5 فواید آستاگزانتین برای پوست، نحوه استفاده و عوارض جانبی

با این ماده غنی از آسیب های ناشی از نور خورشید، خشکی و علائم پیری دوری کنید.

آیا تا به حال نام آستاگزانتین را شنیده اید؟ این نیروگاه از یک عنصر دارای مقدار غیرعادی آنتی اکسیدان است که آن را به یک ضربه فوری در حوزه مراقبت از پوست تبدیل می کند ( 1 ). علاوه بر این، این نوعی کاروتنوئید است که در دنیای دریایی جلبک ها و آبزیان – از جمله میگو، قزل آلا، ماهی قزل آلا، خرچنگ، و ماهی قرمز دریایی – و در پرندگانی مانند بلدرچین و فلامینگوها یافت می شود (2 ) . بنابراین، اگر این ماده را در چندین محصول مراقبت از پوست دیده باشید، تعجب نخواهیم کرد.

آیا کنجکاو هستید که در مورد آن بیشتر بدانید؟ این مقاله شما را با چیستی آستاگزانتین، چگونگی فواید آستاگزانتین برای پوست، اقدامات پیشگیرانه، کاربردهای آستاگزانتین در مراقبت از پوست و عوارض جانبی آشنا می کند. به خواندن ادامه دهید تا همه چیز را در مورد این ماده منحصر به فرد بدانید!

protip_iconمواد تشکیل دهنده خود را بشناسید: آستاگزانتین چیست؟
این یک رنگدانه قرمز رنگ است که در حیوانات دریایی و میکروارگانیسم های مختلف یافت می شود.فواید آن چیست؟
از پوست در برابر آسیب های خورشید محافظت می کند، التهاب و خشکی را کاهش می دهد، پیری پوست را به تاخیر می اندازد، رطوبت را تامین می کند و خاصیت ارتجاعی پوست را افزایش می دهد.چه کسی می تواند از آن استفاده کند؟
این می تواند توسط افراد در هر سنی (بالای 18 سال) و انواع پوست، به ویژه کسانی که پوست حساس دارند، استفاده شود.

چند وقت؟
می توان آن را دو بار در روز به صورت سرم، روغن یا مرطوب کننده استفاده کرد. همچنین می توان آن را به صورت خوراکی به صورت مکمل مصرف کرد.

احتیاط
اگر از داروهای دیگری استفاده می کنید، درد شکمی دارید یا هر گونه واکنش آلرژیک ایجاد می کنید، از مصرف خودداری کنید.

 

protip_iconآیا میدانستید؟
ریچارد کوهن، دانشمند مشهور آلمانی، اولین کسی بود که آستاگزانتین را از یک خرچنگ جدا کرد.

در این مقاله

آستاگزانتین چیست؟

رنگدانه آستاگزانتین از منابع طبیعی

آستاگزانتین یک مولکول رنگدانه است که عضوی از خانواده کاروتنوئیدها است که در برخی از جلبک های دریایی/آب شیرین یافت می شود. به عبارت ساده تر، رنگدانه های زرد، نارنجی و قرمز هستند که توسط گیاهان، جلبک ها و باکتری ها تولید می شوند.

یکی از دلایل جذب آن این است که یک آنتی اکسیدان قوی است. به عبارت دیگر، برای رسیدگی به انواع مشکلات پوستی مفید است – کاهش چین و چروک پوست و لکه های پیری، افزایش خاصیت ارتجاعی و بافت پوست، و افزایش رطوبت پوست ( 3 ).

protip_iconچیزهای بی اهمیت
کریل اقیانوس آرام، کریل قطب جنوب و مخمر برخی از منابع طبیعی آستاگزانتین هستند.

حال بیایید به فواید آستاگزانتین و کاربردهای آن در مراقبت از پوست نگاه کنیم.

5 مزیت برتر آستاگزانتین برای پوست

آستاگزانتین فواید زیادی برای پوست دارد که توسط تحقیقات علمی تایید شده است. تحقیقات نشان می دهد که دارای خواص محافظت کننده نور، آنتی اکسیدانی و ضد التهابی است ( 4 ). به طور خلاصه، اگر پوست بسیار خشک و آسیب دیده ای دارید، آستاگزانتین ممکن است تنها ماده ای باشد که باید به روتین مراقبت از پوست روزانه خود اضافه کنید . در اینجا به بررسی سریع فواید مراقبت از پوست می پردازیم:

1. از پوست در برابر رادیکال های آزاد و آسیب های خورشید محافظت می کند

زنی که آسیب نور خورشید دارد ممکن است از آستاگزانتین بهره مند شود

مصرف آستاگزانتین به عنوان یک مکمل طبیعی می تواند با سرکوب آسیب سلولی که توسط رادیکال های آزاد ایجاد می شود، محافظت در برابر اشعه ماوراء بنفش را فراهم کند ( 5 ). در واقع، این ماده حتی می تواند رشد سلول های سرطانی پوست را کاهش داده و به حفظ سلامت پوست کمک کند.

2. خشکی را کاهش می دهد

خانم هایی با پوست خشک ممکن است از آستاگزانتین بهره مند شوند

طبق مطالعه ای که در ژاپن انجام شد، آستاگزانتین به کاهش از دست دادن رطوبت پوست کمک می کند و بافت پوست خشن را بهبود می بخشد ( 5 ).

3. بیماری های التهابی پوست را درمان می کند

با توجه به اینکه آستاگزانتین از اثرات مخرب اشعه ماوراء بنفش بر روی پوست جلوگیری می کند، این ماده جزء مهمی از چندین داروی ضد التهابی است که به درمان بیماری های التهابی پوست مانند پسوریازیس و درماتیت آتوپیک (AD) کمک می کند ( 4 ).

4. ممکن است از بدتر شدن زخم ها جلوگیری کند

زنی که کرم آستاگزانتین را روی زخم می‌مالد

طبق تحقیقات انجام شده روی موش ها، آستاگزانتین دارای خواص آنتی اکسیدانی قابل توجهی است که به فعال کردن سیستم دفاعی آنتی اکسیدانی سلولی کمک می کند. این به محافظت از پوست در برابر پیشرفت زودهنگام زخم سوختگی کمک می کند و بهبود زخم را تسریع می کند ( 4 ).

5. پیری پوست را به تاخیر می اندازد

تحقیقات همچنین نشان می‌دهد که ASX ممکن است خواص ضد پیری داشته باشد و نقش عملکردی امیدوارکننده‌ای در درمان و پیشگیری از پیری پوست و ارتقای سلامت کلی پوست ایفا کند ( 4 ). استفاده از کرم موضعی حاوی ASX همراه با سایر مواد فعال ممکن است باعث تولید کلاژن شود و به طور قابل توجهی چین و چروک و پف زیر چشم و گونه ها را پس از دو هفته استفاده کاهش دهد (4 ) .

6. رطوبت و خاصیت ارتجاعی پوست را بهبود می بخشد

مطالعه ای در ایتالیا بر روی زنانی که 2 میلی گرم ASX داده بودند انجام شد. پس از شش هفته درمان با ASX، بهبود قابل توجهی در سطح رطوبت و خاصیت ارتجاعی پوست آنها مشاهده شد ( 4 ).

اکنون که درک خوبی از فواید آستاگزانتین برای پوست دارید، بیایید نحوه استفاده از آن را در دوز مناسب و با اقدامات احتیاطی مناسب که باید در نظر داشته باشید، درک کنیم.

مطالب مرتبط: 10 روش موثر برای مرطوب کردن پوست به طور طبیعی

نحوه استفاده از آستاگزانتین به روش صحیح

زنی که از مرطوب کننده آستاگزانتین روی صورتش استفاده می کند

آستاگزانتین را می توان برای افراد در هر سنی و انواع پوست استفاده کرد. مخصوصاً برای افرادی که پوست حساسی دارند ، به دلیل خواص ضد التهابی آن که به کاهش قرمزی ، حساسیت و التهاب پوست کمک می کند، مفید است.

اگر پوست خشک و آسیب دیده دارید، استفاده صحیح از آستاگزانتین می تواند تفاوت زیادی ایجاد کند. این ماده را می توان دو بار در روز – صبح و شب – به صورت سرم، مرطوب کننده یا روغن استفاده کرد. حتما برچسب را بخوانید و یک پچ تست انجام دهید تا مطمئن شوید که به ASX حساسیت ندارید.

قرص آستاگزانتین را می توان به صورت خوراکی نیز مصرف کرد. شما می توانید آستاگزانتین را در دوزهای 4 تا 40 میلی گرم در روز تا 12 هفته یا 12 میلی گرم روزانه به مدت 6 ماه مصرف کنید. می توانید آن را با سایر کاروتنوئیدها، ویتامین ها و مواد معدنی به میزان 4 میلی گرم در روز تا 12 ماه ترکیب کنید.

برای تعیین دوز ایده آل برای پوست خود – هنگام استفاده موضعی یا خوراکی – با یک متخصص پوست مشورت کنید.

protip_iconنکته حرفه ای
آستاگزانتین با مرطوب کننده ها بسیار خوب عمل می کند و به طور ایده آل باید با سایر محصولات حاوی آنتی اکسیدان مانند ویتامین C و E استفاده شود تا اثربخشی آن افزایش یابد.

در نهایت، اجازه دهید در مورد عوارض جانبی آستاگزانتین صحبت کنیم.

عوارض جانبی آستاگزانتین

استفاده از آستاگزانتین در صورت استفاده موضعی بی خطر است. با این حال، اگر آن را مصرف کنید، این ماده می تواند عوارض جانبی داشته باشد. در اینجا چند اقدام احتیاطی وجود دارد که باید هنگام مصرف آستاگزانتین به هر شکلی در نظر داشته باشید ( 6 ):

  • با متخصص پوست خود صحبت کنید تا متوجه شوید که آیا به آستاگزانتین یا کاروتنوئیدهای مرتبط حساسیت دارید یا خیر.
  • قبل از شروع استفاده موضعی از ASX یک پچ تست انجام دهید.
  • اگر اختلال خونریزی دارید، قبل از مصرف ASX با پزشک مشورت کنید.
  • ممکن است سطح قند خون و فشار خون شما را کاهش دهد، بنابراین هر دو را به طور معمول تحت نظر داشته باشید.
  • اگر اختلال هورمونی دارید یا هر نوع داروی کبد مصرف می کنید، قبل از مصرف آن با پزشک خود مشورت کنید.
  • اگر از داروهای سرکوب کننده سیستم ایمنی استفاده می کنید یا یک بیماری خود ایمنی دارید، قبل از مصرف ASX با پزشک خود مشورت کنید.
  • اگر از هیپوکلسمی i  ، پوکی استخوان، یا اختلال پاراتیروئید رنج می برید، ASX ممکن است سطح کلسیم سرم شما را کاهش دهد . 
  • می تواند باعث درد شدید شکم و کم خونی آپلاستیک شود  .
  • اگر باردار یا شیرده هستید، از مصرف این ماده اجتناب کنید.
  • این ماده برای مصرف کودکان (زیر 18 سال) ایمن نیست.

اینفوگرافیک: منابع طبیعی آستاگزانتین

آستاگزانتین یک رنگدانه قرمز رنگ است که توسط ریزجلبک های آب شیرین تولید می شود. با محافظت از سلول ها در برابر آسیب رادیکال های آزاد عمل می کند. این به جوان سازی سلول های پوست کمک می کند و در بسیاری از منابع طبیعی موجود است. برای آشنایی با منابع طبیعی آستاگزانتین و اشکال مختلف آن، اینفوگرافیک زیر را بررسی کنید.

منابع طبیعی آستاگزانتین (اینفوگرافیک)

آستاگزانتین به عنوان بهترین ماده موجود برای رفع علائم پیری و احیای پوست مورد ستایش قرار می گیرد. این یک کاروتنوئید طبیعی است که نوعی آنتی اکسیدان است و استفاده از آستاگزانتین برای پوست به جلوگیری از آسیب اکسیداتیو ناشی از اشعه ماوراء بنفش با مهار تشکیل رادیکال های آزاد کمک می کند. علاوه بر این، به درمان زخم ها، مرطوب کردن پوست و بهبود بافت پوست کمک می کند.
اگرچه استفاده موضعی از آن بی خطر است، اما در صورت مصرف آن باید مراقب باشید. اگر به هر شکلی آن را مصرف می کنید، نکاتی را که در اینجا به اشتراک گذاشته شده است، دنبال کنید و قبل از شروع استفاده از آستاگزانتین با پزشک خود مشورت کنید.

سوالات متداول

آیا آستاگزانتین پوست را تیره می کند؟

خیر، آستاگزانتین پوست را تیره نمی کند. این به بهبود پوست کمک می کند و از آن در برابر آسیب های خورشید محافظت می کند.

آیا آستاگزانتین شما را صورتی می کند؟

خیر، مقدار مناسب آستاگزانتین پوست شما را صورتی نمی کند. بنابراین، همیشه قبل از مصرف برای دوز مناسب با پزشک مشورت کنید.

آیا آستاگزانتین برای مراقبت از پوست بهتر از ویتامین C است؟

طبق شواهد حکایتی، آستاگزانتین ممکن است گزینه بهتری برای برخی باشد، زیرا قوی تر از ویتامین C است. هر دو ترکیب مراقبت از پوست به عنوان آنتی اکسیدان عمل می کنند که رادیکال های آزاد را مدیریت می کنند و می توانند با هم استفاده شوند.

آستاگزانتین یا گلوتاتیون کدام بهتر است؟

آستاگزانتین و گلوتاتیون آنتی اکسیدان هایی هستند که به محافظت از پوست در برابر آسیب و ارتقای سلامت آن کمک می کنند. مطالعاتی در مورد مقایسه مزایای آنها وجود ندارد و از این رو نمی توان گفت که کدام یک بهتر عمل می کند.

آیا آستاگزانتین ملانین را کاهش می دهد؟

یک مطالعه اشاره کرد که آستاگزانتین ممکن است تولید ملانین را مهار کند و بنابراین ممکن است برای کاهش هایپرپیگمانتاسیون و لکه های تیره استفاده شود ( 3 ). با این حال، تحقیقات بیشتری برای دستیابی به نتایج قطعی مورد نیاز است.

آیا می توان از آستاگزانتین برای درمان بیماری های پوستی خاص مانند آکنه یا اگزما استفاده کرد؟

یک مطالعه نشان داد که آستاگزانتین ممکن است برای مدیریت علائم درماتیت آتوپیک و خارش در موش با تنظیم سطوح التهاب استفاده شود ( 8 ). با این حال، تحقیقات انسانی بیشتری برای دستیابی به شواهد قطعی مورد نیاز است.

خوراکی های کلیدی

  • آستاگزانتین یک مولکول رنگدانه است که در جلبک های دریایی و آب شیرین یافت می شود و متعلق به خانواده کاروتنوئیدها است.
  • این ماده قدرتمند دارای مقدار غیرمعمولی از قابلیت های محافظت کننده از نور، آنتی اکسیدان و ضد التهاب است.
  • می تواند چین و چروک و لکه های پیری را به حداقل برساند، خاصیت ارتجاعی و بافت پوست را بهبود بخشد و رطوبت پوست را افزایش دهد.
  • این ماده را می توان دو بار در روز، صبح و شب، به عنوان سرم، مرطوب کننده یا روغن استفاده کرد. قرص آستاگزانتین خوراکی نیز موجود است.

No comment

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *