چگونه با منگنه های انباری و داروهای خانگی از دست هالاپینو خلاص شویم

فلفل قرمز گزنده را با چند راه حل ساده از دستان ظریف خود پاک کنید.

Jalapeño یک فلفل سبز تند است که به سالادها، پیتزاها و بسته بندی های شما طعمی تند و ترد می دهد. اگرچه ممکن است آن را در غذای خود دوست داشته باشید، ممکن است احساس آن را روی دستان خود دوست نداشته باشید. اگر تا به حال آن ها را بدون پوشیدن دستکش برای محافظت خرد کرده اید، حتماً به دنبال راه هایی برای از بین بردن آن از روی دستان خود بوده اید. احساس می کنید دستانتان آتش گرفته است. اما نگران نباشید. ما شما را تحت پوشش قرار داده ایم. در این مقاله چند روش فوق العاده ساده برای درمان سوختگی پوست ناشی از استفاده از آنها مورد بحث قرار می گیرد.

در این مقاله

Jalapeño Peppers: نگاهی دقیق تر

یک کاسه هالاپینو خرد شده

فلفل هالاپینو که به خاطر لگد شیرین و تند پیچیده‌ای که به غذای شما اضافه می‌کند می‌پسندید، نام خود را از Xalapa (یا Jalapa)، شهری در مکزیک گرفته‌اند. این به این دلیل است که Xalapa جایی است که فلفل هالاپینو به طور سنتی در آن رشد و پرورش داده می شد. اکنون در سرتاسر جهان در دسترس است و حتی به ایالت سرد تگزاس تبدیل شده است. Jalapeños را می توان به صورت خام خورد، به عنوان رویه اضافه کرد، به پیش غذا تبدیل کرد و در گواکامول و سالسا استفاده کرد.

Jalapeño فلفل چیلی نسبتاً تند در نظر گرفته می شود و واحد اسکویل آن (معیار تندی) بین 2500-8000 است ( 1 ). میزان تند بودن فلفل چیلی عمدتاً به مقدار کپسایسین (یک ماده شیمیایی طبیعی در همه فلفل‌ها) بستگی دارد. محتوای کپسایسین بسته به عواملی مانند شرایط رشد، آب و هوا، بلوغ در هنگام برداشت و فرآیندهای پس از برداشت می تواند متفاوت باشد.

protip_iconحقیقت خنده دار
فضانوردان در سال 1980 جالاپنوها را با شاتل فضایی کلمبیا حمل کردند. تا کنون، آنها تنها فلفل‌هایی هستند که در فضا بوده‌اند.

با طعم پیچیده خود، jalapeño به یک ویژگی معمولی در لیست های مواد غذایی تبدیل شده است. تنها شکار؟ اگر در تهیه هالاپینو حتی کمی بی احتیاطی کنید، می توانید با سوختگی بد دست هالاپنیو یا بدتر از آن، آب ژالاپنو در چشم بگیرید. بیایید دریابیم که هنگام استفاده نادرست از jalapeño چه اتفاقی می‌افتد و دقیقاً چه چیزی باعث این وضعیت می‌شود که ممکن است شنیده باشید که به آن «دست‌های jalapeño» می‌گویند.

چیستی و چرایی دست های جالاپینو

قرمزی کف دست‌های تحریک‌شده، نشانه‌ی دست‌های ژالاپنو

Jalapeños می تواند ملایم تا نسبتاً تند باشد. حتی در این صورت، این فلفل‌ها می‌توانند به شما «دست‌های جالاپینو» بدهند – وضعیتی که باعث احساس دردناک و سوزش در دست‌های شما می‌شود. متأسفانه، کپسایسینی که هالاپینو را بسیار اعتیاد آور و غیرقابل مقاومت می کند، مسئول احساس گرما و درد در دهان، گلو و پوست نیز می باشد ( 1 ).

شما می توانید در حین برش دادن، بذر گیری یا خرد کردن هالاپنیو با روغن های کپسایسین موجود در مغزها (قسمت سفیدی که از میان فلفل ها می گذرد و دانه ها را نگه می دارد) تماس بگیرید و روغن را روی پوست خود بریزید ( 2 ) . سپس سیگنال های بسیار گیج کننده ای را از طریق پایانه های عصبی به مغز شما ارسال می کند. مغز شما گیج می‌شود زیرا کپسایسین نه تنها گیرنده‌های درد، بلکه گیرنده‌های دما را به طور همزمان تحریک می‌کند و شما را وادار می‌کند همانطور که نسبت به یک سوختگی واقعی و دردناک واکنش نشان می‌دهید، واکنش نشان دهید (3 ) .

protip_iconآیا میدانستید؟
شما می توانید با استفاده از کپسایسین موجود در هر فلفل قرمز، نه فقط فلفل قرمز، هالاپینو را بدست آورید. سوختگی ناشی از سایر فلفل ها می تواند به همان اندازه یا بیشتر آسیب برساند.

این حس واقعا ناخوشایند است و آن دست های ژالاپنیو می توانند به سرعت کپسایسین را به قسمت های حساس تر بدن شما مانند چشم ها یا افراد خصوصی پخش کنند. بنابراین، در حالت ایده‌آل، می‌خواهید بدانید که چگونه به محض تماس با هالاپینو از دستتان خلاص شوید. اما به قول معروف، پیشگیری بهتر از درمان است. بنابراین، بیایید ببینیم چگونه می‌توان در وهله اول از اتفاق افتادن دست‌های jalapeño برای شما جلوگیری کرد.

چگونه از سوختگی دست هالاپینو جلوگیری کنیم

زن پس از دست زدن به هالاپنو دست ها را در سینک آشپزخانه می شویند تا از دست های ژالاپنو جلوگیری کنند

هالاپینو زمانی که به خوبی به غذا اضافه شود بسیار خوشایند است، اما پوست سوزاندن هالاپینو کاملا برعکس است. برای جلوگیری از این اتفاق، زمانی که برای ایمنی کار با فلفل چیلی مانند هالاپینو در آشپزخانه خود آماده می‌شوید، دستکش بپوشید. پس از اتمام کار دستکش ها را بردارید و دست های خود را کاملا با آب صابون بشویید. روغن کپسایسین قطعاً روی چاقو، سطح برش و دستکش شما خواهد بود، بنابراین مطمئن شوید که آنها را به درستی تمیز کنید.

اگر علاقه ای به پوشیدن دستکش یکبار مصرف ندارید یا آن را در دسترس ندارید، می توانید به محض اینکه کار با فلفل ها تمام شد، کمی روغن زیتون/روغن پخت و پز روی دستان خود بمالید . این روش اشتباه نیست، اما می‌تواند خطر ابتلا به دست‌های ژالاپنیو و برافروختگی، تعریق و درد ناشی از آن را کاهش دهد. به این دلیل که برخلاف آب، بیشتر روغن ها می توانند کپسایسین را حل کرده و آن را از سطح جدا کنند ( 3 )، ( 4 ).

اکنون که می دانید چگونه با هالاپینو به درستی رفتار کنید، احتمالاً می توانید از سوختگی هالاپینو جلوگیری کنید. با این حال، فقط در صورتی که دستکش های خود را فراموش کردید و می خواهید دریابید که چگونه jalapeño را از دست خود خارج کنید، به بخش بعدی بروید.

چگونه از شر دست های ژالاپنیو خلاص شویم: 5 راه آسان و موثر

فقط استفاده از آب ممکن است حذف تمام کپسایسین را از دستانتان تقریباً غیرممکن کند. به این دلیل که کپسایسین تقریباً در آب نامحلول است و تنها چیزی که با استفاده از آن به دست می آورید این است که آن را بیشتر در اطراف پخش می کنید ( 3 ). اما نگران نباشید و تمام پاسخ های مربوط به نحوه از بین بردن ژالاپنو را بخوانید.

1. از روغن زیتون استفاده کنید

استفاده از روغن زیتون ممکن است به تسکین سوختگی ناشی از ژالاپنو کمک کند.

هنگامی که دستان ژالاپنیو دارید، روغن زیتون یا روغن آفتابگردان را دراز کنید. این دو روغن در حل کردن روغن کپسایسین روی پوست شما موثر هستند ( 4 ). در صورتی که هیچ کدام در اطراف خود ندارید، می توانید از هر روغن گیاهی دیگری استفاده کنید. کاری که باید انجام دهید این است که چند قطره روغن را روی کف دست خود بریزید و چند دقیقه آن را روی دستان خود بمالید. مطمئن شوید که روغن را به تمام گوشه ها و سوراخ های انگشتان و زیر ناخن های خود وارد کرده اید.

پس از مالش دستان خود با روغن به مدت چند دقیقه، می توانید برای تسکین دستان خود را با آب صابون بشویید. ممکن است لازم باشد این روند را چند بار تکرار کنید تا مانند قبل احساس سوزش کنید. همچنین، روغن کپسایسین دوست دارد زیر ناخن های شما پنهان شود، بنابراین باید روغن را به خوبی در زیر ناخن ها قرار دهید. اگر احساس سوزش دارید، از لبه یک دستمال کاغذی آغشته به روغن استفاده کنید تا مقدار زیادی کپسایسین از آن خارج شود.

2. الکل

کپسایسین ممکن است در آب حل نشود، اما الکل برای درمان دست های ژالاپنیو به خوبی عمل می کند زیرا این ترکیب سرسخت را می توان در الکل حل کرد ( 5 ). می توانید از الکل مالشی یا حتی چیزی مانند ودکای با کیفیت بالا استفاده کنید، اگر این چیزی است که در دست دارید. به سادگی یک کاسه را با الکل انتخابی خود پر کنید و دستان خود را در زیر آب نگه دارید (تا مچ دست). در حالی که در آنجا هستید، دستان خود را به شدت مالش دهید تا الکل به طور کامل روی پوست شما برسد. شما باید احساس کنید که احساس سوزش کاهش می یابد.

هنگامی که از اثر راضی شدید، دستان خود را روی یک حوله خشک پاک کنید. اگر مقدار زیادی آب ژالاپنو روی دستان خود دارید، ممکن است لازم باشد این روند را چند بار تکرار کنید. در هر صورت، فراموش نکنید که پس از از بین بردن احساس سوزش، از یک مرطوب کننده تسکین دهنده استفاده کنید ، زیرا الکل واقعا می تواند پوست شما را خشک کند.

مطالب مرتبط: فواید ودکا برای سلامتی، حقایق تغذیه ای و خطرات

3. پراکسید هیدروژن با جوش شیرین و آب

استفاده از پراکسید هیدروژن می تواند یک راه موثر برای تسکین سریع سوختگی دست هالاپینو باشد. پراکسید هیدروژن روی گیرنده های کپسایسین کار می کند و می تواند نحوه دریافت سیگنال های مغز از روغن کپسایسین را تغییر دهد ( 6 ).

  • با 1/8 قاشق چایخوری جوش شیرین خمیر درست کنید، 1 قاشق غذاخوری پراکسید هیدروژن و 1 قاشق غذاخوری آب اضافه کنید.
  • این خمیر را کاملا روی دستان خود بمالید.
  • صبر کنید تا خمیر روی دستتان خشک شود.
  • برای تمیز کردن کامل دست ها از آب و صابون استفاده کنید.

هنگامی که با پراکسید هیدروژن به شکل غلیظ آن کار می کنید مراقب باشید زیرا بسیار خورنده است و در صورت ریختن روی پوست ممکن است باعث آسیب بافت شود ( 7 ).

4. سفید کننده رقیق شده

قرار دادن سفیدکننده روی دست‌ها ممکن است به نظر بسیار ترسناک به نظر برسد، اما وقتی نوبت به پاک کردن کپسایسین از دستانتان می‌رسد، متوجه می‌شوید که سفیدکننده دوست شماست. خوب، برای دقیق تر، سفید کننده رقیق شده است. این یک درمان رایج در مورد درماتیت (تحریک پوست) مرتبط با کپسایسین است ( 8 ). بنابراین، کاری که باید انجام دهید این است که 1 قسمت سفید کننده را با 5 قسمت آب در ظرفی مخلوط کنید و برای تسکین سریع دستان خود را در آن فرو کنید. اما دستان خود را به هیچ وجه خیس نکنید زیرا خود سفید کننده اگر برای مدت طولانی در تماس بماند می تواند پوست شما را تحریک کند.

پس از اتمام غوطه ور شدن دست ها، می توانید آن ها را بیرون آورده و زیر آب جاری با صابون ملایم یا شستشوی دستی بشویید. این روش ممکن است مؤثر باشد، اما قطعاً باید در این روش احتیاط کنید. یاد آوردن:

  • نباید دستان خود را در آب غوطه ور نگه دارید. فقط فرو ببرید و بردارید.
  • پیش بند یا لباس های قدیمی بپوشید که به آن اهمیتی نمی دهید زیرا سفیدکننده اگر روی لباسی که می پوشید بیاید می تواند باعث تغییر رنگ شود.
  • سفید کننده نیز مانند الکل می تواند دستان شما را خشک کند ، بنابراین پس از شستشوی کامل با آب و صابون، یک مرطوب کننده ملایم به دستان خود بمالید.

5. لبنیات

زنی که کرم شیر را روی کف دست می‌مالد تا سوختگی ناشی از ژالاپنو را تسکین دهد

آیا تا به حال از خامه یا کره برای کاهش حرارت در سس خوری که درست می کنید استفاده کرده اید؟ خوب، این یک نکته است اگر هنوز آن را امتحان نکرده اید. به هر حال، همان اصل که به خامه یا کره اجازه می‌دهد تا حرارت غذای شما را کاهش دهد، به شما این امکان را می‌دهد که روغن ژالاپنو را از دستان خود پاک کنید. کپسایسین محلول در چربی است و چربی طبیعی موجود در لبنیات به تسکین دست های شما که از گرما و درد رنج می برند کمک می کند ( 5 ).

بنابراین، چه کار می کنید؟ یک وان ماست (هر چه خنک‌تر بهتر) یا یک شیشه شیر بیرون بیاورید و دست‌هایتان را در آن خیس کنید تا احساس آرامش کنید. می توانید از هر لبنیاتی که بدون چربی نیست استفاده کنید و به همین دلیل خامه، بستنی و حتی خامه ترش تازه کار می کند. هنگامی که تسکین یافتید، می توانید دست های خود را در آب بشویید و خشک کنید.

نکته اضافی: اگر ژالاپنیو در چشم خود دارید، می توانید پنبه ای را با شیر سرد خیس کنید و برای تسکین آن را روی چشمان خود بمالید. اگر دهانتان به خاطر ادویه زیاد می سوزد، برای سریع ترین راه پاکسازی پالت، یک لیوان شیر سرد بنوشید.

مطالب مرتبط: 10 فواید شگفت انگیز ماست برای پوست و مو

6. آب و صابون ظرفشویی

شما ممکن است تمایلی به هدر دادن روغن یا الکل برای درمان دست های ژالاپنیو نداشته باشید. در این صورت، می توانید به صابون ظرفشویی متوسل شوید، این بهترین راه است اگر در مورد چگونگی از بین بردن jalapeno از دست خود فکر می کنید. صابون ظرف به طور کلی برای بریدن چربی و روغن فرموله می شود و از آنجایی که کپسایسین یک روغن است، ممکن است موثر باشد.

ایده این است که به محض اینکه با مقداری جالاپینو یا حداقل با مشاهده اولین علائم سوزش و سوزش، دستان خود را با آب و صابون ظرفشویی تمیز کنید.

اینفوگرافیک: راه های آسان برای خلاص شدن از شر دست های ژالاپنیو

Jalapeno یک فلفل تند سبز تند است که طعم فوق العاده ای به همه غذاها، به خصوص به
سالادها و پیتزاهای شما می دهد. اما با بریدن آن احساس می کنید دستانتان آتش گرفته است، بنابراین همیشه هنگام کار با آن دستکش بپوشید. برای جلوگیری و از بین بردن احساس سوزش پس از برش ژالاپنو، نکاتی را که در مقاله بالا ارائه شده است، دنبال کنید. اینفوگرافیک زیر را بررسی کنید تا در مورد چند راه آسان برای خلاص شدن از شر دست های jalapeno بیاموزید!

راه های ساده برای خلاص شدن از شر دست های jalapeno (اینفوگرافی)

تا زمانی که به زودی پاسخ دهید، همه رویکردهای ذکر شده در اینجا احتمالاً مؤثر خواهند بود. به هر حال، کپسایسین یک سم است، و روشی که ممکن است باعث شود حس درد و گرما شما فعال شود، ممکن است یک سواری ناخوشایند ایجاد کند. برای کوتاه کردن یک داستان طولانی و ناخوشایند، همیشه بهتر است هنگام دست زدن به هالاپینو از دستکش استفاده کنید تا اینکه بفهمید چگونه هالاپینو را از دست خود خارج کنید، زیرا زمانی که ماده شیمیایی پوست شما را لمس کرد آرام کردن احساس سوزش بسیار دشوارتر است. با این حال، این درمان های آسان اغلب مفید هستند و اگر در تنگنا قرار گرفتید می توانید آنها را در نظر بگیرید.

سوالات متداول

انگشتان من تا کی از جالاپینو می سوزند؟

انگشتان شما ممکن است تا 24 ساعت یا بیشتر در اثر jalapenos بسوزند. درمان های خانگی که در بالا مورد بحث قرار گرفت به شما کمک می کند تا سوختگی را به طور موثر تسکین دهید.

آیا لوسیون به سوختگی هالاپینو کمک می کند؟

بله، لوسیون می تواند به خنثی کردن سوختگی پوست کمک کند. کپسایسین موجود در jalapenos (که مسئول سوختگی است) محلول در چربی است و به تسکین دست ها از سوختگی و درد کمک می کند.

آیا آلوئه به سوختگی هالاپینو کمک می کند؟

خواص خنک کنندگی آلوئه ورا ممکن است به تسکین پوست کمک کند. با این حال، آلوئه ممکن است به حذف کپسایسین از پوست کمکی نکند. بنابراین، بهتر است داروهای فوق را امتحان کنید و پس از خنثی کردن سوختگی، آلوئه ورا را بمالید.

آیا آب لیمو سوختگی هالاپینو را خنثی می کند؟

اسیدهای موجود در آب لیمو به خنثی کردن قلیایی های موجود در کپسایسین کمک می کند. آب لیمو را به محل سوختگی بمالید و با لوسیون بشویید. این به شما کمک می کند تا سوختگی jalapeno را تسکین دهید. با این حال، ماهیت اسیدی آب لیمو ممکن است در برخی افراد پوست را تحریک کند. از این رو، همیشه قبل از استفاده از آن بر روی پوست خود یک تست پچ انجام دهید. همچنین، استفاده از آب لیمو بعد از آزمایش داروهای موجود در مقاله ممکن است ایده آل باشد.

خوراکی های کلیدی

  • Jalapeños می تواند باعث سوزش و سوزش در دستان شما شود.
  • هنگام کار با این فلفل‌های چیلی باید دستکش بپوشید تا از «دست‌های جالاپینو» اجتناب کنید.
  • همچنین می‌توانید دست‌های ژالاپنیو را با الکل، روغن زیتون، کره یا سفیدکننده رقیق شده درمان کنید.


یاد بگیرید چگونه به سرعت و به طور موثر روغن فلفل را از دستان خود پاک کنید. برای کمک به خلاص شدن از شر این احساس سوزش روی دست، این ویدیو را برای نکات ساده و سریع ببینید.

No comment

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *