ژل دوش در مقابل شستشوی بدن: تفاوت های کلیدی و کدام یک بهتر است؟

دانستن اینکه چه ویژگی هایی آنها را متمایز می کند می تواند برای پوست شما بسیار مفید باشد.

ژل دوش در مقابل شستشوی بدن – تشخیص تفاوت بین این دو سخت است. درست است، این اصطلاحات معمولاً به جای هم استفاده می شوند. اگرچه هر دو پاک کننده های مایع برای بدن شما هستند، اما تفاوت زیادی بین آنها وجود دارد. هر دو برای انواع پوست و بافت مناسب هستند. این مقاله شوینده‌های بدن و ژل‌های دوش را مقایسه می‌کند، تفاوت آن‌ها با صابون‌های نواری را مورد بحث قرار می‌دهد و توصیه می‌کند از کدام یک استفاده شود. به خواندن ادامه دهید!

در این مقاله

تفاوت بین ژل دوش، شستشوی بدن و صابون نواری

ژل های دوش، شوینده های بدن و صابون های نواری پوست را تمیز می کنند. با این حال، بین هر سه محصول حمام تفاوت وجود دارد.

1. ساختار و بافت

صابون حمام، شستشوی بدن و ژل دوش

ژل های دوش دارای قوام ژل مانند سفت و ضخیم هستند زیرا حاوی پلیمر غلیظ کننده برای افزایش ویسکوزیته هستند. از سوی دیگر، شوینده های بدن قوام رقیق و روانی دارند. صابون های مایع هستند و بافتی کرمی و لوسیون مانند دارند.

برعکس، صابون های نواری، بلوک های صابونی جامد هستند که در اشکال، عطرها، رنگ ها و طرح های مختلف موجود هستند.

2. محتوای عطر

زنی در حال بوییدن صابون نواری معطر

شستشوی بدن عطرهای ملایمی دارند، در حالی که ژل های دوش دارای رایحه بالاتری هستند زیرا غلظت بیشتری از مواد برای تسکین حواس شما دارند.

صابون های نوار حاوی عطرهای قوی تر و ماندگارتر از شستشوی بدن یا ژل دوش هستند.

3. نوع پوست

ژل‌های دوش برای پوست‌های چرب بسیار عالی هستند ، زیرا خاصیت شفاف‌کنندگی دارند و می‌توانند آلودگی و سبوم اضافی را  از بین ببرند . آنها همچنین برای افرادی که سبک زندگی فعالی دارند، زیاد عرق می کنند یا بیشتر وقت خود را در فضای باز می گذرانند مناسب هستند.

در مقایسه با ژل های دوش، شوینده های بدن دارای خاصیت مرطوب کنندگی هستند و برای پوست های خشک و حساس مناسب هستند. آنها قوام کرمی دارند و ممکن است حاوی نرم کننده های I  ، ویتامین B5، اسیدهای چرب، پانتنول و سایر مواد تسکین دهنده و آبرسان پوست باشند. شستشوی بدن می تواند پاکسازی پوست را بدون خشک کردن پوست انجام دهد.

صابون های نواری در مقایسه با PH پوست شما قلیایی هستند ، بنابراین برای پوست های حساس بهتر است از مصرف آنها خودداری کنید. با این حال، اگر پوست معمولی دارید، می توانید از صابون ملایم استفاده کنید.

protip_iconاشاره کوتاه
ممکن است به دنبال صابون های ملایم با موادی مانند گلیسیرین، شیر بز، پالمات سدیم، استئارات سدیم یا اسید لوریک باشید تا پوست کمتر تحریک شود و رطوبت بهتری داشته باشد.
مطالب مرتبط: روتین مراقبت روزانه از پوست – 5 مرحله ساده برای هر نوع پوست

4. اثرات لایه بردار

زنی که از ژل دوش لایه بردار استفاده می کند

ژل های دوش اغلب حاوی مواد لایه بردار مانند نمک دریا، بلغور جو دوسر و دانه های میکرو هستند که به حذف سلول های مرده پوست از روی پوست و تمیز نگه داشتن منافذ پوست کمک می کنند. شستشوی بدن و صابون ها معمولاً حاوی چنین مواد لایه بردار نیستند مگر اینکه برای مشکلات پوستی خاصی مانند آکنه باشند .

مطالب مرتبط: 10 اسکراب خانگی برای پوستی درخشان و فواید آنها

5. بسته بندی بهداشتی

ژل های دوش و شوینده های بدن در بسته بندی بطری بهداشتی عرضه می شوند که از صابون مایع در برابر تجمع باکتری ها، هوا و تماس فیزیکی محافظت می کند.

از نقطه نظر بهداشتی، صابون های نواری انتخاب ایده آلی نیستند، زیرا باکتری ها روی سطوح مرطوب صابون ها جمع می شوند و می توانند از فردی به فرد دیگر سرایت کنند.

protip_iconاشاره کوتاه
می‌توانید صابون را در یک ظرف صابون نگه دارید که سوراخ‌هایی برای تخلیه آب دارد و صابون را خشک کنید تا از تجمع باکتری جلوگیری شود. همچنین باعث دوام بیشتر صابون می شود.

جدای از این تفاوت ها، ژل های دوش، شوینده های بدن و صابون های نواری نیز از نظر ترکیبات متفاوت هستند. برای دانستن بیشتر در مورد آنها به ادامه مطلب مراجعه کنید.

بر اساس یک نظرسنجی در سال 2018 از 7461 بزرگسال آمریکایی، مشخص شد که 36٪ از پاسخ دهندگان ترجیح می دهند از صابون های نواری هنگام دوش گرفتن استفاده کنند و 47٪ ترجیح می دهند شستشوی بدن یا صابون مایع را ترجیح دهند. از 36 درصدی که استفاده از صابون را ترجیح دادند، 45 نفر مرد و 27 نفر زن بودند. علاوه بر این، از 47 درصدی که استفاده از شستشوی بدن یا صابون مایع را ترجیح دادند، 38 نفر مرد و 55 نفر زن بودند.

نظرسنجی سریع StyleCraze

کدام محصول را برای پاکسازی روزانه خود ترجیح می دهید؟

ژل دوش: طراوت بخش و اغلب معطر تر است.

شستشوی بدن: کرمی تر و مرطوب کننده.

ترکیبات کلیدی در ژل دوش، شستشوی بدن و صابون

شوینده های بدن و صابون ها حاوی برخی مواد رایج هستند

ژل های دوش با شش ماده اصلی تشکیل شده اند که عبارتند از:

  • آب: ژل های دوش بر پایه آب هستند. قوام مورد نظر را به ژل های دوش می بخشد و به عنوان یک حلال مایع برای سایر مواد عمل می کند.
  • مواد شوینده : سورفکتانت هایی هستند که پوست را تمیز کرده و کف ایجاد می کنند.
  • امولسیفایرها : آنها مسئول کف هستند و همچنین قوام ژل مانندی به ژل دوش می دهند.
  • مواد نگهدارنده: از آنجایی که ژل های دوش نیاز به ماندگاری طولانی دارند، این مواد نگهدارنده به ایمن نگه داشتن آنها و جلوگیری از آلودگی میکروبی کمک می کنند.
  • عطر : عطر عنصری ضروری از ژل دوش است که رایحه ای مطبوع به آن می بخشد. بهتر است یک ژل دوش با رایحه طبیعی از عصاره های گیاهی یا روغن های ضروری انتخاب کنید. با این حال، برخی ممکن است حاوی عطرهای مصنوعی باشند.

مواد تشکیل دهنده شستشوی بدن معمولاً شامل مرطوب کننده ها ،  سورفکتانت ها، امولسیفایرها، ویتامین E ، اسانس ها و سایر عصاره های طبیعی است. آنها همچنین ممکن است حاوی مواد مغذی پوست مانند سرامیدها، روغن های گیاهی و عوامل ضد باکتری مانند تریکلوزان باشند.

از سوی دیگر، صابون های نواری از روغن، چربی و محلول قلیایی از طریق فرآیندی به نام صابون سازی ساخته می شوند. آنها حاوی کوکوات سدیم، پالمات سدیم، پیه سدیم و مواد مشابه هستند. در صابون های تخته ای معمولاً از هیدروکسید سدیم به عنوان لیمو و در صابون های مایع از هیدروکسید پتاسیم استفاده می شود. روغن و لیمو با هم گرم می شوند تا صابون نواری تشکیل شود.

اگر می‌پرسید کدام یک برای پوست شما مناسب است، بخش بعدی را بررسی کنید.

نظرسنجی سریع StyleCraze

کدام محصول را برای فصول خاص ترجیح می دهید؟

شستشوی بدن در تابستان، ژل دوش در زمستان

ژل دوش در تابستان، شستشوی بدن در زمستان

ژل دوش، شستشوی بدن و صابون: کدام یک برای شما مناسب است؟

حمام مملو از ژل و صابون شوینده بدن

  • شامپو بدن

برای اکثر انواع پوست به خصوص پوست های چرب مناسب است زیرا بر پایه آب است و پوست را کاملا تمیز می کند.

  • شامپو بدن

اگر پوست خشک و حساسی دارید و بعد از حمام احساس سفت و پوسته پوسته شدن می کنید، بهتر است از شستشوی بدن استفاده کنید. حاوی مواد مرطوب کننده است که بدون خشک کردن پوست شما را تمیز می کند و برای حفظ سطح رطوبت پوست شما را پوشش می دهد.

مطالب مرتبط: 16 نکته زیبایی که برای پوست های حساس باید بدانید
  • صابون نواری

صابون های نواری برای انواع پوست مناسب هستند. با این حال، ممکن است برای پوست های حساس و خشک کمی احساس خشکی کنند. اگر از صابون نواری استفاده می کنید، صرف نظر از نوع پوست، از یک مرطوب کننده استفاده کنید.

چه از ژل دوش، شستشوی بدن یا صابون استفاده می کنید، همیشه پوست را مرطوب کنید تا آبرسانی مناسبی داشته باشید. اطمینان حاصل کنید که مرطوب کننده را روی پوست مرطوب بمالید تا نرم و چاق شود.

اینفوگرافیک: ژل دوش در مقابل. شستشوی بدن – همه آنچه که باید بدانید

وقتی صحبت از محصولات حمام به میان می آید، انتخاب ها می تواند بسیار زیاد باشد. دو گزینه محبوب ژل دوش و شستشوی بدن هستند. اما تفاوت این دو چیست؟ تفکیک تفاوت های کلیدی بین آنها را در اینفوگرافیک زیر بررسی کنید تا به شما در انتخاب گزینه مناسب برای روال دوش گرفتن کمک کند.

ژل دوش در مقابل شستشوی بدن (اینفوگرافی)

تفاوت بین ژل های دوش و شستشوی بدن ممکن است گیج کننده باشد. بسیاری از ما ممکن است فکر کنیم هر دو یکسان هستند. با این حال، بین این دو از نظر بافت، ساختار، محتوای رایحه، نوع پوست مناسب، اثرات لایه بردار، بسته بندی بهداشتی بطری و مواد تشکیل دهنده تفاوت وجود دارد. بنابراین، شما باید در مورد پوست خود بیشتر بدانید، نوع آن را بدانید و بدانید که چه محصولات مراقبت شخصی را برای حمام کردن باید انتخاب کنید. تا زمانی که پوست شما هیچ عارضه ای نشان نمی دهد، می توانید از هر محصولی که دوست دارید استفاده کنید.

سوالات متداول

ژل دوش چیست؟

ژل دوش حاوی مواد شوینده مصنوعی مشتق شده از گیاهان یا نفت است که به پاکسازی کثیفی و چربی از پوست شما کمک می کند. این امولسیون آب و مواد شوینده است که حاوی مواد معطر و رنگهای محلول در آب است.

آیا ژل دوش پوست را خشک می کند؟

آره. بسیاری از ژل های دوش حاوی موادی هستند که چربی طبیعی پوست را از بین می برند و آن را خشک می کنند. به همین دلیل است که توصیه می شود همیشه بعد از دوش / حمام از مرطوب کننده استفاده کنید.

آیا می توان از ژل دوش برای صورت استفاده کرد؟

خیر. هرگز از محصولاتی که برای بدن شما در نظر گرفته شده اند روی صورت خود استفاده نکنید. پوست صورت شما بسیار ظریف تر از بقیه قسمت های بدن است. به فرمول های ملایم تری نیاز دارد که در محصولات مراقبت از پوست اولویت دارند. شوینده‌های بدن، لوسیون‌ها و صابون‌هایی که برای بدن ساخته شده‌اند روی پوست صورت شما خشن خواهند بود.

چرا ژل دوش بهتر از صابون است؟

استفاده از ژل های دوش راحت تر از صابون هاست. بهترین ژل‌های دوش بهتر کف می‌کنند و خطر آلودگی را تهدید نمی‌کنند زیرا در تیوب یا بطری عرضه می‌شوند. علاوه بر این، ژل های دوش می توانند مشکلات پوستی مختلف را با ترکیب مواد دانه ای برای شستشو یا شامل مواد شیمیایی ضد تعریق برای کاهش بوی بدن برطرف کنند.

خوراکی های کلیدی

  • ژل دوش، شستشوی بدن و صابون نواری از نظر ساختار، بافت، محتوای عطر، نوع پوست، خواص لایه برداری و بسته بندی متفاوت هستند.
  • ژل های دوش بر پایه آب هستند و حاوی امولسیفایرها، مواد شوینده، مواد نگهدارنده و معطر هستند.
  • شستشوی بدن حاوی مرطوب کننده ها، سورفکتانت ها، امولسیفایرها، عصاره های طبیعی، اسانس ها و ویتامین E است.
  • صابون های نواری از طریق فرآیندی به نام صابون سازی ساخته می شوند و حاوی روغن، چربی، محلول قلیایی و لیمو هستند.

شستشوی بدن و ژل دوش هر دو برای پاکسازی استفاده می شوند، اما بافت ها و مواد تشکیل دهنده متفاوتی دارند. شستشوی بدن معمولا مایع است، در حالی که ژل دوش ژل غلیظ تر است. در ویدیوی زیر در مورد آنها بیشتر بدانید.

No comment

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *