لکه های تیره روی پاها: علل، درمان های خانگی و درمان

درک علت اصلی این لکه ها برای انتخاب درمان مناسب برای شما کلیدی است.

اگر نگران لکه های تیره روی پا هستید، ما راه حلی برای شما داریم. شما می توانید لکه های تیره یا هایپرپیگمانتاسیون در هر قسمت از بدن داشته باشید. با این حال، این نباید مانع از به رخ کشیدن کوتاه ترین شورت خود در تابستان شود. زیرا با درمان مناسب و مراقبت مناسب از پوست می توانید به راحتی از شر لکه ها خلاص شوید.

این مقاله را مرور کنید تا متوجه شوید که چرا لکه های تیره روی پاهای خود ایجاد می کنید، چگونه می توانید از آنها جلوگیری کنید و گزینه های درمانی.

در این مقاله

چه چیزی باعث ایجاد لکه های تیره روی پاها می شود؟

به دلایل مختلف می توانید هایپرپیگمانتاسیون یا لکه های تیره روی پاهای خود ایجاد کنید :

1. قرار گرفتن بیش از حد در معرض نور خورشید

لکه های تیره معمولاً به دلیل قرار گرفتن بیش از حد در معرض نور خورشید و آسیب UV ایجاد می شوند. اشعه UV پوست شما را تحریک می کند تا ملانین تولید کند تا از خود در برابر آنها محافظت کند. با این حال، برخی از نواحی ممکن است ملانین اضافی تولید کنند که باعث می شود تیره تر از پوست اطراف به نظر برسند. قرار گرفتن طولانی‌مدت در معرض نور خورشید نیز می‌تواند منجر به ایجاد لکه‌های خورشیدی و سرطان پوست، به ویژه در افراد با پوست روشن شود.

یک نظرسنجی ملی مبتنی بر پیام های متنی بر روی 977 شرکت کننده برای مطالعه دانش، تجربه و رفتار جوانان ایالات متحده در مورد محافظت در برابر آفتاب انجام شد. تنها 62.1 درصد از شرکت کنندگان، حفاظت از آفتاب را بسیار مهم، 25.5 درصد را مهم و 5.4 درصد را تا حدودی مهم اعلام کردند.

2. اصلاح نامناسب

تکنیک های اصلاح نادرست می تواند باعث ایجاد لکه های سیاه ریز روی پاها شود که به پوست توت فرنگی نیز معروف است. این با هایپرپیگمانتاسیون متفاوت است و به شکلی رخ می دهد که دقیقاً با منافذ پوست و فولیکول های مو مطابقت دارد.

این عارضه پوستی بی ضرر زمانی ایجاد می شود که از تیغ های قدیمی و کسل کننده استفاده می کنید، روش های کشیدن موهای زائد مانند موم داغ، منجر به رشد مو، مسدود شدن منافذ، لکه های تیره خشن، برآمدگی های ریز و رنگدانه می شود.

3. ملانوما

لکه های سیاه و قهوه ای روی پاهای شما نیز می تواند یک بیماری پوستی خطرناک به نام ملانوم، نوعی سرطان پوست باشد ( 1 ). این لکه ها عموماً در قسمت پایین ساق پا ایجاد می شوند و تمایل به تغییر رنگ و اندازه دارند. ملانوما بر روی پوست به دلیل قرار گرفتن بیش از حد در معرض اشعه ماوراء بنفش و استفاده از تخت های آفتابگیر برای برنزه کردن تقلبی ایجاد می شود. اگر متوجه هر گونه تغییر در لکه های تیره روی پاهای خود شدید، آنها را در اسرع وقت توسط یک متخصص مراقبت های بهداشتی معاینه کنید.

طبق آمار ارائه شده توسط مراکز کنترل و پیشگیری از بیماری ها، با افزایش سن، شیوع ملانوم افزایش می یابد. افزایش سن مهمترین عامل خطر در میان جمعیت ایالات متحده است. برای اطلاع از میزان ملانوم در میان جمعیت ایالات متحده بر اساس سن، نمودار زیر را بررسی کنید.

میزان ملانوم های پوست بر اساس گروه سنی

Rate per 100,000 people<11-45-910-1415-1920-2425-2930-3435-3940-4445-4950-5455-5960-6465-6970-7475-7980-8485+05001,0001,5002,0002,500Age GroupRate Per 100,000 People

گروه سنی نرخ به ازای هر 100000 نفر
<1 25.8
1-4 20.8
5-9 12.2
10-14 15.1
15-19 23.8
20-24 36
25-29 57.3
30-34 96.4
35-39 146.1
40-44 230.8
45-49 358.3
50-54 556.7
55-59 827.7
60-64 1,184.1
65-69 1,608.1
70-74 1,895.1
75-79 2,143.7
80-84 2,199.1
85+ 1,968.4

منبع: آمار سرطان ایالات متحده: تجسم داده ها

4. منافذ مسدود شده

درست مانند صورت شما، منافذ روی پاهای شما می توانند با باکتری ها، پوست مرده و سبوم مسدود شوند. به ویژه پوست مستعد آکنه تمایل دارد چربی بیشتری تولید کند و سلول ها را به سرعت از بین ببرد. در نتیجه متوجه لکه های سیاه کوچک روی پاهای خود خواهید شد.

5. فولیکولیت

فولیکولیت التهاب فولیکول های مو ناشی از باکتری استافیلوکوکوس اورئوس یا سایر عوامل غیر عفونی مانند اصلاح نامناسب، اپیلاسیون و پوشیدن لباس های تنگ است ( 2 ). این منجر به برآمدگی های قرمز و خارش مانند آکنه در پاهای شما می شود که به تدریج تیره می شوند.

فولیکولیت خفیف ممکن است خود به خود از بین برود. با این حال، اگر این عفونت درمان نشود، می تواند در دراز مدت باعث ایجاد لکه های تیره دائمی یا زخم و سایر مشکلات پوستی شود.

6. کراتوز پیلاریس

کراتوز پیلاریس یا ” پوست مرغ” یک بیماری پوستی است که با برجستگی های ریز قرمز یا قهوه ای روی پوست شما مشخص می شود ( 3 ). آنها اغلب در طرف بیرونی هر دو بازو ظاهر می شوند، اما ممکن است روی ران ها و باسن نیز ظاهر شوند. آنها به دلیل تولید بیش از حد کراتین ایجاد می شوند که فولیکول های مو را مسدود می کند و منجر به برآمدگی می شود.

اگرچه هنوز درمانی برای آن وجود ندارد، اما روش‌های مراقبت از پوست مانند لایه‌برداری و مرطوب‌سازی می‌تواند بافت ناهموار پوست شما را کاهش داده و ظاهر پاهای شما را بهبود بخشد.

7. درموپاتی دیابتی

درموپاتی دیابتی وضعیتی است که در آن لکه های تیره روی ساق پا ایجاد می شود. این علائم به عنوان لکه های ساق پا نیز شناخته می شوند و در بیماران دیابتی بالای 50 سال شایع هستند. هیچ دلیل قطعی برای این وضعیت وجود ندارد. با این حال، تصور می شود که این لکه ها به دلیل خشکی بیش از حد پوست و رگ های خونی آسیب دیده نزدیک به لایه پوست ایجاد می شوند. زمانی که سطح قند کنترل شود، تمایل به محو شدن دارند.

شرایط زمینه ای مختلف و عوامل خارجی می تواند منجر به تغییر رنگ پوست یا رنگدانه در پاها شود. اگر لکه های تیره شما ناشی از یک بیماری زمینه ای باشد، درمان آن ممکن است آنها را محو کند. با این حال، اگر آنها به دلیل عوامل خارجی و مراقبت نادرست از پوست هستند، می توانید برای خلاص شدن از شر آنها گزینه های درمانی زیر را امتحان کنید.

چگونه لکه های تیره روی پاها را درمان کنیم: درمان های DIY و درمان حرفه ای

اگر به مراقبت از پوست DIY علاقه دارید یا می خواهید مسیر طبیعی را برای از بین بردن لکه های تیره روی پاهای خود انتخاب کنید، می توانید این دستور العمل ها را امتحان کنید.

درمان های خانگی DIY

1. جوش شیرین

جوش شیرین برای درمان لکه های تیره روی پاها

 

جوش شیرین ساینده است و ممکن است به لایه برداری پوست و حذف سلول های مرده پوست کمک کند . این می تواند ظاهر لکه های سیاه روی پاهای شما را بهبود بخشد.

شما نیاز خواهید داشت

  • 1 قاشق غذاخوری جوش شیرین
  • 1 قاشق غذاخوری آب

روش

  1. جوش شیرین و آب را مخلوط کنید تا خمیری به دست آید.
  2. مناطق آسیب دیده را با خمیر به مدت 1-2 دقیقه ماساژ دهید.
  3. بگذارید 2 دقیقه دیگر روی آن بماند.
  4. با آب بشویید.
  5. این خمیر جوش شیرین را هر روز بمالید تا زمانی که نتایج موثری را مشاهده کنید.

2. اسکراب شکر و آلوئه ورا

دانه های قند به عنوان یک اسکراب طبیعی عمل می کند که می تواند به باز کردن منافذ پوست و از بین بردن سلول های مرده پوست کمک کند. از سوی دیگر، آلوئه ورا پوست را مرطوب می کند و می تواند التهاب پوست را کاهش دهد ( 4 ).

شما نیاز خواهید داشت

  • 2-3 قاشق غذاخوری شکر
  • 2 قاشق غذاخوری ژل آلوئه ورا
  • 1-2 قاشق غذاخوری روغن زیتون

روش

  1. تمام مواد را در یک کاسه مخلوط کنید.
  2. اسکراب را با حرکات دایره ای ملایم روی پاهای خود ماساژ دهید.
  3. بعد از 10 دقیقه با آب سرد بشویید.
  4. از اسکراب 2 تا 3 بار در هفته استفاده کنید.
protip_iconاشاره کوتاه
همچنین می توانید یک قاشق چای خوری شکر را با آب لیمو و عسل مخلوط کنید تا خمیری برای از بین بردن لکه های تیره روی پاها تهیه کنید.
مطالب مرتبط: طرز تهیه اسکراب شکر خانگی

3. اسکراب خیار و گلاب

زن جوان با استفاده از اسکراب خیار و گلاب روی پاها

 

عصاره خیار دارای خواص روشن کنندگی پوست است و می تواند محتوای ملانین پوست را کاهش دهد ( 5 ). همچنین پوست تحریک شده را هیدراته و آرام می کند ( 6 ). گلاب می تواند به حفظ سلامت کلی پوست کمک کند ( 7 ).

شما نیاز خواهید داشت

  • 1 فنجان خیار رنده شده
  • 4 قاشق غذاخوری گلاب
  • 2-3 قطره روغن زیتون یا نارگیل

روش

  1. مواد را با هم مخلوط کنید تا خمیری به دست آید.
  2. آن را روی نقاط تیره بمالید و به مدت 10 دقیقه ماساژ دهید.
  3. خمیر را با آب بشویید.
  4. بعد از آن یک مرطوب کننده بزنید.
  5. هر روز یکبار از اسکراب استفاده کنید.

درمان‌های خانگی ممکن است زمان ببرد تا نتایج را نشان دهد. اگر می‌خواهید نتایج قابل مشاهده و سریع‌تری داشته باشید، می‌توانید با یک متخصص پوست مشورت کنید و برای درمان‌های داخل مطب بروید. در زیر به برخی از آنها اشاره می شود.

درمان های حرفه ای

1. لیزر درمانی

وونان تحت لیزر درمانی برای درمان لکه های تیره روی پاها قرار می گیرد

 

درمان های لیزری برای اصلاح علائم رنگدانه روی پاها و کاهش ملاسما مفید هستند ( 8 ). متخصص پوست بسته به لکه ها و نوع پوست شما ممکن است از لیزرهایی با طول موج خاص استفاده کند. برخی از لیزرهای رایج مورد استفاده برای درمان هایپرپیگمانتاسیون و ملاسما عبارتند از:   

  • نور سبز: لیزر رنگی پالسی پمپ شده با چراغ قوه (PDL) (510 نانومتر)، فرکانس دو برابر شده QS Nd:YAG (نئودیمیم سوئیچ شده Q: گارنت آلومینیوم ایتریوم-532 نانومتر)
  • چراغ قرمز: QS Ruby (694 نانومتر)، QS Alexandrite (755 نانومتر)
  • مادون قرمز نزدیک: QS Nd:YAG (1064 نانومتر)

2. سرما درمانی:

در این درمان، لکه ها در معرض دمای پایین (با استفاده از محلول نیتروژن مایع) قرار می گیرند تا سلول های تیره پوست از بین بروند. لکه ها ممکن است با شروع بهبودی پوست شما روشن شوند.

در حالی که این گزینه های درمانی می توانند موثر باشند، بهتر است در وهله اول از پوست خود مراقبت کنید تا از ایجاد لکه های تیره روی پاهای خود جلوگیری کنید . برخی از اقدامات پیشگیرانه برای لکه ها و علائم روی پاهای خود را بخوانید.

protip_iconچیزهای بی اهمیت
کرایوتراپی با نام سرما درمانی نیز شناخته می شود. توشیما یاماگوچی، روماتولوژیست ژاپنی، آن  را توسعه داد.

چگونه از لکه های تیره روی پاها جلوگیری کنیم

1. اصلاح صحیح

 

اصلاح صحیح

روانکاری پوست و استفاده از یک تیغ تیز و جدید برای جلوگیری از برآمدگی و لکه های تیره تیغ بسیار مهم است. از فوم اصلاح استفاده کنید و بر خلاف جهت رویش موها را اصلاح کنید. قبل از اصلاح لایه برداری کنید و بعد از اصلاح پوست را مرطوب کنید.

2. لایه برداری

 

لایه برداری

از لایه بردارها و اسکراب های فیزیکی برای بازکردن منافذ و جلوگیری از رشد موهای درونی استفاده کنید . لایه برداری منظم همچنین می تواند بازسازی سلول های پوست را تسریع کند، بافت پوست را بهبود بخشد و پاها را نرم، صاف و شفاف نگه دارد. با این حال، بیش از حد لایه برداری نکنید زیرا ممکن است پوست شما را بیشتر تحریک کند و رنگدانه روی پاهای شما را بدتر کند.

3. مرتباً مرطوب کنید

 

مرتب مرطوب کنید

مرطوب کننده ها پوست شما را نرم نگه می دارند و پس از اصلاح و لایه برداری پوست شما را از خشکی و التهاب تسکین می دهند. از لوسیون های غنی از روغن های گیاهی و کره شی استفاده کنید و همیشه آن ها را روی پوست مرطوب بمالید تا با حفظ رطوبت برای مدت طولانی تری در پوست خود، هیدراتاسیون بهینه را تضمین کنید.

4. هنگام بیرون رفتن از کرم ضد آفتاب استفاده کنید

 

هنگام بیرون رفتن از کرم ضد آفتاب استفاده کنید

برای پاها و سایر نواحی در معرض آفتاب از کرم ضد آفتاب با طیف وسیع استفاده کنید. اطمینان حاصل کنید که کرم ضد آفتاب خود را هر 40 تا 80 دقیقه مجدداً برای حداکثر محافظت استفاده کنید. برای جلوگیری از آسیب های UVA و UVB از کرم ضد آفتاب با حداقل SPF 30 و PA ++++ استفاده کنید .

ما در بخش های بعدی به چند سوال در مورد تغییر رنگ پوست در ساق پا و مچ پا پرداخته ایم. نگاهی بیاندازید.

چرا مچ پای من تیره تر از پاهایم به نظر می رسد؟

به دلایل متعدد، مچ پا در افرادی که رنگ پوست تیره دارند در مقایسه با رنگ پوست های روشن تیره تر به نظر می رسد. به طور کلی، تمایل طبیعی پوست روی مچ پا، آرنج، زانو و بند انگشتان دست به رنگ تیره یا برنزه شدن در افراد با رنگ پوست تیره است.

لکه ها و علائم تیره در اطراف مچ پا ممکن است به دلیل رنگ آمیزی هموسیدرین یا نارسایی مزمن وریدی ایجاد شود (9). این زمانی اتفاق می‌افتد که خون از مویرگ‌ها و حوضچه‌های زیر پوست نشت می‌کند و باقی‌مانده هموگلوبین در بافت‌ها جمع می‌شود. با گذشت زمان، این لکه ممکن است تیره تر از پوست اطراف ظاهر شود و سیاه شود.

در صورت مشاهده لکه های قهوه ای مایل به قرمز روی مچ پا، همراه با تورم یا درد، فوراً با پزشک خود مشورت کنید.

چرا زانوهای من تغییر رنگ داده است؟

هیپرپیگمانتاسیون روی زانو ناشی از اصطکاک است که باعث تولید ملانین در ناحیه می شود. همچنین ممکن است در اثر قرار گرفتن بیش از حد در معرض اشعه ماوراء بنفش و مسدود شدن منافذ پوست اطراف زانو ایجاد شود.

لایه برداری منظم و ضد آفتاب با طیف وسیع می تواند به از بین بردن تغییر رنگ در زانو کمک کند. در برخی موارد، متخصص پوست ممکن است کرم های هیدروکینون آی  را برای کاهش تیرگی تجویز کند.

اینفوگرافیک: راهکارهایی برای از بین بردن لکه های تیره روی پاها

شما می توانید به روش های مختلف از شر لکه های سیاه روی پا خلاص شوید. برخی از روش‌ها شامل درمان‌های آرایشی گران‌قیمت هستند، در حالی که سایر داروهای ارزان‌تر ممکن است نتایج مشابهی با مواد طبیعی داشته باشند.

اینفوگرافیک زیر را برای بررسی مختصری از داروهای طبیعی که می‌توانند به از بین بردن لکه‌ها و لکه‌های تیره بدون ایجاد سوراخ در جیب کمک کنند، نگاه کنید.

راهکارهایی برای از بین بردن لکه های تیره پا (اینفوگرافیک)

با مراقبت خوب از پوست و محافظت در برابر آفتاب می توان از ایجاد لکه های تیره روی پاها جلوگیری کرد. لایه برداری منظم و مرطوب کردن پاها می تواند به جلوگیری از آسیب های محیطی کمک کند و آنها را صاف تر و نرم تر نگه دارد. درمان های خانگی آسان ذکر شده در بالا را برای پوست صاف ابریشمی امتحان کنید! لکه های تیره روی پاها به سختی جدی هستند. اما اگر لکه‌ها خونریزی کردند، تغییر رنگ دادند، بزرگ شدند، یا اگر ناراحتی یا حساسیت دارید، فوراً به دنبال کمک پزشکی باشید. پزشکان می توانند در تشخیص صحیح و موثرترین درمان پوستی به شما کمک کنند.

سوالات متداول

لکه های سنی روی پاها چگونه به نظر می رسند؟

لکه های پیری به صورت لکه های صاف، بیضی شکل و قهوه ای تیره روی پاها ظاهر می شوند.

آیا سرکه سیب لکه های تیره پا را از بین می برد؟

سیب سیب حاوی اسیدهای استیک، مالیک و لاکتیک است که ممکن است ظاهر لکه های تیره روی پاها را کاهش دهد ( 10 )، ( 11 ).

آیا زردچوبه می تواند لکه های تیره پا را از بین ببرد؟

بله، زردچوبه ممکن است ظاهر نواحی دارای هیپرپیگمانتاسیون را بهبود بخشد ( 12 ).

آیا لیمو لکه های تیره پا را از بین می برد؟

لیمو حاوی ویتامین C است، یک آنتی اکسیدان قوی که از تشکیل ملانین جلوگیری می کند. این ممکن است هایپرپیگمانتاسیون روی پاها را کاهش دهد ( 13 ).

آیا روغن زیتون می تواند لکه های تیره پا را از بین ببرد؟

خیر، در حال حاضر هیچ مدرک علمی وجود ندارد که نشان دهد روغن زیتون می تواند لکه های سیاه روی پاها را از بین ببرد.

آیا روغن نارگیل می تواند لکه های تیره پا را از بین ببرد؟

نه، شواهد کافی وجود ندارد که نشان دهد روغن نارگیل می تواند لکه های تیره را از بین ببرد.

خوراکی های کلیدی

  • لکه های تیره روی پاها به دلیل قرار گرفتن بیش از حد در معرض نور خورشید، شیوه های اصلاح نادرست، مسدود شدن منافذ و شرایط پزشکی زمینه ای ظاهر می شوند.
  • درمان های خانگی حاوی جوش شیرین، شکر، آلوئه ورا، خیار و گلاب ممکن است به بهبود یا درمان این مشکل کمک کند.
  • همچنین می‌توانید درمان‌های زیبایی حرفه‌ای مانند مواد سفیدکننده توصیه شده توسط متخصصان پوست، لیزر درمانی و لایه‌برداری شیمیایی را امتحان کنید.
  • اصلاح صحیح، لایه برداری و مرطوب کردن پوست و استفاده از کرم ضد آفتاب می تواند از این مشکل جلوگیری کند.

کشف کنید که چگونه با سرکه سیب از شر لکه های تیره پاها و بدن خلاص شوید! برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد این درمان خانگی آسان که به شما در دستیابی به پوستی شفاف کمک می کند، این ویدیو را ببینید.

No comment

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *