بند انگشت تیره: علل و درمان

شرایط زمینه ای احتمالی را برای دریافت خط درمان مناسب درک کنید.

اگر بند انگشتی تیره دارید و نگران آنها هستید، تنها نیستید. لکه های تیره روی بند انگشتان به خصوص در افرادی که رنگ پوست تیره تری دارند بسیار رایج است . این عارضه مربوط به سن نیست و ممکن است هر فردی را تحت تاثیر قرار دهد. اگرچه این یک وضعیت بی ضرر است، اما تیرگی بند انگشتان نیز می تواند نشان دهنده بیماری های زمینه ای باشد.

اگر اختلالات متابولیک مانند دیابت دارید یا به برخی داروها حساسیت دارید، ممکن است این لکه های تیره را روی بند انگشتان خود مشاهده کنید.

در ادامه بخوانید تا بیشتر بدانید که چه چیزی باعث ایجاد این بند انگشتان تیره می شود و چگونه می توانید آنها را درمان کنید.

در این مقاله

چه چیزی باعث تیرگی بند انگشت می شود؟

تیره شدن بند انگشت می تواند بدون هیچ دلیل خاصی ایجاد شود و همچنین ممکن است نشانه ای از شرایط پزشکی خاص باشد. در زیر دلایل رایج تیره شدن بند انگشت ذکر شده است:

1. آکانتوز نیگریکانس (AN)

آکانتوز نیگریکانس (AN) یک بیماری پوستی است که باعث ایجاد لکه های تیره و بافت های مخملی روی پوست شما می شود ( 1 ). این می تواند بر روی پوست چین ها و مفاصل، از جمله بند انگشتان شما تاثیر بگذارد. اگرچه این عفونت نیست، اما ممکن است باعث خارش و بو شود.

AN در افراد بومی آمریکایی، آفریقایی و اسپانیایی بیشتر شایع است. داشتن سابقه خانوادگی AN و چاقی می تواند خطر ابتلا به این بیماری را افزایش دهد.

کارشناسان معتقدند که جهش ژن مسئول فاکتورهای رشد فیبروبلاست i  ممکن است منجر به AN شود ( 2 ). همچنین می تواند یک علامت هشدار برای شرایط دیگر، از جمله دیابت، عدم تعادل هورمونی، PCOS یا سرطان باشد. علاوه بر این، ممکن است یک عارضه جانبی از داروهای ضد بارداری یا داروهای کلسترول باشد.

2. دیابت

کارشناسان بر این باورند که بین تیرگی بند انگشت و دیابت رابطه وجود دارد. تیره شدن پوست ممکن است نشانه شروع دیابت باشد. پیش دیابت مرحله ای است که سطح قند خون بالاتر از حد طبیعی است ( 3 ). گفته می شود که تیرگی پوست در بیشتر موارد تنها علامت هشدار دهنده است. این به این دلیل است که سطوح تغییر یافته انسولین در بدن شما می‌تواند منجر به ایجاد لکه‌های پرپیگمانته پوست، از جمله تیره شدن بند انگشتان شود.

شناخت این علامت پیش دیابت می تواند به مداخله زودهنگام و مدیریت دیابت کمک کند.

هیپرپیگمانتاسیون پوست نیز نشان دهنده مدیریت ضعیف دیابت است ( 4 ). در چنین سناریویی، شما به احتمال زیاد نیاز به تغییر در رویکرد درمانی خود خواهید داشت.

مطالب مرتبط: 15 گیاه دارویی برای دیابت که سطح قند شما را کنترل می کند

3. درماتومیوزیت

لکه های تیره روی بند انگشتان ممکن است نتیجه درماتومیوزیت باشد. این یک اختلال التهابی است که بر عضلات و پوست تأثیر می گذارد. این بیماری مزمن می تواند باعث ایجاد بثورات پوستی در بند انگشت، صورت، قفسه سینه، زانو و آرنج شود. رنگ این بثورات از بنفش مایل به آبی تا قرمز متغیر است.

اگرچه درماتومیوزیت قابل درمان نیست، اما اگر به موقع تشخیص داده شود، علائم با درمان مناسب قابل کنترل هستند.

4. سندرم تخمدان پلی کیستیک (PCOS)

سندرم تخمدان پلی کیستیک (PCOS) به دلیل عدم تعادل هورمونی در زنان ایجاد می شود. در سنین باروری شیوع بیشتری دارد. یکی از علائم سندرم تخمدان پلی کیستیک، لکه های تیره روی پوست است که اغلب در امتداد چین ها و چین های مفصلی قرار دارند ( 5 ).

5. بیماری آدیسون

بیماری آدیسون یک اختلال غیر معمول است. زمانی اتفاق می افتد که بدن شما سطوح هورمون های استروئیدی کورتیزول و آلدوسترون i  را کاهش می دهد .

بر اساس یک بررسی جهانی ، شیوع بیماری آدیسون 0.6 در هر 100000 نفر در سال است. تعداد کل افراد مبتلا به این بیماری نادر در یک زمان معین بین 4 تا 11 نفر در هر 100000 نفر از جمعیت متغیر است.

protip_iconآیا میدانستید؟
در حالی که پزشک Eustachius اولین کسی بود که آن را در سال 1714 توصیف کرد، این بیماری به نام دانشمند و پزشک انگلیسی توماس آدیسون در سال 1855 نامگذاری شد.

کورتیزول زمانی که بدن تحت استرس است حیاتی است و سطوح پایین آن می تواند تهدید کننده زندگی باشد. علائم شامل خستگی، حالت تهوع، تیرگی پوست و سرگیجه است. تیره شدن پوست در بند انگشتان می تواند از علائم اولیه بیماری آدیسون باشد.

6. اسکلرودرمی

اسکلرودرمی یک اختلال خود ایمنی است که در آن بدن به بافت های شما حمله می کند و کلاژن بیش از حد تولید می کند. کلاژن پوست و سایر بافت های همبند را سفت و سفت می کند. قرمزی پوست دست ها و بند انگشتان برخی از علائم اسکلرودرمی هستند ( 6 ).

7. کمبود ویتامین B12

لکه های تیره روی بند انگشتان می تواند نشانه کمبود ویتامین B12 باشد ( 7 ). درمان کمبود این ویتامین با مکمل های غذایی و اصلاحات کافی می تواند تیرگی را از بین ببرد.

8. واکنش های دارویی

تیره شدن بند انگشتان نیز می تواند از عوارض جانبی برخی داروها باشد. این شامل:

  • داروهای ضد بارداری خوراکی
  • درمان جایگزینی هورمونی
  • گلوکوکورتیکوئیدها i 
  • داروهای ضد انعقاد i 
  • آنتی بیوتیک ها مانند تتراسایکلین ها
  • نیاسین I  و اسید نیکوتینیک
  • انسولین به صورت تزریقی

اگر هر یک از این داروها را مصرف می کنید و بند انگشتان تیره شده است، با پزشک خود مشورت کنید. تغییر در نسخه ممکن است به خلاص شدن از شر تیره شدن پوست کمک کند.

اگر بند انگشتان تیره شما شروع ناگهانی داشته باشد، به احتمال زیاد به دلیل زمینه ای است. پرداختن به علت زمینه ای در درمان تیرگی بند انگشتان از اهمیت بالایی برخوردار است. با درمان مناسب، در بیشتر موارد، تیرگی پوست از بین می رود.

برخی از روش های درمانی، از جمله داروهای خانگی DIY را در زیر بررسی کنید.

چگونه بند انگشتان به شدت تیره را روشن کنیم

هر چند ممکن است وسوسه انگیز باشد، از تمیز کردن یا سفید کردن بند انگشتان خودداری کنید. اسکراب می تواند با برداشتن لایه محافظ سطحی پوست و افزایش رنگدانه، نتیجه معکوس داشته باشد. و سفید کننده های بدون نسخه حاوی غلظت بالایی از اسیدهای قوی هستند که می توانند تیرگی پوست را بدتر کنند.

در عوض، راه های زیر را برای روشن کردن بند انگشتان تیره خود امتحان کنید:

1. درمان پزشکی برای تیرگی بند انگشت

هنگامی که علت لکه‌های تیره روی بند انگشتان یک بیماری زمینه‌ای باشد، اولین خط درمان شامل داروها یا تغییر سبک زندگی بر اساس تشخیص است.

برای اختلالات متابولیک مانند PCOS یا دیابت، کنترل وزن، اصلاح رژیم غذایی و درمان صحیح می تواند تیره شدن بند انگشتان را تسکین دهد.

برای کمبود ویتامین B12، مکمل های غذایی می توانند نتایج فوری به شما بدهند.

در شرایطی مانند بیماری آدیسون، درمان جایگزینی هورمونی ممکن است برای خلاص شدن از هیپرپیگمانتاسیون ضروری باشد.

همچنین باید روزانه از ضد آفتاب با SPF 50+ استفاده کنید.

لایه برداری شیمیایی زیر نظر متخصص پوست نیز برای روشن و تیره شدن بند انگشتان مفید است.

2. درمان های خانگی برای تیرگی بند انگشت

درمان‌های خانگی زیر ممکن است به شما کمک کند رنگ تیره و ناهموار پوست روی بند انگشتانتان را روشن کنید. با این حال، آنها پوست شما را به طور کامل پاک نمی کنند مگر اینکه علت اصلی را برطرف کنید.

  • زردچوبه
پودر زردچوبه و تکه های زردچوبه به عنوان یکی از بهترین درمان های خانگی برای به حداقل رساندن تیرگی بند انگشت.

 

زردچوبه حاوی کورکومین است، یک ترکیب فعال که به دلیل خاصیت روشن کنندگی پوست شناخته شده است. کورکومین سنتز ملانین را مختل می کند، بنابراین تیرگی پوست را به حداقل می رساند ( 8 ). می توانید مقدار کمی زردچوبه پودر شده را با کمی آب مخلوط کنید و خمیر را قبل از شستن، مدتی به بند انگشتان خود بمالید.

  • چای سبز
یک فنجان چای سبز می تواند تیرگی بند انگشتان را به حداقل برساند.

همچنین می توانید چای سبز را برای از بین بردن تیرگی بند انگشتان امتحان کنید. آنزیم تیروزیناز برای سنتز ملانین در بدن شما ضروری است. چای سبز حاوی اپی گالوکاتچین گالات است که تیروزیناز را مهار می کند. بنابراین، استفاده موضعی منظم از چای سبز می تواند به روشن شدن بند انگشتان تیره کمک کند ( 8 ).

می توانید با خیساندن یک کیسه چای سبز یا مقداری برگ چای سبز در آب گرم، جوشانده چای سبز برای تغییر رنگ پوست بند انگشتان درست کنید. این جوشانده را روی پوست تیره بمالید. از طرف دیگر، می توانید ترکیبی از چای سبز را با شیر و گلاب به بند انگشتان خود بمالید. این کار را برای چند روز انجام دهید تا نتایج قابل توجهی داشته باشید.

  • کشک
یک کاسه کشک ساده می تواند تیرگی بند انگشت را به حداقل برساند.

در حالی که تحقیقات محدودی در مورد این ادعا وجود دارد، گفته می شود کشک به دلیل محتوای اسید لاکتیک بالای آن، دارای اثر روشن کنندگی بالقوه پوست است. ادعا می شود که باعث افزایش لایه برداری پوست، کاهش التهاب و همچنین تحریک رشد پوست می شود.

برای بهره‌مندی از فواید کشک برای روشن‌کنندگی پوست، می‌توانید آن را مستقیماً روی بند انگشتان خود بمالید و بگذارید حدود 20 دقیقه خشک شود. سپس، آن را با آب گرم بشویید.

  • ویتامین سی
مرکبات تازه خرد شده می تواند به کاهش تیرگی بند انگشت کمک کند.

 

ویتامین C یک آنتی اکسیدان قوی است که می تواند در برابر چندین مشکل پوستی مانند هایپرپیگمانتاسیون موثر باشد. مطالعات نشان می دهد که ویتامین C مانع تولید ملانین می شود ( 9 ). بنابراین، ممکن است به روشن شدن بند انگشتان تیره کمک کند.

protip_iconاشاره کوتاه
همچنین می توانید روزانه آب لیمو را به بند انگشتان خود بمالید تا به روشن شدن آنها کمک کند.

3. داروهای بدون نسخه برای تیرگی بند انگشت

شما همچنین می توانید برای بند انگشتان تیره خود از محصولات بدون نسخه (OTC) استفاده کنید. این محصولات به صورت کرم، سرم، مرطوب کننده و ژل موجود می باشد.

توجه داشته باشید که این داروها برای افراد مختلف متفاوت عمل می کنند، بنابراین قبل از استفاده از این داروها با پزشک خود مشورت کنید.

متخصصان درماتولوژی محصولات OTC را با مواد زیر برای روشن کردن بند انگشتان تیره توصیه می کنند ( 8 ).

  • اسید کوجیک
  • نیاسینامید
  • الاژیک اسید i 
  • 2% هیدروکینون
  • اسید آزلائیک
  • اسید گلیکولیک
  • اسید سالیسیلیک
  • رتینوئیدها (رتینول، ترتینوئین، ژل آداپالن یا تازاروتن)

اگر بند انگشتان تیره روی دستان خود دارید، این گزینه های درمانی می توانند به شما کمک کنند تا آنها را روشن کنید. اما آیا راهی برای جلوگیری از ظاهر شدن این وصله ها در وهله اول وجود دارد؟ به خواندن ادامه دهید تا متوجه شوید.

چگونه از تیرگی بند انگشتان جلوگیری کنیم

نمای نزدیک از دستان زنی که از کرم استفاده می کنند تا تیرگی بند انگشتان را به حداقل برسانند.

 

هنگامی که نشانه بیماری جدی تری نیست، بند انگشت تیره و خشک به راحتی قابل پیشگیری است. مرطوب کردن دست ها و استفاده منظم از ضد آفتاب روی آن ها می تواند ساییدگی و پارگی پوست روی بند انگشتان شما را کاهش دهد. چنین پوستی کمتر دچار لکه های تیره می شود.

چه زمانی برای تیره شدن بند انگشتان باید با پزشک مشورت کرد؟

اگر پوست بند انگشتان شما بدون هیچ دلیلی تیره تر می شود یا تغییر رنگ ناگهانی رخ می دهد، با یک متخصص مراقبت های بهداشتی مشورت کنید. همچنین اگر علائم دیگری دارید، آن را با پزشک خود در میان بگذارید. تیره شدن پوست می تواند نشانه یک بیماری زمینه ای باشد که نیاز به مراقبت پزشکی دارد.

اینفوگرافیک: راه های موثر برای روشن کردن بند انگشتان تیره

در حالی که رنگدانه ها و لکه های تیره روی بند انگشتان ممکن است خوش خیم باشند، مطمئنا توجه و نگرانی ما را به خود جلب می کنند. در برخی موارد، آنها ممکن است نشان دهنده یک بیماری زمینه ای باشند. با این وجود، راه هایی وجود دارد که می توانید بند انگشتان به شدت تیره را روشن کنید. اینفوگرافیک زیر را برای جمع‌بندی موثرترین راه‌های رفع این مشکل بررسی کنید.

روش های موثر برای روشن کردن بند انگشتان تیره (اینفوگرافیک)

بند انگشتان تیره بسیار شایع هستند و به دلیل کمبود ویتامین B12 یا یک بیماری زمینه ای ایجاد می شوند. اگرچه ممکن است اسکراب یا سفید کردن بند انگشتان وسوسه انگیز باشد، از انجام این کار خودداری کنید زیرا ممکن است پوست شما را بیشتر تیره کند. بسته به علت تیرگی بند انگشتان، پزشک ممکن است دارو یا اصلاح رژیم غذایی را برای درمان توصیه کند. شما همچنین می توانید از مواد طبیعی در آشپزخانه خود مانند ماست، زردچوبه یا چای سبز استفاده کنید تا بند انگشتانتان روشن شود. همچنین می‌توانید لایه‌بردارهای شیمیایی را امتحان کنید و روتین مراقبت از پوست خود را به دستان خود گسترش دهید تا آنها را تغذیه و سالم نگه دارید. اگر بند انگشتان شما همچنان تیره تر می شود و با علائم دیگر همراه است، مطمئن شوید که فورا به پزشک مراجعه کنید.

سوالات متداول

کدام روغن برای بند انگشتان تیره بهتر است؟

روغن توت یک انتخاب عالی است زیرا حاوی Mulberroside F، ماده فعالی است که تولید ملانین را مهار می کند ( 10 ). این به کاهش ظاهر تیره بند انگشتان کمک می کند.

آیا لیمو می تواند بند انگشتان تیره را پاک کند؟

آره. لیمو حاوی هسپریدین است، فلاونوئیدی که تولید ملانین را مهار می کند و به کاهش تیرگی بند انگشتان کمک می کند ( 11 ). با این حال، همیشه قبل از استفاده از لیمو برای سفید کردن و روشن شدن پوست، یک تست پچ انجام دهید.

آیا بند انگشتان تیره به معنای سفید شدن است؟

نه، شما نیازی به سفید کردن بند انگشتان تیره ندارید. حتی اگر می‌توانید از کرم‌های سفیدکننده برای داشتن بند انگشت‌های روشن‌تر استفاده کنید، عوامل دیگری مانند ژنتیک، قرار گرفتن در معرض نور خورشید و برخی داروها وجود دارند که باعث تیرگی بند انگشتان می‌شوند که نمی‌توان آن‌ها را به تنهایی با سفید کردن برطرف کرد. همچنین، بلیچینگ می تواند به پوست شما آسیب برساند.

آیا می توان بند انگشت های تیره طبیعی را از بین برد؟

بله، شما می توانید بند انگشتان تیره را به طور طبیعی روشن کنید. لایه برداری، مرطوب کننده یا محافظت از بند انگشتان تیره در برابر نور خورشید را امتحان کنید. با این حال، بهتر است برای تعیین علت زمینه ای و یافتن یک برنامه درمانی مناسب با یک متخصص پوست مشورت کنید.

آیا درمان های زیبایی مانند لیزر درمانی یا لایه برداری شیمیایی وجود دارد که بتواند به تیرگی بند انگشتان کمک کند؟

بله، تیرگی بند انگشتان را می توان با روش های زیبایی مانند لیزر درمانی، لایه برداری شیمیایی و میکرودرم ابریژن درمان کرد. لیزر درمانی ملانین را هدف قرار داده و آن را تجزیه می کند تا ظاهر تیره بند انگشتان را کاهش دهد، در حالی که لایه برداری شیمیایی لایه بالایی پوست را از بین می برد و باعث رشد سلول های جدید و روشن تر پوست می شود. همیشه قبل از تصمیم گیری نهایی با یک متخصص پوست مشورت کنید.

آیا در صورت تیره بودن بند انگشتانم می توانم از آرایش یا سایر محصولات زیبایی روی دستانم استفاده کنم یا باعث بدتر شدن آنها می شود؟

بله، شما می توانید از محصولات آرایشی و زیبایی برای بهبود بند انگشتان تیره خود استفاده کنید تا زمانی که ملایم و غیر تحریک کننده باشند. از استفاده از محصولاتی با مواد شیمیایی خشن یا موادی مانند الکل و عطرهایی که می توانند هیپرپیگمانتاسیون را بدتر کنند، خودداری کنید. در عوض محصولاتی را انتخاب کنید که برای پوست های حساس فرموله شده اند.

خوراکی های کلیدی

  • بند انگشتان تیره شایع است و یک بیماری بی ضرر است، به خصوص برای افرادی که پوست تیره دارند.
  • استفاده موضعی از چای سبز می تواند به روشن شدن لکه های تیره روی بند انگشت کمک کند.
  • مرطوب کردن دست ها و استفاده از کرم ضد آفتاب ممکن است از شروع تیرگی بند انگشتان جلوگیری کند.

یاد بگیرید چگونه با روشی ساده که معجزه می کند از شر تیرگی بند انگشت خلاص شوید! برای بهبود ظاهر تیره بند انگشتان این فیلم آموزشی را تماشا کنید.

No comment

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *