دست‌های چروکیده: علل، درمان، و درمان‌های DIY

درک اینکه چه چیزی می تواند باعث ایجاد چین و چروک روی دستان شما شود، کلید درمان موثر است.

با افزایش سن، پوست شما از ظاهر تا بافت دچار تغییرات زیادی می شود. چروک شدن دست ها یکی از نشانه های پیری است که قابل برگشت نیست. با این حال، اگر به درستی از دستان خود مراقبت کنید، ممکن است چین و چروک ها را تا حدی کاهش دهید. روش های مختلفی برای مقابله با چروک دست ها و بهبود ظاهر آن ها وجود دارد. این مقاله به شما کمک می‌کند تا در مورد دلایل ایجاد چین و چروک روی دست‌ها، نحوه کاهش سرعت آن‌ها و بهبود ظاهر چین و چروک و چین و چروک‌های پوست بیشتر بدانید. ادامه مطلب

در این مقاله

چه چیزی باعث ایجاد چین و چروک روی دست می شود؟

با افزایش سن، پوست شما خاصیت ارتجاعی خود را از دست می دهد و در نتیجه چین و چروک ایجاد می شود. از آنجایی که شما دائماً از دستان خود برای بسیاری از فعالیت ها استفاده می کنید، پوست ظریف روی آنها چین و چروک ایجاد می کند. به غیر از این عوامل، آسیب آفتاب و سیگار کشیدن می تواند منجر به چین و چروک شود.

  • آسیب خورشید: اشعه ماوراء بنفش (UV) در نور خورشید پوست را تغییر می دهد و می تواند باعث آسیب پوست شود . قرار گرفتن در معرض نور خورشید شایع ترین علت چین و چروک است زیرا می تواند باعث از بین رفتن کلاژن شود و به راحتی الیاف الاستین (که مسئول خاصیت ارتجاعی پوست هستند) را تجزیه کند ( 1 ). این کاهش الاستین در  پوست شما را مستعد چین و چروک می کند و باعث می شود قبل از رسیدن به سن پیری به نظر برسد.
  • سیگار کشیدن: سیگار نه تنها به اندام های داخلی بلکه به پوست شما نیز آسیب می رساند. نیکوتین موجود در سیگار رگ های خونی را منقبض می کند که به نوبه خود اکسیژن رسانی به پوست را کاهش می دهد ( 2 ). این کاهش جریان خون باعث ایجاد چین و چروک و افتادگی پوست می شود.

همچنین، شستن بیش از حد دست ها، قرار گرفتن مکرر دست ها در معرض مواد شیمیایی و کم آبی می تواند خاصیت ارتجاعی پوست را کاهش دهد و منجر به چین و چروک روی دست شود.

بنابراین، بهترین راه برای مقابله با چین و چروک روی دست چیست؟ به پایین پیمایش کنید تا متوجه شوید!

بهترین راه برای مقابله با چین و چروک روی دست

1. صفحه نمایش خورشید

آیا می دانستید که اشعه ماوراء بنفش خورشید باعث پیری پوست می شود ؟ بله، این قرار گرفتن در معرض تابش یکی از دلایل اصلی حدود 80 درصد از پیری پوست است ( 3 ). همانطور که دستان شما به اندازه صورت شما در معرض نور خورشید قرار می گیرند، می توانید چین و چروک، لکه های قهوه ای و رنگدانه های نامنظم را نیز روی آنها مشاهده کنید. یک مطالعه شامل 7765 شرکت‌کننده با 3204 مرد (41.3%) و 4561 زن (58.7%) بود. هدف آن بررسی ویژگی های جمعیت شناختی، رفتارهای حفاظت از آفتاب و شیوع آفتاب سوختگی در میان سالمندان بود. یافته‌ها نشان داد که کمی بیش از 20 درصد از شرکت‌کنندگان پوستی داشتند که با قرار گرفتن مکرر در معرض آفتاب می‌سوزد یا کک‌ومک می‌زد، در حالی که بیش از نیمی از شرکت‌کنندگان پوستی داشتند که در سایه‌های مختلف، از جمله روشن (29.0 درصد)، متوسط ​​(26.0 درصد)، یا خیلی تیره، برنزه می‌شد. (7.8 درصد).بنابراین، دست های شما برای جلوگیری از آسیب های ناشی از نور خورشید به بیشترین مراقبت نیاز دارند. کرم ضد آفتاب می تواند از دستان شما در برابر آسیب های خورشید محافظت کند . آنها به عنوان محافظی برای دستان شما عمل می کنند و از آسیب اشعه ماوراء بنفش جلوگیری می کنند. کرم ضد آفتاب با حداقل SPF 50 را روی دستان خود بمالید.

نکته: 20 دقیقه قبل از قرار گرفتن در معرض آفتاب از کرم ضد آفتاب استفاده کنید. این مقدار زمان برای جذب ضد آفتاب به پوست شما نیاز دارد.

2. دستان خود را مرطوب کنید

زنی که دست هایش را مرطوب می کند تا از چین و چروک جلوگیری کند.

مرطوب کردن کلید جلوگیری از خشکی پوست است و یک مرطوب کننده خوب کمک زیادی به دستیابی به پوستی سالم و جوان می کند. حتی افرادی که پوست چرب دارند باید از مرطوب کننده ملایم استفاده کنند. به طور کلی، مرطوب کننده ها قوام غلیظ و اثر طولانی مدت دارند. هر مرطوب کننده ای را انتخاب کنید که دارای موادی باشد که به عنوان مرطوب کننده عمل می کند، یعنی آنهایی که رطوبت هوا را جذب می کنند ( 4 ). مرطوب کننده هایی که حاوی آلفا هیدروکسی اسید، رتینول و مشتقات آنها هستند، عوامل ضد پیری موثری هستند. آنها رطوبت ضروری را برای پوست دستان شما فراهم می کنند و خطوط و چین و چروک های ظریف را کاهش می دهند ( 5 ).

نکته: استفاده از کرم مرطوب کننده را در شب به دستان خود فراموش نکنید. یک شبه جذب پوست شما می شود و به نوسازی سلول های پوست کمک می کند.

مطالب مرتبط: 30 درمان خانگی موثر برای داشتن پوستی بدون چین و چروک

3. رتینوئیدها

رتینوئیدها محبوب ترین مواد ضد پیری هستند که در درمان خطوط ریز و چین و چروک استفاده می شوند ( 6 ). رتینوئیدها از ویتامین A مشتق شده اند و می توانند به افزایش تولید کلاژن در پوست کمک کنند . اینها پرمصرف ترین درمان های تجویزی برای چین و چروک هستند. از آنجایی که این ترکیبات ضد پیری فعال بیولوژیکی تولید کلاژن را افزایش می دهند، خاصیت ارتجاعی پوست را بهبود می بخشند ( 7 ).

نکته: پس از استفاده از کرم های رتینوئیدی از قرار گرفتن در معرض نور خورشید خودداری کنید. این کرم ها پوست شما را به اشعه UV خورشید حساس می کنند. همچنین نور خورشید می تواند اثربخشی محصولات را کاهش دهد. بنابراین، این کرم ها را فقط در شب استفاده کنید.

4. پرکننده های پزشکی

فیلرهای پزشکی، ایمپلنت‌های تزریقی هستند که ظاهری کامل‌تر و صاف‌تر به پوست دست‌های شما ارائه می‌کنند. اینها همان تزریق بوتاکس پرکننده چین و چروک است که در صورت استفاده می شود. اگر متوجه شدید که پوست دست‌هایتان نازک و چروک شده است، یک فیلر می‌تواند گزینه خوبی برای حجیم کردن آن و جوان‌تر نشان دادن آن باشد. این فیلرهای پزشکی مواد ژل مانندی هستند که برای بازگرداندن ظاهر جوان به زیر پوست تزریق می شوند.

5. بازسازی پوست با لیزر

زنی که برای رفع چین و چروک دست ها لیزر می کند

 

بر خلاف درمان های لیزری گذشته که به دوره نقاهت طولانی نیاز داشتند و جای زخم روی پوست باقی می ماند، فناوری جدید لایه برداری پوست با لیزر چین و چروک ها را بدون هیچ گونه جای زخم و قرمزی کاهش می دهد. فیبرهای الاستین و کلاژن را تحریک می کند و ساختار پشتیبان زیرین پوست را بازیابی می کند. این به از بین بردن چین و چروک روی دستان شما کمک می کند. این درمان ملایم و غیر سایشی از  نور وسیع الطیف برای درمان آسیب های ناشی از آفتاب بر روی دست ها استفاده می کند. به بافت مجدد پوست کمک می کند و دست های شما را جوان تر نشان می دهد ( 8 ).

protip_iconاشاره کوتاه
برای جلوگیری از ایجاد رنگدانه، باید حداقل دو ماه قبل از لیزر پوست از قرار گرفتن در معرض نور خورشید خودداری کنید.

6. درمان نور پالس شدید (IPL).

درمان نور پالسی شدید (IPL) به درمان لکه‌ها و چین و چروک‌های پیری کمک می‌کند ( 9 ). IPL از نورهایی با طول موج های مختلف برای سرعت بخشیدن به چرخش سلول های پوست و محو شدن چین و چروک روی دستان شما استفاده می کند. این فرآیند برای عیوب تیره تر و عمیق تر توصیه می شود. این یک جوانسازی غیر ساینده و غیر تهاجمی دست ها را ارائه می دهد.

7. لایه برداری شیمیایی

روش دیگری که در مدت زمان کوتاه تفاوت زیادی ایجاد می کند لایه برداری شیمیایی است . همچنین به عنوان لایه برداری پوستی شناخته می شود و شامل ترکیبی از مواد شیمیایی است که روی دستان شما اعمال می شود. این فرآیند لکه های پیری و چین و چروک های عمیق روی دستان شما را از بین می برد ( 10 ).

لایه برداری شیمیایی مانند درمان های خانگی ایمن شما نیست. همیشه با پزشک مشورت کنید زیرا سابقه بیماری پوستی قبلی شما باید در نظر گرفته شود. بسته به مورد شما، پزشک همچنین به شما توصیه می کند که از برخی کرم ها و داروها قبل از عمل استفاده کنید.

protip_iconاشاره کوتاه
هرچه لایه برداری شیمیایی عمیق تر باشد، نتایج بهتری حاصل می شود. با این حال، بهبودی از آن بیشتر طول می کشد. مراقبت های بعدی شامل اجتناب از گرما، ورزش، عرق و اسیدهای مراقبت از پوست و مرطوب کردن ملایم است.

درمان خانگی DIY برای چین و چروک روی دست

1. آلوئه ورا

ژل آلوئه ورا برای دست های چروکیده.

 

آلوئه ورا خاصیت مرطوب کنندگی دارد. حاوی موکوپلی ساکارید i  است که به جذب رطوبت به پوست کمک می کند. فیبروبلاست i را تحریک می کند که فیبرهای کلاژن و الاستین تولید می کند. این به کاهش چین و چروک کمک می کند و پوست را نرم می کند ( 11 ). ژل را از یک برگ آلوئه ورا بگیرید و روی دستان خود بمالید. قبل از شستن آن را به مدت 15 تا 20 دقیقه بگذارید. همچنین می توانید آن را روی پوست خود بگذارید. 

2. آب لیمو

آیا می دانستید که مخلوط آب مرکبات از علائم پیری جلوگیری می کند؟ آب میوه های مرکبات دارای خواص آنتی اکسیدانی و ضد پیری هستند که به کاهش آسیب سلولی کمک می کند. مصرف خوراکی این مخلوط ها باعث افزایش تولید کلاژن و کاهش تشکیل چین و چروک می شود ( 12 ). همچنین، به جلوگیری از رادیکال های آزاد و آنتی اکسیدان ها در بدن کمک می کند . ] باعث پیری زودرس پوست می شود. چند قطره آبلیمو مخلوط با ماست را به دستان خود بمالید و بگذارید 15 تا 20 دقیقه بماند و سپس بشویید. 

3. تفاله موز

موز سرشار از آنتی اکسیدان ها و پلی فنول های I  است که به مبارزه با علائم پیری مانند چین و چروک کمک می کند ( 13 ). یک عدد موز له شده را به دستان خود بمالید و پس از خشک شدن پالپ آن را بشویید. این روند را دو بار در هفته برای بهترین نتیجه تکرار کنید.

4. آب گوجه فرنگی

گوجه فرنگی منبع عالی ویتامین C است ( 14 ). از آنجایی که ویتامین C به بهبود تولید کلاژن در بدن کمک می کند، آب گوجه فرنگی ممکن است به جلوگیری از چین و چروک کمک کند. همچنین، مشخصات آنتی اکسیدانی غنی گوجه فرنگی ممکن است به مبارزه با علائم پیری ناشی از رادیکال های آزاد کمک کند.

5. خمیر هویج

هویج منبع غنی ویتامین A است ( 15 ). این برای پیشگیری و درمان چین و چروک با سرعت بخشیدن به تولید کلاژن عالی است ( 16 ). یکی دو عدد هویج را پوست بگیرید و بخارپز کنید. هویج های بخارپز را له کنید تا خمیری به دست آید. خمیر هویج را به دستان خود بمالید و بگذارید 30 دقیقه بماند. سپس، دستان خود را با آب ولرم بشویید.

6. روغن زیتون

روغن زیتون برای دست های چروکیده.

خشکی پوست یکی از دلایل اصلی بسیاری از مشکلات پیری پوست است. روغن زیتون از نفوذپذیری بالایی برخوردار است. بنابراین، می تواند به عمق پوست نفوذ کند و آن را مرطوب کند ( 17 ). شب قبل از رفتن به رختخواب، چند قطره روغن زیتون را روی دستان خود ماساژ دهید. صبح آن را با آب گرم بشویید. این درمان باید دستان شما را نرم و لطیف کند.

7. رب برنج

آیا می دانستید که برنج و محصولات جانبی آن مهارکننده های بالقوه پیری پوست هستند؟ بله، دانه های برنج حاوی آنتی اکسیدان ها و ترکیبات ضد پیری هستند. ترکیبات مومیلاکتون A و B (MA و MB) و تریسین در دانه برنج موثرترین ترکیبات ضد پیری هستند ( 18 ). ماسک را با آسیاب کردن پودر برنج و ترکیب آن با گلاب و شیر آماده کنید. خمیر را به دستان خود بمالید و بگذارید تا خشک شود. پس از خشک شدن، خمیر را با آب ولرم بشویید.

8. پوست هندوانه

هندوانه مملو از ترکیبی به نام لیکوپن است ( 19 ). لیکوپن یک آنتی اکسیدان موثر است که از پوست در برابر آسیب های اکسیداتیو و آفتاب محافظت می کند. بنابراین، مانند چین و چروک با علائم پیری مبارزه می کند. مقداری هندوانه را مخلوط کرده و آب آن را صاف کنید. مقداری از پوست را رنده کرده و به آب آن اضافه کنید. مخلوط را به دستان خود بمالید و بگذارید 15 دقیقه بماند. سپس، آن را با آب گرم بشویید.

9. برش های خیار

خیار یک عامل بالقوه ضد چین و چروک است ( 20 ). یک تکه خیار آغشته به عسل را روی تمام دستان خود بمالید و روی عمیق ترین و بدترین چین و چروک ها تمرکز کنید. قبل از شستشو حداقل پنج دقیقه آن را ماساژ دهید.

10. آبرسانی

نوشیدن آب زن برای جلوگیری از چروک شدن دست

همانطور که می دانید، کم آبی می تواند باعث ایجاد پوست ضعیف و نازک شود که به نوبه خود باعث ایجاد چین و چروک می شود. سعی کنید روزانه حدود 8 لیوان آب بنوشید تا دستانی سالم و بدون چروک داشته باشید.

اینفوگرافیک: 6 راه برای درمان چروک دست ها

افزایش سن، سیگار کشیدن و آسیب های ناشی از نور خورشید می تواند خاصیت ارتجاعی و رطوبت پوست را کاهش دهد و در نتیجه خطوط و چین و چروک های ظریف ایجاد شود. خبر خوب این است که توصیه‌ها و درمان‌های صحیح می‌تواند به بهبود ظاهر چین و چروک و خطوط ریز شما کمک کند. اینفوگرافیک زیر را برای راه‌های ساده و موثر برای جوان‌تر نگاه داشتن دست‌هایتان بررسی کنید.

6 راه برای درمان چروک دست (اینفوگرافی)

پیری پوست، استعمال دخانیات، کم آبی و قرار گرفتن در معرض نور خورشید باعث می شود که پوست خاصیت ارتجاعی خود را از دست بدهد که می تواند منجر به چروک شدن دست ها شود. استفاده منظم از ضدآفتاب، مرطوب کردن دست ها و استفاده از رتینوئیدها، تولید کلاژن را تحریک کرده و چین و چروک را کاهش می دهد. برای از بین بردن چین و چروک دست ها می توانید از درمان های پزشکی مانند لیزر پوست، پرکننده های پزشکی و لایه بردارهای شیمیایی استفاده کنید. چند ماده طبیعی موجود در انبار شما ممکن است از ایجاد چین و چروک جلوگیری کند. آلوئه ورا، آب لیمو، پالپ موز و هیدراته نگه داشتن پوست کلیدی برای درخشندگی و سلامت پوست هستند.

سوالات متداول

دستان شما از چه سنی شروع به چروک شدن می کند؟

دستان شما از اواخر دهه 20 زندگی شروع به نشان دادن علائم پیری می کنند. با این حال، اکثر مردم این علائم پیری را در دهه 40 خود متوجه می شوند.

آیا چروک شدن دست ها ژنتیکی است؟

آره. تحقیقات نشان می دهد که 60 درصد از روند پیری پوست شما را می توان به عوامل ژنتیکی نسبت داد ( 21 ).

چرا دستان من در آب بیش از حد معمول چین و چروک هستند؟

هنگامی که دست ها با آب تماس پیدا می کنند، سیستم عصبی پیامی به رگ های خونی می فرستد که منقبض شوند. این باعث می شود آنها نازک شوند و سپس پوست روی آنها چین خورده و چین و چروک ایجاد می کند.

آیا کرمی برای جوانتر نشان دادن دست ها وجود دارد؟

استفاده از کرم های دست حاوی رتینول به کاهش چین و چروک کمک می کند و دست های شما را جوان تر نشان می دهد.

چگونه می توانم دستانم را در یک هفته زیبا کنم؟

هر بار که دست‌های خود را مستقیماً در معرض نور خورشید قرار می‌دهید، از کرم ضد آفتاب استفاده کنید، پس از شستشوی دست یا حمام، آن‌ها را مرطوب کنید و از کرم دست مبتنی بر رتینول استفاده کنید.

آیا باید نگران چروک شدن دست هایم زودرس باشم و اگر متوجه این موضوع شوم چه باید بکنم؟

اگر متوجه چین و چروک‌های زودرس روی دست‌های خود می‌شوید، ممکن است به دلیل سبک زندگی‌ای که دنبال می‌کنید یا به دلیل قرار گرفتن بیش از حد در معرض نور خورشید باشد. برای تهیه یک رژیم مراقبت از پوست شخصی با متخصص پوست خود مشورت کنید یا از داروهای طبیعی برای جوانتر نشان دادن دستان خود استفاده کنید.

خوراکی های کلیدی

  • قرار گرفتن بیش از حد در معرض نور خورشید، سیگار کشیدن و از دست دادن الاستین و کلاژن می تواند منجر به چین و چروک روی دست ها و صورت شود.
  • شستن بیش از حد دست ها و قرار گرفتن مکرر در معرض مواد شیمیایی نیز می تواند بر خاصیت ارتجاعی پوست تأثیر بگذارد.
  • مرطوب نگه داشتن دست ها و استفاده از کرم ضد آفتاب می تواند ظاهر چین و چروک را به تاخیر بیندازد.
  • علاوه بر چند درمان خانگی، گزینه های درمانی موثری مانند رتینول، لایه برداری شیمیایی و غیره وجود دارد.


چروک شدن دست ها می تواند ناشی از تعدادی از عوامل بیولوژیکی یا محیطی باشد. ویدئوی زیر را برای چند نکته مفید برای محافظت از دستان خود و حفظ جوانی و سلامت آن ها تماشا کنید!

No comment

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *