20 مزیت شگفت انگیز لیمو مرت برای سلامتی

تعجب خواهید کرد که بدانید چگونه این تقویت کننده طعم ممکن است برای سلامتی و ظاهر شما مفید باشد!

مرت لیمو به دلیل عطر و طعم متمایزش در چندین غذا در چندین غذا استفاده شده است. بومی استرالیا، میرت لیمو یک داروی بوته ای است که با کاهش آکنه و جوش، تقویت سیستم ایمنی بدن و مبارزه با بیماری های عفونی به سلامتی شما کمک می کند. در این مقاله، ما نگاهی به چندین فواید لیمو ترش و چند دستور غذا می اندازیم که می توانید در خانه امتحان کنید.

protip_iconمواد تشکیل دهنده خود را بشناسید: لیمو مرتل چیست؟
این گیاه گلدار است که به آن “ملکه گیاهان لیمو” نیز گفته می شود.فواید آن چیست؟
به درمان سینوس، برونشیت، آکنه، افسردگی و مشکلات مربوط به هضم کمک می کند.چه کسی می تواند از آن استفاده کند؟
افراد مبتلا به سینوزیت، برونشیت و آنفولانزا می توانند آن را مصرف کنند.

چند وقت؟
آن را در حد اعتدال مصرف کنید. لطفا برای دوز دقیق با پزشک مشورت کنید

احتیاط
کودکان و زنان باردار باید از مصرف اسانس لیمو ترش خودداری کنند.

در این مقاله

لیمو میرتل – مختصر

مرت لیمویی

میرت لیمو ( Backhousia citriodora ) اساساً یک گیاه گلدار است که بخشی از فلور استرالیا است. این درخت لیمو ترش تا ارتفاع 60 فوت رشد می کند. نام‌های رایج دیگر عبارتند از: درخت سرخابی شیرین، مارچوبه شیرین، گیلاس معطر لیمو، و بکخوسیا معطر لیمو ( 1 ).

چگونه به طور طبیعی در خانه (در 1 هفته) پوستی روشن داشته باشیم

همانطور که از نام ها می گوید، به شدت معطر است و طعم مشخصی دارد. حاوی حدود 90-98 درصد سیترال است. همچنین حاوی مواد معدنی مانند کلسیم، روی و منیزیم به مقدار خوب و همچنین ویتامین های A و E است.

کاربردهای آشپزی لیمو مرتل باعث افزایش طعم و عطر در غذا می شود. از آن در تهیه دیپ، سس، سالاد، کاری و پخت مرغ، ماهی، میگو و … استفاده می شود و همچنین در قنادی ها برای تهیه نان، کیک، دسر و … استفاده می شود.

علاوه بر غذا در محصولات مراقبت از پوست مانند لوسیون، بالم لب و غیره استفاده می شود. همچنین در محصولات مراقبت از مو مانند شامپوها و نرم کننده ها استفاده می شود. بخشی از طب جایگزین به دلیل خواص درمانی آن به عنوان نوشیدنی مانند چای مصرف می شود.

protip_iconچیزهای بی اهمیت
نام گیاه شناسی لیمو مرت، ‘Backhousia citriodora’، از نام گیاه شناس انگلیسی جیمز بک هاوس گرفته شده است.

فواید لیمو مرتل

1. عفونت سینوسی

زنی که از عفونت سینوسی رنج می برد

اگر مشکل سینوزیت I  دارید ، روغن میرت لیمو می تواند کمک بزرگی باشد. این به این دلیل است که میرت لیمو دارای خواص ضد التهابی است که به کاهش التهاب مجرای بینی کمک می کند در حالی که خاصیت ضد عفونت آن با عفونتی که باعث مشکل سینوس می شود مقابله می کند.

2. برونشیت

مرد مبتلا به برونشیت

اسانس میرت لیمو در درمان برونشیت موثر است . از آنجایی که برونشیت التهاب غشای مخاطی در مجرای برونش است، استفاده از روغن میرت لیمو می تواند التهاب را کاهش دهد و همچنین با عفونت که عامل برونشیت است مبارزه کند.

3. سوء هاضمه و اختلالات گوارشی تحریک پذیر

زنی که از سوء هاضمه رنج می برد

مرت لیمو برای درمان سوء هاضمه و اختلالات گوارشی مانند نفخ و غیره مفید است. برخی از خواص مرت لیمو به تحریک فرآیند هضم کمک می کند. می توانید لیمو ترش را به صورت روغنی، آسیاب شده، به عنوان ادویه یا چای مصرف کنید.

آب میرت لیمو به بهبود هضم و تسکین گرفتگی معده کمک می کند. این ماده حاوی پکتین است که به تجزیه مواد غذایی به ذرات کوچکتر کمک می کند تا به راحتی از دستگاه گوارش عبور کنند. پکتین همچنین فلور روده سالم را تقویت می کند.

4. نرم تنان مسری

Moluscum contagious یک عفونت ویروسی پوست است که باعث ایجاد برجستگی های قرمز رنگ یا ضایعات روی پوست می شود. مطالعات نشان داده اند که لیمو مرتل یک راه طبیعی برای درمان بیماری مسری نرم تن است. خاصیت ضد ویروسی لیمو ترش آن را به درمانی برای درمان مسری نرم تن تبدیل می کند.

protip_iconآیا میدانستید؟
بومیان استرالیا از لیمو مرت برای تسکین سردرد خود با له کردن برگ های آن و استشمام عطر آن استفاده می کردند.

5. گلودرد

مردی که گلو درد دارد

گلودرد می تواند بسیار دردناک و تحمل آن سخت باشد. خواص ضد عفونی کننده، ضد التهابی و ضد باکتریایی لیمو ترش با از بین بردن باکتری ها و کاهش التهاب به درمان گلودرد کمک می کند . برای تسکین گلودرد، می‌توانید اسانس میرت لیمو را با عسل مصرف کنید.

6. آکنه

آکنه مشکل بزرگی است، به خصوص برای دختران. لیمو ترش یک درمان طبیعی فوق العاده برای مشکل آکنه است. برای درمان پوست چرب که یکی از دلایل اصلی آکنه است، مفید است. استفاده از روغن معطر لیمو می تواند به شما در خلاص شدن از شر آکنه کمک کند. می توانید روغن آن را نیز به لوسیون خود اضافه کنید.

7. افسردگی

لیمو ترش می تواند استرس شما را کاهش دهد. با القای خواب بهتر، تقویت آرامش، پر کردن احساسات مثبت و غیره، یک اثر آرام بخش ایجاد می کند. می توانید پای خود را با روغن میرت لیمو ماساژ دهید. می توان از آن برای آروماتراپی با افزودن اسانس در لامپ های معطر استفاده کرد تا ذهن را آرام کند و خلق و خوی شما را بهبود بخشد.

8. بهداشت دهان و دندان

لیمو ترش بخشی از طب سنتی است که برای درمان مشکلات دهان و دندان مانند زخم، سوزش، مشکلات دندان و غیره استفاده می شود. استفاده از این گیاه دهان را تمیز می کند و در نتیجه از عفونت های مختلف که باعث باکتری ها و ویروس ها می شوند محافظت می کند. برای استفاده منظم می توانید پودر مرتیل لیمو را به خمیر دندان خود اضافه کنید. همچنین می توان از آن در چای استفاده کرد.

9. سیستم ایمنی بدن را تقویت می کند

سیستم ایمنی سالم به معنای مشکلات بهداشتی کمتر است زیرا سیستم ایمنی قوی‌تر برای مبارزه با بیماری‌ها حیاتی است. مصرف لیمو ترش سیستم ایمنی بدن شما را تقویت می کند و در نتیجه از شما در برابر چندین مشکل بهداشتی محافظت می کند. می توانید از لیمو ترش به شکل چای، پودر یا روغن برای تقویت سیستم ایمنی خود استفاده کنید.

10. آنتی اکسیدان

لیمو ترش دارای خواص آنتی اکسیدانی است که رادیکال های آزاد را از سیستم شما حذف می کند. رادیکال های آزاد با آسیب سلولی و DNA مرتبط هستند و ممکن است باعث بیماری هایی مانند بیماری آلزایمر ،  سرطان، دیابت، آرتریت i ، تومورها، بیماری های قلبی و غیره شوند. 

11. با بوی بد مبارزه می کند

رایحه ی با طراوت میرت لیمو به شما کمک می کند تا از شر بوی بد بدن و بوی بد دهان خلاص شوید. خاصیت ضد میکروبی آن با از بین بردن میکروب های ایجاد کننده بو از بوی بد بدن جلوگیری می کند. می توانید روغن میرت لیمو را به وان حمام خود اضافه کنید یا چند قطره از آن را به بدن خود بمالید. برای از بین بردن بوی بد دهان می توانید چند قطره روغن میرت لیمو را به آب اضافه کنید و آن را غرغره کنید.

12. سردرد

اگر از سردرد ناراحت هستید، لیمو ترش می تواند به تسکین آن کمک کند. عطر تسکین دهنده لیمو ترش باعث سردرد می شود. برای درمان سردرد می‌توانید بخار را با اضافه کردن لیموترش استنشاق کنید. یکی دیگر از راه‌های درمان سردرد، ماساژ شقیقه‌ها با اسانس میرت لیمو است.

13. پای ورزشکار

پای ورزشکار یک عفونت قارچی پوست است که باعث خارش پوسته پوسته و قرمز در کف پا و بین انگشتان پا می شود. خاصیت ضد قارچی لیموترش با از بین بردن چنین قارچی با این عفونت مبارزه می کند.

14. آسم

لیمو ترش به مبارزه با آسم کمک می کند . آسم یک بیماری ریوی است که در آن مجرای هوا متورم و باریک می شود و باعث مشکل در تنفس می شود. بخارپز کردن با لیمو ترش در آب می تواند برای کاهش مشکلات آسم مفید باشد.

15. آرتریت روماتوئید

آرتریت روماتوئید یکی از مشکلات شایع مفصل استخوانی است که افراد با آن مواجه هستند. این یک اختلال التهابی است که منجر به تورم دردناک مفاصل می شود. خاصیت ضد التهابی لیمو ترش به کاهش التهاب و تسکین کمک می کند. در صورت ابتلا به آرتریت روماتوئید می توانید مفاصل خود را با روغن اسانس میرت لیمو برای تسکین ماساژ دهید.

16. گرفتگی عضلات

گرفتگی را می توان به عنوان یک انقباض غیر ارادی عضلانی که باعث درد می شود تعریف کرد. لیمو مرتل به کاهش گرفتگی عضلات و دردهای قاعدگی کمک می کند. مواد شیمیایی موجود در آن به شل شدن عضلات کمک می کند و در نتیجه گرفتگی را تا حد قابل توجهی کاهش می دهد.

17. نیش حشرات

برای درمان نیش حشرات می توان از روغن مرتک لیمو استفاده کرد. کاربرد آن ناحیه آسیب دیده را تسکین می دهد و همچنین التهاب را کاهش می دهد. میرت لیمو را می توان برای جلوگیری از نیش حشرات به هر لوسیونی اضافه کرد زیرا به دلیل عطر قوی خود به عنوان یک دافع حشرات عمل می کند.

18. خواب بهتر

لیمو ترش مخصوصاً برای کسانی که نمی توانند آرام بخوابند مفید است. اثر آرامش بخش این گیاه می تواند ذهن شما را آرام کند و خواب آرام را تقویت کند. برای این منظور می توانید قبل از خواب با افزودن روغن مرت لیمو در وان حمام کنید یا قبل از خواب چای مرت لیمو بنوشید.

19. آنفولانزا/ آنفولانزا

خاصیت ضد ویروسی لیموترش به درمان آنفولانزا نیز کمک می کند. مصرف بخار آب با چند قطره روغن یا برگ لیمو میرتل ممکن است به شما در مبارزه با آنفولانزا کمک کند.

20. رفع بلغم و بلغم انباشته شده

گاهی اوقات بدن ما به دلیل سرماخوردگی، آنفولانزا یا عفونت شروع به تولید مخاط و خلط اضافی می کند. این بلغم در ریه ها و مجرای تنفسی تجمع می یابد و باعث مشکل در تنفس می شود. بخارپز کردن با چند قطره روغن میرت لیمو در آب می تواند با از بین بردن خلط و بلغم اضافی انباشته شده در این زمینه مفید باشد.

دستور پخت با لیمو مرتل

همانطور که در بالا گفته شد، میرت لیمو مجموعه ای از فواید سلامتی را ارائه می دهد و دم کرده آن طعم و عطر متمایزی را به غذاهای شما می بخشد. در زیر چند دستور العمل میرت لیمو آورده شده است که می توانید آنها را امتحان کنید.

1. کیک پنیر میرتل لیمو:

این چیزکیک خوشمزه ترکیبی از طعم میرت لیمو و ترد بودن آجیل است. می توان از آن به عنوان دسر استفاده کرد.

مواد لازم برای پایه:

  • 1 قاشق غذاخوری دانه واتل
  • 1 فنجان آرد ساده
  • ½ فنجان شکر
  • 1 فنجان آجیل ماکادمیا
  • 120 میلی لیتر روغن ماکادمیا

مواد لازم برای پر کردن:

  • 2 قاشق غذاخوری میرت لیمو
  • پنیر خامه ای 500 گرم
  • شکر 1 پیمانه
  • 3 عدد تخم مرغ بزرگ.

روش:

  1. تمام مواد اولیه ذکر شده در بالا را با هم مخلوط کرده و در فر از قبل گرم شده با دمای 180 درجه بپزید.
  2. بعد از پخت اجازه دهید این پوسته استراحت کند تا در دمای اتاق خنک شود.
  3. حالا تمام مواد فیلینگ را با هم مخلوط کنید تا خمیر پفکی و یکدست شود.
  4. این خمیر را در قالب ریخته و دوباره به مدت 20 دقیقه در فر قرار دهید.

2. دستور تهیه بیسکویت لیمو میرتل و ماکادمیا:

بیسکویت ها میان وعده های سبک و آسانی هستند که در بین وعده های غذایی میل کنید. و هنگامی که آنها از مرت لیمو تهیه می شوند، مزایای سلامتی بیشتری دریافت می کنید. می توانید این بیسکویت ها را با این دستور ساده که در زیر آورده شده است تهیه کنید.

عناصر:

  • مارگارین 200 گرم
  • شکر سفید 100 گرم
  • 225 گرم ماکادمیا، کامل یا خرد شده
  • 225 گرم آرد خود برآمده
  • 1 قاشق چایخوری میرت لیمو آسیاب شده

روش:

  1. مارگارین و کره را با هم مخلوط کنید.
  2. ماکادمیا را اضافه کنید و مخلوط کنید تا به طور یکنواخت در مخلوط پخش شوند.
  3. میرت لیمو و آرد آسیاب شده را اضافه کنید تا مخلوط حاصل خرد، چسبناک و به راحتی قالب گیری شود.
  4. با استفاده از این مخلوط گلوله های مسطح درست کنید و آنها را به مدت 15 تا 20 دقیقه بپزید تا بیسکویت های قهوه ای طلایی رنگ به دست بیایند.

3. میگوهای ترد با لیمو مرتل:

اگر فکر می‌کردید که لیمو ترش را فقط می‌توان در دسرها استفاده کرد، می‌توانید به این دستور میگوی پخته شده در پودر میرت لیمو نگاهی بیندازید!

عناصر:

  • یک قاشق غذاخوری لیمو میرتل زمین
  • یک قاشق چایخوری پاپریکا دودی، شیرین
  • پودر فلفل قرمز، اختیاری
  • نمک
  • 1/2 فنجان روغن پخت و پز
  • دو عدد فلفل قرمز تازه، ریز خرد شده
  • قاچ های آهک برای سرو

روش:

  1. میگوها را با مخلوطی از آرد برنج، پودر میرت لیمو، پاپریکا، پودر فلفل قرمز و نمک بریزید یا خوابانده کنید.
  2. روغن را در ماهیتابه داغ کنید و میگوها را بپزید تا ترد شوند.
  3. روی کاغذ جاذب روغن آبکش کنید و به صورت گرم و با تکه های لیمو سرو کنید.

4. چای سرد لیمو میرتل:

این چای معطر جایگزین خوشمزه و سالمی برای چای معمولی شماست. در زیر دستور تهیه شده است.

عناصر:

  • برگ میرتی لیمو
  • آب برای جوشاندن
  • شکر یا عسل
  • لیمو
  • یخ

روش:

  1. برگ‌های لیموترش را به مدت 10 دقیقه در آب بجوشانید.
  2. اجازه دهید آب جوشیده بماند تا برگها دم بکشند.
  3. آب را صاف کرده و شکر یا عسل را برای شیرین شدن اضافه کنید.
  4. در صورت لزوم با آب رقیق کنید، چند قطره آب لیمو به آن اضافه کنید و با اضافه کردن یخ به آن خنک سرو کنید.

5. مرغ لیمو مرتل:

اگر از عاشقان مرغ هستید، می توانید این غذای عجیب و غریب را با استفاده از میرت لیمو برای وعده های غذایی خود امتحان کنید.

عناصر:

  • سیر 6 حبه بزرگ
  • 6 شاخه لیمو ترش تازه
  • ران مرغ 6 عدد
  • روغن زیتون 60 میلی لیتر
  • آب مرغ 60 میلی لیتر
  • 1 لیموترش/لیمو
  • نمک و فلفل به میزان دلخواه

روش:

  1. شاخه های میرت لیمو و حبه های سیر را در روغن زیتون خرد کنید.
  2. تکه های مرغ را با این خمیر آسیاب شده حداقل 10 دقیقه مرینیت کنید.
  3. در تابه ای مقداری روغن داغ کنید و مرغ را سرخ کنید تا قهوه ای طلایی شود.
  4. آب مرغ و لیمو یا لیمو را اضافه کنید. 20 دقیقه بپزید و داغ سرو کنید.

6. نان شیرینی لیمو میرتل:

این نان ترد قطعا ذائقه شما را خوشحال خواهد کرد. در زیر دستور تهیه شیرینی کوتاه لیموی مرتل آورده شده است.

عناصر:

  • 2 فنجان آرد ساده
  • 2 قاشق غذاخوری آرد برنج
  • شکر سفید 1/2 پیمانه
  • 1 قاشق چایخوری میرت لیمو آسیاب شده (یا 2 قاشق چایخوری اگر طعم قوی تر را ترجیح می دهید)
  • 220 گرم کره بدون نمک نرم شده

روش:

  1. همه مواد به جز کره را الک کنید.
  2. آنها را خوب مخلوط کنید.
  3. سپس کره را اضافه کنید و گلوله های کوچک درست کنید.
  4. حالا این توپ ها را صاف (1 سانتی متر) بغلتانید.
  5. با استفاده از کاتر می توانید به اینها شکل دلخواه بدهید.
  6. پس از این، آنها را در سینی فر قرار دهید یا از کاغذ فر یا سینی روغن استفاده کنید.
  7. آنها را به مدت 25 تا 30 دقیقه در دمای 60 درجه سانتیگراد بپزید.
  8. وقتی خنک شدند آنها را سرو کنید.

7. ماست لیموی تند:

در اینجا دستور العمل یک ماست لیموی تند و تند است که می توانید با نان، ماهی، میگو و غیره میل کنید.

عناصر:

  • 400 گرم ماست یونانی
  • فلفل سیاه تازه آسیاب شده
  • 1 قاشق چایخوری میرت لیموی له شده
  • نوارهای کبابی نان پیتا، برای سرو

روش:

  1. ماست را در ظرفی بریزید و خوب مخلوط کنید.
  2. پودر فلفل سیاه، میرت لیمو را اضافه کنید و خوب مخلوط کنید.
  3. دیپ را با نوارهای نان کبابی سرو کنید.

میرت لیمو عطر و طعمی جذاب را به بسیاری از غذاهای خوش طعم اضافه می کند. سرشار از مواد مغذی، ویتامین ها و مواد معدنی مفید است. این مشخصات غذایی غنی به ارتقای سلامت کلی کمک می کند. لیمو مرت فواید زیادی دارد و به طور فعال در طب بومی مورد استفاده قرار گرفته است. مشکلات گوارشی را کاهش می دهد، به رفع افسردگی کمک می کند و به خواب کمک می کند. باعث تقویت ایمنی و سلامت دهان و دندان می شود. میرت لیمو همچنین ممکن است به کاهش مشکلات تنفسی مانند برونشیت و آنفولانزا و پاکسازی مجاری تنفسی کمک کند. در مجموع، لیمو ترش یک داروی گیاهی است که به حفظ سلامت گوارش، سلامت تنفس، سلامت پوست، سلامت مو و سلامت دهان کمک می کند. با این حال، استفاده بیش از حد ممکن است عوارض جانبی ناخوشایندی داشته باشد. در صورت مشاهده هر گونه عوارض جانبی، مصرف آن را محدود کرده و به دنبال مشاوره پزشکی باشید.

اینفوگرافیک: 6 دلیل اصلی برای مصرف لیمو مرتل

برگ‌های مرکب لیمو به‌طور گسترده‌ای برای عطر مرکبات با طراوت استفاده می‌شوند. جدا از اینکه طعم نوشیدنی ها و دسرهایتان را غنی می کنند، می توانند از بسیاری جهات به شما کمک کنند تا سالم بمانید. ما فهرستی از مهم‌ترین دلایلی که می‌بایست در مورد استفاده از لیمو ترش در برنامه روزانه خود در نظر بگیرید، گردآوری کرده‌ایم. برای کسب اطلاعات بیشتر، اینفوگرافیک زیر را بررسی کنید.

6 دلیل اصلی برای مصرف لیمو ترش (اینفوگرافیک)

سوالات متداول

آیا میرت لیمو خاصیت درمانی دارد؟

آره. لیمو ترش دارای خواص ضد باکتری، ضد عفونی کننده و ضد التهابی است که به درمان بسیاری از مشکلات سلامتی کمک می کند.

آیا لیمو ترش سمی است؟

خیر. میرت لیمو برای مصرف بی خطر است و دارای خواص مفید بسیاری است.

آیا میرت لیمو یک غذای فوق العاده است؟

در حالی که مشخصات تغذیه ای مرت لیمو چشمگیر است، اما به عنوان یک غذای فوق العاده در نظر گرفته نمی شود.

خوراکی های کلیدی

  • میرت لیمو را می توان در غذاهایی مانند نان کوتاه و چیزکیک برای بهبود طعم و عطر آن استفاده کرد.
  • با توجه به فواید درمانی آن، مرت لیمو نیز اغلب برای تهیه نوشیدنی هایی مانند چای استفاده می شود.
  • لیمو ترش همچنین می تواند مشکلات گوارشی را کاهش دهد، به درمان افسردگی کمک کند و خواب را بهبود بخشد.
  • با توجه به خواص ضد التهابی و ضد عفونی کننده آن، در درمان بیماری هایی مانند سینوزیت، برونشیت و آنفولانزا به خوبی عمل می کند.
  • از آن در چندین محصول مراقبت از پوست و مو مانند لوسیون ها، بالم لب، شامپوها و نرم کننده ها استفاده می شود.

No comment

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *