد سد پوست کمک کند ( 4 ).

3. در برابر اشعه UV-B محافظت می کند

زن شادی که زیر آفتاب ایستاده است

روغن سویا به عنوان یک ضد آفتاب طبیعی با فیلتر UV-B عمل می کند که آسیب نور پوست را کاهش می دهد. این مزیت به وجود اسیدهای چرب غیراشباع چندگانه و ویتامین E نسبت داده می شود ( 5 ). خواص آنتی اکسیدانی آن با رادیکال های آزاد که باعث آسیب خورشید می شوند و از پوست در برابر التهاب محافظت می کنند مبارزه می کند ( 6 ). روغن سویا ممکن است به درمان سوزش و سوختگی ناشی از آسیب خورشید کمک کند. با SPF معادل 10 از پوست در برابر UVB محافظت می کند.

4. ممکن است علائم پیری زودرس را کاهش دهد

طبق یک مطالعه، ایزوفلاون i  موجود در سویا ممکن است از علائم پیری زودرس پوست در زنان یائسه جلوگیری کند ( 7 ). بر اساس یک نظرسنجی در سال 2021 که توسط انجمن جراحی پوست آمریکا (ASDS) با 3527 شرکت‌کننده انجام شد، تقریباً 70 درصد آنها به دنبال انجام درمان زیبایی بودند. خطوط و چین و چروک های اطراف یا زیر چشم ها برای 62 درصد مشکل شایع بود و 48 درصد از پاسخ دهندگان به استفاده از شل کننده چروک تزریقی به عنوان یک راه حل بالقوه فکر می کردند. این افراد ممکن است از استفاده از روغن سویا سود ببرند.

استفاده موضعی از روغن ممکن است مزایای ضد پیری داشته باشد و چین و چروک و خطوط ریز را کاهش دهد . با این حال، اطلاعات بیشتر در این زمینه تضمین می شود.

protip_iconآیا میدانستید؟
روغن سویا به عنوان تثبیت کننده در دافع حشرات استفاده می شود. مدت اثر اسانس هایی که خاصیت دفع حشرات دارند را افزایش می دهد.

اینها روش هایی هستند که روغن سویا می تواند برای پوست شما مفید باشد. اما چگونه می توان از آن استفاده کرد؟

چگونه از روغن سویا برای پوست استفاده کنیم؟

زن روغن سویا را با استفاده از قطره چکان به صورت خود می‌مالد

1. به عنوان یک مرطوب کننده

  • 2 تا 3 قطره از روغن را با نوک انگشتان خود بر روی پوست خود بزنید. بعدا نیازی به آبکشی نیست.
  • هر روز یک بار تکرار کنید.

2. به عنوان درزگیر

  • 2 تا 3 قطره روغن سویا را بعد از استفاده از پاک کننده، سرم یا مرطوب کننده معمولی روی صورت خود بزنید.
  • این کمک می کند تا سایر روغن ها/محصولات ضروری به عمق پوست منتقل شوند.

نکته: مالیدن روغن سویا به پوست باید آخرین مرحله در روتین مراقبت از پوست شما باشد . هر محصولی با مولکول های کوچکتر نمی تواند به مولکول های بزرگتر روغن سویا نفوذ کند.

چه کسی می تواند از آن استفاده کند؟

استفاده از روغن سویا برای افراد دارای پوست خشک و مختلط مفید است. با این حال، روغن برای کسانی که پوست چرب دارند توصیه نمی شود زیرا ممکن است منافذ پوست را مسدود کند ( 8 ).

protip_iconاشاره کوتاه
می توانید دو بار در روز از روغن سویا یا محصولات حاوی آن استفاده کنید. بهترین نتایج را هنگام استفاده با مرطوب کننده ها نشان  می دهد .

روغن سویا اغلب بی خطر و غیر سمی در نظر گرفته می شود. با این حال، برای جلوگیری از هرگونه عوارض جانبی، باید اقدامات احتیاطی را رعایت کنید.

احتیاط های ایمنی که باید هنگام استفاده از روغن سویا برای پوست رعایت کنید

قطره چکان با روغن سویا برای استفاده از مقدار کمی برای تست پچ

اگر به مشتقات دانه سویا حساسیت دارید، قبل از استفاده از روغن سویا بر روی پوست خود یک آزمایش پچ انجام دهید. از مصرف روغن برای نوزادان خودداری کنید زیرا ممکن است باعث واکنش های آلرژیک شود. همچنین، دانه های سویا اغلب از نظر ژنتیکی اصلاح شده اند. بنابراین، به دنبال منابع ارگانیک باشید. هرگز آن را روی پوست مستعد آکنه چه روی صورت یا پشت قرار ندهید.

خلاصه آن

روغن سویا را می توان در بسیاری از محصولات مراقبت از پوست و لوازم آرایشی با پایه گیاهی و بدون ظلم یافت. این کم هزینه، کاملا طبیعی و بسیار موثر است. روغن سویا پوست را مرطوب می کند و به عنوان یک ضد آفتاب طبیعی عمل می کند. همچنین به طور موثر عملکرد سد پوست را بازیابی و بهبود می بخشد. استفاده از آن ممکن است به آرام کردن پوست و حفظ صافی آن کمک کند. روغن سویا می تواند به عنوان یک درزگیر در مراقبت روزانه از پوست شما استفاده شود. با این حال، اگر به محصولات سویا حساسیت دارید، از آنها استفاده نکنید. اگر برای اولین بار از روغن سویا استفاده می کنید یا اگر پوست حساسی دارید، پچ تست را انجام دهید.

سوالات متداول

آیا روغن سویا بهتر از روغن زیتون است؟

هر دو روغن سویا و زیتون مغذی هستند. روغن سویا دارای محتوای بیشتری از چربی‌های غیراشباع چندگانه و ویتامین K است . روغن زیتون دارای محتوای بیشتری از چربی‌های تک غیراشباع i  و ویتامین E است .

کدام بهتر است: روغن نارگیل یا روغن سویا؟

مطالعات نشان می‌دهند که روغن نارگیل ممکن است سالم‌تر باشد زیرا روغن سویا ممکن است اثر مضری بر سلامت متابولیک داشته باشد ( 10 )، ( 11 ).

آیا روغن سویا برای لب ها مفید است؟

بله، سویا حاوی مواد مغذی ضروری است که ممکن است لب های شما را هیدراته و نرم نگه دارد. همچنین به محصولات مختلف مراقبت از لب وگان اضافه می شود.

خوراکی های کلیدی

  • روغن سویا، منبعی غنی از ویتامین E و اسیدهای چرب ضروری، به آرامی روی پوست شما می‌چرخد.
  • این یک مرطوب کننده و ضد آفتاب طبیعی است و به حفظ سد پوستی کمک می کند.
  • می توانید از روغن سویا به عنوان مرطوب کننده یا درزگیر استفاده کنید تا پوست خود را صاف و ابریشمی در طول روز نگه دارید.

روغن سویا به طور گسترده در محصولات مراقبت از پوست استفاده می شود. در این ویدیو غوطه ور شوید تا بدانید که چگونه می تواند برای پوست شما مفید باشد و آیا واقعاً به همان اندازه که می گویند خوب است یا خیر!

No comment

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *